Het UWV koos voor een crisisachtige aanpak en richtte een apart team op dat buiten de reguliere processen om (zoals de change- en projectmanagementaanpak) mocht opereren. Er moest zo snel mogelijk een proces worden ontworpen op basis van regelgeving die ambtenaren op het ministerie nog aan het schrijven waren. Gelukkig bleek de NOW een vrij eenvoudige regeling met als kernvraag: ‘Heeft u als ondernemer 20 procent of meer omzetverlies, dan krijgt u een loonsom voorgeschoten.’. In het crisisteam werd vervolgens uitgedokterd hoe zo’n aanvraagproces moest gaan lopen en welke ‘checks & balances’ daarbij horen. Bestaat een bedrijf wel? En zijn er wel mensen in dienst? Welke bewijsstukken moeten daarvoor worden aangeleverd?
Het UWV heeft buiten de core-systemen voor bijvoorbeeld de WW en de Ziektewet een straatje opgezet om deze NOW-regeling uit te voeren. Daarvoor is in een paar weken tijd een relatief simpele it-toepassing bedacht die naast de bestaande grote systemen is gezet. Wel is het systeem aan de achterkant gekoppeld aan onze administraties en uitbetalingsstraten. Aan de voorkant op het portaal van het UWV werd en wordt de inkomende stroom met aanvragen met slimme formuliersoftware (van Peercode) opgevangen die om gegevens en bewijzen vraagt. Deze voorkantapplicatie checkt de aangeleverde informatie met de polisadministratie van het UWV om te bepalen of het bedrijf echt bestaat en medewerkers heeft. Die database is de ‘single point of truth’ als het gaat over alle loonverhoudingen in Nederland.
Computable.nl over UWV
Beveiliging DigiD brengt burgers in problemen
UWV verrast met keuze 8Vance als matching-tool
UWV selecteert Atos als adviseur
Van Huffelen: geen plannen voor een nieuw BRP
Nederlandsche Nestgeur of liever Wild Musk?
Testen met persoonsgegevens, mag dat wel/niet?
Overheid werkt aan federatief datastelsel
Online-diensten overheid 'missen' laagopgeleiden
2800 Stap-aanvragen voor ict-opleidingen
Ict-detacheerder ziet omzet met bijna derde stijgen