Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra Spreekt: Maffiapraktijken

09 december 2020 - 09:20OpinieCloud & InfrastructuurApple
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Nadat Apple afgelopen voorjaar door Amerikaanse consumentenorganisaties was aangeklaagd omdat het bewust batterijen na updates trager zou maken, heeft nu consumentenorganisatie Euroconsumers het op Apple in Europa gemunt.

Het is algemeen bekend dat na elke Apple-update je iPhone trager wordt en je batterij sneller leeg raakt. De oplossing volgens Apple hiervoor is om een nieuwere versie van de iPhone of nieuwe batterijen kopen. Wat als Tesla straks hetzelfde trucje gaat doen? Kun je om de twee jaar een nieuwere versie van de Tesla kopen. Of ja, nieuwere versie? De auto heeft een andere kleur, de claxon een ander deuntje en je hebt weer volle batterijen. Tenminste, het komende anderhalf jaar.

Heel lang meegaan

Het zijn maffiapraktijken. Maar Apple ontkent alles en zegt dat ze gewoon telefoons willen leveren die zo lang mogelijk meegaan. Daar slagen ze dan niet echt in, want als je inderdaad toestellen wilt leveren die heel lang meegaan, waarom kom je dan elk jaar met een ‘nieuwe’ telefoon? Doe dat dan één keer in de tien jaar.

Nu moeten ze waarschijnlijk weer veel geld dokken. Of ja, veel geld? Zestig euro per toestel. Dat is ongeveer de kostprijs van het toestel dat gemiddeld meer dan tien keer zo duur wordt verkocht. 180 miljoen euro is het bedrag dat de Europese consumentenorganisatie in totaal eist. Je zou het gewoon smeergeld kunnen noemen want bij Apple liggen ze hier totaal niet wakker van. Sterker nog, hier lachen ze om. 180 miljoen euro, daar steken ze op het hoofdkantoor bij Apple met kerst de openhaard mee aan.

Ander merk

Nu heb ik overigens ook weer niet zo veel medelijden met al die Apple-gebruikers. Dit euvel is namelijk al jaren bekend. En ook de oplossing hiervoor is al jaren bekend. Probeer eens een ander merk.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Niet te geloven

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Nooit meer files

    Jacob Spoelstra
    OpinieWerkplek & Beheer

    Spoelstra Spreekt: Niet voorbereid

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Fraude

    Jacob Spoelstra
    OpinieOverheid

    Spoelstra Spreekt: Kortzichtig

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Te veel macht

    12 reacties op “Spoelstra Spreekt: Maffiapraktijken”

    « Oudere reacties
    1. Een oudlid schreef:
      11 december 2020 om 10:52

      Het duurzame idee van de FairPhone is zeker een bewonderingswaardig alternatief welke allesbehalve duur is maar zoals Dino al zegt kiest de consument liever voor ‘monoliet’ van hw/sw oplossing met diensten omdat gemak boven maatschappelijk verantwoord ondernemen en privacy gaat. Apple is evil maar ik heb zelf ook een iPhone gekocht omdat de integratie van Apple met mijn auto superieur is. Vendor dependency of vendor lock-in zit namelijk niet in de accu maar het platform waar een gemis aan serieuze mededinging is wat leidt tot maffia praktijken.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      14 december 2020 om 13:17

      @oudlid
      Prijzen zijn relatief.

      Een FairPhone zit qua prijs in het middensegment, en is dus goedkoop vergeleken met de duurste telefoons van Samsung en Apple. Maar vergelijk een FairPhone met bv OnePlus van dezelfde prijs, dan zie je dat de specificaties van de FairPhone flink achterblijven.

      Of dat erg is, is de vraag. Waarschijnlijk niet, telefoons van een paar jaar oud zijn vaak nog prima, dus een moderne telefoon met niet de snelste hardware volgens de huidige maatstaven kan ook prima.

      Apple is niet meer “evil” dan Google. Bij Apple betaal je met geld, bij Google met je privacy. Bij een dure Samsung Galaxy S betaal je dus zowel met geld als je privacy.

      De vendor lock-in van Apple beperkt zich tot Apple. Bij Google reikt de lock-in verder, de hardware maakt niet uit, zolang je de verplichte apps maar gebruikt (en je gegevens worden gedeeld). Gebruik het platform welke voor jou werkt, waar jij mee kunt leven.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs