Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
E-commerce

Tips voor veiligere b2b e-commerce

20 januari 2020 - 08:533 minuten leestijdOpinieLogistiek
Arno Ham
Arno Ham

Online aankopen doen is ook in de b2b-markt aan veel ontwikkelingen onderhevig, en zoals bij alle online systemen, zijn ook zakelijke e-commerce-platformen doelwit van cyberaanvallen. Als die aanvallen succesvol zijn, of als er datalekken blijken te zijn, kost dit tijd, geld en reputatie. Belangrijk dus om de nodige maatregelen te treffen. Ze voorkomen onvoorziene kosten en zorgen voor extra vertrouwen bij je (potentiële) klanten.

E-commerce software is er in open source en closed source. Bij closed source liggen de rechten bij de ontwikkelaar, die daarmee de ontwikkeling van de software beter kan sturen. Dit is niet per definitie veiliger; ontwikkelen blijft nog grotendeels mensenwerk. De community achter een open source project zorgt ervoor dat de code vrij toegankelijk is en aan te passen. Code wordt waarschijnlijk vaker gecontroleerd, zodat kwetsbaarheden sneller zijn te ontdekken, maar toegang tot de code is ook voor kwaadwillenden makkelijker. Als het lukt binnen te komen, hebben ze snel toegang tot heel veel onbeveiligde data en systemen. Beide hebben dus voor- en nadelen om te overwegen.

Aankopen in b2b gaat vaak gepaard met meer informatie dan bij b2c. Zakelijke inkopers krijgen meestal ook toegang tot deze aanvullende gegevens. Naast productinformatie krijgen ze zicht op bijvoorbeeld voorraadstatussen en prijsafspraken; informatie die normaliter netjes in het erp wordt bijgehouden. Door erp te integreren in de webstore kun je realtime info delen waardoor de inkoper een persoonlijke aankoopbeleving krijgt. Dit vereist uiteraard wel extra beveiliging. Dankzij een vpn tussen het e-commerce platform en erp wordt de verbinding versleuteld en daarmee beveiligd tegen meekijkers.

Zorg voor failover systemen

Mensen gaan ervan uit dat systemen doen wat ze behoren te doen. Leveringszekerheid wordt steeds belangrijker, en vanzelfsprekender gevonden, maar is dat in de praktijk niet. Een failover systeem houdt de service en data overeind, mocht de webstore-omgeving om wat voor reden dan ook haperen. Dankzij één of meerdere redundante installaties, kunnen klanten zelfs bij stroomstoringen, serverproblemen of andere issues gewoon hun bestellingen plaatsen.

Om het verschil te maken in het overvloedige aanbod, kunnen aanbieders zich richten op zaken als security en compliancy. In de concurrentieslag zijn verschillende punten om op te letten. Controleer of een leverancier de beveiliging heeft laten evalueren, testen en certificeren door partners en check of er regelmatige (maandelijks) security-audits plaatsvinden. Alleen een Payment Service Provider mag betaalgegevens opslaan; leveranciers niet. Dit is goed na te gaan. Als een een leverancier betrokken is bij het Open web application security project (Owasp), spreekt dit in zijn voordeel. In dit open source project delen bedrijven en individuen informatie en technieken om onveilige software te identificeren. Deelname aan dit project geeft aan dat een bedrijf constant werkt aan kennisvergroting en verkleining van beveiligingsrisico’s.

Met SaaS-oplossingen moeten gebruikers automatisch service- én security-updates krijgen. Hierdoor is de gebruikte software beter beschermd tegen downtime, gegevensverlies en hacks. Gebruikers hebben dan niet alleen de meest geavanceerde webwinkel qua opties en serviceniveau, maar ook de meest betrouwbare en veilige e-commerce-omgeving.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Circulariteit is pure noodzaak in de IT

    Circulaire IT-oplossingen zoals kostenbesparing, lagere CO2-uitstoot en een vermindering van e-waste. Door hergebruik en recycling van apparatuur kunnen organisaties zowel hun milieueffecten verlagen als hun bedrijfsresultaten verbeteren.

    Computable.nl

    Hoe digitalisering bijdraagt aan een duurzame toekomst

    De combinatie van digitalisering en verduurzaming biedt bedrijven in food, industrie en groothandel enorme kansen voor de toekomst.

    Meer lezen

    Webwinkel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Online-aankopen strenger beveiligd

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Magento-webshops kunnen ook na 1 juni ‘openblijven’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs