Heijmans werkt jaarlijks aan honderden infraprojecten, waarvan de data na afloop vaak verloren ging doordat er geen werkbare oplossing voor was. Ook tijdens projecten leverde deze manier van gegevensverwerking extra werk op. Bij wegwerkzaamheden bijvoorbeeld moet er per rijstrook om de driehonderd meter een kern worden uitgeboord om te bepalen welke handelingen nodig zijn. Achteraf gebeurt het nogmaals om het resultaat te beoordelen. Het kostte veel tijd en energie om die data op te vragen en te vergelijken. Soms moest er zelfs opnieuw worden geboord, omdat de data verloren was gegaan tijdens het proces. Bovendien kon door het ontbreken van een werkbare data-analyse er ook niet projectoverstijgend naar de continuïteit en kwaliteit van het werk worden gekeken.
In plaats van Excel staan de data over laagdikte, constructieopbouw, dwarshelling, boorkernen, stroefheids- en dichtheidsmetingen en de teerhoudendheid nu op een kaart in het Wegbouwkunde-portaal (WBK). Het resultaat is een interactieve landkaart met allerlei meetgegevens van de wegen. Het portaal wordt aangestuurd door Power BI van Microsoft en FME van Safe, en het resultaat wordt gepresenteerd in ArcGIS van Esri. De combinatie van geografische, visuele presentatie en de toegankelijkheid van de informatie maakt het overzichtelijker en beter werkbaar.
Computable.nl over Microsoft
Nvdia passeert grens van biljoen dollar beurswaarde
'Ai net zo'n grote dreiging als kernoorlog'
Russische affaire nieuwe deuk in blazoen Bill Gates
Brengt AutoGPT ons stap dichter bij autonome ai?
De tweede adem van Red Hat Enterprise Linux
EU keurt Microsoft-overname van Activision wél goed
Deze bedrijven zetten een meitak op hun werk
IBM lanceert Watsonx voor grote ondernemingen
Ai-functies van IBM Watson in SAP Start
Zeeman start traineeship digitale transformatie