Gazelle scoort met cookieloze advertentiestrategie

Computable Awards 2022, categorie Grootzakelijk project

Dit artikel delen:

Voor Gazelle waren de third-party cookies een belangrijk onderdeel van hun advertentiestrategie, maar ‘the death of the third-party cookie’ heeft de fietsenmaker wakker geschud. Middels de merkcampagnes probeert Gazelle iedere geïnteresseerde consument te bereiken en tevens te overtuigen. Door de veranderingen in het digitale adverteer-ecosysteem wat betreft third-party cookies, adviseerde online advertising agency Opt Out Advertising om over te gaan op cookie-onafhankelijk en privacy-vriendelijk adverteren. In samenwerking met Opt Out Advertising heeft Dept dit weten te realiseren voor Gazelle.

Wegingen en score

Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Grootzakelijk project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.

Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
38 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
12 (Rol leverancier)

Eindcijfer Cookieloze, privacy-vriendelijke advertentiestrategie (Gazelle, Opt Out Advertising en Dept): 5,98

Samen met Opt Out Advertising heeft Dept het verschil in gedrag tussen de consent (mensen die cookies accepteren) en no-consent (mensen die cookies weigeren) doelgroep onderzocht. Het doel: onderzoeken hoe ontvankelijk de twee doelgroepen zijn voor advertenties en erachter komen welke kansen hier liggen voor Gazelle. Hiermee heeft Dept Gazelle voorbereid op de toekomst door als een van de eerste adverteerders de techniek van Opt Out Advertising te gebruiken en stappen te zetten in een strategie zonder het gebruik van third-party cookies.

De techniek van Opt Out Advertising is toegepast op de Regionale Publieke Omroepen (RPO). Zij waren een goede match voor de merkcampagne van Gazelle, doordat ze een groot bereik over heel Nederland hebben. De hypothese is dat campagnes die uitgeserveerd worden op de ‘no-consent doelgroep’, vergelijkbare resultaten op kunnen leveren als de doelgroep met cookies. Als deze hypothese juist blijkt te zijn, betekent dit additioneel bereik voor Gazelle wanneer zij ook de no-consent doelgroep meenemen in campagnetargeting.

Terug naar de overige genomineerden

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-07-01T11:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.