Week 20 - 2005

Dit artikel delen:

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Gaan we Microsoft betalen om de eigen rommel op te ruimen? Gesproken spam via de ip-telefoon?

Gaan we Microsoft betalen om de eigen rommel op te ruimen?
... Ja, toch wel. Dat is wel zo handig. Windows-gebruikers kunnen hun computer vanaf volgend jaar automatisch laten beveiligen en onderhouden door Microsoft. Tja. Alsof je een zedendeliquent inhuurt om op je kinderen te passen. Maar toch: best handig. Een verstandige gebruiker doet al die dingen die Microsoft wil automatiseren, maar daar schijnen er niet veel van te zijn. Ik voorspel dan ook een groot succes van de nieuwe dienst OneCare. Dit initiatief voegt bovendien een nieuwe dimensie aan Microsofts bedrijfsmodel toe: dienstverlening aan consumenten. Misschien wijzen we over een aantal jaren wel naar dit moment terug als het startpunt van Microsofts afscheid van de huidige licentieverkoop. Als OneCare aanslaat zal Microsoft ongetwijfeld meer Windows-software via abonnementen willen gaan slijten. In de zakelijke markt heeft het bedrijf dat al aardig voor elkaar. De zakelijke implicaties van Windows OneCare kunnen dus op den duur ingrijpend zijn.
Maar eerst de feiten. Microsoft is al even bezig de beveiliging rond Windows te automatiseren en uit te breiden. Tot dusver worden al deze uitbreidingen, reparaties en pleisters van Windows gratis verstrekt, tot en met het nieuwe anti-spyware product. Windows OneCare is het volgende stapje. Het biedt bescherming tegen wormen, spyware én virussen, maar dwingt ook automatische back-ups van belangrijke bestanden (op cd of dvd) en systeemonderhoud af. Je krijgt er bovendien nog een helpdesk bij.
OneCare markeert de langverwachte start van Microsoft als leverancier van antivirussoftware.
De dienst wordt niet gratis. Dat levert het begrijpelijke gemor op dat Microsoft nu ook nog geld gaat verdienen aan de reparatie en beveiliging van de eigen gammele software. Maar welke kritiek zou de softwaregigant over zich heen krijgen als ze wél een gratis antivirus-product op de markt zou brengen? Toch op zijn minst dat de monopolist zijn positie misbruikt om concurrenten van de markt te vegen. De antikartel-politie zou voor het eerst een makkelijke zaak hebben.
Niet dat de Symantecs van deze wereld zich nu geen zorgen hoeven te maken. OneCare zal geen baanbrekende technologie bevatten, maar de volledig geautomatiseerde aanpak van dit alles-in-één aanbod klinkt wel heel aantrekkelijk voor de normale computergebruiker. De beveiligingsbedrijven zullen het hogerop moeten zoeken, tenzij de antikartel-politie in de VS of Europa een stokje voor OneCare steekt. Ze zullen ongetwijfeld heel kritisch naar de marketing van deze nieuwe dienst kijken. Wordt die voorgeïnstalleerd met een gratis proefperiode meegeleverd op alle nieuwe computers? Krijgen Windows-gebruikers bij elke Windows-update een aanbieding op het scherm? Dat soort dingen. Dat wordt spitsroeden lopen voor Microsoft.
Maar zoals gezegd luidt de introductie van OneCare meer in dan een veldslag in de antivirusmarkt. Microsoft wil software graag als dienst aan de man brengen. Dat zorgt voor een continue inkomstenstroom en betere klantbinding. Beveiligingssoftware leent zich bij uitstek voor zo'n model. Maar áls OneCare aanslaat, komen ook andere Windows-applicaties aan de beurt.
 
Gesproken spam via de ip-telefoon?
... 't kan. Over sommige bedreigingen wordt al gesproken voordat ze er zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor spam via internettelefonie, ofwel spit. Voice-over-IP heeft de toekomst, horen we elke week. Maar krijgen we er ook de nare kanten van internet bij: virussen, spam, hackers, ddos-aanvallen? In theorie is dat allemaal mogelijk: hackers die van je telefoon een afluisterapparaat maken, politiecentrales die plat gebeld worden via een ddos-aanval, eindeloos gebeld worden door geautomatiseerde Viagra-verkopers. Omdat de communicatiekosten bij VoIP nagenoeg verdwijnen, kunnen telemarketeers ongelimiteerd, vanuit elke plek op de wereld, hun gang gaan. Op dezelfde manier waarop nu spam wordt rondgestuurd. De Burton Group schetst dit sombere toekomstscenario voor VoIP. De enige troost is dat we met de juiste hulpmiddelen de bedreigingen altijd nog redelijk hebben kunnen pareren. Hier ligt trouwens een unique selling point voor de traditionele telefoonbedrijven. Zij hebben een uitstekende staat van dienst wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit. Laten ze die reputatie in het VoIp-tijdperk te gelde maken.

 
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-20T00:00:00.000Z Fred van der Molen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.