Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meer grip nodig op data uit sociale netwerken

23 januari 2011 - 22:11ActueelData & AIFacebookTeradata
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Er is steeds meer behoefte om ongestructureerde informatie te converteren naar een gestructureerd formaat. Dat zegt cto Stephen Brobst van de Amerikaanse datawarehouse-leverancier Teradata. Daarbij gaat het vooral om gegevens die afkomstig zijn uit sociale netwerken. Op sites zoals Facebook reageren klanten vaker, sneller en kritisch op ontwikkelingen van bedrijven of producten. Dat vraagt om een snelle analyse van data, aldus Brobst.

Na convertering naar een gestructureerder formaat kunnen data uit sociale netwerken prima worden geanalyseerd, zo zegt Brobst. Dat verhoogt volgens hem de grip van bedrijven op hun klanten.

Om de invloed van sociale netwerken te demonstreren haalt de datawarehouse expert als voorbeeld ‘het Pampers-incident' aan. Brobst: ‘In de Verenigde Staten werd begin 2010  een nieuw soort Pampers door leverancier Procter & Gamble geïntroduceerd; de nieuwe ‘Dry Max'. Deze luier werd echter op sociale netwerken als Facebook en Twitter afgemaakt door woedende moeders die klaagden over de luiers. Hun baby's zaten onder de uitslag. Sommige boze moeders openden zelfs een ‘Anti-Pampers' Facebook-account, waar binnen de kortste keren 11.000 mensen lid van werden.'

Volgens Brobst moeten bedrijven daarom sneller inspelen op gegevens die uit dergelijke acties op sociale media vrijkomen. ‘Vroeger kwamen klachten binnen bij de consumentenservice van Pampers en waren ze niet meteen bij het publiek bekend. Door de komst van sociale netwerken zijn merken en bedrijven echter veel gevoeliger geworden voor acties van ontevreden consumenten.'

Lees meer over de visie van Stephen Brobst op ongestructureerde informatie in het interview.

Meer over

Business IntelligenceDatawarehouseSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata koopt Aprimo voor 400 miljoen euro

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata richt zich meer op nutsbedrijven

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    MicroStrategy en Teradata in bank-oplossing

    Cloud computing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Information Builders en Teradata samen in BI

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Afsplitsing van NCR legt Teradata geen windeieren

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Teradata producten voor ‘socialisering van data’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs