Toegegeven: het creëren van tegenstellingen zit journalisten in het bloed. Het maakt de wereld overzichtelijk. In de vakpers heten twee prominente concurrenten dan ook al gauw elkaars ‘aartsvijanden’. Dit soort oorlogsmetaforen doen het ook binnen de bedrijfsmuren goed. Het creëren van een vijandbeeld houdt het personeel scherp.
Microsoft is er altijd sterk in geweest. Zoals een motor brandstof nodig heeft, zo zet de Microsoft-top zijn personeel steeds weer nieuwe vijanden voor. Momenteel is Google bedrijfsvijand nummer 1. Alles in het nette natuurlijk. Want Microsoft bouwt na jaren van rechtszaken zorgvuldig aan een imago dat past bij een verantwoordelijke multinational. Alleen binnen de beslotenheid van het eigen kantoor wordt nog wel eens met een stoel gegooid.
Google en Microsoft. Als je kijkt naar de omzetten van beide bedrijven en het kleine deelgebied waarop Google werkelijk concurreert, doet Microsofts angst voor Google wat potsierlijk aan. Waarom zou Microsoft zich druk maken om een dwerg die knabbelt aan de randen van het rijk? Maar Microsoft ziet het goed. Het fenomeen Google is een serieuze bedreiging. Die zoekmachine was tot daar aan toe, maar het bedrijf introduceert in razend tempo desktop- en online applicaties. Vorige week weer een webagenda. Met het groeiende aanbod en de toenemende kwaliteit van online-applicaties wekken Google en anderen een oude nachtmerrie van Microsoft tot leven: dat het belang van het pc-platform – nog altijd de kurk waarop Microsoft op drijft – vermindert ten gunste van het web als platform.
Microsoft draait op volle toeren om deze bedreiging te pareren. De vertrouwde methode ligt in het verbeteren van Windows, via betere integratie van het web en van de eigen zoekmachine. Maar er is meer nodig. En Microsoft is zo verstandig zich met Windows Live als serieuze leverancier van online-applicaties te gaan profileren. Niemand kan voorspellen in welk tempo en in welke mate gebruikers zullen warmlopen voor online-applicaties, maar de tendens is onmiskenbaar. Daar moet je bij zijn als je Microsoft heet.
Maar ook daarmee is het probleem Google niet afdoende getackeld. Google is namelijk geen traditioneel softwarebedrijf. De software wordt gratis verstrekt; het geld verdiend via advertenties. De enige effectieve manier om Google effectief te bestrijden is de geldtoevoer afknijpen, dus de dominantie van de zoekmachine te ondergraven. Daar is Microsoft uit alle macht mee bezig: met eigen zoektechnologie, met een eigen advertentiemachine, met het weglokken van belangrijke zakenpartners. Ik heb echter nog geen moment het idee dat de opmars van Google daardoor al wordt afgeremd.
Fred van der Molen