Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nieuwbouw ProRail-systeem ontspoort

10 juli 2008 - 13:21ActueelLogistiekAtosNSProRail
Rik Sanders
Rik Sanders

Atos Origin is gestopt met het bouwen van het nieuwe verkeersleidingssysteem van ProRail. De projectkosten liepen veel hoger op dan de beoogde 1,7 miljoen euro waarvoor de automatiseerder deze opdracht vorig jaar had binnengehaald.

Anonieme bronnen melden dat Atos Origin niet meer bouwt aan het nieuwe verkeersleidings-systeem van spoorbeheerder Prorail. De automatiseerder kreeg in het najaar van 2007 de opdracht om de herbouw van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem uit te voeren en een softwarefabriek in te richten. De automatiseerder won de aanbesteding met een gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro.

Volgens een van de bronnen had Atos Origin met dit lage bod de opdracht om strategische redenen (het vooruitzicht om ook andere ProRail-opdrachten binnen te halen) gekocht, maar liep het door interne misrekeningen financieel helemaal leeg op de uitvoering van het contract. De automatiseerder wilde daarop niet langer aan de contractverplichtingen voldoen en trok de stekker uit. De schadepost voor ProRail zou inmiddels opgelopen zijn tot zo'n vijf miljoen euro vanwege de opgelopen vertraging en de benodigde doorstartkosten.

Een andere bron meldt dat het niet duidelijk is of Atos Origin de opdracht heeft teruggeven, of dat ProRail de opdracht heeft teruggenomen.

Moderniseren

ProRail wil zijn twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem, draaiend op VAX/VMS- en Alpha-systemen van HP, moderniseren. Voor de herbouw kiest Prorail voor een 'service oriented architecture' zodat toekomstige aanpassingen gemakkelijker in een 24uurs-omgeving zijn door te voeren, zonder dat de stabiliteit in gevaar komt. Ook wil de spoorbeheerder bepaalde servicecomponenten hergebruiken in latere systemen. Atos Origin was uitverkoren om hiervoor een softwarefabriek in te richten en herbouw uit te voeren, gebaseerd op een soa-architectuur, Enterprise Service Bus' en het ontwikkelplatform Java/J2EE.

Volgens planning moet in oktober 2008 de herbouw van het verkeersleidingssysteem volledig zijn getest. Daarna lopen de oude en nieuwe toepassingen een tijdlang parallel. In het eerste kwartaal van 2009 zou dan het nieuwe systeem operationeel moeten zijn. Grote vraag is of ProRail, dat onder grote druk van de Tweede Kamer staat om de computerproblemen voor eens en altijd uit de wereld te helpen, dit schema nu moet aanpassen.

ProRail en Atos Origin waren nog niet in staat om een reactie te geven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Circulariteit is pure noodzaak in de IT

    Circulaire IT-oplossingen zoals kostenbesparing, lagere CO2-uitstoot en een vermindering van e-waste. Door hergebruik en recycling van apparatuur kunnen organisaties zowel hun milieueffecten verlagen als hun bedrijfsresultaten verbeteren.

    Computable.nl

    Hoe digitalisering bijdraagt aan een duurzame toekomst

    De combinatie van digitalisering en verduurzaming biedt bedrijven in food, industrie en groothandel enorme kansen voor de toekomst.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Atos Origin bouwt softwarefabriek ProRail

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Centric test spoorsysteem ProRail

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    ICT-vernieuwing Prorail duurt nog jaren

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Prorail stelt te specifieke eisen aan ICT-systeem

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Eurlings heeft vertrouwen in nieuwbouw Prorail

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Vijf tips voor ICT-projecten bij de overheid

    7 reacties op “Nieuwbouw ProRail-systeem ontspoort”

    1. Twan Humus schreef:
      11 juli 2008 om 10:52

      Waarom verbaast mij dit bericht niet meer? Het zoveelste mislukte project uitgevoerd door de blauwe pakken brigade.
      Daarnaast maken vele bedrijven de kapitale fout door te denken alsof SOA het wondermiddel is om ICT systemen te revalitiseren en vergeten de boerenwijsheid: “Think BIG but start small” inplaats van “Think BIG start BIGGER”…

      Login om te reageren
    2. pascal schreef:
      11 juli 2008 om 11:12

      Dan zullen de kaartjes wel weer duurder worden volgend jaar. Die 5 miljoen moet toch weer ergens vandaan komen

      Eigenlijk moeten ze Atos hiervoor een fikse boete geven. Als Atos meent dit voor 1.77 te doen, dan hebben ze zich aan hun contract te houden.

      Ik zou verwachten dat je een opdracht binnenhaalt om uit te voeren, niet in de hoop andere opdrachten binnen te halen.

      Login om te reageren
    3. c.rippen schreef:
      11 juli 2008 om 18:33

      Ook de opdrachtgever voor ICT projecten weet meestal van toeten nog blazen.

      Elk ICT project moet voldoen aan een critical path planning. Wanneer men onvoldoende beoordelingservaring van uitvoerder(bedrijfseconomisch, planmatig en bedrijfsorganisatorisch (inclusief mensenkennis) heeft, moet men meer offertes aanvragen. 1 offerte is geen offerte.

      Ambtenaren leren dat nooit, omdat ze een te zeker bestaan hebben.

      Login om te reageren
    4. Wermer schreef:
      12 juli 2008 om 06:53

      @c.rippen

      Het moet toch niet gekker worden.

      Als een klant onvoldoende kennis heeft van ict dan dien je als leverancier samen met de klant de analyse uit te voeren.

      In zo wat iedere projectmethodiek wordt uitgegaan van een initiatiefase waarin de specificaties van het project duidelijk worden en er op een juiste wijze een plannings- en financieringsvoorstel kan komen.

      Projecten worden maar al te vaak opgepakt zonder onderbouwde voorstellen. Als klant zou ik het waarderen als een leverancier zou zeggen dat hij alvorens een voorstel te kunnen doen een aantal interviews zou moeten houden om de specificaties helder te krijgen.

      Login om te reageren
    5. Mark Peter schreef:
      12 juli 2008 om 12:56

      ATOS VERY ORIGINAL:
      De automatiseerder won de aanbesteding met een gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro.
      En kunnen het vervolgens niet ‘waar’ maken?
      Daar hoort een boete bij…

      Atos gaat heen,
      naar het land van herkomst:
      Grienenland

      Het is immers de fout van Atos dat het project niet loopt, het is hun project, zij moeten zorgen voor planning, afspraken en duidelijkheid(lees: communicatie)
      zo simpel zit dat (en dat geld voor alle Projecten van alle ICT-bedrijven).., it only takes 2 to tango!

      Login om te reageren
    6. Reiziger schreef:
      13 juli 2008 om 10:14

      Wat een drama… voor alle partijen.

      Met name voor Prorail, die een keuze heeft gemaakt voor een leverancier die zichzelf wilde ‘inkopen’. En wederom geldt: goedkoop is duurkoop.

      Grote vraag is: krijgen nu de overige aanbieders die de opdracht destijds niet hebben ‘gewonnen’, nu weer opnieuw de kans? Dat zou toch wel zo netjes zijn…

      Gaat Prorail nu eindelijk experts binnenhalen op basis van kwaliteit en kennis of blijft de ‘kale prijs’ het belangrijkste selectie criterium…?

      Login om te reageren
    7. Jo schreef:
      15 juli 2008 om 11:03

      Dit is weer een mooi voorbeeld van het niet functioneren van opgelegde marktwerking.

      Het aanbesteden van projecten leidt meer en meer tot problemen voor opdrachtgevers. Kavels worden gewonnen door partijen die niet of amper aansluiten bij opdrachtgevers en of markten waarbinnen deze opereren.

      En dat alles onder het mom van de zelfsturende markt waarin vraag en aanbod wordt gereguleerd door wetgeving.

      Bedrijven die grote projecten starten moeten rfp’s uitschrijven, zetten daar specifieke eisen in opdat in elk geval duidelijk is wat geleverd gaat worden. Met als resultaat dat iedere aanbieder – al dan niet tegen negatieve marge – de deal kan pakken.

      Mooi mechanisme! Goed voor de werkgelegenheid maar niet echt super voor de kwalitatieve dienstverlening.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs