Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra Spreekt: Insta

07 oktober 2020 - 08:32OpinieCloud & InfrastructuurFacebook
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Instagram bestaat tien jaar. Ik moet eigenlijk Insta zeggen van mijn kinderen, maar ik blijf als boomer natuurlijk stug Instagram zeggen.

Instagram is bekend geworden omdat jouw leven met hun filters er net iets mooier uitziet. Daarnaast zitten er op Instagram veel influencers. Een influencer is een soort wandelende reclamezuil die foto’s en filmpjes post om producten onder de aandacht te brengen. Daar worden ze dik voor betaald. Als je je soms afvraagt waarom Sylvie Meijs alweer een bikinifoto plaatst, dan doet ze dat niet omdat ze te veel snipperdagen heeft en voor zestiende keer dit jaar op vakantie is, maar omdat ze een nieuwe bikini aanprijst. Of het drankje wat ze in haar handen heeft, dat is niet altijd duidelijk.

Afgelopen zomer gingen allemaal vrouwen met een maatje meer ook bikinifoto’s plaatsen op Instagram. Ze deden dit met de hashtag #bodypositivity. Hierop volgde ook veel positivity want heel veel mensen plaatsten reacties zoals: wat goed dat je dit doet en wat dapper dat je dit durft. Nu zag ik in het echte leven afgelopen zomer ook twee vrouwen met een maatje meer in de bikini bij het zwembad liggen. Ik ben toen maar even naar hen toegelopen en heb gezegd: ‘Wat goed dat je dit doet’ en ‘Wat dapper dat je dit durft’. Je ziet dan toch dat dit op Instagram beter werkt.

Vluchten

Toen tien jaar geleden ouders ook ineens naar Facebook gingen, vluchten hun kinderen zo snel als ze konden naar Instagram. Inmiddels hebben hun ouders ook ‘Insta’ gevonden, dus de kinderen zijn alweer uitgeweken naar Snapchat en TikTok of een ander onzinnig platform waar wij nog geen weet van hebben, maar waar we over drie jaar ook allemaal dingen posten waarbij het lijkt alsof we gelukkig zijn. En het erge is nog: niemand die ons daarvoor betaalt.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Waanzin

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: #ikhebergeenverstandvan

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Geringe interesse in 5G

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Tyfustrut

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Serieus genomen

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Niets tegen te doen

    Eén reactie op “Spoelstra Spreekt: Insta”

    1. Een oudlid schreef:
      7 oktober 2020 om 21:43

      Jacob,
      Ik heb ook van die ‘spiegels’ die in een digitale realiteit leven, puberende kinderen die ‘wereldwijs’ zijn via het scherm van hun smartphone maar nog geen fietsband kunnen plakken. Ik ben ook de ‘boomer’ die kinderen heeft met een mening maar die nog geen salaris hebben om met de vuist op tafel te slaan om deze mening kracht bij te zetten met daden. Durven kent vele gradaties en jezelf durven zijn ook want als je een maatje meer hebt dan is de rebellie tegen een standaard iets dat ik als ouder aanmoedig want ik sloeg de deur van mijn ouderlijke huis achter me dicht om op 17 jarige leeftijd (proberen) op eigen benen te gaan staan.

      Ik zet proberen tussen haakjes omdat het leren van lessen waarvoor je niet betaalt het verschil tussen opvoeden en onderwijzen is, de spiegel van geluk is niet de echo van het verleden maar de realiteit van het heden is wel veranderd als ik kijk naar de keus tussen vluchten of vechten door sociale media. De correctieve tik op de neus heeft tegenwoordig een hele ander impact. Facebook, Instagram of Magister gaat om het volgen maar vertrouwen in je kinderen gaat om het loslaten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs