Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Alfred Monterie

De kracht van kunstmatige intelligentie

21 december 2016 - 10:143 minuten leestijdMagazineData & AI
Alfred Monterie
Alfred Monterie

2016 is het jaar van de artificiële intelligentie (AI) geworden, een onderwerp waar vroeg of laat elke ict-manager mee te maken krijgt. De belangstelling hiervoor is enorm. Neem de afgelopen Web Summit in Lissabon, met 53.000 bezoekers ’s werelds grootste technologieconferentie. Niet alleen de kansen maar ook de gevolgen voor de werkgelegenheid werden daar breed uitgemeten. Ook kende deze beurs een explosie aan start-ups op AI-gebied.

AI is een van de drie pijlers waarop Facebook zijn toekomst wil bouwen. ‘De echt intelligente machines komen eraan’, zei Mike Schroepfler. Volgens de technische ‘baas’ van Facebook breekt AI thans door omdat de onderliggende basistechnologie voldoende is gevorderd. De benodigde rekenkracht kost geen drol meer. Inmiddels zijn alledaagse apparaten zoals smartphones er geschikt voor. Je hoeft geen supercomputer meer te hebben.

Dankzij AI kunnen bij foto’s automatisch onderschriften worden gemaakt. Facebook is daar vrij ver mee. AI bouwt een statistisch model en vergelijkt het met de beelden die het systeem worden voorgeschoteld.

Puur wetenschappelijk denken

Tijdens de Web Summit bleken de meningen over de impact van AI verdeeld. De software is zeker bruikbaar, maar lang niet perfect. Van echte intelligentie zoals bij mensen, is nog geen sprake. Dat duurt tien tot vijftig jaar, zei Cisco-commissaris John Chambers. Op algemene vragen kunnen AI-systemen geen antwoorden geven. Puur wetenschappelijk denken is er al niet bij.

Volgens Gary Marcus, topman van Geometric Intelligence, kan je een computer met AI voorlopig alleen nog maar hele specifieke kunstjes aanleren. Mensen kunnen veel dingen beter. Ze hebben een aanzienlijk breder begrip van zaken. Maar volgens Andrew McAfee, onderzoeker aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), is dat niet het punt. Kunstmatige intelligentie hoeft helemaal niet universeel van aard te zijn om een enorme impact op de economie te hebben.

Onderschat AI niet. Machines nemen binnenkort tal van menselijke taken over. Ze kunnen je online boodschappen doen, bankzaken afwikkelen, afspraken maken, reizen boeken en gezondheid volgen. Dankzij AI kunnen machines steeds beter gesproken taal begrijpen. Dit maakt het leven makkelijker.

Verlies aan arbeidsplaatsen

Tegelijk zullen er banen verdwijnen, bijvoorbeeld bij helpdesks, want chatbots worden slimmer. Zo krijgt Messenger binnenkort veel AI. Ook de industrie wacht een verlies aan arbeidsplaatsen. Machines gaan meer zelfstandig werken, wat servicepersoneel uitspaart. Allerlei gecomputeriseerde taken worden beter vervuld. Denk aan robotica. Zelfrijdende voertuigen vervangen straks (beroeps)chauffeurs. Niet alleen allerlei routinewerk maar ook kenniswerk valt aan AI ten prooi. Analyses zijn hier namelijk prima mee te maken.

De vraag is niet óf AI tot vervanging van menselijke arbeid leidt maar wanneer en op welke schaal. Niemand weet precies het antwoord. Punt is echter wel dat dit soort technologie zich vaak sneller ontwikkelt dan menig ict-manager verwacht. Het is daarom zaak om in 2017 te overdenken welke bedreigingen en kansen hiervan kunnen uitgaan, ook voor de eigen organisatie. Groot wordt de invloed op de toekomst van het werk. Alle reden dus voor politieke aandacht. Want de uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen heeft wel geleerd hoe hoog de frustraties kunnen oplopen als hele regio’s zonder werk komen te zitten.

Alfred Monterie, techjournalist

Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 1 van januari 2017.

Meer over

Business IntelligenceKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kwart enterprises zet kunstmatige intelligentie in

    Euro
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Insight steekt ruim 7 miljoen in KI-platform Harver

    ActueelData & AI

    Meltwater koopt AI spin-off Universiteit Oxford

    2 reacties op “De kracht van kunstmatige intelligentie”

    1. Arie schreef:
      23 december 2016 om 12:13

      Het kan ook erg verkeerd gaan, in de toekomst dan wel. Het is maar een verhaaltje en wie Netflix heeft: ‘The 100’.
      Ik heb de boeken van Asimov verslonden…

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      23 december 2016 om 15:17

      Simon Wardly heeft een veel beter idee als het gaat om het vervangen van arbeidsplaatsen door AI… Hij stelt voor om de CEO te vervangen met AI. CEO’s lijken namelijk statistisch gezien vaak niet veel impact te hebben op het bedrijf en zijn wel een grote kostenpost….

      Gaat weliswaar om robots… maar die functioneren ook alleen maar goed met AI.

      https://medium.com/@swardley/the-robots-are-coming-9fbe73a0ec40#.svgm781vd

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs