Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Stelling: Nichespelers zijn de winnaars

27 september 2013 - 15:32InfopaginaInnovatie & Transformatie
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De Computable 100-special biedt jaarlijks een overzicht van de honderd krachtigste ict-bedrijven in de Nederlandse markt. Uit de analyse van de cijfers komen een aantal conclusies naar voren, waaronder 'Nichespelers zijn de winnaars'. Graag horen wij de mening van de Computable-experts. Herken je deze stelling in de alledaagse praktijk. Geef in het reactieveld hieronder je mening. Een selectie van deze meningen wordt afgedrukt in de C100-special die op 8 november 2013 verschijnt.

Bedrijven die in een bepaalde niche(markt) opereren, doen het opvallend goed. Wederom Chipsoft en SG, maar ook Hitt, Interxion en andere vergelijkbare spelers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    44 reacties op “Stelling: Nichespelers zijn de winnaars”

    « Oudere reacties
    1. Martijn Bellaard schreef:
      5 oktober 2013 om 08:40

      Niche spelers kunnen juist winnaar zijn op de korte termijn, maar op de lange termijn lopen ze het gevaar onder gelopen te worden door een groter speler.

      De oorzaak hiervoor is terug te voeren op innovatie, draagkracht en flexibiliteit. Veel niche spelers beginnen, omdat ze een bestaand ICT uitdaging op een nieuw manier oplossen. Ze hebben een innovatie bedacht en gaan daar mee aan de slag. Dat is hun grootste kracht. Deze innovatie kunnen ze ook makkelijk doorvoeren in hun product, omdat ze geen geschiedenis hebben van een bestaand product. Bestaande leverancier moeten er voor zorgen dat een update/nieuwe product blijft samenwerken is met hun bestaande producten. Dit zit innovatie vaak in de weg. Een nichespeler heeft hier geen last van.

      Niche speler zijn ook kleine organisatie. de kracht van een kleine organisatie is dat ze makkelijk mee kunnen bewegen met de markt en de vraag van klanten. Werknemers vervullen meer rollen de lijntjes zijn kort. Beslissingen worden sneller genomen en er is nog weinig politiek. Bij de bestaande spelers zijn dit remmende factoren, vooral als het gaat om een grote organisatie.

      Het nadeel van nichespelers is hun draagkracht. Ze bestaan vaak kort en zijn opgebouwd met “eigen” geld. Grote reserves zijn er nog niet en ook niet makkelijk te verkrijgen. Research and development kost geld en tijd. Hiervoor moet een organisatie beschikken over de nodig draagkracht. Niet voor niks dat het regelmatig gebeurd dat een Nichespeler over gekocht wordt door een grote jongen. daaruit blijkt dat ze de winnaar zijn. “if you can’t beat them join them” is dan een uitspraak dat hier geld.

      Login om te reageren
    2. Paul Snoep schreef:
      5 oktober 2013 om 09:31

      Nichespelers kunnen winnaars zijn is denk ik een betere omschrijving. Het zijn de spelers die als enige, of een van de weinige een product of dienst verkopen dat zeer gewenst is, maar ook zeer schaars.
      Wanneer dat product door de markt wordt overgenomen, zul je als niche speler snel moeten kunnen innoveren om te kunnen blijven overleven. Wat ook een mogelijk is dat je als niche speler wordt overgenomen, zoals Nicira – dat kan echter ook de bedoeling van het bedrijf zijn. Vind maar eens zo’n product uit….

      Login om te reageren
    3. Menno Heesbeen schreef:
      7 oktober 2013 om 14:56

      Consumenten gaan weer naar de slager voor hun vlees!

      Jarenlang hebben we gedacht het veel gemakkelijker is om in een supermarkt het vlees te kopen. Is ook prima, nietwaar? Nee dus! Het stukje vlees van de slager is lekkerder, met meer zorg bereidt en is beter afgestemd op de behoefte van de consument. Dan maar minder vlees kopen maar wel een kwaliteitsstuk!De service is er ook beter en het assortiment van vlees uitgebreider.

      Zo werkt eht ook met nichespelers, de slagers onder de ICT bedrijven. Je focust je volledig op een onderdeel, bent daarin de beste en uiteindelijk zien de klanten het verschil.

      Net als bij de slager moet je wel zorgen dat je niet te ver van de bakker, de wijnhandel, de groenteboer en de drogist vandaan zit. Zo werkt het ook bij ICT-ers. Zorg voor een netwerk, zorg voor interoperabiliteit en connectiviteit.

      Een slager in het verkeerde winkelcentrum redt het immers ook niet!

      Login om te reageren
    4. Hans Don schreef:
      10 oktober 2013 om 14:51

      Het is maar net op welke scope je deze uitspraak betrekt. Vanuit de markt geredeneerd hebben nichespelers grote kans om binnen hun niche uit te blinken en te winnen van meer generieke spelers. Het gaat dan met name om functionaliteit en specifieke integraties. Echter overall gezien hebben generieke spelers vaak een groter marktaandeel, meer R&D budget en zodoende meer armslag om bij te kunnen blijven met de laatste technologische ontwikkelingen. Daardoor kan een aantal generieke features beter uitgevoerd en onderhouden worden. Vanuit het perspectief van de klant geredeneerd, zal de keuze voor een niche speler of een generieke speler afhangen van welke prioriteiten hij stelt bij het bepalen van de functionele en technische eisen. Dit is vaak weer afhankelijk van de bestaande IT-architectuur en de strategie die het bedrijf heeft. Kortom, de uitspraak is waar of niet waar afhankelijk van de gekozen invalshoek.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs