Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

FC Twente analyseert supporters met BI

01 december 2011 - 08:54ActueelData & AIQlik
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Voetbalclub FC Twente voert vergaande analyses uit op de kaartverkoop en het wedstrijdbezoek van supporters. De eredivisionist uit Enschede koppelt business intelligence (bi)-software van Qliktech aan het World Ticketing Systeem (WTS) van de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond). Zo wil de club per tribunevak en per wedstrijd de samenstelling van de supportersgroep in kaart brengen. De voetbalclub verwacht dat door de analyse de dienstverlening aan supporters verbetert.

Het WTS bevat gegevens van de houders van seizoenskaarten, clubkaarten en bedrijfskaarten. De analyse omvat onderdelen als leeftijd, sekse en afkomst van de supporter. Er kan ook gekeken worden voor welke wedstrijden (competitie, beker of Europees voetbal) of tegen welke tegenstander de supporters naar het stadion komen. Aan de hand van die informatie kan de club voorspellende analyses maken van de kaartverkoop van wedstrijden. Er kan dan bijvoorbeeld actie worden ondernomen om plekken die leeg dreigen te blijven toch vol te krijgen.

Manager marketing en communicatie bij FC Twente, André Kooij: 'Tot voorheen haalden we onze klantinformatie omtrent de kaartverkoop en het gebruik hiervan uit de door de KNVB ontwikkelde client/server-applicatie World Ticketing System. Dat was een tijdrovend proces. We kunnen nu vooranalyses maken, maar we gebruiken Qlikview ook als naslagwerk en als controlemiddel.'

De capaciteit van het Twente-stadion, De Grolsch Veste, is vergroot tot 30.014 zitplaatsen. Na de uitbreiding in 2008 telde het stadion 24.200 plaatsen.

KNVB

WTS is ongeveer tien jaar geleden door de KNVB ontwikkeld om zicht te krijgen op de bezoekers bij wedstrijden in het betaald voetbal en de veiligheid in stadions te verhogen. Het systeem is oorspronkelijk niet ontwikkeld voor marketingdoeleinden.

Het bi-project bij FC Twente wordt begeleid door de Hengelose erp-dienstverlener en Qliktech-partner JIS. Dat bedrijf is ook met andere clubs in gesprek over bi-analyse van supportersdata.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Centric houdt IT Career Event bij FC Twente

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    Ormer neemt ICT Feyenoord op de schop

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs