Wat de telefoon voor digitale betaling kan betekenen, kan het ook voor de zorg. De gezondheidszorg in Kenia was voorheen nog voor maar voor 10 procent gedigitaliseerd. Ook voor de patiënt die in het ziekenhuis lag werkte dat nadelig. Het hele proces verliep buiten de eindgebruiker om. Mensen hadden geen idee wat een behandeling kost en krijgen maanden later een rekening per post. Door middel van een mobiel platform heeft CarePay de eindgebruiker het centrum gemaakt van alle transacties. Via de app, die ook op hele goedkope non smartphones werkt, geeft een patiënt toestemming aan het ziekenhuis om een rekening bij zijn verzekering in te brengen. Dit heeft er niet alleen voor gezorgd dat betalingen direct zijn, CarePay ziet ook dat mensen gaan sparen voor een behandeling omdat de kosten transparant zijn.
Safaricom, het grootste telecombedrijf van Kenia en het meest succesvolle bedrijf van heel Oost-Afrika, biedt een publieke appstore aan waar zogenaamde mini-apps in gepubliceerd kunnen worden. Mensen in deze landen hebben via hun smartphone toegang tot deze publieke appstore. Aansluiten op het betalingsverkeer en toegelaten worden op het mini-app platform was de grootste uitdaging. Samen met Carepay heeft Appronto een mini-app ontwikkeld die het mogelijk maakt een zorgverzekering af te sluiten inclusief een betaling via het Zuid-Afrikaanse betalingsplatform M-Pesa. De M-Tiba-mini-app is een schil waarin een Mendix-applicatie draait en daarmee alle voordelen van een low-code applicatie met zich meebrengt. Zo kunnen eenvoudig wijzigingen worden doorgevoerd op basis van feedback van gebruikers.
Computable.nl over CarePay
Wat is het beste ict-project in de zorg?