Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Universiteit zet oude mailserver terug

30 september 2009 - 09:46ActueelCloud & InfrastructuurRUGSun
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De problemen met e-mail van studenten en medewerkers aan de Rijksuniversiteit Groningen zijn opgelost. Het Centrum voor Informatietechnologie zette afgelopen vrijdag de oude e-mailomgeving terug online. Daarmee zijn de 25.000 studenten en circa achtduizend medewerkers van de universiteit weer per e-mail bereikbaar. De problemen met de e-mailomgeving Java Communications Suite van leverancier Sun Microsystems ontstonden halverwege september.

'De e-mail werkt gelukkig weer', vertelt de Groningse universitair docent en Computable-expert Mathieu Paapst. Afgelopen vrijdag constateerde hij dat de systeembeheerders de oude e-mailomgeving gingen terugzetten. Op maandagochtend was het bereikbaarheidsprobleem achter de rug. 'Met de open source e-mailclient Thunderbird werkt het systeem als een zonnetje. De webmail heeft nog steeds problemen. Die waren de aanleiding om naar een nieuw systeem uit te kijken.'

Het Centrum voor Informatietechnologie werkt nu aan het afleveren in de oude e-mailomgeving van berichten die in het nieuwe systeem zijn binnengekomen. Dat duurt even. De e-mail van 33.000 gebruikers is een volle week uit de lucht geweest.

India

Pogingen de nieuwe e-mailomgeving aan de praat te krijgen, hebben geen succes gehad. Het Centrum voor Informatietechnologie werd daarbij ondersteund door Sun-experts in Amerika en India en Sun-leverancier ZX Factory uit Ede.

De bron van de problemen zit volgens de experts in de data-opslag, die via een netwerkverbinding met de mailserver is verbonden. 'Die reageert te traag, als gevolg van een probleem in de software', vertelt technisch directeur Hayco Wind van het Centrum voor Informatietechnologie in de Groningse Universiteitskrant. Systeembeheerder Hopko Meijering heeft door de problemen zijn vakantie van twee weken moeten annuleren.

Medewerkers en studenten van de Groningse universiteit konden vanaf maandag 21 september 2009 in het geheel geen e-mail meer ontvangen.

Browserversies

Eerder waren er al compatibiliteitsproblemen met Internet Explorer 8 van Microsoft. Dat probleem ontstond toen Microsoft gebruikers van Internet Explorer ging upgraden naar de nieuwste browserversie Internet Explorer 8. Op veel pc's die studenten thuis gebruiken, is dat nu de standaard browser. Alternatieve browsers als Chrome (Google), Firefox (Mozilla) en Safari (Apple) gaven geen problemen.

Meer over

ChromeECMFirefoxJavaStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    student vrouw leren laptop computer
    ActueelData & AI

    E-mail universiteit volledig uit de lucht

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Universiteit Groningen patcht webmailsoftware

    student vrouw leren laptop computer
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Webmail universiteit Groningen hapert in IE8

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    RUG scherpt procedures aan na e-mail-debacle

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    RUG neemt geplaagd e-mailsysteem in gebruik

    student vrouw leren laptop computer
    ActueelWerkplek & Beheer

    RUG zet mailsysteem van Sun door

    8 reacties op “Universiteit zet oude mailserver terug”

    1. Nootje kraken schreef:
      30 september 2009 om 11:29

      Een oud ICT-systeem weer in gebruik nemen noem ik geen oplossing, maar een mislukte implementatie van het nieuwe systeem.

      Login om te reageren
    2. IJsvogel schreef:
      30 september 2009 om 13:37

      “De bron van de problemen zit volgens de experts in de data-opslag, die via een netwerkverbinding met de mailserver is verbonden.” Dit klinkt als iSCSI en dat is voor zware systemen (zoals een e-mailomgeving met 33.000 accounts) gewoon niet geschikt.

      Login om te reageren
    3. ICT-er schreef:
      30 september 2009 om 15:15

      De Rijksuniversiteit Groningen overweegt een schadeclaim in te dienen bij SUN. Zij kent blijkbaar de oorzaak van het grote probleem. Had SUN dit ook kunnen weten en dus het probleem kunnen voorkomen?
      Lang niet elke klant is bijvoorbeeld in staat om een up-to-date netwerktekening met bijbehorende specs aan te leveren.

      “Systeembeheerder Hopko Meijering heeft door de problemen zijn vakantie van twee weken moeten annuleren.” Dat is een beheerder oude stijl. Pluim voor hem en zijn hardwerkende collega’s.

      Login om te reageren
    4. PaVaKe schreef:
      30 september 2009 om 16:34

      Ik sluit me aan bij Nootje Kraken

      Wat ik wel herken in dit probleem is dat men klaarblijkelijk verzuimd heeft naar de scalability van de gekozen implementatie te kijken.

      Als een applicatie voor 1 tot 10 gebruikers werkt, wil dat nog niet zeggen dat het voor >30000 ook nog werkt.
      Bij dit soort aantallen red je het niet meer met het bijprikken van geheugen of schijfruimte; hier komt heel wat meer bij kijken.

      Ik vraag me af of men dit niet had kunnen voorzien

      Login om te reageren
    5. piet schreef:
      1 oktober 2009 om 09:53

      Langzamerhand kun je je afvragen of dit soort grote systemen door gewone ICT-afdelingen nog wel beheersbaar zijn. Dit kun je niet beheren met een beheerder die terug moet komen van vakantie omdat hij kennelijk de enige is die het systeem een beetje begrijpt na een cursus van een week of zo.

      Login om te reageren
    6. SunGuru schreef:
      1 oktober 2009 om 13:30

      In het verleden ben ik betrokken geweest bij implementaties van 100.000+ mailboxen met deze software. Als de hardware goed geschaald is, is dit geen enkel probleem.

      Login om te reageren
    7. ICT-er schreef:
      1 oktober 2009 om 17:04

      Piet, ik denk niet dat de ICT-afdelingen bij de RUG zo gewoon zijn. Zij kennen vast alle aspecten van ICT en grootschaligheid. Natuurlijk zijn er risico’s als je slechts een beperkt aantal productspecialisten hebt die een bepaald soort calamiteiten kunnen helpen oplossen. Maar daar heb je ook je leveranciers voor en zij weer de producenten. Van groot belang is een goede communicatie tussen die drie partijen.

      Login om te reageren
    8. HansPuch schreef:
      1 oktober 2009 om 17:55

      @IJsvogel:
      iSCSI is wel degelijk voor een dergelijke omgeving geschikt. Dit mits goed ingericht en beheerd. Ik spreek uit ervaring en over een vergelijkbare omgeving met 32.000 gebruikers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs