Atilla Aytekin (ceo Azerion)

Computable Awards 2022, categorie CxO

Atilla Aytekin

Atilla Aytekin is ceo van Azerion. Dit game- en adtechbedrijf is in relatieve stilte keihard gegroeid. Het nam sinds de oprichting in 2014 ruim veertig bedrijven over, behaalde in 2021 een omzet van driehonderd miljoen euro en telt bijna duizend medewerkers in achttien landen. Het jaar 2021 werd volgens co-ceo en mede-oprichter Atilla Aytekin met een ‘bescheiden operationele winst’ afgesloten. De beursgang moet die groei verder versnellen. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Atilla Aytekin van Azerion te nomineren in de categorie CxO.

Wegingen en score

Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie CxO van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.

Wegingen (totaal 100)
28 (Verandering)
30 (Effecten)
21 (Uniekheid)
21 (Toekomstplannen)

Eindcijfer Atilla Aytekin (ceo Azerion): 6,63

Azerion levert oplossingen voor de geautomatiseerde in- en verkoop van online-reclame. Het zijn de digitale tools die veilen welke advertenties zichtbaar worden op websites en in apps. Die adtech-activiteiten omvatten ongeveer tachtig procent van de omzet. De overige twintig procent komt uit digitale diensten voor game-aanbieders en contentmakers. Azerion beheert inmiddels 16.000 online spellen op een AWS-platform. Dat zijn vaak gratis spellen in apps waarvan reclame het verdienmodel is. Het gaat om casual games als Habbo Hotel en Governor of Poker. Ook heeft het bedrijf een game-licentie voor de Teletubbies, Nijntje, de Smurfen en Hello Kitty in bezit. Met het oog op avatars in de aanstaande metaverse is dat een mogelijke goudmijn.

Ondernemer Atilla Aytekin start in 2014 samen met zakenpartner Umut Akpinar het bedrijf Azerion. De twee kennen elkaar dan al jaren en trekken vanaf 2007 ook samen op bij de oprichting van softwarebedrijf Triodor. Met Triodor behaalde hij een lineaire groei. Het bedrijf dat software ontwikkelt voor de melkveerobots van Lely groeide in tien jaar tijd naar een omzet van twintig miljoen euro. Met Azerion was het doel aanvankelijk om binnen zo’n vijf jaar te groeien naar honderd miljoen euro. Met de beursnotering wordt dat plan zeker gehaald. Aytekin en zijn compagnon richten voor 2022 op 450 miljoen omzet. Bij Azerion is de rolverdeling tussen het tweetal strikt. Aytekin is het gezicht naar buiten en houdt zich als co-ceo bezig met externe groei. Zijn compagnon Akpinar focust op de interne organisatie.

Terug naar de overige genomineerden

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-06-30T12:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.