Managed hosting door True
IT Security for Business
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Hoezo geen Python op de lagere school?

Barry van Kampen, ethisch hacker en directeur van The S-Unit

We worden steeds afhankelijker van technologie, maar tegelijk zijn we steeds slechter in staat om onze informatie goed te beveiligen. Ook al worden we er door omgeven, toch snappen we steeds minder van het alsmaar veranderende technologielandschap. Om het tij te keren, zouden we moeten investeren in het opleiden van next generation hackers, die ons in de toekomst kunnen beschermen tegen cyber-bedreigingen.

Over deze blogger

Barry van Kampen (aka Fish_) is ethisch hacker en managing director van The S-Unit. Vanuit zijn rol is hij betrokken bij diverse adviesvraagstukken bij verschillende organisaties in Nederland en daarbuiten. De insteek van Barry is om vanuit een offensieve security-aanpak de wereld te verbeteren. Hij vervult hier de rol van adviseur/consultant en coach voor de diverse middelgrote en corporate bedrijven. Barry is onderdeel van de Hack in the Box HITB Core crew en hij spreekt regelmatig op congressen en evenementen. Naast deze rollen is hij actief binnen de internationale hacker(spaces)-gemeenschap en is hij mede-oprichter van Randomdata, de hackerspace in Utrecht.

Recent is een brief gestuurd door werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland naar de minister van Onderwijs Jet Bussemakers. Daarin wordt een appèl gedaan aan de hogescholen en universiteiten om het hoger onderwijs meer te laten aansluiten op de eisen van het bedrijfsleven. De werkgevers zijn namelijk ontevreden over de kwaliteit van het hoger onderwijs en zien een kenniskloof ontstaan. Deze discussie speelt zeer zeker ook in de wereld van cyber security. Ik pleit ervoor om binnen basis- en lagere scholen en hoger onderwijs veel meer aandacht te gaan besteden aan technologie. We zijn daar op dit moment eigenlijk niet mee bezig, het is allemaal geënt op key performance indicators. Alle scholieren worden in feite op dezelfde manier klaargestoomd voor de arbeidsmarkt,en daar moeten we van af. 

Decentraliseer en stimuleer

Op de lagere school wordt Nederlands en Engels gegeven, maar waarom niet de programmeertaal Python? Ik sluit me volledig aan bij een oproep vorig jaar van - toen nog Eurocommissaris - Neelie Kroes, dat we niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het stimuleren van technologie op scholen. Ik pleit ervoor dat basisleerkrachten op de Pabo beter worden bijgeschoold op het gebied van bètawetenschappen, zodat ze dat beter kunnen overbrengen op leerlingen. Je moet kinderen prikkelen en enthousiast maken voor technologie. Op de lagere school zou computertechniek al veel sneller geïntroduceerd moeten worden. Ik denk aan digitale padvinders die het leuk vinden om microcontrollers te programmeren en uit elkaar te halen. Laat ze ervaren dat deze apparaten leuk zijn als er ledjes gaan branden. Daarmee daag je hun nieuwsgierigheid en creativiteit uit. We moeten decentraliseren op het gebied van bètakennis. Zorg dat ouders hun verantwoordelijkheid pakken en geef kinderen bijvoorbeeld minicomputers. Kinderen kunnen namelijk veel meer uitvinden dan volwassenen bedacht hebben. Zorg ervoor dat hackerspaces in beeld komen bij de jeugd. Stimuleer het, maar overdrijf het niet. Laat ze ervan proeven. En deze trend moet je doorzetten naar middelbare school en hoger onderwijs. Een mastodont als het schoolsysteem kun je helaas niet zomaar wijzigen. Ik vind daarom dat scholen meer bètaspecialisten moeten inzetten voor inspiratie en kennisoverdracht. Er is geen diversiteit, het is teveel alpha.     

Rol overheid, bedrijfsleven en politiek

Wat het hoger onderwijs betreft zijn er wel wat initiatieven, maar er moet meer worden ontwikkeld op dit vlak. De Cyber Security Academy is een mooi voorbeeld. De opleiding Secure Technology op de Hogeschool van Utrecht is dat minder, omdat het daar mijns inziens niet voldoende over security gaat. De opleiding is onder de studierichting Electronica gevouwen, in het standaard systeem van het hoger onderwijs, en daardoor niet zichtbaar genoeg. Ik zou graag een betere opleiding zien. Gelukkig zien de overheid en bedrijfsleven ook wat er moet gebeuren. Zo profileert de Universiteit van Amsterdam zich met de Its Academy als het bètanetwerk voor aanstormend talent. En ook de politiek doet mee. Ze hebben ons gezegd dat we alle overheidsmiddelen mogen hacken en er creatief tegenaan programmeren, mits we ons maar netjes gedragen en ethisch opstellen. 

Hack in The Box en Haxpo

Creatieve verzamelplaatsen waar de digitale gatekeepers van nu en vooral van de toekomst elkaar treffen, zijn er steeds meer. ‘Hack in the box’ is sinds vijf jaar in Nederland. Dit is een non-profit organisatie met wortels in Maleisië, dat grote evenementen organiseert. CSO’s en CISO’s van multinationals worden ingevlogen voor lezingen en netwerk-events. Dit zijn echt hardcore commerciële security-conferenties, die worden gesponsord door Google, Microsoft en Dell. Daarnaast is er een volledig gratis event dat Hack in the box Haxpo heet. De editie van dit jaar wordt gehouden op 25 mei in de Beurs van Berlage. Daar mag je na registratie gratis naar binnen lopen en daar vind je hackerspaces, 3D-printers, bedrijven die mensen zoeken voor een baan. Ook is er een hack-wedstrijd waar dit jaar 20 teams van 3 personen strijden om de eer wie het beste hackers-team is. Daarnaast zijn in Nederland een tiental hackerspaces, fysieke plekken waarvan hackers die lid zijn gewoon een sleutel krijgen en elkaar ontmoeten om zich creatief te kunnen ontplooien. En deze hackerspaces kan je op de open avonden geheel vrijblijvend bezoeken. Wie had dat gedacht?

Kortom, alhoewel er beweging zit in het samenbrengen van creatieve bèta-minds, zijn we er toch nog niet. Gelukkig lijkt wel het besef doorgedrongen bij zowel overheid, politiek en bedrijfsleven, dat we moeten opschieten met het dichten van de kloof tussen kennis van nu en de cyber security van morgen. 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5268168). © Jaarbeurs IT Media.
 

Reacties

Afgelopen week ben ik samen met mijn kids naar de Haxpo geweest en ik ben het helemaal eens met Barry, waarom zitten we toch vast met ons school systeem in een KPI structuur waarin de indicatoren om het salaris van de directeur gaat ipv de waarde(en wil!) van het kind zijn/haar brein?

De Haxpo was echt "Out of The Box" en mijn kids zijn weer een stukje meer beta geworden dankzij alle ontplooiingsmogelijkheden. Chapeau HITB! Ik ben jullie enorm dankbaar.

Waarin de indicatoren om het salaris van de directeur gaat ipv de waarde(en wil!)

Omdat voor bijna alle technische jobs geldt "minder dan WO niveau" worden weggebracht naar landen waar het arbeidsloon een veelvoud lager ligt dan hier in Nederland. Daar moeten we eens van af. Werk wegbrengen naar Inida bv is gewoon een veredelde VOC mentaliteit ofwel moderne slavernij. Korte termijn denken goedkoop serie verlenen maar de economie is een keten. Ondermijn je onze arbeid komt er een kink in die keten.


Dell EMC Forum 2016

Locatie: World Forum

Churchillplein 10
2517 JW
Den Haag
Nederland
http://www.worldforum.nl/
T +31 (0)70 306 63 66



Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×