Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Outsourcing vraagt veel van eigen organisatie

11 februari 2009 - 21:26OpinieWerkplek & Beheer
Gert-Jo van der Heijden
Gert-Jo van der Heijden

Veel organisaties die kiezen voor het outsourcen van ict hebben daar tal van redenen voor. Zij beseffen zich alleen onvoldoende dat dit vooral voor de eigen organisatie een grote verandering is. Je dient immers de eigen organisatie aan te passen aan de werkwijze van de leverancier. Als demand-organisatie stel jij immers de eisen en wensen op, die de leverancier moet leveren. Leveranciers kenmerken zich door de organisatie zodanig in te richten, dat zij deze producten en diensten kunnen leveren. Zij denken in standaarden en werken procesmatig. Het is in veel gevallen vergelijkbaar met een fabricageproces.

Vanuit demand wordt niet zo gekeken naar de leverancier. Verwachtingen betreffende flexibiliteit en toegang tot kennis die de eigen ict-organisatie niet had, worden nu bij de leverancier neergelegd. Plat vertaald kan je zeggen: Wat eerst niet lukte bij de eigen ict-afdeling, probeer ik nu wel te bereiken bij de leverancier. Dit gaat natuurlijk niet werken. Leveranciers werken op een gestructureerde, procesmatige manier om de gezamenlijk gemaakte afspraken te realiseren.

Als je succesvol wilt outsourcen is het dus essentieel dat je als demand-organisatie ook op die manier gaat werken. Kies je ervoor om de ict buiten de deur te plaatsen, dan moet je de eigen organisatie hier ook op afstemmen. Dat vraagt om een andere werkwijze van de eigen organisatie. Richt de besturing van de ict anders in (vaak regievoeren genoemd), maar ook financiële, inkoop en facilitaire aspecten. De belangrijkste afstemming dient plaats te vinden bij degene die gebruikt maakt van de ict, zijnde de business. De business is de succesfactor in het slagen van de gekozen weg. Men dient te gaan denken in producten en diensten, maar bovenal moet er de bereidheid zijn om te gaan forecasten. Welke ict-ondersteuning heb ik nodig, op welk moment, om business te genereren? Van een leverancier mag je immers de kennis en kunde verwachten om dat te realiseren, maar dat moet je hem wel vertellen!

 Demand is verantwoordelijk voor de requirements, de leverancier voor de deliverables!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Outsourcing: klanten voeren meer de regie

    Computable.nl
    OpinieWerkplek & Beheer

    Regie in de outsourcingsrelatie; nuttig of noodzaak?

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Outsourcen zonder regie gaat ten koste van continuïteit

    Computable.nl
    OpinieWerkplek & Beheer

    Eerst regie, dan pas outsourcing!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Bedrijven zeggen meer uit te besteden in 2010

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    Offshoring ICT is meestal niet goedkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs