Getronics verhuist 120 banen naar India

Ict-dienstverlener Getronics gaat een deel van de activiteiten van zijn datacenterdivisie overhevelen naar India. Daarbij komen ongeveer 120 arbeidsplaatsen te vervallen. Het bedrijf bekijkt samen met de vakbonden hoeveel mensen kunnen worden ondergebracht bij andere divisies van Getronics en moederbedrijf KPN, vertelt de woordvoerder. Maar, zegt hij, er vallen zeker ook gedwongen ontslagen. Bovendien wil het bedrijf het aantal extern ingehuurde medewerkers verminderen.

Een groot deel van de datacenterdivisie is gevestigd in Apeldoorn. Het is echter niet gezegd dat de maatregel alleen gevolgen heeft voor de medewerkers aldaar, vertelt de voorlichter. Het bedrijf heeft onder meer ook rekencentra in Haarlem, Aalsmeer, Schiphol, Almere en Heerlen.

Pool

De getroffen werknemers zijn inmiddels ingelicht over het voornemen om hun taken te verhuizen naar India. Getronics heeft een vestiging in de Indiase stad Bangalore. Het besluit tot offshoring is genomen om kosten te besparen.

Er is een pool opgezet waarbij wordt gekeken of medewerkers op een andere functie binnen Getronics of KPN aan de slag kunnen, zegt de woordvoerder. Hoeveel gedwongen ontslagen de maatregel met zich mee brengt, wordt waarschijnlijk pas na de zomer bekend.

Onrustig

Het is al langere tijd onrustig bij Getronics. Sinds de overname door telecombedrijf KPN heeft de ict-dienstverlener verschillende reorganisaties doorstaan. Zo werden de datacenteractiviteiten van Getronics en die van KPN samengevoegd en verliesgevende en/of niet-relevantie bedrijfsonderdelen afgestoten. Ook verloren meer dan 1400 mensen hun baan.

De reorganisatie had volgens algemeen directeur Erik van der Meijden een mooie timing. 'Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Weer zo'n bla bla van een directeur; wat maakt t voor een medewerker uit of je ontslagen wordt door een interne crisis of een wereldwijde?

Ik vraag me af in hoeverre Getronics uberhaubt nog verder zou willen op het gebied van hun datacenteractiviteiten.

Ik denk dat ze op termijn hier wel vanaf zullen stappen.

Over het algemeen was de opvatting dat deze partij een redelijk goede kwaliteit en support kon bieden. Dit rechtvaardigde wel een beetje de hogere prijzen.

Gezien deze offshore ontwikkelingen, vraag ik me af hoe Getronics hun kwaliteit gaat waarborgen. Gezien we allemaal wel weten hoe het "werkt" daar in India...

Als klant zou ik geen premium prijs willen betalen, wanneer ik weet dat mijn IT leverancier het beheer en datacenter naar India heeft verplaatst.

Alternatieven als Cloud-computing en SAAS, met een betrouwbare westerse partner, worden dan ineens een stuk interessanter!

Zag laatst een documentaire over een servicedesk in India voor de Amerikaanse markt. De amerikanen wilden hier absoluut niet door geholpen worden. De medewerkers moesten daarom o.a. up to date blijven van het amerikaanse nieuws, zodat ze zichzelf voor konden doen alsof ze in de VS zaten. Ben benieuwd hoe lang Nederlanders dit soort servicedesken wel accepteren.

Weet uit ervaring dat Support uit India echt bagger is om nog maar over het slechte engels te zwijgen!! hillo me mei name is Gupta wat can y do you fore. ;-)

Wat een negatieve reacties, de Nederlandse service mentaliteit is vaak ver te zoeken, zeker bij een Getronics en bedrijven met dezelfde schaal grootte. De ambtelijke molens en de onbeschoftheid halen het niet bij de service verlening bij mensen die nog echt voor hun geld werken zoals in Hongarije, Spanje en ook India.
Kosten zijn nu eenmaal key in dit soort zaken. en de klant heeft de keuze, wil hij een Nederlander of iemand die Nederlands spreekt kost dat meer dan een goed engels sprekende HBO'er of zelfs universitair. We zijn te lang stil blijven staan en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Maar de service in die landen is top. Hoge kwaliteit en zog voor de klant. Geen rare CAO, en veel mensen die ook echt willen werken.

Dus een goed zaak, als al die werkelozen dan ook nog een vak leren, bij leren ook in hun vrije tijd wordt het niveau ook weer hoger waardoor zij andere en vaak leukere werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Outsourcing rocks.

Als Merlan het allemaal zo geweldig vindt, dan kan hij misschien zelf ook 'cao-loos' 100 uur per week gaan werken en leren in India. Het is namelijk wel degelijk niet allemaal en altijd zo geweldig als hij voor doet komen. Bovendien zet ik er grote vraagtekens bij of je vitale gegevens van je bedrijf wel ergens in India op een disk wilt zetten. Overigens ook niet in de VS hoor, waar de overheid denkt dat alles hun eigendom is.

Hoe veilig je gegevens zijn bij outsourcing is trouwens toch iets waar je weinig over hoort.

Merlan, wat een onzin dat we te lang stil zouden hebben gestaan! De gemiddelde ICT-er haalt jaarlijks opnieuw certificaten voor weer die nieuwe hype, die volgend jaar toch weer vergeten is en vervangen voor een nieuwe ren-hier-achteraan marketingtrend. Dat bijblijven gebeurt in eigen tijd natuurlijk. Daarbij is de gemiddelde ICT-er niet te beroerd om over te werken, staat hij dagelijks in de file en doet hij gerust werk dat ver onder zijn niveau ligt. Dus wat nou "stil staan".

Waar het om gaat is dat bedrijven nog steeds niet geleerd hebben dat je winst niet over de rug van je personeel moet maken. Winst is een cadeautje en een teken dat je het goed hebt gedaan. Geen recht om je personeel uit te knijpen en als oud vuil op straat te zetten.

Ik vraag me af hoeveel van die 120 mensen bij getronics in Beek zouden zijn aangeboden, waarvoor ze nu als een gek zitten te werven en waarvoor niemand wil werken? Waarschijnlijk geen. Want getronics zoekt maar een ding, en dat is goedkoop en voor een dubbeltje op de eerste rang.

En laat me niet lachen over een zogenaamd gebrek aan serviceverlening. Want als dat ergens op een hoog niveau staat, is dat wel in Nederland.

Laatste nieuws over de India boys/girls. Certificering voor de gasten was schijnbaar niet nodig. Reden zou zijn dat de examens niet in hun eigen taal waren opgesteld.

Wij doen wel aan ontwikkelingshulp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat een onzinnige reacties allemaal, alle grote spelers in Europa en de US, IBM, Accenture, Cap Gemini, Logica etc. hebben tegenwoordig meer personeel in India op de Pay rol staan dan in Europa.
Het werd hoog tijd dat Getronics en KPN meer activiteiten in India gingen uitvoeren. Global Sourcing daar gaat het tegenwoordig over, zelfs in Tenders van de Rijksoverheid moet een component of deel Global Sourcing zitten.
Op mijn werk hebben we uitstekende ervaring met de Service gerichte attitude van de Indiase mannen en met name Vrouwen!

Ik denk ook niet dat de discussie hier erover moet gaan of India nu wel of niet ideaal is. Denk eens aan die medewerkers van Getronics die dachten na vele reorganisaties nu eens rustig konden blijven werken.

Ik zou niet bij Getronics willen werken. Dit buiten de verhalen dat ze bizar slecht salaris bieden en slechte secundaire arbeidsvoorwaarden hebben (vergelijk ze maar eens met andere spelers in de markt). Nee, werken op een brandhaard die steeds weer meer ontvlamd, dank je wel.

Slechte zaak dit, voor die 120 medewerkers maar de tendens is ook zeker niet goed voor de nederlandse ITers. Al zie je dat steeds meer bedrijven er ook weer op terug komen, de service is gewoon te slecht. De engelse taal beheersen ze in India maar nauwelijks en ze hebben geen gevoel bij de klant. Die klant zit tenslotte aan de andere kant van de wereld en spreekt een hele andere taal.

Ik bel regelmatig met leveranciers die hun helpdesk in India hebben zitten, en ik kan uit ervaring zeggen dat dat waardeloos is.

Wat kunnen we hier allemaal toch slecht lezen. Gekanker over de service desks in India, terwijl het over datacenter activiteiten gaat. Daarnaast gaan er helemaal niet 120 mensen uit, want men is aan het herplaatsen. Dat betekent waarschijnlijk dat een flink aantal externen zich zorgen moeten maken.
Verstandige en logische beweging van Getronics uit bedrijfsperspectief. Voor het beperkte aantal medewerkers die dit gaat betreffen is de oude kantonrechtersformule geloof ik nog van kracht bij Getronics.

Eigenlijk bizar dat mensen het normaal vinend om het werk af te schepen op mensen die geen CAO hebben en qua werknemer relatief achtergesteld zijn tov europeanen. Het is gewoon moderne slavenhandel.

In die context zou ik dan aanraden om eens serieus te overwegen om na te denken of je niet in ontwikkelingslanden als Bangladesh je mensen kan opleiden naar eigen wens. Kost nog minder dan bijv India en zo geef je de economie daar ook een boost.

Je kunt in bovenstaande reacties precies zien wie manager is en wie niet, wie ontslagen is en wie niet... (ook bij mij)GTR is een club waar altijd een brand is ondergronds totdat het weer boven komt. Zelf heb ik jaren gewerkt bij GTR maar rust is er nooit geweest. Dit is naar mijn idee iets wat niets opbrengt en slecht is voor het bedrijf. Vooral de manier van uitspraken van het management zegt al vaak genoeg hoe het er aan toe gaat. "Als we nu ingrijpen geeft dat minder problemen......." ben je dan niet eigenlijk al veel te laat voor de collega's die het dan weer treft...?
Zelf had ik een gesprek aangevraagd met het hogere manager die aangaf dat er met hem altijd gepraat kon worden..... NOOIT een reactie van hem gehad op een aangevraagd gepsrek van mij toen ik hem echt nodig had!!! Dit geeft een gevoel dat je gewoon niet gehoord wil worden.

Het is echt wel balen voor die mensen die het nu weer gaat treffen, ik kan het weten. Anderzijds is het zo dat de wereld ook doordraait zonder GTR.
Ik wens de betroffenen veel succes!!

Je zal er je hele bedrijfsvoering maar gehost hebben. Zelden was de term Cloud-computing zo treffend...

Ik wens Getronics veel succes in India. Ben veel in India maar als daar service vandaan moet komen dan is het voor mij een raadsel. Men is daar alleen maar bezig met overleven als individu. Men spreekt redelijk engels maar vaak slecht te verstaan. Zijn we nu echt verlegen om z'n servise desk uit India. Dit duurt enkele jaren en dan is het niet meer hot.

Heb net een seminar bij Microsoft op Schiphol gevolgd en onderstaande was ook een optie.

Alternatieven als cloud computing en SaaS, met een betrouwbare westerse partner, worden dan ineens een stuk interessanter.

Macel your brilliant !! Overigens heb ik begrepen dat het in India ook niet zo goed gaat en vandaar dat er Indiaase docenten hier in Europa in Keulen een studiecentrum op gaan zetten.

Ik zou nog even wachten met daar te investeren.

Ik ben het met Jan eens en vind de reactie van Merlan dan ook echt typerend voor de huidige verloedering van Nederland.
Een CAO is natuurlijk alleen maar lastig, wat maakt het ons uit dat de mensen daar uitgeknepen worden en hun kop maar amper boven water kunnen houden. Het Europese bedrijf bespaard er namelijk wel dik op en dat is weer goed nieuws voor de bonus van Merlan.

Dit soort initiatieven zijn het mes in de rug voor de Nederlandse IT. Nederlandse managers die hun bedrijven voor een habbekrats naar India verplaatsen en daar vet aan verdienen.
De IT-ers worden daarbij wel gedumpt op de samenleving of krijgen een afkoopsom. De klanten blijven nog wel even hangen, gewend als ze waren aan de Nederlandse dienstverlening. Maar na een jaar denken ze daar wel anders over. De besparingen leken zo hoog maar het blijkt dat er inmiddels een heel leger aan Nederlandse service managers nodig is om de Indiers aan te sturen. Niet verwonderlijk, want een Indier werkt meestal voor meerdere klanten tegelijkertijd. Bovendien is het verloop aan personeel enorm. De kwaliteit verbetert daarbij niet echt want de instroom van amateurs blijft enorm en zodra men daar een paar roepies meer verdient wisselt men van werkgever. De meeste Indiers hebben zelf geen instrinsieke belangstelling voor ICT en willen snel manager worden omdat dat gewoon meer verdient. De kwaliteit van de outsourcing die al zo'n jaar of 8 heb meegemaakt (SAP/Oracle/Unix) is ronduit belabberd en beneden alle Nederlandse standaarden.
Uiteindelijk is het netto resultaat dat hier in Nederland niemand meer ICT gaat studeren en dat echte kwaliteit wel eens heel veel geld kon gaan kosten. Daar heeft de EU al op geanticipeerd door de blauwe kaart voor kennismigranten. Ik voorspel dan ook een golf van immigranten uit India die hier onder de prijs komen werken, zoals het in de land en tuinbouw en de transportsector is vergaan. Dat is het werkelijke effect van globalisatie.

Cees, je spreek je tegen.

Als de klanten na een jaar vertrekken, moeten ze toch ergens anders terecht? Zullen ze in dit geval weer een bedrijf pakken, dit op deze manier winst willen maken? Als ze slim zijn, en klanten zijn soms nog wel eens slim, dan gaan ze voor een echte ICT leverancier uit NL met het bijhorende hoge niveau.

Ergo zijn nog genoeg bedrijven in NL, waar je als ICTer graag gaat werken, omdat je hoog niveau ook gehonoreerd wordt. Zowel bij je werkgever als ook bij de klant.

@Jansma
Dankzij het "prisoner's dilemma van outsourcing" zal het huidige scala van aanbod in de ICT zich gaan polariseren in 1 grote pool van leveranciers met een slechte kwaliteit/lage prijs (degenen die aan outsourcing doen omdat zij denken anders niet te kunnen overleven) en 1 kleine pool met een hoge kwaliteit/hoge prijs (degenen aan kwaliteit primair stellen en niet aan outsourcing doen). Het ligt dan ook niet aan de "slimheid" van de klanten, maar wat ze straks kunnen betalen. Als de instroom in de ICT daarbij niet structureel toeneemt (en het aantal Nederlandse ICT-ers dus afneemt), zal die prijs voor de meesten te hoog blijken.

Zelf al meerdere malen een reorganisatie bij dit bedrijf meegemaakt, Allemaal mooie woorden waar je niets aan hebt.

Alleen al hoe ze met hun personeel omgaan, zegt genoeg.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-30T10:58:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.