Data science

 Data science

Sinds 2010 voert Supply Value jaarlijks een onderzoek uit over de belangrijkste trends binnen het inkoopvakgebied. Sinds dit jaar voegen we daar het IT trends onderzoek aan toe. Het doel van dit onderzoek is het ondersteunen van Informatie management en technologie professionals bij het stellen van de belangrijkste prioriteiten en de juiste focus. In deze blog geven we een eerste doorkijk op de eerste trend van het onderzoek: Data Science.

Disclaimer

Dit is een samenvatting in het later gepubliceerde Trend onderzoek. Wilt u het volledige trendsonderzoek ontvangen? Laat het ons weten.

Informatiesystemen, netwerken, databases, chips, computers, social media, websites, Big Data, Internet of Things: we werken tegenwoordig in een omgeving die steeds sneller digitaliseert. Data neemt hierin een belangrijke rol in, maar organisaties worstelen met de groei in de hoeveelheid en variëteit van data. Om deze data te kunnen en managen en er waardevolle inzichten uit te ontlenen is data science ontstaan. In 2012 bestempelde de Harvard Business Review de data scientist al tot The Sexiest Job of the 21st Century en in Nederland is een heuse Jheronimus Academy of Data Science opgetuigd. Deze opkomst van data science blijkt ook uit het IT trendsonderzoek uitgevoerd door Supply Value. Meer dan 50% van de respondenten rekent data science tot de drie belangrijkste trends. Bovendien geeft meer dan de helft van de respondenten aan komend jaar veel tot heel veel prioriteit te geven aan data science. Hiermee lijkt de toekomst van de data scientist rooskleurig te zijn.

Wat is data science?

Data science verenigt wetenschappelijke methoden, processen en systemen om zowel gestructureerde en ongestructureerde data te vertalen in kennis en inzichten. Vanuit de brede domeinen van wiskunde, statistiek, informatiekunde en computerwetenschappen maakt data science gebruik van technieken en theorieën. Met behulp hiervan doorloopt de data scientist verschillende fases om verschijnselen te analyseren en te begrijpen: 

  1. Het begrijpen van de business en het probleem dat opgelost moet worden.  
  2. Het verzamelen van data uit verschillende bronnen met behulp van data mining.
  3. Het opschonen en voorbereiden van de ruwe data voor verwerking. 
  4. Het verkennen van de opgeschoonde data om patronen en bias te begrijpen.
  5. Het ontwikkelen van meetbare functies voor het probleem dat wordt geanalyseerd.
  6. Het modelleren van de data waarmee inzichten voor het probleem worden gegenereerd.
  7. Het visualiseren van de data op een simpele maar effectieve en visueel aangename wijze.
  8. Het begrijpen van de business om de cyclus weer compleet te maken.

Trendontwikkeling

Voordat data science is geworden tot wat het nu is, heeft het een aantal fases doorlopen. Het begon met een behoefte aan business intelligence, waarin de productie en consumptie van data bij elkaar kwamen. Aan het einde van de 20ste eeuw betrad de term Big Data het wereldtoneel. Met nieuwe krachtige tools werd het mogelijk om de bestaande interne data uit te breiden met externe data, zoals social media. Ook is het mogelijk geworden om met voorspellende analyses tendensen te herkennen en toekomstige trends te voorspellen.

Vervolgens zijn deze analytische methoden geïntegreerd in producten en diensten, waarmee data science is ontstaan. Praktisch iedere organisatie in iedere industrie kan gebruik maken van mogelijkheden van data science zoals betere zoekalgoritmen, aanbevelingen, suggesties en gerichte advertenties. De ontwikkeling van data science houdt hier nog niet bij op, maar gaat verder met automatisering van analysemethoden. Met artificial intelligence, machine learning en deep learning kunnen die methoden verder getraind worden om geautomatiseerd en zelfvoorzienend te worden. Omdat data gevarieerder wordt, zijn steeds complexere trainingsmethoden nodig voor deze automatische analyses.

Dit artikel delen:

Computable Career Guide
ICT Niet-ICT Opleiders
1 Group9 Rijkswaterstaat Pink Elephant Education
2 Xebia Groene Hart Ziekenhuis Ctrl Improve
3 Uniserver Kadaster Fast Lane Benelux
4 Ventus Wageningen UR Improve Quality Services
5 Delta-N Haaglanden Medisch Centrum (HMC) Master it Training
6 ACES Direct Ministerie van Defensie Ictivity Training
7 Bizway ProRail Sogeti
8 Aspect-ICT Martini Ziekenhuis Quint Academy
9 Intermax Cloudsourcing ING IT Management Group (ITMG)
10 OGD ict-diensten RDW (Rijksdienst Wegverkeer) Vijfhart IT-opleidingen
Meer Meer Meer
Goud partner

Alfa1

IT-dienstverlener Alfa1 (250 medewerkers) zoekt synergie tussen de dochterbedrijven GROUP9, Merapar, bright-r, Haystaq en mStack. Deze ‘zelfsturende cellen’ moeten elkaar en zichzelf beter maken. Rick Roelofsen: “Op alle niveau’s in de organisatie zoeken we synergie-voordelen.”

Lees hier het hele artikel


Goud partner

mStack

Doen wat je wordt opgedragen? Dat is niet de manier van werken bij mStack. De ontwikkelaars hebben een visie op hun vak. Bij de klant laten ze hun stem horen. Hans Enthoven: “Moeilijke boodschappen brengen we ook.”

Lees hier het hele artikel


Goud partner

VGZ

Iedereen heeft op een of andere manier met de zorg te maken. “Het werk bij Coöperatie VGZ is - ook daarom - erg interessant en super relevant”, meent Mirjam Verhoeven, CTIO bij de zorgverzekeraar. En ICT speelt een hoofdrol.

Lees hier het hele artikel


Zilver partners

@The Academy
Leo Cuijpers, directeur marketing en sales, en Evert van Engelen, managing director en oprichter bij @The Academy
Lees hier het hele artikel

Gemeente Haarlem
Maarten van Haasteren, directeur bedrijfsvoering en cio bij Gemeente Haarlem
Lees hier het hele artikel


Brons partner

Visma
Lees hier het hele artikel


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-06-13T16:00:00.000Z Supply Value
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.