Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Digitale identiteit

04 maart 2008 - 06:563 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurGoogleIBMMicrosoftPlaxoYahoo
Cyrille Visser
Cyrille Visser

Recentelijk is bekend geworden dat Google, IBM, Microsoft, VeriSign en Yahoo toegetreden zijn tot de OpenID Foundation board. Dat klinkt gezellig, maar wat is OpenID eigenlijk en waarom kan dit weleens een grote stap zijn richting de realisatie van een veilige digitale identiteit?

OpenID achtergrond

OpenID is ontstaan uit de behoefte om op verschillende web sites met dezelfde identiteit te kunnen inloggen om zo de gebruikerservaring te verhogen.

Een OpenID is een URL, die van mij is cyrille.visser.myopenid.com. Deze URL vertelt dat mijn gebruikersnaam Cyrille Visser is en dat de identity provider MyOpenID.com is.

Als ik nu naar een OpenID ondersteunende site ga, bijvoorbeeld Plaxo, dan kan ik daar mijn OpenID URL opgeven. Plaxo stuurt mij dan door naar myopenid.com waar ik moet inloggen. Tevens stuurt Plaxo een vraag mee waarin verteld wordt aan MyOpenID.com welke gegevens Plaxo graag wil hebben, bijvoorbeeld NAW gegevens.

Nadat ik ingelogd ben op MyOpenID.com en de vraag van Plaxo goedgekeurd heb, word ik weer teruggeleid naar de Plaxo site waar vervolgens Plaxo mij ook ingelogd heeft.

Dit betekent dat ik maar één identiteit hoef te onthouden, namelijk mijn OpenID URL en het bijbehorende wachtwoord. Voor blogs, social networking sites, e.d. is OpenID enorm handig, maar is het ook bruikbaar voor gevoeligere online activiteiten zoals telebankieren en belastingaangiftes?

Dit brengt ons bij het grote nadeel van OpenID. Het is erg gevoelig voor phishing aanvallen. Een site kan mij naar een nep OpenID provider sturen waar ik mijn gegevens achterlaat en vervolgens kan een aanvaller onder mijn naam op diverse blogs posten, mijn flickr foto’s verwijderen en mijn Yahoo mail lezen. Het is dus absoluut noodzakelijk dat de OpenID provider een manier biedt om phishing uit te bannen.

Information card

Een oplossing tegen phishing aanvallen op de OpenID provider is door gebruik te maken van information cards.
Wanneer een gebruiker een information card stuurt om zich te authenticeren dan is deze kaart niet beveiligd door een wachtwoord, maar door een SAML token. Dit token is gesigneerd op basis van de privé sleutel van de gebruiker waardoor de authenticiteit van de gebruiker gegarandeerd wordt.

Voor een aanvaller is er dus geen bruikbare informatie om te onderscheppen, er wordt immers geen wachtwoord ingevuld en de privé sleutel van de gebruiker wordt ook niet meegestuurd.

Samenwerking

Laten we weer terug gaan naar Plaxo. Wederom vul ik mijn OpenID in om in te loggen op de Plaxo site. Plaxo stuurt mij daarna naar MyOpenID.com die ondersteuning heeft voor information cards. Nu laat de information card implementatie van Windows Vista (Cardspace) mij een overzicht van mijn information cards te zien. Ik selecteer een passende kaart en ik word weer teruggeleid naar de Plaxo site waar ik vervolgens ook ingelogd ben.

In bovenstaand scenario werken OpenID en Cardspace samen om een phishing bestendige single sign-on voor internet applicaties mogelijk te maken.

Toekomst

Doordat de grote namen van de IT wereld nu in de OpenID foundation board zitten is er wederom een goede stap gezet op de weg naar een veilige digitale identiteit. Met OpenID hebben we een breed ondersteund en geaccepteerd authenticatie protocol. Dit aangevuld met information card technology (zoals Cardspace en Higgins) biedt de veiligheid tegen phishing aanvallen. Als nu ook nog sterk vertrouwde partijen, zoals banken en overheden, OpenID en information card provider worden….

Meer over

AuthenticatiePhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Meer aandacht voor OpenID in de praktijk nodig

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Hyves moet OpenID populair maken

    Computable.nl
    AchtergrondOverheid

    Dubbele identiteit is digitaal probleem

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Wachtwoord-token beveiligt World of Warcraft

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs