NL-stichting eist miljarden in privacy-zaak TikTok

Dit artikel delen:

Stichting Massaschade & Consument eist een schadevergoeding van ruim zes miljard euro in een rechtszaak tegen TikTok. Volgens de stichting schendt het Chinese sociale videoplatform de Europese privacywetgeving en wordt data van gebruikers onrechtmatig verzameld en doorverkocht. In de collectieve zaak die dient voor de Amsterdamse rechtbank komt de stichting op voor de 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers van TikTok, waarvan ongeveer een derde minderjarig is.

Volgens de dagvaarding zijn de TikTok-algoritmen onvoldoende transparant en in strijd met Europese wetgeving. Ook bestaan er geen mogelijkheden voor gebruikers om filters in te stellen om het gepersonaliseerde aanbod van de Chinese videodienst te beïnvloeden. Ze waarschuwen dat kijkgedrag minutieus wordt bijgehouden en er profielen van gebruikers worden doorverkocht. Volgens de stichting sluist het bedrijf bovendien gebruikersgegevens door naar landen met een ‘onveilig beschermingsregime voor persoonsgegevens’, zoals China en de Verenigde Staten.

De gratis app waarvan de populariteit sinds corona sterk is toegenomen, verzamelt ‘erg persoonlijke informatie van gebruikers’, stelt Lucia Melcherts, voorzitter van de stichting. ‘Het gaat er bij TikTok niet om welke gegevens je aan hen doorgeeft, maar hoeveel tijd je aan de video’s op het platform besteedt. Het algoritme dat ze hebben ontwikkeld houdt iedere seconde die je kijkt bij, om je vervolgens video’s voor te schotelen die je zo lang mogelijk aan de app gekluisterd houden, of je tot virtuele transacties verleiden.’

Volgens Melcherts zijn niet alleen jongeren, maar ook jongvolwassenen daar gevoelig voor. ‘Het buit zwakke plekken met minutieuze precisie uit. Daarbij is TikTok niet transparant over hoe persoonlijke aanbevelingen tot stand komen en biedt het gebruikers nauwelijks mogelijkheden hier iets aan te wijzigen.’

Schadebedrag

De stichting vordert schadebedragen variërend van 1250 tot 1750 euro, afhankelijk van de leeftijdsgroep waarin gebruikers vallen. Die bedragen zijn gebaseerd op eerdere Nederlandse en Europese uitspraken waarbij de privacy van consumenten werd geschonden.

In de collectieve actie tegen de populaire app krijgt de stichting hulp van procesfinancier IVO Capital. Mocht het tot een schadevergoeding of een schikking komen dan strijkt die investeerder een deel van het bedrag op.

De zaak van Stichting Massaschade & Consument is de derde actie van een Nederlandse partij tegen het bedrijf achter de populaire app. Ook Somi (Stichting Onderzoek en Marktinformatie) startte een claim. Daarvoor moeten deelnemers twee euro inleggen. Ook de Consumentenbond is een actie gestart, die richt zich specifiek op schendingen onder jongeren.

De zaken passen in een trend waarin burgers gesteund door strenge Europese privacy- en consumentenregels grote techspelers voor de rechter slepen.

Dagvaarding

Bekijk hier de dagvaarding. In het lijvige document wordt van pagina 14 tot en met 42 de zaak onderbouwd in een taal die ook voor mensen zonder juridische achtergrond leesbaar is.

Daarin staat onder meer dat in juli 2021 TikTok een boete van 750.000 euro kreeg van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De privacytoezichthouder legde die op wegens een schending van de informatieverplichtingen uit de AVG.19 De AP oordeelt dat de gebruikers van de TikTok-dienst, met name kinderen, geen begrijpelijke informatie ontvingen, omdat de informatie tot juni 2020 alleen in de Engelse taal beschikbaar was.

De eerste zitting in de zaak van Stichting Massaschade & Consument tegen TikTok is op 6 oktober. De uitspraak wordt pas in december 2022 verwacht.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik heb de dagvaarding gelezen. Heel veel claims worden er gedaan over wat Tiktok (fout) doet, maar nergens wordt er iets aangetoond. Voorbeelden: "Het algoritme van TikTok is veel effectiever dan de algoritmen van bijvoorbeeld Facebook of Instagram." en "In de vijfde plaats verschilt TikTok met andere sociale media omdat geen ander socialemediabedrijf zo onder vuur lijkt te liggen als TikTok."

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-09-07T16:49:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.