Managed hosting door True

‘Infrastructuur bedrijf niet klaar voor toekomst’

 

Vrouw notitieblok onderzoek vragenlijst

Ruim de helft (59 procent) van Nederlandse bedrijven meent dat de infrastructuur momenteel niet gereed is voor de toekomst. Dit blijkt uit een enquête van Colt Technology Services onder 852 Europese ict-besluitvormers. Dit percentage ligt boven het Europese gemiddelde van 51 procent. Toch is er voor het Nederlandse bedrijfsleven wel hoop, want 88 procent beschikt wel over een strategie die tot vernieuwing moet leiden.

Nederlandse bedrijven blijken dus beter voorbereid te zijn dan organisaties in andere landen in Europa. Slechts 12 procent van de bedrijven uit Nederland geeft aan niet over een strategie te beschikken en dat is beduidend lager dan het Europees gemiddelde van 20 procent. In Italië moeten met 26 procent de meeste organisaties het zonder een strategie doen.

Een kwart van alle Nederlandse bedrijven is van mening dat hun huidige infrastructuur wel klaar is voor de toekomst. Zij vinden hem schaalbaar genoeg om de komende twee jaar ondersteuning te bieden voor de complexiteit van en pieken en dalen in de vraag. Het Europese gemiddelde ligt op 26 procent.

Technologische tekorten

73 procent van alle Nederlandse bedrijven heeft te maken met een technologische kloof. Het Europese gemiddelde ligt op 72 procent. Met 77 procent heeft de grootzakelijke markt meer te kampen met dit tekort vergeleken met 70 procent van het mkb. 23 procent van bedrijven in Nederland zegt dat de voornaamste technologische tekorten binnen hun organisatie te maken hebben met wet- en regelgeving, en scoort daarmee het hoogste in Europa. Het Europese gemiddelde bedraagt namelijk 17 procent en het Verenigd Koninkrijk scoort het laagst met 10 procent.

Nederlandse bedrijven zien het realiseren van een hoog niveau van klantentevredenheid (65 procent), winstgevendheid (63 procent) en marktaandeel (50 procent) als de drie belangrijkste criteria voor het afmeten van hun bedrijfsprestaties en zakelijke succes. Deze cruciale aspecten zullen aanzienlijk onder druk komen te staan als er niets aan het technologisch tekort wordt gedaan.

Model gebaseerd op services

De onderzoeksresultaten geven aan dat bedrijven vereenvoudiging en automatisering als de beste aanpak zien om hun bedrijfsinfrastructuur gereed te maken voor de toekomst. 60 procent van de Europese respondenten streeft naar een eenvoudigere infrastructuur. Het gebruik van een op services gebaseerd model zal de komende twee jaar waarschijnlijk toenemen. Infrastructure as a service, software as a service en datacenter-colocatie zullen naar verwachting een groei doormaken van respectievelijk 52 procent, 55 procent en 33 procent.

De resultaten wijzen daarnaast op een neiging tot consolidatie van leveranciers en strategische partners. 63 procent van de respondenten zegt voordelen te zien in een model dat op één leverancier is gebaseerd en in een breed scala aan ict-services en infrastructuuropties voorziet.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5113464). © Jaarbeurs IT Media.

6,4


Lees meer over


 

Reacties

Waanneer kun je zeggen dat je infrastructuur klaar is voor de toekomst? En waarom denken veel Nederlandse bedrijven dat hun infra klaar is voor de toekomst?

Infrastructuur wordt gebruik als fundament voor o.a. je applicaties en diensten. De nieuwe generatie van applicaties is heel anders dan wat we al kennen. Deze nieuwe versie is gebaseerd op de cloudtechnologie en architectuur en stelt andere eisen aan de onderliggende laag, Infrastructuur en ook architectuur.

Hebben deze Nederlandse bedrijven hierover nagedacht voordat ze zeiden dat ze er klaar voor zijn?

Mijn zorg zou vandaag de dag niet zo zeer binnenshuis, maar vooral ook buitenshuis liggen.

Zeker met het vele cloud based werken en/of thuiswerken wordt het (publieke) netwerk een steeds crucialere factor in het geheel.

Lijkt me dat het goed is om klaar te zijn voor vandaag en de zeer nabije toekomst. Uitdaging genoeg.
Niemand kan de toekomst voorspellen zeker niet hoe het er over 3 jaar uit ziet.
Kent iemand nog second live? een paar jaar geleden was dat de toekomst...
Dus 'de toekomst' bestaat niet.

Algemeen wordt de cloud gezien als dé oplossing voor alle it-problemen. Ik ben echter van mening dat als de organisatie weinig tot geen behoefte heeft aan de voordelen van de cloud (o.a. schaalbaarheid) de nadelen (traagheid, afhankelijkheid van derden, etc. etc.) in veel gevallen deze voordelen volledig overschaduwen. Ik weiger dan ook 'de cloud' te zien als de Haarlemmer Olie voor alle it-kwalen en haaruitval...
De cloud is een geweldige optie waar het gaat om het beschikbaar maken van data voor personen buiten de reikwijdte van het eigen netwerk. Maar verder zie ik weinig voordeel in het feit dat je niet meer bij je eigen servers kunt, geen versiebeheer meer kunt uitvoeren en bovenal met je hele bedrijfsvoering handelswaar wordt bij overnames door andere partijen.

R.J.

Wat is de cloud? In zichzelf in ieder geval geen oplossing, maar een drager van oplossingen.

Waarom zou je bepaalde software zelf draaien als je het ook als dienst kan afnemen? Ieder bedrijf (ook de overheid) gebruikt diensten over het internet (synoniem voor cloud) en dit neemt alleen maar toe.

Je server niet meer kunnen knuffelen is gewoon een gewenningsproces, en versie beheer is gewoon een keuze. Ik merk dat veel vooroordelen vooral voorkomen uit "niet bekend zijn met". Ik ben werkelijk nog niemand tegen gekomen die na een kennissessie niet de voordelen en de kracht ziet.

Niemand hoeft voor cloud te kiezen, zolang je de keuze maar niet maakt uit aversie of onwetendheid.

Ieder bedrijf wat een cloud-only, mobile first strategie aanhoudt heeft geen problemen met de infrastructuur en bij een all-out ramp zoals bij een cyberaanval of massaal internet falen, kun je je in ieder geval berusten in fate-sharing :-)

Het moet allemaal eenvoudiger en automatisch en bij voorkeur bij 1 leverancier. Das de strategie blijkbaar. Wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Eerst heb je clients en servers op je locatie, dat noem je vast legacy. Dan formaliseer je de services, gooi je de servers eruit, houd je de clients over, want services neem je af als dienst.
En dan is je infrastructuur opeens niet klaar voor de toekomst ?
Nu innovatie al een doel op zich is geworden lijkt mij het ook best lastig om altijd klaar te zijn voor de toekomst.

Wat ik in de reacties hierboven niet terugzie is dat je ook nog zoiets hebt als private Cloud. Soms kun je zaken niet buiten de deur zetten(zoals bij ons de hele ERP omgeving), maar wel in een lokale Cloud draaien (front end webbased, back end in een virtuele UX omgeving). Je hebt dus vaak te maken met een combinatie van interne - en externe Cloud omgevingen. In ons geval hebben wij de infrastructuur daar al enkele jaren geleden op aangepast. Zowel binnen het bedrijf als naar buiten beschikken we over Gigabit verbindingen die dubbel uitgevoerd zijn in glasvezel en hoge snelheid CAT bekabeling (backbone en individuele werkplekken).

Is het echt de infrastructuur die er nog niet klaar voor is? Zijn het niet de mensen zelf die er nog niet klaar voor zijn? En niet open staan voor verandering?

Gemiddeld gaat een infrastructuur optimistisch gezien 8 jaar mee.
Gemiddeld begint pessimistisch gezien na 2 jaar de veroudering op te vallen.
Een upgrade als die al kan, bv na 4 jaar heeft een "dubbele" invloed op het tco plaatje.

Kortom, het is eigenlijk nog een optimistisch cijfer....

@Henri, mooi filosofisch geformuleerd:
"Wat is de cloud? In zichzelf in ieder geval geen oplossing, maar een drager van oplossingen."

Maar door wat wordt de cloud gedragen?

We moeten vooral blijven nadenken over architecturen die de toekomst mogelijk maken.

Jack, thanks, Cloud (als synoniem voor internet) wordt gedragen door de infrastructuur van coax en koperdraadjes en telefoonpalen, routers, internet service providers, wijk centrales, back-bones, switches, internet exchanges, protocollen en DNS servers, IP (4) adressen, ijzeren servers met hypervisors en fabric OS-sen en weet ik wat nog meer. Mind blowing als we beseffen dat het vooralsnog vrij veerkrachtig is en doorgaans gewoon (snel) werkt. Net als stroom uit de muur en water uit de kraan.

Hoe sterk is deze infrastructuur als je dit afzet tegen ketting reactie verstoringen, cyber aanvallen, luistervinken en regulerende elkaar niet vertrouwende overheden?

Stel dat een virus de hoofd dns routers infiltreert en dagenlang plat legt?

Zo verwacht ik binnen vijf a tien jaar een nieuw internet die niet per-se IP hanteert of DNS servers die vanaf de grond af gebouwd is om de bedreigingen het hoofd te bieden...

@Maarten, "infrastructuur optimistisch gezien 8 jaar mee", da's wel kort door de bocht als je de stroomkabels, internet kabels, koperlijntjes et cetera meeneemt.

Maar goed, waar wil ik nu naar toe?

Infrastructuur is belangrijker dan ooit, maar moet je los zien van je IT. Het is een fundament waarop je bouwt net zoals we dat op onze stroomvoorziening doen, water toevoer en riolering afvoer. Belangrijke zaken die beheer vergen, maar waar je verder niet mee bezig wilt zijn en altijd door een leverancier beheerd worden.

Dan blijft er over WAT je met de infrastructuur doet.

Al mijn eerder genoemde infrastructuur lijkt me niet de zorg van het bedrijfsleven als afnemer. Als ik kijk naar de toekomst zou je niet moeten investeren in eigen infrastructuur en deze juist zo generiek mogelijk houden.

Door holistisch te kijken naar je bedrijf kun je best een beetje toekomstbestendigheid inbakken. Flexibel werken, groeien maar ook krimpen, inhaken op betere manieren om dingen te verplaatsen of dat nu producten en pakketjes zijn of het aanbieden van diensten. Realiseren van zelfbediening voor schaalgrootte, standaardiseren waar het relevant is, specialiseren waar het toegevoegde waarde heeft.

Men zegt dat flexwerken de toekomst heeft, maar freelancen heeft dit misschien niet. Als flexwerken de norm wordt zullen tarieven dalen voor niet specialistisch werk. Men krijgt wel een flexibele schil, maar kan dit niet handhaven als de tarieven te hoog zijn. Onzekerheid zal dus ook een vast aspect worden van ons dagelijks leven net als eenverdieners de uitzondering zijn.

Flexibel zijn en kunnen mee ademen met groei en krimp en een sterke focus op klant-adoptie en tevredenheid zijn in mijn ogen de eigenschappen om te overleven in een wereld die steeds transparanter en kleiner wordt.

Maar nu weer genoeg filosofisch geleuter, Jack maakt dat in mij wakker :-)

@Henri
Het gaat natuurlijk om de actieve infrastructuur. Daarmee kan je op termijn ook domme kabels slimmer maken :-)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×