Het is fantastisch als verschillende maatschappelijke ontwikkelingen samenkomen tot iets vernieuwends. Zo hoor ik contentmarketingprofessionals steeds zeggen dat organisaties moeten denken als 'uitgever' als het om hun website gaat.
Het is een strategie om op basis van de inhoud van je website online succes te bereiken. Dit bevindt zich op het snijvlak van marketing, communicatie en technologie. Ik kan me wel vinden in deze strategie omdat hiermee ook onderzoek, statistiek en zoekmachine-optimalisatie veel meer worden toegepast dan bij eerdere generatie sites.
Vanuit deze statistieken is een trend waarneembaar dat er steeds meer lokaal wordt gezocht, zoals fietsen Emmen, herenkleding Sittard of catering Tilburg. Specialisten op gebied van zoekmachine-optimalisatie spelen hier handig op in door het midden- en kleinbedrijf hierin te ondersteunen.
Deze lokalisering past eigenlijk precies bij een andere ontwikkeling: de decentralisatietendens. Zo hevelt het Rijk momenteel veel verantwoordelijkheden voor zorgtaken over naar gemeenten. Ook zie ik door heel Nederland weer lokale energiebedrijven van de grond komen. En wat dacht je van de oprukkende stadsbrouwerij en de stadslandbouw? Behoudens de wietteelt stimuleert de samenleving elkaar om vooral lokaal landbouwproducten af te nemen. Dus niet meer de tomaten uit Brazilië, maar gewoon om de hoek uit de kassen.
Tegelijkertijd valt op dat de lokale journalistiek het steeds moeilijker krijgt. Door de afname van abonnementen hebben landelijke kranten het moeilijk, maar de regionale/lokale titels stijgt het water helemaal tot de lippen. Enerzijds omdat ze de digitale slag hebben gemist, en anderzijds omdat het lokale nieuws te weinig onderscheidend is geworden tussen al het regionale nieuws. Ook hier denk ik dat de oplossing niet is om met steeds grotere uitgeverijen te werken, maar terug te gaan naar de basis.
Vroeger had iedere stad zijn eigen krant en daar waar was je mee verbonden. Dat kan weer terugkomen door een stadsuitgeverij te starten, maar dan op moderne leest geschoeid, dus met veel ruimte voor vernieuwende online concepten en bloggende burgers. De betrokkenheid van de lokale bedrijven (lees adverteerders) wordt hierdoor groter.
De bestaande uitgevers kunnen joint-ventures oprichten met lokale ondernemersverenigingen en de citymarketingorganisatie van de stad. De winst van de stadsuitgever gaat niet naar een buitenlandse investeerder, maar vloeit terug in de stad, door bij te dragen aan bijvoorbeeld evenementen.
Ben benieuwd waar die eerste, online georiënteerde stadsuitgeverij van de grond komt.
Meeste stadssuffertjes zijn gedegradeerd tot regelrechte propagandakanalen voor colleges, soort van Volk en Vaderland krantjes waar Democratisch controlerende taken al lang zijn ingewisseld voor de advertentie inkomsten. Sorry Robert, maar je titel is gewoon al fout omdat dus niet de stad centraal moet staan maar de burgers.
“…joint-ventures oprichten met lokale ondernemersverenigingen…”
Blijkbaar heb je echt geen idee waarom het kommer en kwel is bij al die stadssuffertjes en het MKB loopt te klagen. Als het niet om zoveel verspilling ging rolde ik om van het lachen bij al die mislukte city promoties en overbetaalde communicatieadviseurs. Heb eens uitgezocht voor hoeveel domeinnamen gemeente wel betaald maar welke niet gebruikt worden, het geld van de burger rolt nu eenmaal altijd makkelijker dan snijden in eigen vlees.
Lanceerde toen idee van city portals waarbij gemeente niet het geld besteed aan ‘uitgevers’ maar een digitale infrastructuur, net zo belangrijk tegenwoordig als een fietspad. En een captive portal met informatie als eerste landingsplaats voor elke bezoeker heeft meer waarde dan de zoveelste website. Sluit veel beter aan bij het digitale loket van gemeenten en biedt een heleboel nieuwe content mogelijkheden om niet alleen de kosten te verlagen maar vooral ook de service te verhogen.