Linkit helpt FC Utrecht aan datagedreven voetbal

Algoritmes en machine learning voor betere prestaties van team en spelers

Dit artikel delen:

Betere voetbalprestaties door de inzet van algoritmes. Met die doelstelling beginnen Linkit en voetbalclub FC Utrecht een innovatielab. Eerder deed de ict-dienstverlener zoiets voor de Canadese nationale schaatsploeg en bij andere sporten, zoals cricket.

Het innovatielab is gebaseerd op een tool die Linkit eerder ontwikkelde. Deze meet de prestaties van de voetballers op meerdere gebieden. Aan de hand van algoritmes en machine learning worden wedstrijden en spelers geanalyseerd.

Ook gebruikt FC Utrecht de technologie om de individuele trainingsschema’s te optimaliseren, zodat ze zo fit mogelijk zijn zonder risico van blessures. Het lab wordt bovendien ingezet bij het scouten van talentvolle spelers. Data geven inzicht in hun mogelijke potentie.

Verenigde Staten

Toepassing van data in de sport staat in Nederland in de kinderschoenen, aldus Linkit-directeur Bert Peters. Volgens hem zijn ze in de VS veel verder. ‘Daar hebben ze allang bewezen dat het werkt. Het slim toepassen van data kan sportclubs naar grote hoogte tillen.’ Peters wijst erop dat de waarde van grote sportclubs aldaar de afgelopen tien jaar steeg van gemiddeld veertig tot achthonderd miljoen.

De tool geeft inzicht, maar er zijn nog veel meer factoren van belang bij voetbal, benadrukt hij. ‘Een algoritme leert je niet voetballen en geeft ook geen inzicht in de persoonlijkheid van spelers.’ Een trainer blijft dus nodig, meent Peters. 

Linkit is een Utrechtse ict-dienstverlener met ruim honderd klanten en ruim duizend medewerkers. De bedrijfsnaam prijkt de komende twee voetbalseizoenen op de tenues van Jong FC Utrecht en de FC Utrecht Academie. T-Mobile is de hoofdsponsor van de club en de teams.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Business Analytics

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-04T11:35:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.