Azerion levert oplossingen voor de geautomatiseerde in- en verkoop van online-reclame. Het zijn de digitale tools die veilen welke advertenties zichtbaar worden op websites en in apps. Die adtech-activiteiten omvatten ongeveer tachtig procent van de omzet. De overige twintig procent komt uit digitale diensten voor game-aanbieders en contentmakers. Azerion beheert inmiddels 16.000 online spellen op een AWS-platform. Dat zijn vaak gratis spellen in apps waarvan reclame het verdienmodel is. Het gaat om casual games als Habbo Hotel en Governor of Poker. Ook heeft het bedrijf een game-licentie voor de Teletubbies, Nijntje, de Smurfen en Hello Kitty in bezit. Met het oog op avatars in de aanstaande metaverse is dat een mogelijke goudmijn.
Ondernemer Atilla Aytekin start in 2014 samen met zakenpartner Umut Akpinar het bedrijf Azerion. De twee kennen elkaar dan al jaren en trekken vanaf 2007 ook samen op bij de oprichting van softwarebedrijf Triodor. Met Triodor behaalde hij een lineaire groei. Het bedrijf dat software ontwikkelt voor de melkveerobots van Lely groeide in tien jaar tijd naar een omzet van twintig miljoen euro. Met Azerion was het doel aanvankelijk om binnen zo’n vijf jaar te groeien naar honderd miljoen euro. Met de beursnotering wordt dat plan zeker gehaald. Aytekin en zijn compagnon richten voor 2022 op 450 miljoen omzet. Bij Azerion is de rolverdeling tussen het tweetal strikt. Aytekin is het gezicht naar buiten en houdt zich als co-ceo bezig met externe groei. Zijn compagnon Akpinar focust op de interne organisatie.
Computable.nl over Azerion
Val Silicon Valley Bank raakt Nederlandse techsector
AFM verdenkt Azerion-ceo van marktmisbruik
Azerion-ceo na beursgang: ‘Nu begint het pas’
Azerion-ceo Aytekin: van bankroet naar beursgang
Azerion heeft notering aan Amsterdamse beurs