Spoelstra Spreekt: Tyfustrut

Jacob Spoelstra

Natuurlijk schrijf ik ook weleens onzin. Het valt niet mee om elke week iets nieuw te bedenken. Maar het erge is dat deze onzin soms ook nog blijkt te kloppen…

Ik schreef een poosje terug een column waarin ik een chatbot de huid vol schold. Ik schreef dit uiteraard als grapje, maar er blijken dus heel veel mensen te zijn die dit ook echt doen. Ik moest daarom ook erg lachen toen ik het artikel op deze site las waarin een onderzoek stond dat Nederlanders daar ook nog eens koploper in zijn in Europa. We zijn nog erger dan de Italianen.

Mind your step!

Jacob Spoelstra

Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Wat zijn dit voor mensen? Denken deze mensen ook dat er op Schiphol iemand in het plafond zit die constant door de microfoon roept: ‘Mind your step!’? En waarom zou je gaan schelden als je het goede antwoord niet krijgt? Op straat doe je dat toch ook niet? ‘Oh, dus u kunt mij, als ik dat netjes aan u vraag, niet vertellen waar het centraal station is? Nou, loop dan maar door. Tyfustrut met je lelijke jurk!’

Online schelden gaat makkelijker. Je ziet niet wie je tegenover je hebt. En in dit geval is dat dus een pratende robot. Een robot die heeft geleerd om te reageren op onze voorspelbare vragen. We denken allemaal een originele vraag te hebben, maar eigenlijk spelen we met z’n allen hetzelfde toneelstukje.

Chatbot controleren

Eigenlijk zouden we boos moeten worden als we wel een goed antwoord krijgen van de chatbot. Want dan ben je dus net zo voorspelbaar als al die andere mensen die die vraag al hebben gesteld. Dus als ik een goed antwoord krijg op mijn vraag van de chatbot dan antwoord ik ook altijd met: ‘Ja dit wist ik zelf ook wel hoor. Ik wou alleen even controleren of u dit ook wist. Tyfustrut!’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

We schelden niet omdat we niet een juist antwoord krijgen, we schelden omdat we in een cirkel eindigen en geen verdere hulp kunnen krijgen omdat zo een bot vaak de enige manier is om 'klanten service' te krijgen voor producten waar we wel voor betaald hebben.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-09T10:09:00.000Z Jacob Spoelstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.