Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gevestigd bedrijf kan leren van start-ups

13 november 2015 - 14:155 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

Op 30 oktober vond de negende editie van de Accenture Innovation Awards plaats. Een evenement waarbij innovaties, trends en ontwikkelingen worden gedeeld rondom tien thema’s. De rode draad: start-ups zijn goed in innoveren maar vergeten vaak om hun business als bedrijf te runnen, terwijl bestaande bedrijven vaak zo druk zijn met de bedrijfsvoering dat innovatie naar de achtergrond verdwijnt.

Negen van de tien start-ups redden het niet. De kernredenen zijn hard maar simpel: start-ups maken producten die niemand wil, stellen wat ze maken niet snel genoeg bij, groeien niet snel genoeg om te overleven en vergeten vaak essentiële delen van de bedrijfsvoering goed in te vullen. Binnen gevestigde organisaties zijn de rollen en verantwoordelijkheden op basis van jarenlange ervaring goed verdeeld, zodat onder de streep al het werk gedaan wordt. Bij start-ups met slechts een handjevol medewerkers, pakken mensen als eerste de dingen op waar ze zich verantwoordelijk voor voelen. Kernfuncties als marketing of sales kunnen daardoor makkelijk blijven liggen.

Toch is het beginnen van een start-up uitermate aantrekkelijk. Trendwatcher en internet-ondernemer Sander Duivestein haalde tijdens een pitch op het centrale podium aan dat veel grote bedrijven mensen als resources zijn gaan inzetten: ‘Ze hebben er zelfs een afdeling voor opgericht: human resources.’ Start-ups daarentegen draaien om de mensen die er werken en bieden daarnaast medewerkers de mogelijkheid om zich in te zetten voor doelen die de maatschappij rechtstreeks raken. Dat laatste werd vooral duidelijk bij de start-up elevator pitch. Een groot deel van de ideeën had te maken met energiebesparing, veiligheid en de samenleving.

Kans op succes

De kans op overweldigend succes is de belangrijkste aantrekkende kracht: naast de 90 procent die faalt is er ook een handjevol startende bedrijven dat zich in no time een weg naar de top weet te banen. Van bedrijven als Uber en AirBnB en daarvoor ook Whatsapp en Facebook kennen we allemaal de succesverhalen: in korte tijd uitgegroeid tot imperiums van formaat die de gevestigde orde onder druk zetten of zelfs aan de kant duwen. Een plek op de Unicorn List van Fortune is een ereplek waar menig initiatiefnemer van droomt. Een dergelijke plek begint vaak met een nieuw, innovatief idee, maar heeft meer nodig om duurzaam te beklijven.

Tegenover de start-ups vinden we de gevestigde bedrijven: er is een historie opgebouwd, er zijn bestaande klanten, er is vaak geld genoeg, maar de mentaliteit om tot echte, waardevolle innovatie te komen ontbreekt. De wil is er, maar ‘we zijn nu eenmaal een groot bedrijf’ is een zin die ik vaak hoor als ik met klanten praat over innovatie. Er zijn procedures, richtlijnen en denkkaders waardoor ‘nieuwe dingen doen’ als moeilijk wordt ervaren.

Wat kunnen bedrijven en start-ups van elkaar leren? Klantbeleving, direct resultaat leveren en snel van richting kunnen veranderen, kwamen op de Accenture Innovation Awards als belangrijkste trends naar voren. Bij deze drie onderwerpen is er aan beide kanten een les te leren.

Start-ups weten dat elke interactie met hun klant een persoonlijke, consistente en contextrijke klantbeleving moet opleveren. Alle beschikbare informatie over die klant – van voorkeuren tot bestelhistorie en demografische gegevens – moet gebruikt worden om het contactmoment zo soepel en persoonsgericht mogelijk te laten plaatsvinden. Dit uitgangspunt moeten veel grote bedrijven nog gaan omarmen. Daar staat tegenover dat grote bedrijven heel goed zijn in het parallel aanspreken van meerdere doelgroepen en het koesteren van trouwe klanten. De start-ups kunnen leren hoe je loyaliteit bij je klant kweekt om zo uit één klant veel meer waarde te halen.

Direct resultaat leveren is iets waar start-ups makkelijk aan kunnen en willen voldoen. Korte lijnen, direct de juiste persoon en onmiddellijk leveren wat er gevraagd wordt, zijn zaken waar grote bedrijven vaak moeite mee hebben: meerdere afdelingen, trage communicatie en voorzichtige besluitvorming zit in de weg. Echter, start-ups kunnen hier snel vergeten dat consistentie in resultaten minstens zo belangrijk is. Direct schakelen met de juiste persoon is mooi, maar dat moet dan wel elke keer gebeuren. Gevestigde bedrijven weten hoe ze voor die consistentie moeten zorgen.

Inspelen op veranderingen

Snel op veranderingen kunnen inspelen is natuurlijk onderdeel van het dna van een start-up. Innoveren op alle fronten – van geleverde diensten tot onderliggende technologieën – past helemaal bij een start-up, terwijl de uitgezette koers voor een omvangrijke organisatie vooral gevolgd dient te worden. start-ups kunnen hier leren dat je een verandering van richting altijd goed moet onderbouwen, terwijl bestaande bedrijven juist kunnen ervaren hoe krachtig het is om de gebaande paden te verlaten.

Weten wat je van elkaar kan leren is natuurlijk mooi, maar hoe pak je dat vervolgens aan? Een van de initiatieven binnen Nederland op dit gebied is het StartupDelta-initiatief van de overheid. Binnen dit initiatief worden mogelijkheden op het gebied van regelgeving en financiering gecreëerd, om zo een optimaal klimaat voor start-ups te realiseren. In dit klimaat worden bestaande bedrijven en start-ups uitgedaagd om met elkaar aan de slag te gaan, op het gebied van funding, door ideegeneratie en uitwerking.

Elk middelgroot en groot bedrijf zou met een of meerdere start-ups aan de slag moeten om de grenzen van het mogelijke op te zoeken. Gebruik hiervoor bestaande netwerken en initiatieven om de connectie te leggen: let the innovation begin!

Meer over

Groene ICTSocial mediaStarters

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Start up
    ActueelCarrière

    Start-ups tweede programma Cyber Londen bekend

    Eén reactie op “Gevestigd bedrijf kan leren van start-ups”

    1. Henri Koppen schreef:
      16 november 2015 om 12:33

      Goed stuk Tijmen! Thanks.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs