Uitspraak Microsoft-directeur verbaast ICT'er

'Wanneer gaat Rinsema zelf eens op zoek naar een nieuwe baan?'

Algemeen directeur Theo Rinsema van Microsoft Nederland is ervan overtuigd dat de doorstroom van personeel goed is voor werknemers en werkgevers.

De uitspraken die algemeen directeur Theo Rinsema van Microsoft Nederland deed over de uitstroom van personeel, vallen bij veel ict'ers niet in goede aarde. Hoewel Rinsema vindt dat werkgevers gebaat zijn bij personeel dat af en toe op zoek gaat naar een nieuwe baan, vinden werknemers zelf dat hun baas blij mag zijn als ze willen blijven.

Rinsema deelde zijn mening tijdens een bijeenkomst over het nieuwe werken die Microsoft onlangs organiseerde. Uitstroom van personeel is goed voor de ontwikkeling van het bedrijf, stelde hij toen. Dat zou voor de werkgever een lastig punt zijn. Volgens Rinsema zijn de werknemers tevreden en gaan zij daarom niet snel op zoek naar een andere baan.

Hoewel sommige ict'ers inderdaad vinden dat bedrijven gebaat zijn bij uitstroom van medewerkers reageren de meeste automatiseerders verontwaardigd op de berichtgeving over het onderwerp. Zo vinden zij bijvoorbeeld dat Microsoft Nederland niet moet vergeten dat het bedrijf de kennis die werknemers in de loop der jaren opbouwen, moet waarderen.

'Met doorstroom vertrekken de werknemers die over marktconforme kennis beschikken', luidt een van de reacties. 'Volgens mij zit daar een groot deel van je innoverend vermogen.' Die stelling sluit aan op veel andere reacties van ict'ers. Een daarvan denkt dat het inslapen van werknemers voorkomen kan worden door ze trainingen en cursussen te geven. 'Daardoor blijven ze actief meedenken met de organisatie', schrijft deze ict'er. 'Bovendien vormen ze een kennisbank waarop instromers in voorkomende gevallen kunnen terugvallen.'

Nieuwe baan

Een ander punt waarover reageerders vallen, is de diensttijd van Rinsema. Hij werkt sinds 2004 bij Microsoft en doet dat sinds 2006 in zijn huidige functie. Sommige ict'ers vragen zich af wanneer de algemeen directeur zelf op zoek gaat naar een nieuwe baan. Rinsema gaat daar niet op in. In een reactie laat hij wel weten dat 'loyaliteit een groot goed is dat de werkgever elke dag opnieuw weer moet verdienen. 'Eerder meldde hij bovendien dat hij vindt dat werknemers zich breder moeten kunnen ontwikkelen dan alleen via de mogelijkheden die een werkgever biedt.'

Toch is niet iedereen negatief gestemd over de uitspraken van de algemeen directeur. Een ict'er die reageert onder de naam 'GenY' vindt dat wat de directeur zegt, 'klopt als een bus'. 'Flexibiliteit wordt nu eenmaal belangrijker. Ervaring opdoen bij diverse bedrijven is interessant en nuttig voor je eigen ontwikkeling.'

Ook countrymanager Mary van der Kuip van onderzoeksorganisatie CRF ziet wel wat in Rinsema's instelling. 'Als werknemers het ergens naar hun zin gehad hebben, zit het er dik in dat ze over tien jaar weer terug komen', verwacht ze. 'In de tussentijd hebben ze elders weer nieuwe kennis opgedaan.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Volgens mij wordt het tijd dat Theo Rinsema uitstroomt bij Microsoft, zouden wij ook weer blij van worden bij Microsoft.
;>)

Sterker nog, een vakgebied als ICT leent zich uitstekend om voor meer dan één bedrijf te werken. De ontwikkeling van competenties zijn waardevol voor werknemer én werkgever. Voor beiden een win-win. In plaats van om de 3 tot 5 jaar te verkassen kun je er dus ook voor kiezen om voor meer dan één werkgever tegelijk te werken.
De komende jaren zal deze flexibiliteit zich m.i. verder ontwikkelen: waar nodig voor een project, daar werk je. Dat kan voor meerdere werkgevers tegelijk zijn. Vaste arbeidscontracten voor onbepaalde tijd zullen steeds vaker te star blijken. Voor beide partijen!

Het is altijd wel opvallend dat de uitspraken van veel managers op iedereen van toepassing moeten zijn, behalve op henzelf. Rinsema is daar blijkbaar een mooi voorbeeld van. Of zoals bij veel bedrijven, "ontwikkelaars moeten bij elkaar zitten, da's goed voor de communicatie". De managers zelf zitten liefst alleen op een eigen kamer, en ook nog verspreid over het hele gebouw. Of van: "de klant komt eerst", maar dan een eigen parkeerplaats (met kentekenbord) zo dicht mogelijk bij de voordeur, en de bezoekers-P een stuk verderweg.

Mensen die werken bij microsoft bemoeien zich tegenwoordig overal tegenaan :-).. en iedereen kan uitspraken doen.. ze waarmaken is wat anders :-)

http://techrights.org/wiki/index.php/Microsoft_influence_in_Europe

De waarheid zal wel weer in het midden liggen zeker? ;-)
Ook goed begeleide medewerkers kunnen opgebrand of op het bedrijf uitgekeken geraken. Dat ze dan op een aangename manier kunnen vertrekken en hun carrière ergens anders kunnen voortzetten is een goede zaak. Ex-medewerkers kunnen ook een paar jaar vertrekken en dan weer terugkomen met hun nieuw geleerde competenties, eventueel in andere (meestal hogere) functies. Dat is een compliment voor het bedrijf vind ik.
Toch is er ook wel wat voor te zeggen om (in grotere organisaties) de 'bottom 10%' te doen uitstromen. In kleinere bedrijven gebeurt dat vanzelf omdat er meer op iedereen gelet wordt.
Zo lang er een goed beleid (mèt plan dus) en begeleiding is, ligt de bal bij de medewerkers... en die stemmen meestal met hun voeten.

ICT'ers worden ook inovatiever als ze meer met Unix en Linux gaan doen, om maar te zwijgen over de TCO.
Managers zijn in de meeste gevallen ook alleen maar opvreters.
En veel succes met job-hoppen iedere 5 jaar als 40+ ICT'er;-(
Ze moeten de ZZP'er gewoon laten werken waar deze wil, ongeacht de tijdsduur.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-05T08:20:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.