Omnia Retail koopt Duitse concurrent Patagona

Dit artikel delen:
Webshop

Het Amsterdamse Omnia Retail breidt uit naar Duitsland met de overname van branchegenoot Patagona. Beide bedrijven leveren software voor dynamisch prijsbeleid voor winkelketens. Sinds de coronapandemie neemt de behoefte aan dynamic pricing toe, aldus de partijen.

Naar eigen zeggen is Omnia Retail na de acquisitie één van de grootste leveranciers van beprijzingssoftware van Europa. Met de software krijgen winkelketens en merken meer controle over hun prijsbeleid en worden ze winstgevender door automatisering en marktkennis. De tool bepaalt het optimale prijspunt van een product, waarbij wordt gekeken naar zaken als de prijs van concurrerende producten, de prijselasticiteit, de logistieke kosten, de inkoopprijs, weersvooruitzichten en reclame-uitingen.

Retailadvies

De geschiedenis van de onderneming uit Amsterdam gaat terug tot 1995, toen medeoprichter Herman de Jager een bedrijf voor maatwerksoftware oprichtte. In 2013 fuseerde dit bedrijf met het retailadviesbureau van Sander Roose.

Laatstgenoemde wordt algemeen directeur van de Omnia Retail-groep. Medeoprichter De Jager stapte in 2018 uit het bedrijf. De twee Duitse oprichters van Patagona, Andreas Frankenberger en Maximilian Bank, worden respectievelijk technisch en commercieel directeur. De gecombineerde organisatie telt ongeveer vijftig medewerkers. 

Bol.com

De overname is medegefinancierd door ABN Amro. Het geld wordt besteed aan verdere ontwikkeling van het softwareproduct en voor realisatie van internationale groeiplannen. In 2017 investeerde Connected Capital een onbekend bedrag in ruil voor een minderheidsbelang in Omnia Retail. Dit was destijds vooral bedoeld voor uitbreiding van het team en voor doorontwikkeling van het product.

Onder de klanten van Omnia Retail bevinden zich Decathlon, Bol.com, Mediamarkt, De Bijenkort, Philips, Samsung en Accell Group. Sinds 2018 heeft de onderneming ook een kantoor in Londen.

Patagona levert onder meer aan grote retailers zoals het moederbedrijf van Mediamarkt (Metro), Kaufland, LÓréal en LVMH. Het bedrijf is en blijft gevestigd in Darmstadt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-11-19T16:51:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.