Spoelstra Spreekt: Laat maar

Jacob Spoelstra

Vorige week kwam uit een onderzoek naar voren dat één op de vijf consumenten afziet van een online-aankoop als het afrekenen langer dan een minuut duurt. Eén minuut.

Met andere woorden: je wilt een nieuw espressoapparaat, struint internet af om het beste apparaat te vinden tegen de beste voorwaarden, leest reviews, bekijkt YouTube-tutorials en vraagt je vrienden om advies. Maar bij het afrekenen, moet je even wachten. Ja, daar heb je geen zin. Zo zijn we niet getrouwd! Dus je drinkt voor de rest van je leven slappe filterkoffie. Hoe graag wil je het product hebben als je er geen minuut voor wilt wachten?

Bonnetje wisselen

Jacob Spoelstra

Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Wat als we dit in een echte winkel ook eens zouden doen? Dat je met je boodschappenwagen in de rij staat en na zestig seconden zegt: ‘Sorry, dit duurt te lang’. Je laat je boodschappenkar staan en gaat weer naar huis. Thuisgekomen vraagt je vrouw of je nog bananen hebt meegenomen en jij antwoordt: ‘Ik heb helemaal niks mee genomen. De kassière moest het papier van het bonnetje wisselen. Daar ga ik niet op wachten!’. En dat je vrouw dan vraagt wat jullie vanavond gaan eten. En dat jij dan antwoordt dat je wel iets bestelt via Thuisbezorgd.nl. Tenminste, als het afrekenen niet langer duurt dan zestig seconden.

Uit verveling

Wat is het toch dat we online andere regels hebben dan in het echte leven? We willen niet wachten, schelden elkaar verrot en hebben een spanningsboog van een fruitvlieg. Terwijl als je ergens relaxed kunt zijn, dan is het wel online. Je kunt ondertussen allemaal andere dingen doen, iets wat in de fysieke winkel niet kan. Als je daar lang moet wachten, kun je uit verveling hooguit een chocoladereep in je winkelmandje stoppen. Of natuurlijk even iets bestellen op je telefoon. Tenminste, als het afrekenen niet langer dan zestig seconden duurt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Absoluut waar, online hebben we niet het 'engelengeduld' dat we in de wachtrij voor de kassa hebben maar daar staat tegenover dat we direct met wat we gekocht hebben de winkel uitlopen. Snelheid is tenslotte relatief want 1 minuut wachten bij het afrekenen om vervolgens dagen vol verwachting te moeten wachten op de levering is de andere kant van dezelfde medaille. En dan heb ik het nog maar niet over de retourstroom, typerend dat Jacob geen grappen maakt over vrouwen die een ander zelfbeeld hebben dan de maatvoering.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-09-01T08:42:00.000Z Jacob Spoelstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.