Logica schort jaarlijkse salarisverhoging op

Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.

De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.

Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'

Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'

Maatregelen

De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.

Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Diep triest dit. Tijd om een andere baan te zoeken...

"Jaarlijkse salarisronde"... nominaal misschien, in mijn practice gold al 2 jaar een volledige salarisstop. En nu dit weer. Nou kan ik wel gaan zeuren via één of ander reactiepaneel, maar volgens mij zit er nu echt maar een ding op: stemmen met de voeten.

Inderdaad diep triest, eerst wordt er geroepen dat het zo goed gaat, en dan worden hardwerkende medewerkers zo beloond. Blijven zitten heeft ook geen zin, iedereen die nu al achterloopt met z'n salaris zal toch nooit worden rechtgetrokken. Blij dat ik niet de verzender van de mail ben, denk dat die wel een aantal reacties in z'n mail heeft gehad...

En het management zelf? Hoe zit het met hun beloning? Die wordt vast verhoogd omdat ze bij het gewone gepeupel een besparing hebben bereikt... :-(

Blij dat ik daar weg ben, had al zo'n idee dat de ellende nog wat langer ging voortduren, loopt gewoon niet lekker daar in amstelveen

Deze mededeling speelt in op de loyaliteit van een Logicaan. Jaren lang niet investeren in mensen, geen geld voor training, geen geld voor salarisverhoging, geen geld, geen geld, geen geld, geen geld, geen geld. En al die nivootjes 4+ die je maar sussende woorden toespreken. Nee, alles moet je toch echt anders zien. En morgen? Morgen is ze weg...

Zal de klant leuk vinden de leegstroom van ervaren personeel. Gelukkig is Logica nog op zoek naar 100den it'ers. Misschien om de gaten mee op te vullen?

Lekker motiverend: we ontslaan de helft van de mewerkers, laten de andere helft het werk voor twee doen en dan geen salarisverhoging geven... Vraag me af of de raad van bestuur/directie nog lekker kan slapen snachts! Trieste zaak hoor.

Dit zal voor velen de druppel zijn. Vorig jaar geen verhoging (die goed uit te leggen viel), maar het jaar ervoor was er ook al een behoorlijke rem. 'Het gras lijkt altijd groener...' maar het gras is groener...

Als je rond kijkt is het duidelijk dat je bij Logica kwa salaris gewoon ver achter loopt. Dit is al jaren zo en dit bericht maakt duidelijk dat het ook dit jaar niet goed gemaakt gaat worden. Je zit volgend jaar daarom bedag x onder wat je hoort te verdienen, maar x is te groot om volgend jaar te compenseren. Daardoor blijf je altijd achter de feiten aanlopen.

De negatieve reacties over salaris wordt al jaren een groter punt op het tevredenheidsonderzoek. Hoger Management doet dit altijd af als; dit zullen medewerkers altijd doen. Verder wordt 't punt volledig genegeerd op alle meetings. Het lagere management vaalt met het doorgeven van ontevredenheid naar boven en voelt zich weinig verantwoordelijk op wat er van boven wordt bepaalt.

Erg interessant is natuurlijk dat Logica wel mensen aan het werven is.

Een aantal medewerkers bleven ook altijd omdat Logica (of eigenlijk CMG) verder wel een mooi bedrijf was, maar dat is het eigenlijk ook niet meer. Velen zitten gewoon op zeer matige klussen, hard werkend, onder gewaardeerd. De waardering komt ook niet via een andere weg.

Opvallend als collega's weggaan is dat er altijd 3 redenen zijn om weg te gaan.
1. wisselend (voor je zelf beginnen, andere type bedrijf)
2. geld
3. onderwaardering
Als je een collega minder goed kent en je vraagt je manager waarom die collega is weggegaan krijg je altijd alleen antwoord 1 te horen. De andere 2 redenen hoor je niet, maar zijn zeker net zo belangrijk.

Ach, wat andere doen is niet belangrijk, hier zeuren helpt natuurlijk niet. Het enige wat helpt is mijn CV update-en.

Je wilt eigenlijk zeggen:"Het waren x fantastische jaren." Maar dat waren het eingelijk ook niet.

Dit is voor mij de druppel, mijn CV is de deur uit.

Hoog van de toren blazen dat we een service leveren, schriften naar je medewerkers sturen, dure kwartaalmeetings organiseren, personeel aannemen, personeel ontskaan en met bakken geld naar huis toe sturen en maar hoog van de toren blazen de wat het zo goed doen, maar een salarisverhoging voor het personeel? nu even niet. Daar moet je maar begrip voor hebben.

Snap nu het verhaaltje over het schouderklopje dat waardevoller is dan een extra zakje met geld... Die manager wist al wat er besloten zou gaan worden :-(

Hoog van de toren betekent ook dat we een ander logotje met slogan krijgen waardoor alle papier moet worden vernietigd en nieuw aangeschaft. Daar hebben blijkbaar heel wat dure managers heel wat tijd ingestoken, die ook aan andere zaken besteed had kunnen worden. Dat ze ons om feedback vragen (program for growth anyone?) en er niks mee doen.


Twee jaar geleden hadden we al eens een presentatie waar "Monsterboard - release your potential" in een workshop naar boven kwam als leus, wilden ze toen al niet snappen.

Daar zit je dan met een Level verhoging en een ver boven verwachting als eind oordeel voor je evaluatie over 2009 en dan nu 2 jaar er niets bij krijgen.
Helaas voor Logica, dit was de druppel en dit zal hard gaan aankomen bij Logica. Iedere collega die ik spreek is al bezig zijn CV aan het updaten en rondsturen. Oei oei wat zullen de grote klanten zo niet tevreden gaan worden als ineens het merendeel opstapt naar een concurrent. Want Logica kan al langere tijd geen geschikte CV's aanleveren bij de grote klanten.

En die Kieboom is gekomen om de boel kapot te maken, zoals mensen al zeiden van Atos.

Zo. Mijn externe cv is uptodate. Vanavond even submitten in mijn netwerk. Ben benieuwd wat de klant gaat zeggen waar ik de afgelopen tien jaar (met veel plezier) heb gezeten als hun PM weggaat omdat ie geschoffeerd is door zijn werkgever. Met inachtneming van de minimale opzegtermijn, want als ik genaaid word wil ik ook zoenen.

Oei oei oei. Wat een slechte PR move dit.

Logica wordt in de Benelux weggeconcurreerd door nieuwe, innoverende, hardwerkende en slimme ICT bedrijven pakken die nu omzet pakken met eerlijkere tarieven. Tijd voor een volgende move als medewerker naar een van deze bedrijven waar je geen level bent, geen nummer maar een gewaardeerde medewerker!

Bovendien zijn ze ook nog eens meer gebaseerd op de inhoud, techniek en minder op consultancy, de vorm.

Ook medewerkers werken liever voor bedrijven waar betrokkenheid wordt beloond en het individu wordt opgemerkt. Hierdoor is het verloop bij de grote jongens nu erg hoog, zeker ook gezien de ontslaggolven / praktijken van de afgelopen twee jaar.

Iedereen binnen Logica tot en met level 4 is het meer dan zat! Keihard werken zonder beloning, erkenning, waardering (in welke vorm dan ook).

Voor de beeldvorming. Onderstaand is puur eigen ervaring. 3 jaar gelden binnen gekomen voor 2000 bruto als junior ontwikkelaar. Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van 20 man. Het tarief is 2 maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het 1ste jaar 1 training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. Er kon niet direct worden opgeschaald. 3000 euro moest zeker lukken. Recessie, morgen zou alles beter worden.
Eindelijk besef ik het me: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik wordt nu KEIHARD uitgelachen. Met een kei harde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd. Bij Logica is er geen morgen meer... "Release your potential" was het ooit. Nou inderdaad!

Neem level 4 maar mee hoor. Het middlemanagement is net zo flabbergasted als de blue collars. Alleen doordat daar een hoop sociaal gestoorde nitwits tussen zijn komen te zitten de laatste jaren, die niet weten hoe ze betrokkenheid moeten tonen, komt er niets uit die laag. Een positieve uitzondering is mijn eigen manager, een zéér geschikte kerel, die voor zijn team door het vuur gaat. Die zegt wel waar het op staat, neemt aktie, toont betrokkenheid, inlevingsvermogen. En dit is niet de eerste keer dat ie dat doet. Helaas wordt ook hij gepiepeld, en zal ie binnenkort wel een keer zelf worden geslachtofferd vanwege zijn werkzijze.

Nagel aan de doodskist die Logica NL heet. Ik lees op de Logica Yammer dat de grote baas over afgelopen jaar 22% meer bonus heeft gekregen.

Dit worden mooie tijden voor de recruiters.

@Anoniem
2250 bruto met 3 jaar werkervaring en werkzaam als leidinggevende is wel erg weinig, daar schrik ik van.
En 1 training in 3 jaar daar schrik ik nog meer van. Dat is m.i. zelfs schandalig.

Maar besef dat er genoeg leuke bedrijven zijn die nu op zoek zijn naar goed gemotiveerde ontwikkeleaars. Wat houdt je tegen??

Ik zit met mijn 14 jaar ervaring op iets boven de 3k. Ik haal 150k per jaar op dus er zou op individuele basis ruimte moeten zijn, helaas. Ik krijg al een aantal jaren een vette worst voorgehouden maar ik zat niet bij de extra salarisronde van januari.
Gelukkig heb ik al goede aanbiedingen op zak en zijn de toekomstperspectieven voor de meeste It'ers op korte termijn goed. Ik schat dat 50% van de mensen die de komende maanden weggaan bij Logica NL niet vervangbaar zijn vanwege specifieke expertise of personeelstekort. Er gaan veel inkomsten wegvallen als ik de reacties hier lees, Logica gaat imploderen.

Ik ga op kosten van Logica solliciteren bij VX Company.
Jammer dat het 06-nr is verwijderd...

Mooi verhaal weer.

"De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder"

Dit sluit naadloos aan op de 'One Logica' gedachte....

Het mailtje wat ik vanmorgen in mijn mailbox aantrof was echt te schofterig voor woorden. Zoals eerder door iemand anders aangegeven. Je zou willen dat je kon zeggen: "Het waren fantastische jaren". Dat voelt een heel peloton helaas nu anders.

@Siggy,

Begin voor jezelf als zzp en haal die 150k zelf binnen.

@One Logica,

Inderdaad!

Een paar jaar geleden toen het met Nederland heel goed ging en met Engeland een stuk slechter was er opeens minder salarisruimte in Nederland....

Zoals ik op Tweakers ook al meldde heeft dit bij een werkgever al Logica te maken met het Angelsaksische model. Veel communicatie en leiding gaat top-down en er wordt alleen naar het totaal gekeken als Logica NL en niet naar de individuele werknemers die al jaren werkzaam zijn bij de klant en het bedrijf draaiende houden. Boven level 4 hoor je ze niet klagen vanwege hun jaarsalaris/bonus/etc, maar daaronder zijn er gewoon medewerkers die een hypotheek moeten betalen, gezin moeten onderhouden, enz.

Als grote aandeelhouder zou ik geeneens geld willen investeren in een bedrijf dat op zo'n manier met zijn medewerkers omgaat. Een bedrijf met gedemotiveerde medewerkers levert ook geen goede producten op. Dit is koren op de molen van de concurrerende bedrijven. Logica wordt zo een sitting duck en de gekwalificeerde medewerkers lopen langzaamaan allemaal weg met enkelingen die nog loyaal zijn aan het bedrijf.

Nou, ik werk dus al 10 jaar voor dit bedrijf en ik heb 15 jaar werkervaring en ik zit net iets boven de 3.5K. Ik ben momenteel level 3 en daarmee onder het minimum van die schaal. Ik heb de afgelopen jaren een paar keer de boot mis moeten lopen (a.g.v. de verscheidene financiele crisissen). En nu dus weer, 2 jaar achter elkaar.

Ik moet mij trouwens aansluiten op de opmerkingen hierboven - een aantal jaren geleden ging het in de UK slecht. En bij ons goed. En we hebben toen een minimale verhoging gekregen. Of pak Duitsland - die hebben jaren lang rode cijfers gedraaid en mochten toch mee met alle verhogingen. Nu zijn de rollen omgekeerd - en wat zie je - wij worden WEL beoordeeld op onze "slechte" resultaten, de rest krijgt klaarblijkelijk wel een salarisronde. Ik wil 't trouwens nog wel 's zien of we in oktober er wel iets bij krijgen. Ik geloof 't niet meer.

Dus ik denk dat ik ook maar 's m'n CV ga updaten. D'r zijn een paar kleine wellicht interessante bedrijven hier in de buurt. De klant waar ik nu zit kan ik vergeten. Want daar zijn gentlemans agreements mee gemaakt. Een aantal collega's zijn al in 't verleden overgestapt. En de stelling is nu - niemand gaat meer over. En ik heb geen zin in een rechtzaak.

@Math

Ik heb mijn manager al eerder aangegeven dat ik als zzp'er verder wil en de klant wil dat ook. Ik ben jammer genoeg gebonden aan een relatiebeding. Een van de opties die ik heb is om een half jaar op de bank te gaan zitten en daarna vrij ben om te doen wat ik wil. Mijn manager heeft aangegeven dat het relatiebeding strakker wordt gehanteerd tegenwoordig. Des te wranger is het dan dat er weer geen fatsoenlijke verhoging inzit voorlopig.

Hoe hopeloos moet je zijn: NL was altijd stuwer en is nu verworden tot een slaafje van zijn Engelse CEO die weer aan de leiband van een stelletje penny-tellende aandeelhouders zit. In de UK zeggen ze simpelweg tegen NL: "U maakt te weinig winst tov eerdere voorspellingen, dus los het salarisprobleem ook zelf maar op".

Van hoog tot laag hebben medewerkers glasheldere signalen afgegeven om serieus met de achterblijvende training en beloning om te gaan, maar blijkbaar is de NL board banger voor UK dan voor zijn eigen medewerkers.

@Kieboom, tijdens al die mooie dure kwartaalbijeenkomsten hebben jij en je CxO's mooie verwachtingen geschapen, maar nooit een oprecht verhaal willen neerzetten. Dan helpt het niet om een 20 miljoen pond kostende schijnshow op te zetten waarbij al met al het logo een net iets hoger puntje heeft, je wel toestaat dat directeuren naar de Ardennen, Disney Parijs of Marrakesh gaan, het ene vriendje na de andere op mooie posten zet en de geruchten over jouw bonussen hardnekkiger worden dan ooit (Atos rendez-vous?).

Iedereen weet dat het niet goed gaat en collega's willen (of wilden) je graag helpen met het gezond maken van het bedrijf. Maar daarvoor hebben we wel een LEIDER nodig die vanachter zijn gepolijste blog komt, de mouwen opstroopt en gaat werken aan het enige wat Logica echt bezit: MENSEN!!!

Hoe hopeloos moet je zijn: NL was altijd stuwer en is nu verworden tot een slaafje van haar Engelse CEO die weer aan de leiband van een stelletje penny-tellende aandeelhouders zit. In de UK zeggen ze simpelweg tegen NL: "U maakt te weinig winst tov eerdere voorspellingen, dus los het salarisprobleem ook zelf maar op".

Van hoog tot laag hebben medewerkers glasheldere signalen afgegeven om serieus met de achterblijvende training en beloning om te gaan, maar blijkbaar is de NL board banger voor UK dan voor zijn eigen medewerkers.

@Kieboom, tijdens al die mooie dure kwartaalbijeenkomsten hebben jij en je CxO's mooie verwachtingen geschapen, maar nooit een oprecht verhaal willen neerzetten. Dan helpt het niet om een 20 miljoen pond kostende schijnshow op te zetten waarbij al met al het logo een net iets hoger puntje heeft, je wel toestaat dat directeuren naar de Ardennen, Disney Parijs of Marrakesh gaan, het ene vriendje na de andere op mooie posten bezet en de geruchten over jouw bonussen hardnekkiger worden dan ooit (Atos rendez vouz?).

Iedereen weet dat het niet goed gaat en collega's willen (of wilden) je graag helpen met het gezond maken van het bedrijf. Maar daarvoor hebben we wel een LEIDER nodig die vanachter zijn gepolijste blog komt, de mouwen opstroopt en gaat werken aan het enige wat Logica echt bezit: MENSEN!!!

Je weet wat het schoonmaakmiddel heeft gezegd, 3x geen salarisverhoging en je moet het je persoonlijk aantrekken, ik vind persoonlijk dat als je werkgever dat twee keer doet, dat je het zelf moet realiseren ...

(Ex-)collega's,
Mag ik nog even aanhalen: Deze nullijn wordt mede veroorzaakt door de ruim 26 miljoen euro verlies vorig jaar. Volgens de officiële woordvoerder Christoph Linke zijn deze kosten vanwege de reorganisatie. Zonder deze reorganisatie was er ruim 27 miljoen euro winst gemaakt. Bron: http://tinyurl.com/nullijn. Kan iemand uitleggen waar dat geld dan is gebleven?

Als je zo slecht naar je medewerkers luistert, hoe goed luister je dan nog naar je klanten?

let's be brilliant together as transparant as a diamond, crystal clear, as glass... or plastic...

@ salaris van 2200: Tel er aub voor een eerlijk vergelijk ook even de secundaire arbeidsvoorwaarden bij op...

Zojuist agenda OR ontvangen. Dit wordt gelukkig ook besproken. Natuurlijk is het van de zotten, maar ik neem ze ook de manier van communiceren en de timing kwalijk.

@Logicana: eerlijk vergelijk? Welke secundaire voorwaarden? Je bedoelt die leasebak die 400 euro netto p/m kost en waarin je als medewerker 2 uur heen en 2 uur terug mag zitten voor een hongerloon?
Geef mij een klus zonder auto, maar wel in de buurt.

De manier van communiceren is idd bijzonder dom! Bizar om te zien hoe het hier losbreekt. Veel onderhuids leed! Maar dat mag ook wel gezien de salarissen die genoemd worden. En die ene opleiding in 3 jaar, schande!

@Vele: Doe nou niet zo dom.
Leasevergoeding van > €720,- (incl. benzine!)
Vergoeding zorgverzekering > € 110,-
Onkostenvergoeding van € 91,-

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat ik onderbetaald wordt, maar hier komen ook niet-Logicanen en je geeft (volgens mij heel bewust) het beeld dat het zo duizend euro's scheelt met andere werkgevers. Ja, mijn buurvrouw verdient zo'n € 800,- meer per maand, ook in de ICT, maar onder de streep kom ik toch beter uit.

Als jij € 400,- p/m netto betaalt voor je leasebak, heb je ergens verkeerde keuzes gemaakt.
Voor mijn leasebak betaal ik minder dan ik kwijt zou zijn aan benzine voor privégebruik alleen al.

Neem dat óók mee in je plaatje als je ergens anders gaat solliciteren (wat je vást gaat doen): Geen leaseauto betekent zelf benzine betalen. (In ieder geval voor privégebruik).

Dit is vooral het gevolg van het korte-termijn Angelsaksische management: verder dan 2-3 maanden wordt niet vooruit gekeken. Men goochelt met cijfers die we elke maand in de anticipated billing invullen. Als die een keer opeens niet blijkt te kloppen (bv. in mei, door duidenden ad-hoc opgenomen verlofdagen wegens goed weer), krijgen wij, de medewerkers, er van langs, omdat we zogezegd de AB niet goed ingevuld hebben. Dan zijn wij niet schuld, maar het management! Als je mondiale management gebaseerd is op losjes ingevulde voorgenomen werkuren, voor slechts drie maanden, dan kan ieder weldenkend persoon voorspellen dat dat fout gaat.

Eigenlijk heel jammer, dit soort excessen. Want ik werk best graag bij Logica. Leuke collega's, prima manager, leuke opdracht in de regio. Jammer dat ze zo kortzichtig op de centen sturen. Een schouderklopje is uiteraard erg belangrijk, want geld is niet alles. Maar beloning is ook een vorm van waardering, en op dat gebied waardeert Logica zijn medewerkers erg slecht. En dan wordt de beloning opeens wél belangrijk.

@Vele: als jij 400 euro netto per maand aan de leaseauto kwijt bent, dan heb je een dure auto. Ik rij een ruime gezinsauto voor netto 200 euro per maand.

Het is wel duidelijk. Logica is een zinkend schip. Bij Atos is het niet veel beter. Daar zijn al zoveel mensen weggegaan dat pas afgestudeerden meteen op zware klussen worden gezet. Leuk voor Atos, maar slecht voor de klant en fustrerend voor diegene die werk moet doen waarvoor hij niet capabel is en keihard moet werken.

elk groot ict-bedrijf is hetzelfde, denk maar niet dat Capgemini, Atos Origin of Ordina veel beter zijn, wil je echt snel groeien dan moet je bij een kleiner bedrijf werken, maar daar verwachten ze wel veel meer van je dan bij Logica.

@ Logicana
je krijgt geld voor de zorgverzekering, maar die betaal je dan ook meteen ... heb je nooit je loonstrook bekeken, er staat ook een "-" onderaan je netto ontvangen bedrag, en als je je auto inlevert (dus geen leaseauto hebt) is het ook niet zo dat je opeens 720 bruto meer verdient. onkostenvergoeding kent elk bedrijf dus dat is ook niet zo bijzonder.

Bovendien hanteren andere bedrijven veel betere arbeidsvoorwaarden, primair als secundair. Maar waar het hier om gaat is de principe dat wij als werknemers en mensen niet meer gewaardeerd worden. En dat is Logica nu aan het worden, een uitzendbureau en niet meer dan dat, je kan dan inderdaad beter ZZP'er worden oid. men organiseert uitjes voor de directie / management, dure bijeenkomsten, ze proberen een beeld naar buitenwereld te schetsen wat er helemaal niet is. En als je je manager vraagt of hij iets voor je kan doen, dan kan dat natuurlijk nooit.

Hier je verhaal neerzetten heeft geen zin. Bundel jullie krachten en laat je verhaal horen waar de mensen zitten, die deze beslissingen nemen.

Dit lijkt net het geroddel van ouders op het schoolplein. Iedereen heeft een mening, maar de mensen, die de beslissingen nemen, krijgen het nooit te horen.

Dit lijkt mij niet bij een professionele cultuur passen. Als jullie serieus genomen willen worden, gedraag je dan volwassen.

@Anoniem 09:19

Denk je serieus dat dat nog niet gebeurd is? Ik geef 't al maanden aan bij m'n manager, sussende woorden. Nu is de limiet gewoon bereikt en deze laatste vloedgolf heeft de poep-emmer met donderend geraas doen omvallen.

@Anoniem: Als mensen hier zo reageren wil dat niet zeggen dat ze niks anders ondernemen. Ik heb o.a. mijn manager, en zijn manager meteen gemaild. De komende dagen heb ik ook met beiden een gesprek. Ik vind het goed dat juist alle kanalen gebruikt worden om de onvrede te uiten. Dat oefent wellicht extra druk uit. Want laten we eerlijk zijn: dit is extreem slechte reclame voor Logica.

Logicana, 07-07-2010 07:15
Tja die secundaire voorwaarden vallen helemaal in het niet als je nooit een opleiding mag volgen...

Ik heb zelf ook verschillende reacties richting mijn teammanager gegeven naar aanleiding van de mededeling(en) gisteren. Ik weet ook dat mails doorgestuurd worden naar HRM.

Maar nu we het daar toch over hebben. Hoe zijn trouwens de sentimenten in alle vestigingen? Zou men actie bereid zijn? Stel je voor dat er opeens een paar duizend man in Amstelveen op de stoep staan? Je zou daar zelfs de vakbonden bij kunnen betrekken (waar ik trouwens geen lid van ben). Hoe zouden de aandeelhouders reageren als opeens groot in de pers zou staan dat een groot deel van de consultants actief protesteert tegen dit besluit?

Hou er rekening mee dat je manager en ook zijn manager net zo worden geschoffeerd als jij. Er wordt heus wel iets over geroepen richting Amstelveen. Er is echter een structureel communicatief gat tussen middle- en topmanagement. Er wordt geregeerd op basis van kolommen op een spreadsheet. Vraag maar na bij je manager. Worden ze knettergek van.

Dat soort management kun je maar kort volhouden, slechts max een jaar of vier, tot er een cyclische crisis uitbreekt. Daarna wordt de hele toplaag vervangen, al dan niet vrijwillig en begint de cyclus van voor af aan. Bovenin is de horizontaal ingestroomde manager allang niet meer geinteresseerd in het welzijn dan wel de lange termijn toekomst van een bedrijf, maar in korte termijn gewin, zowel zakelijk als prive. Spreadsheetmanagement geeft de tooling voor dit soort pre-industriele Angelsaksische werkwijzes. Het geeft een disconnect met de werkvloer.

Ik ben een groot voorstander van het Rijnlandse model, waar continuiteit en consensus meer aandacht krijgen dan kortetermijn winstbejag.

Let op mijn woorden: binnen vier jaar is het verloop in het NLMT 100% gebleken. En is er geen enkel lid nog verticaal ingestroomd.

Misschien had Logica de boodschap anders moeten brengen, eventueel inclusief maatregelen die de directie zelf persoonlijk voelt.

Aan al die mensen die nu naar de concurrent gaan: dat komt dan mooi uit, want bij die concurrent dreigen er ook velen met ontslag omdat daar dezelfde onvrede heerst; Nederland kampt namelijk met een economische crisis. Dat wordt weer een kostbare operatie, maar zolang we er persoonlijk maar beter van worden, who cares?

Releasing your potential.. maar dan letterlijk !!

Ik kan alleen melden dat ik bijzonder droevig ben, heb slecht geslapen vanacht. Niveautje 1 t/m 4 heeft zich de afgelopen 2 jaar compléét uit de naad gewerkt. Ik en waarschijnlijk vele met mij hebben totaal geen idee waar ze nu met hun verhaal naar toe moeten. Alle nieuwe initiatieven, idealen, potentie, werklust, vertrouwen, loyaliteit, etc etc. Met 1 (te) simpel mailtje... kwam het NLMT met een hele grote snuit, graaide nog waar het graaien kon en blies zo het Logica-kaarsje uit.

Ook ik heb slecht geslapen. En gepiekerd. Ook ik heb me uit de naad gewerkt. In eigen tijd trainingen gevolgd. Ben naar meetings geweest. En wat krijg ik ervoor terug? Ik heb er genoeg van. We moeten er iets aan doen. WIJ consultants zijn het bedrijf. En als we iets doen, dan wel zo dat andere er niet door geraakt worden. Geen werkweigering. Niet de klant benadelen. Maar het NLMT moet wel voelen dat we ontevreden zijn.

Je krijgt een fles bubbels voor je goede inzet bij de klant en binnen Logica en helpt een nieuwe afdeling op te zetten. Bedankt voor het schouder klopje maar nu ook echt boter bij de vis met euro's na twee jaar

Maar ja... Nu maar verder kijken dan

Zo, CV is de deur uit naar drie geinteresseerde bedrijven en in m'n netwerk rondgestuurd of er nog bedrijven op zoek zijn naar ervaren mensen voor een marktconform salaris, iets waar Logica duidelijk geen kaas van heeft gegeten

Zo, ik heb net mijn ontslag ingediend. Eens even kijken of Logica het huidige project zonder mij voor elkaar gaat krijgen.

Middelgrote partijen als VX Company en Squerist kunnen hier weer wel bij varen. Daar wordt immers martkconform geworven.

Een Logicaan blijf je voor het leven: eerlijk, open en loyaal gedreven. Achter de wolken schijnt de zon. Er komt een tijd dat we beloond worden voor alle inzet, geduld en loyaliteit. Wees geduldig in oktober gaat het management écht weer kijken wat er mogelijk is. Kom anders naar onze roadshow, we hebben 5 complete voetbalstadiums afgehuurd in het hele land. Het geld is op, voorlopig nog eigen tijd. Zie het als een investering in jezelf! Besef goed dat het NLMT het zeer druk heeft, al dat businessclass heen en weer gevlieg tussen de landen breekt je op. Elke dag buiten de deur eten komt je ook de neus uit. Het is dat ze een vergoeding krijgen anders hielden ze geen cent over. Logica is prachtig, Logica is goed. Bij Logica is het altijd Mooy weer ;-)

één voordeel voor Logica: Ze hebben nu wel alle c.v.'s in 1x up to date! :-)

de up to date CV is anders niet in het Logica-format....

Ik snap het niet wat jullie tegenhouden om ergens anders of beter voor je zelf beginnen. Ik ben 4 jaar geleden voor mij zelf begonnen, omdat ik na 2 jaar lang hard heb gewerkt niets bijkrijg. Zet je CV op internet, maak gebruik van je netwerk, dan komt het allemaal goed, zelf in deze tijden. Ik zit vanaf het moment dat ik bij Logica weg ben nog maar 2 maanden zonder werk (eventjes rust nemen).

Het is erg triest om te zien hoe een mooi bedrijf (CMG) ten gronde wordt gericht door kortzichtig management. Ik wens alle Logicanen veel succes en "keep on dreaming" dat het ooit goedkomt.

't is maar net wat je gewend bent. Bij Logica krijg je in ieder geval 1x per jaar een salarisverhoging. De vraag is alleen in welk kwartaal het gebeurt. Bij ons wachten is het elk jaar afwachten en hopen op verandering. Velen hebben ondanks goede beoordelingen dit jaar weer 0% salarisverhoging gekregen.

@HP-er:

'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren.'

Iedereen voelt natuurlijk op z'n klompen aankomen dat die óf niet doorgaat, óf een minimale verhoging wordt terwijl er veel collega's zwaar onder de minimumgrens van hun salaris worden betaald

Niets nieuws onder de zon dus.
Al jaren worden de lagere levels selectief op de nullijn gehouden om de graaiende hogere levels en de aandeelhouders tevreden te houden.
Twee en half jaar geleden was ik in onze vestiging de consultant met de hoogste winstmarge en zat ik al jaren op de nullijn.
Toen ben ik (na 12,5 jaar trouwe dienst) maar naar een echt bedrijf vertrokken. En veel goede specialisten met mij.
Hoe help je twee voormalige topbedrijven (Logica en CMG) door mismanagement en grof graaien naar de knoppen.

@Siggy.
Wat doorgaans stil wordt gehouden:
Logica heeft een mantelbedrijfje wat ZZP-ers aan Logica klanten verhuurt.
Dit om de uitstroom te kanaliseren.
Geen rechter laat het relatiebeding heel als je op de nullijn wordt gehouden. In tegenstelling tot wat al die managers beweren.
Daar is Logica al een aantal keer pijnlijk achter gekomen.

@Anoniem

Tijd voor een stukje Perl om interne CVs in externe om te zetten? ;-)

Als je nou vindt dat je te weinig verdient.
Als je nou vindt dat “het management” wel goed voor zichzelf (en de aandeelhouders) zorgt en niet voor jou.
Als je nou vindt dat de loyaliteit maar van één kant komt (de jouwe).
Als je nou vindt dat Logica slecht beleid voert.
Als je dat allemaal ECHT vindt: WAT DOE JE DAAR NOG DAN?
Van al dat gemekker is nog nooit iemand beter geworden.

Helaas een grote misser van de MD HR. Meneer Hendriks dacht waarschijnlijk met een verlate mail (als iedereen op vakantie is) de grote ontevredenheid in de kiem te kunnen smoren. Helaas voor hem checken veel collega's met hart voor de zaak en klant ook hun mail tijdens hun vakantie.

Van alle opties om de balans nog wat positiever te laten lijken, is dit wel de allerslechtste geweest. Zeker gezien het feit dat er twee mailtjes nodig zijn om de boodschap over te brengen. Succes.

En dan beseffen de meeste Logica collega's ook nog niet eens dat Logica ook nog eens meeprofiteert van de lagere pensioenpremie die men moet betalen in 2010. Die pensioenpremie (beschikbare premie) wordt namelijk bepaald over de pensioengrondslag per .... 01-07 van ieder jaar! (Zie pagina 6 van je Logica Bedrijfspensioen reglement.) Logica is goedkoper uit voor 2010 en wie betaalt de pensioenrekening? Juist ja.

ik heb ook niet het gevoel dat de communicatie vanuit de directie door de meesten mensen niet (meer) serieus wordt genomen. Gevoel heerst dat mensen in de maling worden genomen. Dat ik m.i. een zeer zorgelijke ontwikkeling bij de (weder) opbouw van Logica

'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren.'

Dit is een leuke.

Hoe komt het dat deze verhoging moet worden uitgesteld? Omdat we niet voldoende resultaat hebben behaald over de eerste helft. Hoe komt dat? Onder meer omdat we te weinig mensen hebben. Dit effect wordt het komende kwartaal als gevolg van deze kortzichtige actie alleen maar groter met als gevolg dat de beoogde resultaten voor Q3 met geen mogelijkheid gehaald kunnen worden.

Wat zou er dan toch gebeuren met de ronde van 1 oktober?

Zo te lezen hebben Logica medewerkers het in het verleden erg goed gehad, zelf mag ik blij zijn dat er uberhaubt een inflatiecorrectie op het loon wordt toegepast. Voor loonsverhoging, moet ik toch echt zelf iedere keer het gevecht aan.

Verder kan ik mij ook wel vinden in al het commetaar, maar weet dat Logica absoluut niet de enige is. Bij HP en voormalig EDS gaat het al precis zo, ik sta overigens niet op de loonlijst van HP of voormalig EDS, maar werk wel veel voor ze.

De "werkvloer" heeft zich nu al een paar jaar gigantisch uit de naad gewerkt, maar enige vorm van beloning is erg ver te zoeken. Terwijl contineu e-mails rond gaan hoe goed het wel niet gaat en dat er keer op keer miljarden contracten worden binnen gehaald.

De laatste twee jaar heb ik een grote leegloop zien onstaan bij HP en voornamelijk het voormalig EDS in goede mensen, mensen met degelijke kennis, dit zal ook bij Logica gaan gebeuren. Het lijkt er op dat deze grote IT reuzen zichzelf kapot aan het maken zijn. Enige degelijke kennis van automatisering lijkt in iedergeval niet meer belangrijk te zijn en dat voor automatiseerders?

Gadverdamme! En geen enkele leidinggevende/manager die gewoon nog normaal recht uit het hart kan, wil, mag praten. Allemaal dat gebuig en gekronkel uit het standaard boekje. Het enige wat blijkbaar in de afgelopen 3 jaar over is gebleven zijn ruggegraat/balloze junior pikkies, die het NLMT na praten. We begrijpen hoe jullie je voelen. Ik leef met jullie mee. We zijn zó goed op weg. Van "vergeet de recessie niet" tot "het gras bij de buren". En zondag? Zondag is het feest! Dinsdag was even schrikken hé?! Dinsdag? We zijn kampioen man!

Inderdaad mensen heb je dit wel meegeteld in vergelijking met de concurrent?


Leasevergoeding van > €720,- (incl. benzine!)
Vergoeding zorgverzekering > € 110,-
Onkostenvergoeding van € 91,-


Ook bij Logica zouden de bonussen voor het hoger management, net als bij banken, aangepakt moeten worden. Het loon van de hardwerkende consultant wordt bevroren, maar het resultaat dat zij leveren is dagelijks zichtbaar.
Daarentegen zijn de resultaten die management bereiken niet duurzaam of zelfs niet bereikt.

"Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie"

Tis een kwestie van tijd, voordat deze Logica divisie word Opgedoekt, Weggesaneerd, of Compleet geoutsourced naar het buitenland... logisch he :-).Get out while you still have a job

Nieuwe economie, nieuwe ronden, nieuwe kansen....
.."BIG IS BAD"...

Je kunt grote bedrijven niet meer kwalijk nemen dat je als nummer wordt behandeld. Je kiest daarvoor als je bij een groot bedrijf gaat werken. Achteraf zeuren komt je professionaliteit niet tengoede.
Als je zelf het roer in handen wilt hebben moet je ook zelf deze stap zetten. Als ZZP-er heb je nu kansen (EN bedreigingen) die 10 jaar geleden onmogelijk waren, maar durf je daarvan te profiteren?
Ik zie dagelijks voorbeelden van hoe het goed gaat....en fout!

Het onderwerp is de salarisverhoging toch? Het gaat niet om wat we al tijden hebben, zoals een onkostenvergoeding, vergoeding zorgverzekering en de leasevergoeding. Dat staat los van de salarisverhoging.

@Ik
Wat, naast een fatsoenlijk salaris, op de allereerste plaats zou moeten staan zijn je ontwikkelings-mogelijkheden, dus opleidingen volgen.

En ja, als beiden dan lousy zijn en zwaar achterlopen EN in de nabije toekomst niet zullen verbeteren is het snel bekeken... En dan als zoethoudertje een onkostenvergoeding????

Ik ben ooit als oud CMG-er begonnen en werk er nu nog steeds, al heet het bedrijf inmiddels Logica. Ik heb altijd leuke klussen gehad en verdien nog steeds goed (8 jaar in dient en net iets onder de 4k) als SAP consultant.

Momenteel zit ik al een tijdje op de bank, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Het is crisis in Nederland, dus voor iedereen een beetje minder. Een tweede ronde 0 (vorig jaar was de eerste) zou wel zuur zijn, maar als het niet kan, dan kan het gewoon niet.

Kijk naar de TNT, daar moeten nu 9.000 man weg, omdat die medewerkers vorig jaar niet bereid waren om 15% in te leveren.

@Oud CMG-er:
Bedoel je nu dat je er ook wel voor voelt, als je dat door het Logica MT gevraagd zou worden, dat je dan 15% van je loon wilt inleveren? Nou, ik niet hoor. Logica Worldwide is nog lang niet failliet en dan betalen ze in de rest van de wereld maar eens voor BNL. Wij hebben in het verleden ook ruimschoots betaald voor UK en D!

De grootste economische crisis sinds de 2e wereldoorlog. En hier zit het hele forum te mopperen op gebrek aan salarisverhoging! Realiteitszin was al nooit de grootste kracht van ICT'ers, zullen we maar zeggen. Of het nu om opleverdata, de kwaliteit van een ERP-implementatie, of het bestaan van een 'markt' voor ICT-ers gaat.

"Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie TE ONZEKER te vinden om de salarissen te verhogen"... Maar laten we maar wel 700 nieuwe mensen aannemen dit jaar, daar is de economische situatie kennelijk wel stabiel genoeg voor! Mochten de bobo's het toch verkeerd hebben, dan kunnen we de komende jaren een mogelijke verhoging ook wel vergeten. @Bobo's: zorg er eerst voor dat je eigen personeel weer een positief gevoel gaat krijgen over Logica!

@Tome, 07-07-2010 09:38
Dat geldt gelukkig niet voor iedereen. Ons team heeft het afgelopen jaar wel een aantal cursussen kunnen volgen en certificaten gehaald.

Maar begrijp me niet verkeerd. Ik accepteerd dit ook niet en heb het gisteren al richting mijn manager gecommuniceerd. Ik heb ook al een aantal lijntjes uitstaan.

De junioren verdienen soms rond de 2000-2200 euro. Geen verhoging in deze salarisschaal is pijnlijker dan geen verhoging als je op 4000 zit. 2 jaar stilstaan is zodoende voor deze groep wel wat pijnlijker.

@Joke Bruis:
Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salaris verhoging, hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit (lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren om meer van waarde te worden, vrijwel alle meetings met collega's in eigen tijd, ... ) niet beloond zien, terwijl tegelijkertijd het Sr Management zich verrijkt. Waar het om gaat is het gevoel van rechtvaardigheid en beloftes van het MT van Logica die niet nagekomen worden. Of waar extreem laat over gecommuniceerd wordt. Dat steekt. Logica kan niet alleen maar, als een "rupsje-nooit-genoeg", méér blijven vragen van mensen terwijl daar niets meer tegenover staat.
Ik vermoed overigens, uit jouw reactie, dat je nooit voor een commerciële organisatie hebt gewerkt. Vind er namelijk weinig realiteitszin in te vinden.

@Annie:

dat is inderdaad het geval. Ik zit momenteel op 2200, en heb al 3 jaar lang alleen maar de loftrompet mogen horen tijdens reviews. Omdat ze er nu niets bij geven zal ik hier de rest van m'n loopbaan last van hebben als ik bij Logica blijf werken, dus ze laten me geen andere keus dan een andere werkgever te zoeken

Inderdaad werft Logica mensen. Ik zou maar oppassen om daar te solliciteren. We weten allemaal wel wat er kan gebeuren als het slecht weer is. http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2883671/1458016/logica-ontslaat-personeel-in-proeftijd.html

Voor jezelf beginnen als ZZP'er? Check mijn LinkedIn en neem contact met me op voor meer informatie over de mogelijkheden.

@Annie:

je hebt helemaal gelijk. Na 3 jaar op 2100 te zitten met alleen maar (ver) boven verwachting beoordelingen en een promotie naar level 2 vind ik dit gewoon niet acceptabel meer. Op deze manier laten ze medewerkers geen keus meer, zeker niet als de buurman wel een (in ieder geval in de buurt komend bij) martconform salaris geeft.

Schande heren graaiers aan de top, foei!

Ik werkte voor Logica Outsourcing Services. Echt een zeer kansloze tent met een management dat zich alleen bezig houd met zichzelf en paniekvoetbal. Management (toen nog Jitka Beukenkamp ea) hebben echt geen enkel respect voor de klant en zien klanten als melkkoe. Blij dat ik er nu weg ben en als je je afvraagt waar al jullie zuurverdiende geld blijft: ik heb bijna een ton mee naar huis gekregen..... Binnen een maand had ik een andere baan....

Als je met gebrekkige communicatie alsnog moet terugkomen op te rooskleurige verwachtingen. Heeft het NLMT gekort op de cursus verwachtingsmanagement voor directieleden?

Nee, ik bedoel niet dat ik zomaar 15% in wil leveren, maar dat is hier niet aan de orde. Overigens bij TNT was dat ook niet 'zomaar' een optie. Het was nodig, om geen mensen te hoeven ontslaan. Zie nu het gevolg ervan.

Wat ik duidelijk wil maken is dat we blij mogen zijn dat we met zijn allen nog gewoon werk hebben en er ruim voor betaald krijgen. Uitgezonderd de starters, als je onder de 2500 zit dan doen twee 0 rondes wel extra veel pijn natuurlijk.

@Joke Bruis: helemaal mee eens

Het belangrijkste is denk ik niet eens dat er die ene keer weer geen salarisverhoging in zit. In deze tijd is het al een zegen om een baan te hebben. Wat het NLMT zich af moeten vragen waarom een medewerker bij Logica zou werken. In de goede tijd kan je makkelijk zelf een opdracht vinden. In de slechte tijd moet je zelf een opdracht zoeken voor je baas (waar dan wel weer een bonus tegenover staat). Opleidingen moet je in je eigen tijd doen en mag ook niets kosten. Allemaal zaken die je ook kan doen als je voor jezelf werkt. Dus los van salarisverhoging, leg eens uit aan je medewerkers waarom zij bij Logica moeten blijven werken en een deel van hun uurtarief aan overhead betalen...

Het is inderdaad spijtig allemaal.
Beloftes worden niet waar gemaakt.
Daarom heb ik een paar maanden geleden het bedrijf verlaten en zit ik nu prima op mijn plek. Jammer, maar na 4 jaar was het tijd voor verandering.

Leuke organisatie die mij minstens zo veel kan bieden als Logica. Daar zit ik nu. Heb toen hulp gebruikt van een agency, Computer Futures. Ik was niet zo bekend met hun, maar hoorde slechte verhalen in de markt. Ben uiteindelijk toch met ze in zee gegaan omdat ze mij een fantastische mogelijkheid boden.

@Anoniem 7/7,12.30 uur
[quote]Er komt een tijd dat we beloond worden voor alle inzet, geduld en loyaliteit.[/quote]
----
Klinkt als een reactie van een manager. Is het management werkelijk zo naïef dat men denkt dat de medewerkers dit blijven geloven?
Deze actie is er één teveel. Het gevolg zal zijn is dat de goede mensen (die ingezet zijn en geld opleveren) en dus elders beter kunnen krijgen vertrekken en de mindere blijven zitten.
Volgend jaar zullen de resultaten dus nog slechter zijn.

@Joke Bruis
'De grootste economische crisis sinds de 2e wereldoorlog. En hier zit het hele forum te mopperen op gebrek aan salarisverhoging!'

Realiseer je dat Logica vorig jaar ook al de nullijn heeft gehanteerd en het jaar ervoor de salarisruimte ook al nihil was. Als we voorgaande jaren een normale verhoging hadden gehad, had je mij nu niet gehoord.

Ik had al weinig vertrouwen in Kieboom bij zijn aantreden en dat wordt nu bevestigd. Wel geld voor zijn persoonlijke hobby's: http://www.thetrial.nl/sponsors/1517

De reacties tot dusverre vallen uiteen in 2 groepen:
1. de emotionele reacties
2. de rationele reacties, waarvan ik die van Joke B. opmerkelijk doch zeker ook heel erg raak vind. Vanuit hun eigen invalshoek bezien, zitten er bij beide smaakjes reacties bij die allemaal hout snijden en vanuit hun perspectief een kern van waarheid bevatten.

Even een vraag tussendoor: heeft Logica medio 2010 wel richting de aandeelhouders een voorspelling afgegeven voor de performance van 2e helft 2010? Indien ja, dan is dat nogal 'opmerkelijk', aangezien richting de aandeelhouders wel maar richting de eigen medewerkers geen voorspelling over de toekomst wordt gedaan.

Zelf ben ik een ex-Logicaan, ben overgestapt naar kleinere dienstverlener met fors minder overhead. Op overstap moment bruto > 20% erop vooruit gegaan en in alle jaren, ook de crisisjaren, >= 3% gegroeid. Maar dit terzijde.

De situatie waarin de Logicanen verkeren, gun je niemand. Respect voor iedereen die het ondanks de negatieve zaken toch hart voor de zaak heeft en gewoon zijn ding doet.

Hamvraag is: wat te doen? Hoeveel kan je doen? Onvrede uiten? Ja, zeker doen. Vestigingsmanagement is in dezen ook maar een boodschapper, dus zorg dat de boodschap op juiste niveau aankomt. Voor de rest: opties die je hebt hangen af van je keuzemogelijkheden. Voor de buitenregio's valt er weinig te kiezen, aangezien daar weinig opties zijn wat betreft overstappen. En de rest? Geen idee.

Ben dus met name benieuwd wat en of de Logicanen iets gaan ondernemen. Wetende dat er weinig keus is.

Sterkte allemaal en ik hoop voor jullie dat in oktober er alsnog ruimte blijkt te zijn voor de broodnodige correcties.

Wat een ongelooflijk grote sof! Eerst helemaal niets communiceren over de salarisronde (we voelden al nattigheid) en dan communiceren dat er niets is! Om 5 minuten later te communiceren dat ze de intentie hebben om misschien in Q3 iets te gaan doen. Denken ze nu werkelijk bij het NL MT dat we daar nog intrappen???
Logica is vooral een werkgever die goed is voor nieuwe mensen (krijgen dikke salarissen) en mensen die er vanwege een reorganisatie uit moeten (krijgen hele dikke bonussen mee), maar mensen die het bedrijf trouw blijven en heel erg hun best doen om er nog in te geloven (want ooit was het een mooi bedrijf) worden afgescheept met HELEMAAL NIETS!!! Wat een ongelooflijk zielig en dom besluit van het MT.
Ik zeg: Monsterboard - here I come!

Kom op niet zo klagen mannen.
Ik ben aan het sparen voor een nieuwe oldtimer.
Als jullie nog geduld hebben tot oktober kan ik deze betalen met de rente.
Be brilliant together!

Ik kan ook niet anders zeggen, dan dat ik het diep triest vind en dan met name de wijze van communiceren. Er worden idd stadion's afgehuurd, dure uitjes georganiseerd en vette bonussen weg-gegeven aan mensen die de hele dag niets anders doen als bij de koffieautomaat staan en weer terug lopen om te gaan surfen achter het bureau.

Ik sta ook continue bij de koffieautomaat, maar ben tenminste wel billable en breng keiharde EURO's in het laadje!

Hoe is dit toch mogelijk?
Hoe kunnen we dit stoppen?

Ik denk dat een ieder er belang bij heeft dat hier snel een oplossing voor wordt gevonden. Indien "echt" veel consultants bij Logica stoppen, dan zou dit betekenen dat er nog minder inkomsten zullen zijn en dus nog minder ruimte voor een eventuele verhoging!

Bericht Logica okt 2010:
Helaas moeten wij toch afzien van een salaris ronde dit jaar, omdat er veeeel (nee geen typfout) minder winst is gemaakt.(hehe...hoe zou dat nou komen?)

Oplossing:
Stuur al die bonus verslindende mannetjes maar weg, dan blijft er genoeg over om iedere consultant minimaal 250,- erbij te geven.

Get real!!!!

Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ICT bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders.

Gewoon een gevolg van vraag-aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden licht 25 tot 30% onder die van 2 jaar geleden.

Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen??

Van de winst die alle andere logica landen behalve benelux hebben geboekt en waar wel een loonsverhoging mogelijk is?lekkere one logica gedachte...

Er hangt een stevige putlucht. Medewerkers twijfelen massaal aan de integriteit van de onderneming met veel cynisme tot gevolg. Er wordt niet geïnvesteerd in de medewerkers waarmee het bedrijf nog geld verdient. Dat is al jaren zo. Op die medewerkers wordt alleen bezuinigd. Zodoende kan men status quo handhaven.



Het is te wijten aan dezelfde beroepsgroep die ons de schuldencrisis bezorgde, wat mij betreft. Belangrijk zijn in een grote onderneming is waar het om gaat. De belangrijkste 'capability' is het verdraaien van de werkelijkheid zodat de volgende promotie, bonus of salarisstijging kan worden binnengehaald. Deze groep heeft jarenlang de vruchten van deze onderneming geplukt ten koste van de gewone werkmannen, met een meer dan gezonde 'overhead' tot gevolg.



Voorbeeld: "Mensen worden standaard niet voor 100% ingeroosterd; gemiddeld besteden zij 20% van hun tijd aan hun ontwikkeling en aan innovatie.” (http://www.mt.nl/1/16179/home/logica.html). Medewerkers vinden dit een leugen. Maar waarschijnlijk is dit 'slechts' misleidend. Consultants die op de bank zitten doen 'innovatie' in een programma dat de naam Pacemaker draagt. Deel het aantal Pacemaker uren door het aantal consultants, waarschijnlijk kom je dan op die 20%. Ziet er beter uit in de boeken: leegloop daalt, innovatie stijgt. Tijd voor een bonus. En tijd voor cynisme.



De schuldencrisis vind ik meer een integriteitscrisis, het is de cultuur van graaien en verdraaien die vrij gangbaar is. Dit probleem beperkt zich niet tot Logica, Nederland of een bepaalde sector. Maar we hebben er met name last van met deze beroepsgroep, de groep die we het bestuur van onze ondernemingen toevertrouwen. En in de financiële sector natuurlijk waar belastinggeld de boel moet redden. We kunnen dit niet handhaven maar vooralsnog zie ik geen aanwijzingen dat we dit probleem aanpakken. De wal zal het schip wel keren maar prettig wordt dat niet.

@aoer

Ben het wel met je eens. De tarieven in deze markt zijn gigantisch gezakt. Daar waar Logica 2 jaar geleden nog 100 euro voor een SAP consultant kon vangen, is dat nu soms gedaald naar 60 euro. Het salaris is echter niet gezakt. En als wij als consultants dan nu gaan verwachten er geld bij te krijgen, terwijl de klanten minder gaan betalen voor ons. Ja dan houdt het een keer op natuurlijk.

@ Oud CMG-er

Goed idee! We gaan iedereen korten die z'n tarief niet meer kan krijgen, dan kunnen we de nieuwe generatie die z'n tarief enkel heeft zien stijgen in de afgelopen jaren ook een eerlijk salaris betalen.

Oei. Doet me echt pijn deze reacties te lezen. Zelf weiger ik te klagen. Ik ben ooit binnen gebracht als CMG'er en verdien nu 4k+. Ik ben rond, ik ben klaar. Honderd euro extra is natuurlijk fijn, maar ik krijg de boekhouding thuis wel rond. Voor de jongere garde is het verschrikkelijk. Zij hebben nooit zoete tijden gekend. En voor hen is het extra bitter.

Fantastisch al deze reacties hier. Als het in Nederland zo doorgaat het het knijpen van de tarieven, gaat het in de ICT sector straks nog dezelfde kant op als in de schoonmaakbranche of de beveilingsbranche. Kijk maar eens naar de uitzending van Zembla van afgelopen zondag. Klanten willen steeds minder betalen en de leveranciers gaan hierin mee omdat ze de opdracht willen scoren. Op een gegeven moment is de bodem toch wel bereikt, maar er zijn altijd prijsvechters die lager willen bieden en de markt zo kapot maken.

Voor wat betreft de verwachte salarisverhoging in oktober. Die kan je echt vergeten. Het management gaat zich er hard voor maken. Met andere woorden, er zijn nog een afspraken tussen Engeland en Nederland hierover. Het gat van 2 miljoen wordt in deze vakantiemaanden niet kleiner. Mooie beloftes...

Qua realiteitszin klopt het dat we een in Economische crisis zitten, echter betaalde Logica daarvoor al onder de marktwaarde.

Dat er zoveel mensen hier en op Tweakers reageren geeft wel aan waar het probleem bij Logica zit. Medewerkers kunnen hun verhaal niet kwijt en hebben het gevoel dat er niet naar hun geluisterd wordt. Als het management dit leest denken ze "Oei, oei, oei, dit is slecht nieuws voor de beurskoers en aandeelhouders." Maar ze vergeten rekening te houden met het signaal dat de medewerkers hiermee willen afgeven.

Mensen, je wordt niet alleen gepakt op je salaris, ook de leaseauto is afgelopen jaren steeds duurder geworden. Indien je een leaseauto uit 2007-2009 opnieuw zou moeten leasen betaal je nu, voor exact dezelfde auto, ineens tientallen tot soms meer dan 100 euro per maand extra. En niemand die dit kan verlaren. Die leasenorm is dus ook een wasssen neus. Dus ongemerkt lever je nog meer salaris in. Kijk maar eens op de leasesite wat jouw auto je nu zou moeten kosten en je schrikt je te pletter.
Logica heeft een hoop uit te leggen en nog meer goed te maken.

Deja Vu. voor het derde jaar op rij. Geloof me in oktober/november is er ook geen enkele cent beschikbaar voor een salarisverhoging. Het management is nu druk beizg om daar de juiste smoezen voor te verzinnen.(ik praat uit ervaring) Maar als dit bericht nu al bij de aandeelhouders ligt, dan vertrouw er maar op dat dat niet in een paar maanden rechtgetrokken zal worden. De bank is niet in een paar maanden leeg. Zeker niet in de komende twee maanden. Dus geen salarisverhoging eind 2010. Ook ik ben blij dat ik niet meer voor Logica werk. De shake out van 1/3 management in 2009 heeft dus totaal niets opgeleverd. De organisatie in de TOP is ziek. Jammer, voor de goede consultants die er nog over zijn.

Ik ben nu 16 jaar werkzaam voor Logica, waarvan 8 jaar voor het voormalig CMG. Nadat CMG naar de beurs ging veranderde het beleid. In plaats van (meer) oog te hebben voor de medewerkers heeft de directie nu hoofdzakelijk aandacht voor de aandeelhoudersvergadering. Logica wordt net als andere beursgenoteerde ondernemingen “geregeerd” door de aandeelhoudersvergadering. Lees: de hoogte van de aandelenkoers, het rendement is waar het omdraait, alleen korte termijn denken, medewerkers doen er eigenlijk niet zoveel meer toe. Nadat CMG naar de beurs ging en later na de overname door Logica, zijn medewerkers er behoorlijk financieel op achteruitgegaan. Uiteraard heeft de financiële crisis hieraan bijgedragen. Dit laatste is niet iets wat je Logica kunt aanrekenen. Wel constateer ik dat mijn inkomen de afgelopen 10 jaar behoorlijk is uitgehold. Dit geldt ook voor regelingen, zoals ziektekosten en pensioen die ten tijden van CMG wel goed waren en zeker als marktconform golden en door Logica er systematisch onderuit worden gehaald. In het artikel wordt gesproken over “salarisverhoging”. Dit is volgens mij een misverstand. Mocht het al tot een “salarisverhoging” hebben geleid dan is mijn ervaring dat dit bedrag nog niet eens het niveau van de prijscompensatie haalt. Daarnaast constateer ik dat wat Logica bijdraagt aan de ontwikkeling van de medewerker beperkt blijft tot het betalen van studieboeken en vouchers voor certificeringen. Met dit laatste ben ik zeker blij maar Logica gaat er wel vanuit dat ik alles in mijn vrije tijd moet doen. Ik ben van mening dat in plaats van 100 % eigen tijd ook wel wat in de baas zijn tijd gedaan kan worden. Wat mij betreft strookt dit ook niet helemaal met het beeld dat Logica naar buiten toe uitdraagt waarbij Logica benadrukt dat er zoveel belang wordt gehecht aan het investeren in de eigen medewerker.
Overigens vind ik wel dat andere collega’s het accent dat ze leggen op dit ontwikkelen, d.i. “de baas heeft hier ook veel belang bij”, m.i. erg overtrokken is. Natuurlijk kan het de klant en dus de baas goed uitkomen als ik me ontwikkel op mijn vakgebied maar ik doe dit in eerste plaats voor mezelf. Ik vind het leuk om bezig te zijn met mijn vakgebied. Wel valt me op dat het management roept dat het geen probleem moet zijn om een medewerker in de baas zijn tijd een cursus te laten volgen als de medewerker daarmee zijn positie bij de huidige klant kan verbeteren. Zelf heb ik diverse keren ervaren dat niet het geval blijkt te zijn. Ook niet nadat de klant er expliciet bij mij op aandrong dat het hen goed uitkwam. (Uiteraard kwam de klant dit goed uit, zou ik zeggen.) Het eind van het liedje was dat Logica vond dat ik dan maar een cursus moest volgen in mijn eigen tijd.
Tot slot wil ik benadrukken dat beeld dat ik schets ook geldt voor de vele andere ‘software huizen’ die ons land rijk is en die ook veelvuldig van de daken schreeuwen dat zij wel goed zijn voor hun medewerkers. Ook deze organisaties zijn niet meer dan luxueuze uitzendbureaus. Daar heb ik in principe geen moeite mee maar ben daar als bedrijf wel eerlijk en duidelijk over, zowel naar buiten toe als naar medewerkers.

Als het personeel je potentiëel aan kennis is. Gek dat ze het slogan 'release your potential' zo letterlijk nemen.

Jeetje, wat een verziekte sfeer bij Logica. absoluut geen reclame voor dat bedrijf. Was dat ook de bedoeling van de reacties? ik krijg de indruk dat jullie het nieuws uit de pers moesten vernemen.

Ongelooflijk, wat een gebrek aan visie. De mensen en kennis zijn het enige kapitaal dat Logica heeft. Ik heb in het afgelopen jaar veel seniors weg zien lopen. Top mensen die de kar trekken en hun competence een gezicht in de markt geven. Deze mensen zijn essensieel om sales te genereren en successvolle projecten te draaien.
De effecten zal men lang blijven voelen, op veel vakgebieden degradeert logica zo van een eredivisie speler naar een nietszeggende eerstedivisieclub.

Wat ik hier vooral lees, en wat ik zelf ervaar, is dat mensen zich genaaid voelen. Tuurlijk zijn de euro's belangrijk, maar dit voelt als een messteek in je rug terwijl jij namens de messensteker je best staat te doen bij de klant..
Ik ben bijzonder loyaal aan mijn werkgever(s), altijd al geweest. Ik merk dat ik nu een houding tegen Logica aan het vormen ben, die mij dan ook niet bevalt. Als ik dat managementgeneuzel aanhoor, dan voel ik eerder onrecht en woede dan het "Yeah, ik werk voor logica" gevoel. Op de PracticeMeetings heb ik zeker niets meer te zoeken nu.

Op dag 1 van deze Kieboom-periode werd mij al duidelijk wat voor vlees HUN in de kuip gehaald hadden. Ineens stond er een bordje bij de 1e parkeerplaats in A'veen "Gereserveerd voor CEO". Ik denk te herinneren dat dat in de tijd van Schuyt er nog niet stond (correct me if i'm wrong!)

Het begint erop te lijken dat de "zakkenvul en graai" cultuur overal begint door te dringen, want reken maar dat ze goed voor zichzelf zorgen bovenin de piramide hoor... Van banken en verzekeringsbedrijven, via detachering naar sommige goeden-doelen organisaties. Geld veranderd mensen, en daar wordt een sociale prijs voor betaald; Geweten.


Zolang de freelancers zich voor een appel en een ei momenteel aanbieden, blijft de tariefsdruk. Dus de oproep om ZZPer te worden gaat alleen maar leiden tot nog lagere salarissen in de branche.

@Capper

Wij hebben het nieuws niet via de pers moeten vernemen hoor. Er is een interne mail rondgestuurd eergisteren met de mededeling dat er op 1 juli geen salarisronde is.

En er is mijn inziens geen sprake van een verziekte sfeer in het bedrijf/team hoor. Althans, ik merk daar niets van. Dat iedereen teleurgesteld is, dat is begrijpelijk natuurlijk. Een aantal collega's is daar zelfs zo gefrustreerd over dat ze het heil ergens anders zoeken. Ook dat is begrijpelijk.

Dat hier heftige emotionele reacties staan toont voor mij alleen maar de betrokkenheid aan en het hebben van een hart voor de zaak van deze collega's. Echter als dat niet gewaardeerd wordt in een passende beloning dan krijg je dit soort reacties. Het management mag 'blij' zijn dat er in elk geval nog geklaagd wordt, ipv dat mensen zonder opgave van reden de biezen pakken.

Wat betreft redenen van vertrek: onlangs mochten we van senior management vernemen dat 60% van de vertrekkers aangaf dat het vertrek om redenen van salaris is.

Wat een briljante marketing stunt van Logica. Elke klant kan hier lezen dat de Logicanen makke schapen zijn, die alles over zich heen laten komen. Welke klant wil dat nou niet: makkelijk aan te sturen ICT'ers? A dream come true....

Zo te zien zal het niet lang gaan duren voordat er ook grootschalig gaat worden geoutsourced bij Logica..

Kwestie van tijd voordat deze tent naar India geoutsourced wordt in navolging van Getronics.

@aoer: dat de uurprijs omlaag gaat betekent dat je jaren veel hebt gevraagd in vergelijking met je kunde. Ik blijf al 3 jaar dezelfde prijs vragen en krijgen. De klanten kennen mijn meerwaarde en dus voor hun is het geen probleem.

Als je nu ook zelf achterna moet gaan voor je eigen opdracht, dan vraag ik me af waar heb je de MT voor nodig. Dan kun je net zo goed voor je zelf beginnen, dan hou je de overheadkosten voor je zelf.

Genereer je eigen bonus.
Ziekmelden tijdens je vakantie, een attest is zo geregeld in de meeste landen. De op deze manier bespaarde vakantiedagen terug verkopen aan Logica. Kan tot maximaal 10 dagen per jaar. Is voor een gemiddelde Logicaan toch 1000€, redelijke bonus.

Als ik klant was van Logica, zou ik me wel twee keer achter m'n oren krabben als ik weer een zwetsverhaal kreeg bij het afsluiten van een raamcontract over commitment. Meeste klanten sluiten raamcontracten af om personeel (lees:kennis) langere tijd zeker te stellen. Met het huidige uitzendkrachtenbeleid lopen de beste mensen weg, en daarnaast zijn de nieuwkomers na drie keer geschoffeerd te zijn ook weer op zoek naar hun volgende move. Hetzelfde verschijnsel zie je ook in de offshoring, mijn vakgebied. Indiers hou je maximaal een jaar of twee , drie vast. Als je tenminste zo handig bent geweest om dat contractueel vast te leggen. Kennismanagement? Nooit van gehoord. Boeiend ook op NLMT niveau....(not)

Er is klaarblijkelijk genoeg onvrede onder ons Logicanen. Ik blijf erbij - waarom gaan we geen actie ondernemen. Op dusdanige wijze dat klanten er niet door geraakt worden.

Stel je eens voor - een paar duizend leaseauto's van Logica in de namiddag in Amstelveen. Zou dat geen aandacht van de pers geven? Gewoon om onze onvrede te uiten!!!

@Logicaan (10:32)
Zo heb ik het ook ervaren in de 12,5 jaar dat ik er gezeten heb. Na de beursgang ging de focus van de mensen naar de aandeelhouder. En inderdaad, met Martin Read is het grote uitmelken begonnen.
Het werkt erg demotiverend als je al 2 jaar "wegens omstandigheden" op de nullijn zit (let wel, we spreken over 3 jaar geleden, dus ik heb weinig hoop voor het volgende kwartaal voor de Logicanen) terwijl je per uur € 40,- pure winst (boven UCR) maakt.
Gelukkig was ik net weg toen de recessie de woekerpolissen van her Duo-bedrijfspensioen halveerden.
(over beroerde arbeidsvoorwaarden gesproken).

Het is niet voor niets dat je veel goede oud-CMG managers met bedrijven a la het oude CMG ziet terugkomen.

Ik heb nog geen seconde spijt van m'n overstap naar een gewoon bedrijf.

@Sander: Kies voor jezelf.

Logica lokt voor de zoveelste keer massaal negatieve reacties op. Daaruit kan maar één conclusie getrokken worden. Logica heeft nog steeds een slecht imago onder collega's. Dat betekent dat ze niet de beste mensen kunnen krijgen en dat merkt ook de klant.

Het krampachtig willen verhogen van de aandeelhouderswaarde heeft het tegengestelde veroorzaakt. Logica is niet meer zo'n goed merk als Logica en CMG tien jaar geleden nog waren. Logica is en blijft een penny stock voor speculanten en dus een instabiel bedrijf.

Daar wil je als klant niet van afhankelijk zijn en dus blijft Logica in de vicieuze cirkel klemzitten. Het aantal grootschalige langdurige contracten neemt dus verder af en de prijs komt meer onder druk te staan.

Bij de verschillende grote ICT dienstverleners is er al een paar jaar sprake van en nullijn. Dan verbaas je je toch wel als je het Salarisonderzoek 2010 van Automatisering Gids en Berenschot leest, quote:

De belangrijkste resultaten van het salarisonderzoek van 2010:
- Salarissen zijn gestegen met gemiddeld 2,2%

Jawel, gemiddeld gestegen met 2,2%. Dus als je als 3 jaar op de nullijn zit, kan je je zeker afvragen waarom? Wellicht bevordert dit de doorstroming zoals algemeen directeur Theo Rinsema van Microsoft Nederland heeft geroepen, quote:

Uitstroom van personeel is goed voor de ontwikkeling van het bedrijf, stelde hij toen. Dat zou voor de werkgever een lastig punt zijn. Volgens Rinsema zijn de werknemers tevreden en gaan zij daarom niet snel op zoek naar een andere baan.

Vraag me ook af of we iets kunnen doen. Aangezien we zoals meeste mensen weten geen CAO hebben (Atos oa bijv. wel) kunnen we geen beroep doen op vakbonden. En aan ondernemingsraad hebben we ook niets aangezien ze de richtlijnen door de directie krijgen. dus we kunnen inderdaad met onze leasebakken voor a'veen gaan staan.

Misschien moeten we zelf pers (diverse kranten, NOS, RTL etc) benaderen om aandacht te krijgen want dit kan zo langer niet doorgaan. Of hebben mensen wel geduld om tot eind van het jaar te wachten, want najaar gaat t niet worden

@Logicana1
Richt een nieuw bedrijf op met een paar collega's, staak of koop het management uit.

Een vraag - zou iedereen niet de discussie voort willen zetten op Tweakers? De laatste thread over hetzelfde onderwerp is hier te vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/1416561/4

Het lijkt er op als of Logica zijn eigen ondergang te gemoet aan het gaan is.

Eerst mensen er uit gooien, dan weer mensen zoeken, rode cijfers schrijven en dan weer de salarisverhogingen opschorten.

Als ik werk zocht zou ik wel 3 keer na denken voor ik naar Logica ging

@Logicaan 17:30
Wat bedoel je nu? Of we NIET de discussie elders willen voortzetten, maar hier? Of niet hier, maar elders?

Wellicht kun je de discussie beter helemaal staken. Hang je altijd je vuile was buiten op? Bel je manager eens op, of bel de hare/zijne. Pannenkoek :P

@gochem, als je nog geen 3 jaar bij het bedrijf zit en dus nog geen long serve dagen hebt, krijg je bij een fulltime contract 25 vakantiedagen, wettelijk heb je er 20, dus mag je er 5 verkopen, dat is wettelijk bepaald. Trek daarvan 42 of 52 procent belasting wat op je strook staat en smeer dat eens uit over het jaar....en dat noem jij een bonus? Buiten het feit dat je wel moet aantonen dat je ziek was en het is zielige bedoening is om je zo maar ziek te melden, dat gaat een bedrijf helpen als er nog meer mensen zijn die er zo over denken. Als iedereen maar meer wil gaat elk bedrijf daaraan onderdoor. Een cao zou uitkomst bieden, dan heb je tenminste nog een kleine verhoging

Volgens mij weten jullie nog steeds niet hoe slecht het buiten is. Wees blij dat je nog een baan hebt, vele collega's bij jullie en andere systemintegrators staan op straat.

Hou op met klagen en ga gewoon aan het werk. Logica heeft alleen belang bij goede resultaten en dan kan er ook wat af voor het personeel. Als je nu de resultaten gaat beinvloeden dan snap je ook wel dat je die vanzelf terugkrijgt.

Ben je ontevreden en je kan het ergens anders beter krijgen? Beat it, niet klagen maar doen. Gras is toch groener bij de buren en ja je kan door overstap een stapje omhoog in salaris maken, maar daarna ga je ook gewoon mee in de nullijn.

Wil je blijven, maak er dan iets moois van en zorg dat je bedrijf beter wordt, help innoveren, kosten te verlagen etc. Probeer 1x in de week thuis te werken, dat scheelt Logica 5000 x 10 euro is 50000 euro per werkdag!!!


Logiconcollega's,

(dit nieuws plaatst onze gemiddelde salarisverhoging van "slechts" 2% in perspectief.)

In aanvulling op alex: De meeste ICT is een commmodity geworden en kan vanuit elke hoek van de wereld worden geleverd. Logica is veel te laat begonnen met anticiperen hierop. Kwestie van kwaliteit vs. productiviteit vs. kosten.

Als je echt slim bent dan denk je met Logica mee hoe je in deze nieuwe werkelijkheid kunt overleven. Of solliciteer bij ICT bedrijven die wel de strategische keuzes op tijd hebben gemaakt en nog voldoende winst maken.

@logicana1: een OR gaat niet over salarisruimte; hierop hebben ze noch inspraak, noch instemmingsrecht

@or, de OR heeft vanuit de Wet op de Ondernemingsraden het recht van overleg m.b.t. het opschorten van een jaarlijkse salarisverhoging.

Worden de Logicanen de postbodes van de ICT? Eerst toch blijven volharden in salarisstijgingen, om een paar maanden te mogen vernemen dat een fors deel van het personeel gedwongen ontslagen wordt?

@ICT-er, 1:28
De WOR onderscheidt twee soorten "recht": adviesrecht en inspraak. Advies heb je op alles wat met de bedrijfsvoering en geld te maken heeft. Inspraak heb je op zaken zoals "hoe" het geld voor bv. pensioen of ziektekostenverzekering besteed wordt.
In het geval van de opschorting van de salarisronde: dit is een financiele beslissing, en valt onder het ondernemerschap. Daar heeft een OR totaal niks over te zeggen. Je mag uiteraard als OR een advies geven (en tesk en uitleg vragen) maar dat mag de werkgever ongelezen naast zich neerleggen.

Als je professioneel bent klaag je niet op een publieke forum. Hier heeft niemand wat aan. Heb lef en laat je ongenoegen blijken door een commentaar op de blog van kieboom achter te laten. Bel al je teamgenoten op en kom tot actie. Klaag hierover tijdens een teammeeting bijvoorbeeld.

@Postbode

Als je als bedrijf om wat voor reden de balans tussen inkomsten en uitgaven (voor salaris of anderszins) niet meer kunt vinden moet je als bedrijf gewoon stoppen of uit een bepaalde marktsegment stappen. Mensen vragen om loon in te leveren is ridicuul, van landen als India etc win je het op loonkosten uiteindelijk nooit. In de extreem krijg je voor de ICT een scenario waar alleen de mensen die perse lokaal bij de klant (in NL) moeten zitten nog een baan in NL hebben. Al het andere werk wat op afstand gedaan kan worden migreert de planeet rond, er zijn immers nog een paar miljard mensen beschikbaar die het graag voor een handje rijst doen.

Hmmm.. misschien toch maar gaan freelancen als postbode bij TNT, in NL post bezorgen kun je immers niet vanuit Bangalore of Sjanghai.

@uknown

Intern klagen heeft 0,0 zin in dit soort situaties. Publiek klagen heeft inderdaad niet veel meer zin, maar het onprofessioneel noemen is kul. Extern zichtbaar gemopper heeft iets meer potentie, domweg omdat senior managers door klanten geconfronteerd worden met dat soort 'pers'. Dat soort discussies wil je als sr manager liever niet aangaan, je wilt je bedrijf verkopen en (uiteraard) je bonus die met verkoop samenhangt veiligstellen.

Alle grote IT-bedrijven lijden in zekere zin aan mushroom-management.

(How to grow mushrooms: keep 'm in the dark and feed 'm sh*t)

Beste Unknown, je persoonlijke ongenoegen ventileren in een teammeeting is natuurlijk volkomen zinloos, maar dat weet je zelf ook wel. Je manager zit in hetzelfde schuitje als jij. Op de blog van Kieboom reageren, prima, al denk ik niet dat ie daar ook maar 1 seconde van wakker ligt. Wat helpt is drukken waar het zeer doet. Voor Wilbert c.s. is dat van buitenaf, want enige binding met intern heeft het NLMT al niet meer sinds het is samengesteld uit horizontale instroom.

Wel jammer dat het zo moet gaan allemaal. Blijkbaar moet het op zo'n manier gaan om aandacht van het NLMT te trekken.

@Valcon, het gaat om de wazige houding van de OR, die je zo mooi verwoord hebt in "Daar heeft een OR totaal niks over te zeggen".

Of de OR steunt de beslissing van de board in het belang van het bedrijf en dus ook de werknemers, of ze geven aan geen reden te zien dat de salarisverhoging opgeschort moet worden in het kader van de concurrentiepositie op de arbeidsmarkt.

In het eerste geval mogen er - zonder promotie - geen individuele loonsverhogingen zijn, omdat dan het beloningssysteem gewijzigd wordt en de OR daarover wel instemmingsrecht heeft. Zie http://www.or.nl/entree/wenrteksten/wor.html en http://www.fnvformaat.nl/Productenendiensten/Kennisbank/Jurisprudentie/JurisprudentieBeloningenfunctiewaardering/UitspraakSalarisverhogingdeelpersoneel.aspx

Beste ex-collega's werkend bij de grote ICT bedrijven van Nederland :

http://www.managementboek.nl/boek/9789055943289/intensieve_menshouderij_jaap_peters

Dit is in essentie de situatie in deze branche.
Adviezen:

- Staar je niet blind op een lease-auto
- Ga voor een fatsoenlijk bedrijf werken
- Ga voor jezelf beginnen

p.s. : Hou in de jaarverslagen de beloningen van het topmanagement in de gaten. Kieboom weel wel hoe hij dit spelletje moet spelen.

Ik zie sommige mensen de schuld aan de crisis geven, niets is minder waar, de enige reden waarom er vanuit engeland geen salarisverhoging wordt gegeven is omdat de targets niet zijn gehaald. De targets zijn niet gehaald omdat er 2 grote projecten op de begroting drukken van logica nederland. Een knap staaltje gepruts van de salesafdeling en het hoger management ligt hier ten grondslag aan. ik zie net dat er weer een groot project is binnen gehaald, ik vraag me af hoeveel ons dat nu weer gaat kosten.............


Al het geld is op gegaan aan die k*t practice meetings (tijdverspilling zodat het management kan aantonen dat ze zogenaamd ook iets doen)en die hele branding zooi.
Zelf ben ik ontwikkelaar en dit is wederom zuur voor de echte harde werkers. Managers hebben geen reden tot klagen met hun 4000-5000+ brutto.
Tijd om een bedrijf te zoeken waar je echt gewaardeerd wordt. Een dikke 0 voor Logica.

"Als het in oktober niet compenseert wordt, DAN gaat er wel wat gebeuren". Hey, dat hoorde ik vorig jaar ook: "Als er volgend jaar geen verhoging komt, DAN gaat er wel wat gebeuren! Dejavu!

Misschien moet iedereen gewoon lekker weggaan bij Logica. Ze liegen de werknemers eigenlijk gewoon voor.

If you pay peanuts you get monkeys!

Hey Computable,
Waar zijn de reakties van vandaag gebleven?

Niet alleen de salarissen worden bij Logica uitknepen ook de andere voorwaarden.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-06T16:04:00.000Z Rian van Heur
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.