Werkdruk wordt ervaren als hét probleem in het onderwijs. Met de inzet van robotic process automation (rpa) komt er niet alleen een einde aan onnodige administratieve bureaucratie en inefficiënte processen, maar zorgt dit er ook voor dat er meer tijd, aandacht en geld aan het onderwijs kan worden besteed. Met rpa kunnen terugkerende administratieve werkzaamheden, snel en eenvoudig worden geautomatiseerd zonder complexe api’s of koppelvlakken. Dit resulteert in kwaliteitsverbetering en meer tijd voor het echte werk. De administratieve werkdruk is hoog in het Nederlandse onderwijssysteem. Veel studentgegevens worden geregistreerd en uitgewisseld tussen partijen in de onderwijsketen. Deze administratieve processen zijn echter niet altijd even effectief en efficiënt ingericht. De digitale onderwijsassistent speelt hierop in.
ROC Midden Nederland ervaart rpa als een laagdrempelige en praktische oplossing zonder dat er een complex en grootschalig it-project opgetuigd hoefde te worden. De digitale onderwijsassistent wordt ervaren als een echt behulpzame collega en deze gaat dan ook verder worden uitgebreid. De partners onderzoeken hoe de digitale assistent kan ondersteunen bij het melden van verzuim, doorstroom, examineren en beroepspraktijkvorming. Het doel is om stap voor stap de administratieve lasten te verminderen, zodat zoveel mogelijk tijd, geld en aandacht aan het onderwijs kan worden besteed.
Computable.nl over Computable
De juiste mindset bij omscholing
'Proactieve' softwarerobot verdient onze aandacht
Klanten SolarWinds laks met maatregelen
Laatste week voor de Computable Kerstpuzzel
2020: Coronapandemie kreeg geen vat op overnames
Computable Kerstpuzzel 2020 ‘Van A tot Z’
Grapperhaus draait om verzwakken encryptie heen
Computable-onderzoek: Thuiswerken is blijvertje
Afas voelt hete adem in nek van nieuwkomers
Deellijstjes financieel onderzoek onder ict-bedrijven