Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hoogvliet analyseert winkelresultaat met QlikView

05 maart 2012 - 10:51ActueelData & AIQlikVCD
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Business intelligence-leverancier QlikTech levert zijn softwareproduct QlikView aan supermarktketen Hoogvliet. Hiermee krijgt het inzicht in de winkelresultaten. VCD Business Intelligence implementeerde binnen enkele weken de oplossing. QlikView analyseert zeshonderd miljoen rijen data om het effect van acties, waste en diefstal snel inzichtelijk te maken voor het management.

Hoogvliet heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. De organisatie, de beheersing van het assortiment en de goederenstromen door de hele keten worden in het erp-systeem DistRetail van VCD Automatisering nauwkeurig bijgehouden. Het ontbrak Hoogvliet nog aan de mogelijkheid snel analyses te maken op basis van deze informatie.

Snel inzichtelijk

Binnen een aantal weken heeft VCD Business Intelligence het QlikView Business Discovery-platform geïmplementeerd. De twaalf category managers kunnen nu bijvoorbeeld het effect van acties op productniveau en op de marge per productgroep zien, inzicht krijgen in wanneer welke producten het beste verkocht worden en het effect van een verandering in de winkelindeling snel inzichtelijk hebben.

QlikView wordt tevens beschikbaar gesteld aan de bedrijfsleiders van de supermarkten. In de Proof of Concept bleek het al zeer waardevol om bedrijfsleiders beter inzicht te bieden in de waste van versproducten en het verlies door diefstal. Om dit inzicht te bereiken worden de geleverde producten vergeleken met de verkoop op winkelniveau. Bedrijfsleiders kunnen hierbij analyseren tot het diepste niveau, waardoor zij efficiënter kunnen inkopen. In de eerste helft van 2012 krijgen alle 62 winkels de beschikking over QlikView.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    KLM plant vliegtuigmateriaal met Qlikview

    ActueelData & AI

    OneLine Business Intelligence breidt uit met QlikView

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    QlikView laat ThiemeMeulenhoff zien hoe de organisatie ervoor staat

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    MarktSelect zet QlikView in om marktgericht te analyseren

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Hoogvliet kiest SAP IQ voor datawarehouse

    ActueelData & AI

    Brandweer Amsterdam berekent risico’s digitaal

    2 reacties op “Hoogvliet analyseert winkelresultaat met QlikView”

    1. itk_08210 schreef:
      5 maart 2012 om 20:54

      Met QlikView krijgen klanten sneller inzicht dan met de klassieke BI oplossingen. Toch gaat ook QlikView uiteindelijk uit van voorgedefinieerde paden. Dit staat haaks op de mogelijkheid om daadwerkelijk adhoc analyses te doen tot op het laagste dataniveau (kassaregel). Voor een retailer betekent dit dat het moeilijk blijft om ook het onverwachte uit de data naar voren te halen zoals bijvoorbeeld het kratje bier dat blijkbaar vaak tegelijk op de kassabon staat met de luiers. Ik vraag me af hoe je met QlikView een daadwerkelijk adhoc ‘shopping basket’ analyse kunt doen en zeker als het om grote datavolumes gaat?

      Login om te reageren
    2. Youri Menlibar schreef:
      8 mei 2012 om 15:00

      Hoi itk_08210,

      Je eigent QlikView beperkingen toe die waarschijnlijk in de specifieke implementatie zit waar je zelf mee werkt.
      “Voorgedefinieerde paden sluiten uit dat je tot het laagste niveau kunt analyseren?” Dat je niet tot op het laagste niveau kunt analyseren komt waarschijnlijk, omdat de data geaggregeerd is op artikelcode per dag of iets dergelijks.

      Daarnaast is ‘het onverwachte uit data halen’ iets wat Data Mining wordt genoemd en dat gaat een stap verder dan business discovery.

      Ik help je graag met het mogelijk maken een shopping basket analyse.
      Je kunt me benaderen via LinkedIn. De naam kan niet missen dat levert maar 1 hit op 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs