Digibewust maakte een niet van echt te onderscheiden online film waarin een hacker in vijf ogenschijnlijk simpele stappen bankgegevens van argeloze internetgebruikers kraakt en binnen een week een ton casht. De film werd anoniem op internet gezet en binnen één dag door meer dan 66.000 mensen op Youtube bekeken. De film is niet echt, maar de in de film gebruikte voorbeelden zijn voor 100 procent realistisch. Moneymules, internetfraude door het achterhalen van bankgegevens via e-mails en telefoon of het kraken van persoonlijke gegevens via onbeveiligde openbare netwerken, het komt allemaal voor. Volgens Digibewust is het belangrijk mensen te confronteren met de harde werkelijkheid, want e-mails van criminelen zitten allang niet meer vol met stereotype taalfouten. Telefonisten in bijvoorbeeld de Oekraïne die gegevens proberen te achterhalen, spreken inmiddels foutloos Nederlands.
Juryoordeel
De jury vindt dat de film de vinger feilloos op de zere plek legt. Informatiebeveiliging richting burgers wordt steeds belangrijker. Het laat zien hoe belangrijk het is dat je met sterke wachtwoorden, up to date beveiligingssoftware en vooral door je gezond verstand te gebruiken, veel ellende voorkomt. De jury is niet bekend met een vergelijkbaar Nederlands initiatief als dat van Digibewust en daarom alleen al verdient deze film en campagne een nominatie.