Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Business case bouwen voor datastrategie

16 maart 2016 - 20:293 minuten leestijdOpinieData & AI
Rein Mertens
Rein Mertens

Met de toenemende datastroom zie je dat veel organisaties een oplossing zoeken voor het inrichten van hun data management of voor issues op het gebied van data governance of datakwaliteit. Je ziet hierbij ook dat men al een specifieke technologie-oplossing in gedachten heeft. Dit wordt vaak ingegeven als reactie op ideeën vanuit het management zoals: ‘Alle data moet naar Hadoop’ of ‘we moeten iets doen met analytics’.

Dit leidt vaak tot een serie projecten waarbij (delen van) een nieuwe infrastructuur wordt ontworpen en gebouwd (zoals een master data management-systeem of een metadata repository). Het probleem in veel van deze gevallen is dat er geen specifiek business probleem ten grondslag ligt dat de behoefte aan de ontwikkeling van een nieuwe infrastructuur rechtvaardigt. De projecten worden gestart, er wordt een leverancier geselecteerd, de tools worden getest, gekozen en geïnstalleerd in het datacenter. Maar daarna weet niemand wat ze er eigenlijk mee moeten. Een strategie ontbreekt.  

Hoe dan wel te handelen? Ik adviseer eerst eens een stap terug te zetten. Vraag uzelf af: Wat zijn de business issues en kansen die vragen om een andere manier van het omgaan met de data? Het identificeren van de behoeften uit de business is hierbij essentieel omdat:

  • Duidelijk wordt aangegeven wat de business wil bereiken waarbij de verbinding wordt gelegd met het gebruik van informatie – zo ontstaat de justificatie vanuit de business voor een datastrategie.
  • Het helpt criteria vast te stellen die gebruikt kunnen worden om mogelijke oplossingen te evalueren en later ook ingezet kunnen worden om de voortgang en het succes te monitoren.
  • Het stelt je in staat de belangrijkste stakeholders te identificeren die het meest van je datastrategie zullen profiteren. Daarmee heb je direct duidelijk wie uw ambassadeurs zijn.

Opzetten business case voor datastrategie

De eerste fase bij het ontwikkelen van een datastrategie is het opzetten van de business case. Daarvoor kunt u deze actiepunten aanhouden:

  • Identificeer wie de data consumeren.
  • Bekijk hun daadwerkelijke consumptie, verwachtingen en behoeften.
  • Stel vast wat de meest kritieke issues zijn en prioriteer deze vanuit de business-doelen.
  • Breng het bestaande data management-landschap in kaart en link iedere data asset aan de juiste gebruikersgroep. 
  • Evalueer hoe de hiaten in de huidige data management-omgeving stakeholders belemmeren in het behalen van hun doelen.   
  • Kwantificeer in hoeverre deze hiaten invloed hebben op het bedrijfsresultaat.

v

Deze stappen helpen u de noodzaak voor een datastrategie vanuit de business te identificeren en de belangrijkste zwakke punten van de huidige situatie te ontdekken. Het belangrijkste is dat de justificatie vanuit de business ervoor zorgt dat u het succes ook kan meten vanuit een business perspectief. Deze verantwoording kan dan weer gebruikt worden om te beoordelen waar en welke data management-componenten nodig zijn en moeten worden ingezet om te voldoen aan de  behoeften vanuit de business.

Meer over

GovernanceMetadata

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs