Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kostenbewust kosten besparen

17 augustus 2009 - 13:393 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Dick Costeris
Dick Costeris

In deze roerige tijden vol onzekerheid richten organisaties zich steeds nadrukkelijker op het besparen van kosten. Ook ict-organisaties voelen deze druk. Het is niet ongewoon dat een afdeling Inkoop de opdracht krijgt om voor het komende jaar 15 procent op kosten te besparen, wat tot gevolg heeft dat er sterk onderhandeld wordt op nieuwe contracten en dat bestaande contracten worden herzien.

De kosten van dienstverlening en de kwaliteit (het niveau) van die dienstverlening staan in de regel in een lineair verband met elkaar. Wanneer de relatie tussen Inkoop en de beheerorganisatie niet erg sterk is, kan dit tot pijnlijke situaties leiden. De afdeling Inkoop heeft een succes geboekt door een supportcontract tegen lagere kosten opnieuw uitonderhandeld te hebben, maar de beheerorganisatie wordt geconfronteerd met een toename van het aantal klachten over de dienstverlening. Omdat het door de externe supportorganisatie geleverde serviceniveau met de prijs mee omlaag is gegaan.

Je moet dus uitkijken met de manier waarop je kosten bespaart.

Veel organisaties hebben amper een beeld van de daadwerkelijke kosten van de diensten die zij leveren aan hun klanten en waarvoor zij dus ondersteunende dienstverlening inkopen, hetzij bij externe partijen, hetzij bij interne partijen. Gewoonlijk is bekend hoe de kosten van de ict-organisatie zich over de afgelopen jaren ontwikkeld hebben, gespecificeerd per klantgroep, en ook wat de klanten het komende jaar ongeveer verwachten te gaan doen. Op basis van deze informatie wordt dan een ict-budget vastgesteld wat verdeeld wordt over de verschillende klantgroepen. Kosten die lastig aan een specifieke klantgroep zijn toe te kennen (wie betaalt bijvoorbeeld voor de change manager?) worden in de regel als generieke post over alle klanten uitgesmeerd.

Maar eigenlijk is dit een slechte basis om op kosten te gaan besparen. De kaasschaafmethode drukt natuurlijk wel de kosten, maar heeft zoals hierboven beschreven vaak ongewenste neveneffecten die slecht overzien worden. Terwijl ik er van overtuigd ben dat in het dienstenaanbod dat een ict-organisatie aan haar klanten aanbiedt, vaak veel ‘dood hout' zit dat gemakkelijk er uit te snijden valt, als je maar inzicht hebt in de daadwerkelijke kosten van de componenten waaruit die dienstverlening is opgebouwd.

Het is aan de service level managers om hun klanten een passende dienstverlening tegen een juiste prijs aan te bieden. Wat ik zie is dat in veel gevallen er wel getracht wordt om de dienstverlening optimaal passend te krijgen maar dat het kostenaspect een ondergeschoven kindje is. Het is ook lastig, want ict (service) specialisme en financieel specialisme zijn niet vaak in één persoon verenigd. Maar het is geen 'rocket science'. Bewust werken aan het inzichtelijk maken van de kosten die verbonden zijn aan componenten van dienstverlening is veel meer een cultuuraspect (je moet het gewend zijn) dan een technisch aspect (je moet het kunnen).

Als je een klant transparantie kunt bieden in zowel de opbouw van de dienstverlening als de daaraan gerelateerde kosten, is het veel gemakkelijker om inhoudelijk te discussiëren over lagere kosten en serviceniveaus. Mijn motto is dan ook: weg met de generalisaties en vaagheden en laat de klant zien waarvoor hij betaalt. Pas dan kun je effectief en efficiënt kosten besparen. En maak je echt je rol als ict-dienstverlener waar!

Meer over

ConsultingContractmanagementDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    Eén reactie op “Kostenbewust kosten besparen”

    1. Sergio Kock schreef:
      18 augustus 2009 om 05:13

      Transparantie in de dienstverlening is een groot goed. Hier schuilt echter wel een addertje onder het gras: volwassenheid van zowel de dienstverlener als de dienstenafnemer is hierbij vereist.
      Het is voor een servicemanager ondoenlijk als vragen over kostenverlaging gaan verzanden in discussies over typen te gebruiken hardware tot op geheugen en processorniveau. Helaas gebeurt dit maar al te vaak.
      Pas wanneer de organisatie samen met de dienstverlener afspraken maakt op basis van een dienstencatalogus (die door ICT samen met de business wordt samengesteld!!), deze afspraken worden uitgedragen in de organisatie (communicatie) en worden gesteund door het hogere management, is transparantie m.i. te bereiken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs