Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Digitale euro

12 juni 1997 - 22:004 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Martijn Hoogeveen
Martijn Hoogeveen

Alleen wanneer telewinkelen en elektronisch zakendoen simpel mogelijk is geworden, kan het Web een volwassen massamedium worden, dat naast krant, radio, televisie en telefoon zijn plek verovert. De massale acceptatie van betaalsystemen – waarom niet een digitale euro van de nieuwe Europese centrale bank – is de hobbel die genomen moet worden om de transacties van de grote massa te faciliteren.

Online media worden meestal gebruikt voor kleine aankopen. Daarvoor is het het makkelijkst als men onmiddellijk en veilig kan afrekenen. Volgens een onderzoek van Smartbiz zijn de meest via Internet bestelde artikelen achtereenvolgens: boeken, software, computerhardware, muziek, vrijetijdskleding, en films en video’s – inderdaad kleine aankopen.
Internet begon als een onderzoeksnetwerk voor wetenschappelijke communicatie in de jaren zeventig. Pas tegen 1996 was het Internet zover gegroeid dat voor het eerst meer zakelijke dan niet-zakelijke gebruikers waren aangesloten. Dit luidde een grote verandering in, relevant voor e-handel: de fase van webverteren. In eerste instantie verzette de academische wereld zich daar heftig tegen.
Ieder bedrijf van enige omvang heeft nu een site met minimaal PR-materiaal en informatie over producten en diensten. Nieuwsrubrieken zijn niet meer veilig, door de vele advertenties van vooral seksexploitanten en omdat e-mail-adressen uit nieuwsrubrieken worden gefilterd en gebruikt om direct-e-mail-databases te vullen. Iedere dag een postbus vol beloftes over snel rijk worden, pyramidespelen, seks, tips om de hit rates van je sites te verhogen en referenties naar webgidsen is niet leuk. Het is tijd voor de elektronische nee-nee-sticker. Bedrijven te over die hoge hit rates beloven, maar voorlopig doe ik het gewoon met de hand.
Nu start de fase dat webverkoop groeit als kool. Een in 1996 uitgevoerd trendonderzoek van Activmedia bevestigt dat. Activmedia voorspelt dat de verkoop via het Web toeneemt van 436 miljoen dollar in 1995 tot 45 miljard in 1998. Momenteel domineert de VS de webverkoop, maar dat aandeel valt tegen 1998 terug tot 70 procent. Export is een belangrijk bestanddeel van de webverkoop. De eerste succesverhalen (CD-winkel Cdnow, boekhandel amazon.com, routerfabrikant Cisco, software-aanbieders en sex-sites) zijn er al. Men kan afrekenen met de bekendste creditcards (vaak onbeveiligd) of Internet-betaalsystemen, zoals First Virtual van de First Virtual Internet Bank.
Verrassend is de sterke opkomst van First Virtual het laatste jaar. Weinig andere pure Internet-betaalsystemen hebben zo’n marktacceptatie verworven. Als de Internet-penetratie in de meeste westerse landen een kritische grens van 10 procent overschrijdt (waarschijnlijk dit jaar nog), zullen ondernemers massaal digitale winkels inrichten, zoals Nashuatec, Boeknet en vele andere.
Creditcard-maatschappijen die als eerste profiteerden van Internetverkoop werken met man en macht aan veiliger oplossingen volgens de Secure Electronic Transaction-standaard van Visa en Mastercard – overigens niet geheel onkraakbaar volgens Internet-hackers. Ipay, Cyberchipper, Digicash en andere betaalsystemen gaan strijden om de gunst van de kleine transactie. Immers, hoe microbetalingen te ondersteunen is een specifiek probleem dat moet worden opgelost. Als ik tien cent moet betalen voor een opgevraagd Volkskrant-artikel, moet dat wel efficiënt kunnen, zonder hoge transactiekosten (2,50 gulden bij een creditcard-transactie is dan veel).
Interessant is het jet millicent-initiatief van Digital. Om e-handel tot een succes te maken moeten nog veel meer problemen worden opgelost: ketenintegratie door edi-oplossingen, zoals die van Harbinger, integratie met back office-systemen en logistieke orderverwerking.
Winkeliers moeten nu vooral denken aan de massa. Zie ik kansen als ik me richt op de massa van tachtig miljoen Internetters? Of richt ik me op een zakelijk marktsegment dat nu al massaal aanwezig is op Internet, zoals computergebruikers? Ondertussen is voor inkoopafdelingen aansluiting op het Web een must. Ook voor inkoop is het een efficiënt middel om snel productinformatie op te vragen, functionele vergelijkingen te maken, softwareproducten te laden voor tests, aanbiedingen te vergelijken en de gang naar een winkel te besparen. Voor de verkopende partij zijn de voordelen nog veel groter: bezuinigen op marketing en verkoop door efficiënte orderverwerking.
Wat kan de overheid doen om al dat moois een duwtje in de rug te geven? Wijers en Zalm zouden een digitale florijn kunnen introduceren, of, nu ze toch bezig zijn met ‘Amsterdam’ voorbereiden, een digitale cybereuro die voldoet aan de hoogste beveiligingsnormen en dus de facto onkraakbaar is. Dat zou nog eens regeren zijn. Betere Marshallhulp voor de onderontwikkelde digitale economie kan ik me niet voorstellen.
 
Om de drie weken schrijft dr Martijn Hoogeveen, manager Partnership & Service Development bij PTT Telecom Internetdiensten, op deze plek over de beste Internet-sites rond een thema dat interessant is voor de lezers van Computable.
Alle http-adressen van de genoemde sites zijn te vinden op Computable Online: https://www.computable.nl/internet.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Carrière

    Project architect Frank over IT bij UW...

    ‘De grootste uitdaging voor ons zit in hóé we de dingen doen.’ Frank is project architect en werkt aan het...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    Cloud & Infrastructuur

    EU grijpt nog niet in tegen Microsofts cloudlicenties op Google en AWS

    Cloud & Infrastructuur

    Kabinet en rechter grijpen in bij Nexperia

    Cloud & Infrastructuur

    7 ontwikkelingen op de chipmarkt om in de gaten te houden

    ai industriele
    Overheid

    Kort: Min BuZa in zee met Netcompany, groeit industriële ai te hard? (en meer)

    Governance & Privacy

    It-benchmark-expert Metri Consulting staat weer op eigen benen 

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs