Detacheringstak trekt AAC Cosmos moeras in

Dit artikel delen:
Failliet

AAC Cosmos is ten onder gegaan aan de holdingstructuur die een paar jaar geleden is opgezet. Doordat de werkmaatschappij Itvise niet langer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, ging de holding Borghoudt B.V., waartoe AAC Cosmos behoort, failliet. De curator hoopt deze week aan te kunnen geven of een doorstart realistisch is.

Naast AAC Cosmos (infrastructuurdiensten) bestaat de Borghoudt-holding uit de werkmaatschappijen Itvise (projecten en detachering), iTactic (beheer), Letgo (backoffice) en Borghoudt IT People (inhuur). De werkmaatschappij Axez (opslagdiensten) werd in september 2009 via een management buy-out afgestoten.'Een aantal jaren geleden is gekozen voor een holdingstructuur waarbij een aantal business units van AAC Cosmos zijn verzelfstandigd', vertelt commercieel directeur Jack Rijks. 'Dat heeft ons nu de das omgedaan.'

Lege portemonnee

Hij wijst er op dat bij de werkmaatschappij Itvise het geld op was. Het bedrijf was niet langer in staat om aan de verplichtingen jegens de crediteuren te voldoen. De holding, Borghoudt B.V., kampte met een negatief vermogen en kon de verplichtingen van Itvise niet overnemen. Mede door de 403-verklaring, een garantstelling die door de holding Borghoudt was afgegeven voor haar dochtermaatschappijen, ging de holding ook failliet, en dus ook de andere werkmaatschappijen.

'Doodzonde', vindt Rijks het bankroet, 'want AAC Cosmos heeft geen gebrek aan orders. De orderportefeuille is goed gevuld. Alleen de financiering is een probleem.' De aandelen van de holding zijn in handen van een durfkapitalist, een bank en twee privé-investeerders. Op de vraag waarom zij niet alsnog voor een herfinanciering hebben gezorgd, kan de commercieel directeur geen antwoord geven.

Toekomst

Curator Geurt te Biesebeek van Aben en Slag Advocaten gelooft in een doorstart en wil deze eind van de week geëffectueerd hebben. Het gaat alleen om een doorstart van AAC Cosmos en niet van de andere werkmaatschappijen. De dienstverlening van AAC Cosmos gaat dan mogelijk verder onder de naam van AAC Cosmos Nederland B.V. De curator zal in zijn onderzoek bekijken hoe de klanten zo min mogelijk last ondervinden van het faillissement.

De precieze gevolgen voor het personeel zijn nog onduidelijk. Bij alle werkmaatschappijen werken in totaal zo'n honderdvijftig man, bij AAC Cosmos alleen circa de helft. Directeur Rijks voorziet dat bij een doorstart niet alle personeel kan meegaan.

Klanten

AAC Cosmos sleepte vorig jaar nog een order in de wacht voor het bouwen en beheren van de ict-infrastructuur van de Vlissingse Sloecentrale. Andere recente opdrachtgevers waren Bibliotheek Eindhoven, welzijns- en hulpverleningsorganisatie IJsselkring, Stichting Welzijn Helmond, Vesting Finance en Tonnaer Adviseurs in Omgevingsrecht.

De onderneming, voornamelijk werkend voor middelgrote bedrijven, zorginstellingen en de overheid, heeft vestigingen in Goes, Zwolle, Rijswijk en Eindhoven. In Amsterdam staat een datacenter van het bedrijf. In 2009 had de automatiseerder nog zo'n driehonderd mensen in dienst.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

klopt niet veel van dit verhaal. Itvise deed nl de inkopen voor heel de holding en dus ook voor AAC Cosmos.

Klopt inderdaad niet veel van. Itvise is de projectenclub welke de projecten voor AAC Cosmos klanten uitvoert. Itactic is de partij die deze dan vervolgens beheert.
Gebrek aan visie, aanpassingsvermogen, creativiteit in combinatie met politiek geneuzel is de oorzaak.
Medewerkers van AAC Cosmos, Itvise en Itactic succes met de toekomst.

Doodzonde, maar ik merk dat er steeds meer "collega"ondernemers later gaan betalen, en steeds weer k*t-smoesjes zoals -batch is net uitgevoerd, -factuur is niet aangekomen, -vasthouden tot volgend kwartaal, etc.
Als we nu gewoon met zijn alle z.s.m. betalen en elkaar niet voor de gek houden?

BVD: Bond van Doorstarters?

AAC Cosmos is ten onder gegaan omdat het bedrijf geen verkopers in dienst heeft, maar orderophalers. Met een beetje tegenwind verkopen dit soort mensen helemaal niets en gaat een bedrijf op de fles.
Dit is iets van jaren, niet iets van de laatste tijd.

@eigen schuld,

Tuurlijk het is altijd de Sales afdeling welke niet zijn best doet, kijk even lekker naar je zelf!

Dit zat er gewoon aan te komen. Mismanagement ten top.
De 2 voorgaande jaren werd het vakantiegeld ook iets later overgemaakt dan de bedoeling was. En nu net voor de vakantiegeldperiode poef. En nu het overtollige personeel overboord en verder gaan zonder dat er iets gebeurd is???

P.s. Itvise doet alleen maar projecten die door zijzelf of door AAC Cosmos werden verkocht. Oftewel het bovenstaande artikel steekt toch iets anders in elkaar. Detachering was weer een andere BV.

De oorzaak is niet meer van belang. Van belang is dat er 150 mensen geen baan meer hebben en dat het kanaal nog altijd behoorlijke lage omzetten draait tegen marges waarmee je wat happy meals kan financieren. Tuurlijk doet de rest het beter.

Medewerkers AAC Cosmos sterkte en succes, volgens mij zit de orderportefeuille heel erg vol en dan is zo dubbel voor de medewerkers. Ondanks alle problemen kan het niet anders dan dat er teveel geld uit gaat en te weinig bij komt. Dat overleef je een x aantal maanden en tijdens grote betalingen (vakantiegeld) dan gebeuren deze dingen gewoon sneller. Heel erg trieste zaak, want er werken ontzettend veel capabele personen bij AAC Cosmos. Het deel Letgo en Itactic is een zegen voor heel veel MKB en Enterprise bedrijven die een ICT-oplossing zoeken. Tuurlijk zal een doorstart niet zonder slag of stoot gaan, maar ik hoop van ganze harte dat AAC Cosmos toch een doorstart kan maken. Dit kwam in ieder geval hard aan bij mij en is een waarschuwing voor de gehele markt. @Kostniks, overigens werkt de heer Rijks al jaren bij AAC.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat ik er weg ben sinds een paar jaar. Toen zat het al niet lekker.

De werkelijkheid ligt heel wat anders als AAC Cosmos nu doet voorkomen.
Enige jaren geleden is besloten om AAC Cosmos op te splitsen in diverse werkmaatschappijen, welke eenieder als BV zichzelf staande zou moeten houden. Het waren juridisch gescheiden entiteiten. AAC Cosmos richtte zich op outtasking en outsourcing van ICT diensten, maar kreeg slechts sporadisch opdrachten. Itvise werkte als zelfstandige partij succesvol aan ICT projecten en opdrachten, met eigen consultants en engineers. Er werd vanwege het succes zelfs een eigen salesapparaat ingezet om het succes vervolg te geven.

Aangezien AAC Cosmos, Itactic en Letgo geen positieve resultaten zagen is een jaar geleden besloten om weer naar 1 gezamelijke structuur toe te werken. Alle operationele medewerkers (consultants, engineers) werden geconsolideers in 1 operatie. De inkoop daarentegen werd vanaf dat moment onder de vlag van Itvise geparkeerd. Dus alle facturen van leveranciers werden automatisch op Itvise geboekt. Ook de AAC Comos opdrachten werden op Itvise ingekocht.

Het is daarom ronduit een leugen dat Itvise de boosdoener zou zijn. De gehele holding is al jaren door mismanagement, ruzieende aandeelhouders, continue herstructurering van het bedrijf en een totaal gebrek aan visie verliesgevend. Doordat bestuur voortdurend de focus op interne perikelen heeft gehad, en daarbij de markt uit het oog verloor, is een organisatie die ooit ruim 600 medewerkers telde kapot gegaan. De reden dat de externe financierders niet nogmaals wilde inspringen heeft te maken met het feit dat er in december reeds een grote herfinanciering heeft plaatsgevonden.

Dit verhaal zullen medewerkers en oudmedewerkers kunnen bevestiging. Kwestie van als journalist de juiste vragen stellen. Doe er je voordeel mee!

Wel grappig dat bij dit soort nieuws altijd zoveel anonieme reacties te zien.
Personeel wat reageer?, leveranciers die met lege handen staan ? misschien een blije concurent ?
Ik hoop namelijk van harte dat al mijn concurenten naar de ***** gaan, en ons bedrijf alleen over blijft, dan is alles voor mij aleen !!!! , zou dit de intentie niet van vele berichten zijn. zoals mijnheer De waarheid, 03-06-2010 12:37 die niet aleen hier zijn verhaal neerzet, maar het zelfde nog even op channelweb. ik ben zeer benieuwd wat nu zijn " voordeel " is om dit te delen, als het al waar is.

Ik denk dat het wijzer is, je niet te mengen in zaken waar je alleen maar van afstand misschien eens wat gehoord heb, maar de curator en aandeelhouders niet met dit soort lasterlijke meldingen moeten opzadelen, maar ze in alle rust en zonder brandjes te steken hun werk kunnen doen om een doorstart te realiseren en hopelijk heel veel mensen de gelegenheid krijgen om hun baan te behouden. ik vind tevens dat alle reactie mogelijkheden van dit soort site's gesloten zou moeten worden, als je af en toe leest wat voor shit mensen hier neer zetten. Schande !

Groet
Rocky Markus

Dhr Markus is zeker niet op de hoogte met het reilen en zeilen door en binnen AAC Cosmos. De waarheid zit dicht bij de waarheid. Hierbij nog een schets waar ik geen enkel belang bij heb.

AAC Cosmos is ten onder gegaan aan;

- Jarenlang MISMANAGEMENT ten en aan de Top.
- Schandelijke zelfverrijking door Directeuren/Eigenaren/MT en hun vrienden
- incapabele leiding met gebrek aan visie
- (vriendjes)politiek, achterklap, intriges
- onderdrukken van diegenen die hun geld wel opbrengen
- wegtreiteren van diegenen die wel capabel zijn en of kritiek hebben durven uiten
- Contractuele service verplichtingen op dubieuze wijze waarborgen oa door brooker onderdelen als originele onderdelen te verkopen, met daarbij behorende duurdere prijzen
- etc,etc,etc

Kortom verhaal omtrent de ten ondergang van Cosmos is wederom niet waar, zoals al heel vaak het geval was.

Eigenaren/Directie gefeliciteerd!!!

Jammer dat diegenen die hun geld dubbel en dwars waard zijn de dupe an dit wanbeleid worden worden.

@M. Mug, je omschrijft dus een gewoon middelgroot bedrijf in de it....

@M.Mug helemaal mee eens!! Zo is het gegaan. Ik heb er vanaf de fusie in 2000 gewerkt. Al die gasten waren haantjes en moesten zo nodig gelijk hebben. Wisten het allemaal beter, maar zaten volledig te slapen toen de investeerder van genoemde fusie zijn optie in het contract lichte en de boel te koop zette. Een volledig overhaaste management buy out volgde en zie hier de malaise die in 2006 al is begonnen. Enfin. Gooi er gewoon het overbodige personeel uit en doorstarten maar. Hiep Hoi. Jammer voor al die gezinnen...

helaas... (ja helaas)... heeft MMug helemaal gelijk! zijn opsomming in de bullets.... kan er niet 1 ontdekken welke niet waar is. Triest... vooral voor de mensen die nu hun baan kwijt zijn. Maar de huidige directie stond allang niet meer bekend om goed werkgeverschap. Medewerkers waren verworden tot nummers... Als ze $$$$ roken moest alles wijken... mensen, beleid, werkmaatschappijens, andere aandeelhouders... alles!

Zucht, als jullie die het allemaal zo goed weten er waren blijven werken, was het een daverend succes geworden.

Van +/- 650 man in 2003 naar +/- 100 man wat nu is, geeft wel aan wat er aan de hand was. Aan de medewerkers heeft het in ieder geval niet gelegen. Meneer de Waarheid en M Mug beschrijven precies de situatie zoals die was.
Allemaal erg jammer want aan de collega's op de werkvloer lag het niet.

Misschien kan een reactie van een getroffen medewerker die het naar zijn zin heeft bij AAC Cosmos aan positieve aanvulling op deze lijst van reacties zijn.

Ik werk nu meer dan 20 jaar bij het door fusies ontstane mooie bedrijf AAC Cosmos. Naast de gebruikelijke moeilijke momenten heb ik jaren van fijne en gewaardeerde arbeid gekend. Zelfs nu het faillissement is uitgesproken is de sfeer prima en zijn we sterker dan ooit.
Er ligt genoeg werk en samen met een grote groep hard werkende collega’s weet ik zeker dat een doorstart een goed succes kan worden. Want inderdaad, eind vorig jaar is geherstructureerd, waarbij helaas voor een aantal collega’s geen plaats meer was. Maar na die afslanking heb ik met eigen ogen kunnen zien dat het elke week beter ging. Er ligt nu echt een solide basis.

Elke werkgever heeft goede en slecht dingen. Echter, het totaalpakket maakt dat AAC Cosmos voor mij al meer dan 20 jaar een prettige werkgever is. Mede daardoor zie je dat in tijden van crisis, zoals nu, de zaak gewoon goed doordraait en op dit moment geen enkele klant de dupe wordt van het faillissement. De dienstverlening naar onze klanten loopt gewoon door en we zijn super gemotiveerd dat te continueren.

Daarnaast heeft AAC Cosmos een uniek product: “ICT-Gemak”. Dat product heeft, in combinatie met onze goed draaiende remote support afdeling, echt flinke potentie.

Ik sta achter AAC Cosmos en ben, juist nu, extra trots dat ik er werk.

Aschwin Geisler
Senior System Engineer
AAC Cosmos

Hoe dan ook, het is zonde dat ook dit bedrijf weer naar zijn moer werd geholpen. Via mijn werkgever had ik van tijd tot tijd contact met AAC Cosmos en wij werden altijd goed geholpen. Ook hebben wij nog steeds contacten met oud-medewerkers die de overstap al enkele jaren geleden maakten toen zij de bui al zagen aankomen.
Een bedrijf gaat vaak ten onder aan mismanagement. Medewerkers worden dan gemakkelijker weg gekocht (gelokt) naar andere bedrijven. Dit zijn vaak de beste mensen die een bedrijf op deze manier verlaten en dat wordt mede vaak door de werksfeer bepaald.
Verder wens ik de medewerkers en hun gezinnen in deze, ook voor hun, moeilijke tijd veel succes met het vinden van een nieuwe baan. Misschien zelfs bij een doorstart die hopelijk zonder durfkapitalisten gaat lukken.
Je ziet dat durkapitalisten elk bedrijf de nek omdraaien zodra er weer geld verdiend kan worden.

Een moedige reactie van Aschwin die ik ergens wel begrijp. Maar verder lijkt het alsof hij met oogkappen op rond loopt en toch een heleboel dingen heeft gemist die er in het bedrijf aan de hand waren. Ik heb er heel wat jaren gewerkt (en vaak met plezier) en daarvoor in enkele andere bedrijven. Ook daar heb ik soms een faillisement meegemaakt. Aan alle vorige werkgevers heb ik goede herinneringen, echter de laatste periode bij AAC Cosmos wil ik snel vergeten.

Toen ik uiteindelijk zelf ben vertrokken, ben ik nog maanden op een idiote manier achtervolgd. Als men deze energie en het geld wat dat heeft gekost in het bedrijf had gestopt, had men er nu misschien beter voorgestaan.

Wat er de laatste jaren (na 2006) bij AAC Cosmos gebeurde en hoe er soms met het personeel werd omgegaan, slaat werkelijk alles. Men besefte niet dat de wereld om hen heen relatief klein is en dat alles uiteindelijk weer op het bedrijf terugslaat, met dit destructieve resultaat. Mismanagement dus?

Daarom wens ik Aschwin en alle goedwillende medewerkers veel sterkte en wellicht een doorstart toe, maar dan toch zeker met ander management.

@Jammer dit,

Een heleboel capabele mensen hadden dit bedrijf tot een daverend succes willen maken, maar werden er met ijzeren hand uitgegooid of weggetreiterd, zoals beschreven door M. Mug.

Mismanagement heeft dit bedrijf in de afgrond getrokken. De wil was er wel...

Ik zeg: ga met z'n allen gewoon een baan zoeken. Enne, de directie zien we wel weer elders opduiken om daar de boel te verneu*en.
Wanneer komt er nu eens wetgeving om dit soort zaken voor goed te voorkomen; dus bonussen inleveren met terugwerkende kracht en huisje afpakken tot de schulden zijn vereffend.
schande
schande

Het heeft geen zin meer om bij AAC Cosmos actief te blijven, hoogst waarschijnlijk zal het management het zelfde blijven, deze leren het nooit...

Eerst alles opbouwen, hard werken waar je dan later niets aan hebt.

Ggewoon nieuw bedrijf zoeken.

In 1992 ben ik bij Kuipers in Zwolle begonnen als engineer bij de afdeling Support, een club van een man of 15. Dat was een tijd waarin we de beste IT-ers wilde zijn. Na enkele jaren telde Kuipers Automatisering een dikke 100 medewerkers. Ik was verantwoordelijk voor Telematica en later Consultancy. Ik werkte met mensen die het werk deden omdat ze daar van hielden. Sommige van de sales, anderen van de techniek en bij Consultancy noemde we ons product "Blije klanten". Niemand maakte zich zorgen over het geld dat moest worden verdiend want dat was het logische resultaat van de in praktijk gebrachte passie.

Na de overname door AAC Cosmos waren we blij. Nu behoorden we tot een landelijke ICT partij. De focus veranderde toen slimme managers bij Berenschot werden weggehaald en ons gingen leren dat de focus op zo veel mogelijk geld verdienen lag. Cijfers werden belangrijk, geld werd belangrijk, de aandeelhouders van Nerbic waren belangrijk. De passie verdween naar de achtergrond. Ik heb geleerd hoe op een eenvoudig maar zeer effectieve manier collegae in een arbeidsconflict werden gemanoeuvreerd. "Je salaris gaat omlaag en als je daar niet mee eens bent win je voor het gerecht maar hebben we een bruikbaar ander probleem." Ik heb het aan den lijve mogen ondervinden. Na tien jaar vulde ik een enquete in van een HR Stagiair en zag dat ik er werkte omdat ik mijn collegae aardig vond. Ik besloot dat andere collegae ook leuk waren en heb na 10 jaar afscheid genomen. Ik mocht geen mail sturen aan mijn collegae om ze te bedanken. Misschien dat ik dat bij deze kan doen. Bedankt allemaal.

Vacatures ICT-branche

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-02T11:02:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.