NS zet drone in om stations 3d in kaart te brengen

Drone Sarah bij Utrecht CS

NS laat met een drone een zogeheten digitale tweeling maken van station Utrecht Centraal. Dit moet uitmonden in een 3d-model, dat het spoorwegbedrijf gebruikt om stationsprocessen te verbeteren en onderhoud gemakkelijker en veiliger te maken. Door de drone kan de inzet van hoogwerkers en steigers omlaag. Reizigers ondervinden minder overlast, doordat er minder afzettingen nodig zijn op en rond stations.

Sarah, de drone van bijna twee meter, vloog deze week een aantal maal rond Utrecht Centraal om het station van buiten volledig in kaart te brengen. Leverancier is Aeroscan. Dit Friese bedrijf is gespecialiseerd in het met drones maken van beelden van muren en daken voor onder meer corporaties en (monumentale) vastgoedeigenaren.

NS streeft er naar nog dit jaar de ‘digital twin’ van Utrecht CS beschikbaar te hebben. Dit is een 3d-beeld van het station, gemaakt met drone-beelden en Lidar-technologie. Lidar (Laser Imaging Detection And Ranging) is de technologie waarmee de afstand tot een object of oppervlak wordt bepaald met laserpulsen. Het spoorwegbedrijf hanteert deze lasertechnologie om binnen in de stations beelden te maken.

Inspecties

NS gebruikt al een paar jaar drones voor stationsinspecties. Het driedimensioneel in kaart brengen van een station is een volgende stap om het stationsbeheer en de stationsschoonmaak te vergemakkelijken.  Stations en andere gebouwen worden periodiek geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren.

Door de inzet van drones zijn er minder vaak hoogwerkers en steigers nodig. Drones hebben als voordeel dat niemand op hoogte hoeft te werken. Daarbij hebben reizigers minder overlast, doordat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.

Realtime meekijken

Jean Keultjes, it-manager Stations: 'Door middel van de digitale 3d-beelden kunnen we een model maken, waarin we realtime meekijken met wat op het station gebeurt. Dit kan via een computer, telefoon of een 3d-bril. Een stationsmanager kan dan direct zien of er iets aan de hand is op het station, zoals met een trap of lift, drukte of temperatuurswisselingen.'

Utrecht Centraal is het eerste station waarvan deze digitale tweeling beschikbaar komt. Andere stations volgen hierna. NS heeft inmiddels drie dronepiloten in dienst. Zij zijn gespecialiseerd in 3d-mapping om gebouwen gedetailleerd op te nemen. Verder zoekt het spoorbedrijf een partner om samen een drone-strategieplan te maken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures bij NS

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-24T10:53:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.