Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
School

‘Dip in tabletverkoop; einde van de hype’

17 februari 2015 - 16:03OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de afnemende groei van de tabletverkoop. Is de hype voorbij of is er sprake van even een dip, terwijl de markt wacht op vernieuwingen?

Terwijl tablets in het bedrijfsleven flink in gebruik zijn, neemt de groei in zakelijke verkoop af. Zo’n 28 procent van de bedrijven in Nederland gebruikt zakelijk verstrekte tablets, blijkt uit onderzoek van Computer Profile. Dat is een groei van 3 procentpunt in vergelijking met een jaar geleden. Toen had 25 procent van de Nederlandse ondernemingen tablets-van-de-zaak. Op het eerste oog kan dit een groei-afvlakking zijn die wordt veroorzaakt door byod. Werknemers gebruiken daarbij eigen tablets om hun werk te verrichten.

Alleen is de algehele tabletverkoop relatief in mineur. Dat stellen niet alleen analisten, die er met hun schattingen toch naast kunnen zitten, maar ook een goed ingevoerde persoon als Apple-ceo Tim Cook. Is de tablethype voorbij? Stappen mensen over op handzame phablets, of gaan ze terug naar de productieve laptop? Maar misschien is het slechts een tijdelijke dip, in afwachting van tabletvernieuwingen. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    9 reacties op “‘Dip in tabletverkoop; einde van de hype’”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      23 februari 2015 om 07:32

      Markt is verzadigd en veel mensen die het nut er niet van inzien of niet genoeg geld hebben om elk jaar of twee jaar hun tablet te upgraden.

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      23 februari 2015 om 07:42

      Ik vind de stelling wel weer een typische Webwereld kop.

      De tablet is geen Hype, en als je dat denkt/schrijft kijk dan nogmaals naar wat bijvoorbeeld de Wikipedia hierover schrijft: “Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.”

      De dip zal eerder toe te wijzen zijn aan het feit dat de markt aan het verzadigen is. Iedereen die ik ken heeft een tablet. Zelf heb ik er drie en ze zijn veruit het meeste gebruikte apparaat in huis.

      Internet devices, inclusief laptops en PC’s zijn heel dominant in de samenleving aanwezig, logisch dat op een gegeven moment de rek eruit is.

      Login om te reageren
    3. Cpt schreef:
      23 februari 2015 om 12:01

      De hype was al geeindigt toen je niet meer bij elke pak boter een tablet als cadeau kreeg.

      Login om te reageren
    4. Tom Wijdeveld schreef:
      23 februari 2015 om 12:48

      Tot nu toe komen er steeds meer devices. Van mij mag en zal de trend weer naar meer in één device gaan. Ik wacht dus nog even op de “tablet met (afneembaar)toetsenbord, een scherm van rond de 15 inch en een gewicht van rond de 700 gram”. De tabletlaptopdesktop vervanger, zodat je altijd je werkplek bij je draagt. Een device voor thuis, op kantoor, onderweg en in de vergaderruimte. Kan de rest weg. Surface Pro 4 met Windows 10?

      Login om te reageren
    5. Marius de With schreef:
      23 februari 2015 om 14:09

      Volgens mij heeft dit niets met een hype te maken, maar met verzadiging van de markt. Veel consumenten die tot de doelgroep behoren hebben nu een tablet, de vraag zal vooral een vervangingsvraag zijn en niet meer een initiele vraag. Groei in aanschaf neemt dus af, terwijl bezit nog beperkt zal toenemen. Als het een hype zou zijn, dan verwacht ik dat al deze gebruikers hun tablet zouden weggooien cq. niet meer zouden gebruiken.

      Login om te reageren
    6. Ronald Ostendorf schreef:
      23 februari 2015 om 14:49

      “My first tablet”…
      Voor veel zaken geldt dat het moeilijk is om een eerste ervaring te overtreffen. Bij tweede, derde of vierde generaties is het echt vernieuwende er vaak van af. Mogelijk dat we over een paar jaar gewoon appies overal om ons heen hebben en er nog veel meer toepassingen door spraak zullen worden aangestuurd.

      Login om te reageren
    7. Ruud schreef:
      24 februari 2015 om 12:54

      Yep, de smartphones worden groter, het verschil met tablets dus kleiner. Binnen 3 jaar is het afgelopen.

      Login om te reageren
    8. Willem Oorschot schreef:
      25 februari 2015 om 15:51

      Tablets zijn vaak een product ernaast, dus naast een laptop of pc. Er is geen grote behoefte aan snelle vervanging omdat ook een wat oudere tablet nog prima presteert. Waar het bij andere producten wel loont om na 2-3 jaar te vervangen is dat bij tablets minder. Het kan anders worden als de tablet echt de plaats van een laptop gaat innemen.

      Login om te reageren
    9. Jurgen schreef:
      4 maart 2015 om 14:58

      @henri,
      Volledig oneens.
      Je moet wel verslaafd zijn aan mayonaise om patat lekker te vinden.
      Grapjas – ’n tablet is gewoon een afstandsbediening / ordner / browser / social media checker die je elke dag moet opladen. Kortom een ding voor mensen die niets kunnen, alleen maar lezen en/of kijken. Prima, maar ‘not my cup of thee’. ’n HYPE dus in mijn beleving. Zal wel goed komen met dat ding, maar ’n serieus device…? Kids stuff in mijn beleving.
      Personal note: wat je op Wikipedia leest is niet altijd (helemaal) waar.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs