CWI: detacheerder gelijk aan uitzendbureau

Ict-bedrijven mogen bij collectief ontslag van gedetacheerden gebruik maken van de ontslagregels voor uitzendbureaus. Dat vindt de Centrale organisatie voor Werk en Inkomen (CWI).

Het voormalige arbeidsbureau blijft dan ook bij de ontslagvergunningen voor tientallen programmeurs van de Brits-Nederlandse detacheerder CMG. Dat bleek vanmorgen bij de rechtbank in Den Haag.
De verwarring over welke bedrijven wel en niet gebruik mogen maken van de regels voor uitzendbureaus, is volgens woordvoerder voor het CWI, advocaat Th. Veling niet nodig. "Er worden veel stickers op geplakt, uitzendbureau, body shoppen, detachering. Zelfs CMG is hierover in de war, wanneer het zegt dat het geen uitzendbureau is. Juridisch gezien is een detacheerder gelijk aan een uitzendbureau."
Veling erkent dat in het dagelijkse verkeer een detacheerder anders wordt gewaardeerd. "Daar werken gespecialiseerde, hooggekwalificeerde mensen, op basis van een contract voor onbepaalde tijd."
De gezagsverhouding tussen detacheerder, gedetacheerde en inleen-bedrijf is volgens het CWI dusdanig dat de flexibeler regels in een bijlage van de ontslagwet van toepassing zijn. Deze bijlage B staat bekend als de uitzendbijlage.
Vakbonden FNV en CNV vroegen vanmorgen de rechter in Den Haag terug te komen op een voorlopige uitspraak. Met dit spoedappel willen de twee voorkomen dat het CWI de uitzendbijlage toepast bij het beoordelen van de ontslagaanvragen van CMG. De bonden stellen dat het CWI haar werk niet goed heeft verricht, en meteen al had moeten constateren dat een detacheringsbedrijf geen gebruik mag maken van de ontslagbijlage.
Zowel de detacheerder als het CWI stellen dat de spoedzitting voor de betrokkenen automatiseerders geen nut meer heeft. Het CWI verleende inmiddels 69 van de 98 ontslagvergunningen. Het CMG heeft deze medewerkers ook ontslag aangezegd, al houdt het ze in dienst tot 1 januari. De bonden oefenen volgens CMG de druk voornamelijk nog uit om zieltjes te winnen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Volgens mij is hier het aloude conflict tussen hoofd en hart weer eens naar boven gekomen.
Bedrijfseconomisch is het logisch dat men de "kostenposten" probeert te minimaliseren, maar één "klein" item wordt vergeten: We hebben het hier over mensen.
Ik denk dat een bedrijf de verplichting heeft om haar sociale rol in de maatschappij positief te vervullen. Concreet betekent dat niet alleen bedrijfseconomische factoren doorslaggevend mogen zijn. Anderszijds is het wel zo dat zo'n maatregel genomen moet worden indien de bedrijfsvoering en continuiteit in gevaar komt. De nu genomen beslissingen lijken mij te getuigen van weinig langetermijn visie binnen CMG. Op korte termijn zullen de bedrijfsresultaten misschien beter worden, maar de lang termijn gevolgen zullen CMG dieper in de problemen brengen daar de goede naam van CMG hoe dan ook aangetast is.
Ik kan niet in de keuken van CMG kijken, maar uit de berichten die ik via de pers hoor lijkt het mij toe dat CMG de bedrijfseconomische factoren zwaarder heeft laten wegen dan de sociale factoren en dit zal een hogere drempel creëren voor potentiele nieuwe klanten en medewerkers om met CMG in zee te gaan.

Concluderend: Of CMG nu wel of niet onder de uitzendregels valt is totaal irrelevant. Mensen dienen hoe dan ook en in welke branche dan ook goed behandeld te worden. Deze situatie is voor de IT branche in zijn geheel slecht.

Graag wil ik even reageren op meneer de onbekende die op 25 oktober jl. hier heeft gereageerd. Ten eerste vind ik het niet netjes als iemand zich zo uitlaat en dan niet het lef heeft om daar zijn/haar naam onder te zetten. Ten tweede wil ik inhoudelijk even reageren op de ontslagronde. Bedrijfseconomisch gezien restte CMG geen andere keus dan mensen te ontslaan, er zaten namelijk teveel mensen op de reservebank. Dat CMG echter gebruik heeft gemaakt van de, ondertussen veelbesproken, bijlage B vind ik goedkoop. Het past niet bij het imago van het bedrijf en doet daar ook aan af en dat doet geen recht aan de kwaliteiten van de werknemers van CMG. Ik kan namelijk niet anders concluderen dan dat het kwalitatief een goed (niet beter dan de andere grote spelers in de markt) IT bedrijf is. Er heerst een informele gezellige werksfeer.
Eén van de ontslagen medewerkers

Volgens mij is CMG zelf een zielige organisatie die zichzelf en HAAR klanten niet waardeert. Laat staan dat ze hun medewerkers waarderen. CMG is niet meer de CMG die het vroeger is geweest. Dat kan ook haast niet anders nu ze op het punt staan om overgenomen te worden.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-10-25T00:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.