Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Overtuigend beargumenteren: vier tips

12 juni 2008 - 08:58ActueelCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Managers die medewerkers willen overtuigen van hun standpunt, kunnen maar beter geen jargon gebruiken. Praat in normale taal en gooi je charme in de strijd, is het advies.

Valse bescheidenheid is funest voor je carrière, zegt schrijfster Mirjam Wiersma. Vorige maand kwam haar boek ‘Je eigen PR' uit. Vier tips hoe je collega's van je gelijk kunt overtuigen.

Verwerf steun
Argumenten zijn subjectief en daarmee niet ‘goed' of ‘slecht'. Weet dus vóórdat je een plan in de groep gooit, hoe je collega's er ongeveer over denken. Vooraf polsen dus. Je weet dan ongeveer welke reacties je kunt verwachten als je je idee in de vergadering lanceert. Bovendien kweek je betrokkenheid: als je hebt overlegd over een plan en de bijdrage van je collega meeneemt in de plannen, zal hij/zij je minder snel aanvallen in de vergadering waarin je het idee introduceert.

Charme en duidelijkheid
Aardig zijn helpt wanneer je iemand wilt overtuigen. Verlies daarbij niet uit het oog dat je ook duidelijk moet zijn over je wensen. Je kunt ook je charme en je uitstraling in de strijd gooien. Let op: knappe mensen hebben niet altijd de meeste uitstraling.

Kweek zelfvertrouwen
Voorzie jezelf van positieve feedback, investeer in je kleding, hou vol en grijp kansen. Zelfvertrouwen kan groeien door dingen vaak te doen. Vergeet niet dat carrières niet alleen uit successen bestaan, maar ook uit minder goede periodes.

Wervende woorden
Taalgebruik heeft invloed op de vraag of je boodschap door je toehoorders wordt opgepikt. Managementjargon kun je beter vermijden: iemand die managementjargon hanteert, wordt gezien als minder betrouwbaar, aldus Wiersma. Gebruik dus geen termen als ‘think outside the box', ‘best practices' en ‘helicopterview'.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    It’s a long way to the top (vier tips)

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Manager heeft gebrek aan overtuigingskracht

    2 reacties op “Overtuigend beargumenteren: vier tips”

    1. Fred Heilema schreef:
      12 juni 2008 om 11:03

      Het gebruik van vakjargon verbloemt volgens mij vaak het feit dat ze het zelf ook niet helemaal snappen. Geen wonder dat je dat dan ook niet kunt uitleggen aan je medewerkers. Als ze gewone taal gebruiken, gaan ze het zelf ook ineens begrijpen waar ze het over hebben! Bovendien krijg je vanuit de medewerkers een veel betere respons en zal het uiteindelijke product gewoon beter zijn. Managers, kom uit je ivoren torentje!

      Login om te reageren
    2. Peter schreef:
      12 juni 2008 om 11:09

      Toch altijd weer jammer dat ‘politieke’ tactieken nodig zijn om een idee aan de man te brengen. Dat is het lot van de mens: de pijnlijke spagaat tussen objectiviteit en subjectiviteit.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs