Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Geen oog hebben voor

Management negeert inzichten uit analytics

08 maart 2022 - 10:21ActueelData & AISAS
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Een op de drie data-scientists is ontevreden over de resultaten van analytics-projecten. Het gebruik van analytics en de inzet van modellen door hun bedrijf leidt vaak tot frustraties. Iets meer dan veertig procent heeft moeite met de manier waarop analytics-inzichten door organisaties worden ingezet bij de besluitvorming. Eenzelfde percentage klaagt dat data-science-resultaten niet worden gebruikt door zakelijke besluitvormers.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van het analytics-bedrijf SAS onder 277 data-scientists. De impact en waarde van analytics blijven beperkt als hiervoor geen draagvlak bestaat binnen organisaties of het management niets met de resultaten doet. 

Aan data-scientists worden hogere eisen gesteld zeker nu de digitale transformatie door de pandemie in een stroomversnelling is geraakt. Uit het onderzoek komen een aantal tekortkomingen naar voren. Minder dan een derde van de respondenten zegt over gevorderde of deskundige vaardigheden te beschikken op gebied van programma’s zoals cloudbeheer en databasebeheer. SAS vindt dit een probleem omdat het gebruik van clouddiensten aanzienlijk is toegenomen. Ook signaleert SAS bezorgdheid over de ondersteuning van data-scienceteams en een tekort aan data-scientists.

Het onderzoek brengt ook een gebrek aan consistente aandacht voor ai-ethiek aan het licht. Meer dan veertig procent van de respondenten geeft aan dat hun organisatie geen specifieke controles doet op de analytics-processen met betrekking tot vooroordelen en discriminatie

Meer over

Kunstmatige intelligentieSAS-software

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    OpinieCarrière

    ‘Bikker nieuwe stijl’ bepaalt succes datascience

    3 reacties op “Management negeert inzichten uit analytics”

    1. dino schreef:
      8 maart 2022 om 10:50

      Is er nou weer een schreeuwend tekort aan professionals met skills die door het management genegeerd worden ?

      Login om te reageren
    2. Cpt schreef:
      10 maart 2022 om 04:56

      Mijn primaire reactie was: “Tja, managers hé, wat verwacht je anders?”

      Dat is, vermoed ik, maar deels waar. Waar het onderzoek (in elk geval in dit artikel) geen onderzoek naar of uitspraak over doet is hoe de informatie in de uiteindelijke rapporten is verkregen of dat de wijze van verkrijgen in de uiteindelijke rapporten is uitgelegd.
      Ook wordt niet ingegaan op de redenen waarom deze gegevens niet zijn gebruikt. Wellicht is dat perceptie van de data-analisten (misschien hadden zij een idee wat het besluit had moeten worden).

      Ik sluit niet uit dat er managers zijn die de rapporten als bok-documenten (bok = Boven Op de Kast) of lade-vullers gebruiken (het blijven tenslotte managers, de uitkomst sluit misschien niet aan bij hun KPI en bonus). Maar ik vind de conclusie dat managers de uitkomsten massaal en en-bloc negeren wat prematuur.

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      12 maart 2022 om 09:29

      AI dat moet aantonen hoe het resultaat is verkregen,
      maar management dat niet hoeft uit te leggen waarom een besluit is genomen.
      als de functie-elders in de politiek na de verkenners actie.
      geen idee waar dat nou vandaan kwam, ineens stond het er 🙂
      strategie om alleen resultaten te gebruiken die aansluiten op wat gewenst is.
      niet nieuw.

      Iets meer info op https://itdaily.be/nieuws/data/analytics-inzichten-worden-vandaag-nog-te-veel-genegeerd-bij-beslissingen/
      Blijkbaar zijn de analisten meer bezig met het beheren van data dan met het onderzoeken ervan.
      Dus als ik het goed begrijp, kunnen ze data manipuleren, het algoritme ook en trekt het management zich er niets van aan.

      data-engineer, van hero tot bullshit baan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs