Personeel Logica hekelt uitstel salarisverhoging

Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.

Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'

In de 143 reacties die tot vrijdagochtend  9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede  over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'

Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'

Begrip

Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het  niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.

Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Applaus voor Computable! Knap staaltje journalistiek!

2250 voor een teamleider? :') Bij KPN werd ik al vreemd aangekeken omdat ik minder dan 2750,- (voor 37 uur per week) verdiende _O-

Wat een uitzuigers bij logica. Nog eeN heel goede reden om daar NOOIT maar dan ook NOOIT te gaan werken, ook niet als ze eind dit jaar bij hun poorten staan te schreeuwen om personeel.

Deze ontevreden houding van een groot gedeelte van het Logica-personeel getuigt van weinig realisme.
De omzet die je als persoon genereert bij een bedrijf als Logica is geheel afhankelijk van het door de klant betaalde uurtarief. De laatste jaren is dat uurtarief aanzienlijk gedaald met als resultaat een daling van de marge waaruit het salaris wordt betaald. Ik zou de ontevreden menzen willen adviseren wordt ZZP'er zodat je direct voelt dat je inkomsten afhangen van het betaalde uurtarief. Maar het is de vraag of die ontevredenen de hiermee gepaard gaande onzekerheid kunnen dragen.

Het is te hopen dat ze in hun dienstverlening naar de klant realistischer zijn. Anders zijn ze in feite nu nog erg overbetaald.

Hee, dit beleid kennen we bij Atos Origin uit de periode toen de huidige topman van Logica nog bij ons rondliep, gelukkig hebben wij van hem geen last meer.

2250 voor een teamleider is wel erg karig. Lijkt me voor de persoon in kwestie een duidelijk signaal dat hij voorzichtig eens moet gaan shoppen naar een andere job.

Logica laat eigenlijk de laatste jaren weinig speciaal zijn. Zowel voor klanten als voor hun medewerkers. Ik vraag me af hoelang die toko nog blijft bestaan...

Tarieven worden voor een groot deel bepaald door de overhead van een grote organisatie. Het kantoorpand, de BMW van de directeur, zijn extraatjes, opleidingen, de salarissen van het personeel,alles moet worden betaald van het uurtarief. Als het dan wat minder gaat is het eerste wat onder druk komt te staan het salaris van het personeel zodat de goede krachten snel kunnen wegrennen naar een concurrerend bedrijf. Aangezien dit kennelijk de standaardoplossing is die managers kiezen getuigd dat van goed management en visie.

Ik vind het ontevreden berichten logisch.
Zelf zit ik in een zelfde situatie.
Overigens prima als mensen die al aan de top zitten van hun salaris en functie even een jaartje (of 2) moeten passeren, maar dat starters en medewerkers die groei doormaken ook even 2 jaar achter elkaar geen enkele euro erbij krijgen of een ander functie niveau krijgen vind ik echt belachelijk. En dat terwijl het uurtarief voor de klant vaak hetzelfde is dan die duurbetaalde collega..

@Joop: Mijn broer werkt bij Logica en die liet mij laatst wat fantastisch zien.

Ze hadden van Logica een boek gekregen. Op de eerste pagina stond een verhaal dat ze creatief moesten zijn en goeie idee-en moesten opschrijven. De rest van de pagina's waren allemaal blanco.

Het was dus een soort kladblok, maar dan niet een goedkoop kladblok. Een hele dure met een mooie kaft en met een hoop marketing poeha er omheen. Het was dus duidelijk dat er een heel marketing team aan gewerkt had.

Als je die rare geldverslindende strapatsen in verhouding zet tot dit soort besluitvorming en interne communicatie, snap ik wel dat er een hoop verzuurd personeel rondloopt bij Logica.

@Freek-Willem: Inderdaad. Ik zit in een klein team met naar verhouding te veel management. Dan kan ik nog zo succesvol zijn, maar uiteindelijk is er geen koek om te verdelen.
Overigens, wat ik nooit begrepen heb is dat een salaris verhoging altijd gebonden zit aan percentage. Dat betekend imho dat mensen die weinig krijgen er minder bij krijgen dan mensen die veel krijgen.. Wil je echt groeien in salaris, moet je dus wel overstappen..

Tussen pakweg 2004 en 2008 zijn de tarieven enorm gestegen. Ben benieuwd hoeveel salarisverhoging dat toen heeft opgeleverd.
Volgens mijn eigen ervaringen bij Logica (2001-2004) is er alleen verband tussen tarief en salaris als het zo uitkomt, dus voor de werknemer in ongunstige zin.
Blij dat ik daar weg ben.

Vanwaar de verbaasde reacties op deze actie. In 2001/2002 werd eenzelfde actie door het management afgekondigd. Kort daarop werd de reorganisatie ingezet. Tel je zegeningen en kijk verder op de arbeidsmarkt. Binnen een half jaar (vermoedelijk rond een vakantie omdat men dan zelf met vakantie is of minder alert is) wordt er een ontslagronde aangekondigd ....

Sterkte!

Iedereen die een beetje kan rekenen snapt dat de huidige recessie het moeilijkt maakt om salarisverhoging te bieden. Dus ik denk dat in wezen daar het probleem niet zozeer ligt. Maar als de verhouding tussen de beloning van het management en urenvolk buitenproporties is dan kom je als management niet meer geloofwaardig over. De manier van communiceren is dan de druppel. Medewerkers krijgen dan het gevoel van slavernij en uitbuiting en volgens mij is dat een ontwikkeling die we allang hebben verlaten. Aandeelhouders hebben nog steeds een grote invloed op de organisatie en vooral management, loyaliteit van top gaat dus naar.....juist. Ook klanten hebben een aandeel, die lachen zich rot om de lage tarieven...leveranciers gaan er noodgedwongen mee akkoord en zie hier het begin van een negatieve circel...Consultants stappen niet zomaar op, liever een laag salaris dan geen salaris....

Er komt een moment dat het weer beter zal gaan en Logica zich weer voordoet als 'the next step to the top', mijn advies zou zijn: denk goed na voordat je je ziel weer aan de duivel verkoopt

haha,

Het is ook overal hetzelfde. aangepaste bonusregelingen, eleckrische auto's terwijl de top gauw nieuwe auto's op diesel besteld.....

Het Logica dat ik heb gekend einde de zestiger jaren was wel wat anders. Niet echt de top betalers maar wel een bende enthousiastelingen die de meest onmogelijke ICT stunten uithaalden. Een verrijking voor elk personeelslid. Nu nog houden we van tijd tot tijd een meeting met de Logica Originals. Ik heb de indruk dat de spirit reeds lang uit het bedrijf is. Oplossing: knip de kwantiteit en ga terug naar de kwaliteit. O tempora, o mores. Waar is Logica's fierheid gevaren?

Ik denk dat Logica dit zelf op zich heeft afgeroepen. Eerst heeft Logica naar mijn weten tijdens de aanvang van de crisis zichzelf goedkoop/goedkoper verkocht dan de concurrent. Uiteraard moest de werknemer keihard en zelfs meer werken. Aan de andere kant is het oerdom om in een aansterkende markt waarbij concullega's weer loonsverhoging krijgen (al is het maar weinig) aan je eigen medewerkers voor te houden dat zij moeten wachten terwijl ze er net als de concullega's keihard voor hebben gewerkt. Het feit dat dit op internet nu wordt uitgemeten is typerend voor het verloren contact tussen werkgever en werknemer.

Daar gaan we weer... altijd vermakelijk die positieve reacties! ;)

Dit was al tijdens de CMG tijd. Hard werken, slecht review om maar geen verhoging te hoeven geven en uiteindelijk het management er met de centen vandoor gaan.

@Joop
Helaas is bij Logica het gebrek aan realiteitszin meer bij het management.
Als je 40 euro per uur boven je tarief opbrengt (in 2007 voor de recessie) en er is dan toch geen ruimte voor de noodzakelijke opleidingen en geen ruimte voor het op niveau brengen van je salaris, gaat er toch wat verkeerd.
De meeste zaken die ik zag langskomen heb ik in mijn laatste 6 jaar bij LogicaCMG ook gevoeld.
De goede managers zijn daar inmiddels al lang weg.
En ik ook ...

Het zou mooi zijn om eens een trendanalyse te zien van de afgelopen jaren van het aantal en hetgeen de uitvoerende op zijn bankrekening heeft gekregen en het aantal en hetgeen management (midden, hoog en top) op zijn rekening heeft gekregen.

Het zou me niet verbazen als bij hetgeen op de bankrekeningen is betaald het verschil tussen consultant / technicus ën management groter is geworden en de verschillen in aantallen kleiner (meer management per uitvoerende).

Alsof dit alleen bij Logica gebeurt. Heb al twee jaar GEEN loonsverhoging gehad (en management ook niet!)

Werk bij Microsoft en heb vorig jaar ook geen salarisverhoging gehad. Dus zo uniek is dit niet.

@Joop:
Ik vermoed dat je geen flauw idee hebt van (omzet-)verhoudingen in een commercieel bedrijf als Logica, in relatie tot het verdiende salaris. De "normale", bij de klant werkende Logicaan, heeft om zijn eigen salaris- en aanvullende sociale en verzekeringskosten te verdienen maar heel weinig inzetdagen per maand nodig. Het grootste deel van de maand moet hij werken om de overhead te betalen, waaronder vooral en met name de managementtop. In dat opzicht is het net als bij de bonussen in de bankensector: iedereen moet bezuinigen, maar de royale bonus voor de managementtop moet natuurlijk wel uitgekeerd worden.

Logica - Getronics top 2 om never maar dan ook never voor te werken !

Waar hebben we het over 1% ? (das 1,5 fricandel bij de friettent !)

Bij mijn exit gesprek in 2005 heb ik het probleem van het waterhoofd van (toen nog) LogicaCMG als belanrijke reden van vertrek gemeld. Schaapachtige gezichten leverde dat op, wat was ik blij dat ik weg was. Overstappen naar een nieuwe werkgever en een fatsoenlijk salaris uitonderhandelen is mijn advies. Dat geldt overigens ook voor overstappen NAAR Logica. Lukt dit niet dan heb je blijkbaar een salaris naar marktwaarde.
NB. Mensen bij Organon zouden wat graag hun baan behouden met een gelijk salaris.

Ik hoor niemand over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Die teamleider hierboven, heeft die geen auto van de zaak, laptop of mobiel en geen inzetbonus, geen prestatievergoeding en geen eindejaarsuitkering? Alles bij elkaar kom je dan (als je dat wel hebt) op hele andere bedragen. Bovendien, ook een beginnend teamleider moet eerst een poosje resultaten behalen. Hoe oud ben je en wat heb je hiervoor gedaan?
Ik ben 50, heb meer dan 25 jaar ervaring, waarvan 12 in de ICT. Mijn totale inkomen (inclusief de in geld omgerekende auto van de zaak) beloopt maximaal (dus bij volledige inzet) zo’n 60.000 Euro. Da’s toch niet slecht. Bedenk wel dat het basissalaris “slechts” 2750 Euro per maand is. Hoe dan ook, mij hoor je niet piepen. Maar ik werk dan ook niet bij Logica.

Even een nuance van een ex-medewerker. Logica heeft in december wel tussentijdse verhogingen tussen de 100 en 500 euro uitgedeeld aan de meest schrijnende gevallen.

Verder was de laatste reorganisatie juist gericht op het beperken van overhead (minder managers en ondersteunend pers.).

Verder is Logica gewoon heel onhandig in het Communiceren van dit soort dingen. Cap doet dit ook maar communiceert dit gewoon niet.

Ik ben het er wel mee eens dat het huidige beleid killig is voor Logica en de kwaliteit van de consultants. Ik hoorde van een ex-collega dat in zijn team in de komende 2 maanden alleen al 6 seniors vertrekken. En dat is zo bij vrijwel alle teams. Nog even en Logica is niet meer dan een lege huls...

Ik ken wel meer ( Top ) bedrijven waar al 2 jaar geen verhoging is gegeven. Dit is dus geen wereldnieuws, en vooral niet omdat het hierbij om een uitstel gaat van maar 3 maanden!

@Pedro dat was Henny Hendriks hoor ... die is ook in de dikker Ferari van Wilbertje met tig Chickies op de achterbank heel hard naar Logica gescheurd toen de Franse managers schoon genoeg hadden van deze loosers.

Zeg beste Logica Managers heb ff de ballen om te vertellen wat jullie hebben ingeleverd :

Ik werk bij een grote Amerikaan en kan me niet heugen wanneer we in Nederand een algemene salarisverhoging heb gehad.

@Anoniem.
Waarom zou ik geen flauw idee hebben van (omzet-)verhoudingen in een commercieel bedrijf als Logica, in relatie tot het verdiende salaris?

Ik kan je verzekeren dat in deze branche bij gezonde ondernemingen de kosten voor een werknemer (salaris, leaseauto, verzekeringen, opleidingen etc.) zo'n 40% van zijn theoretische omzet (= tarief * standaardinzet) bedragen.

Als dat nou zeker was.
Over 3 maanden wordt er opnieuw gekeken of een ronde mogelijk is.
Maar de 'intentie' is er zeker!

@Vijfiger:
Logica kent standaard geen eindejaarsuitkering, geen inzetbonus en ook geen prestatievergoeding. Wel, maar naar discretie van het management te bepalen, een mobiele telefoon. (Lease-)laptops hebben vele collega's, maar de huidige vervanging daarvan (of vernieuwing) is niet meer vanzelfsprekend (m.i. een terechte bezuiniging voor hen die er niets mee doen). Auto van de zaak behoort wel standaard tot de mogelijkheden, maar je loopt wel al snel tegen bijbetaling aan want de leasevergoeding is niet super. Pensioenregeling is zeker niet luxe (beschikbare premie). In eerdere berichten (in het andere item hier bij Computable) is overigens meer te lezen over de uitholling van onze secundaire arbeidsvoorwaarden.

Heb ook al twee jaar GEEN loonsverhoging gehad.. Ik werk niet voor LOGICA.. Stelletje uitbuiters zijn het.. Ik ben ook al rond aan het kijken naar een redelijke werkgever..

Als ex-werknemer kan ik niets anders dan het verhaal van deze collega's bevestigen. Ik heb zelf 10 jaar bij CMG/LogicaCMG/Logica gewerkt. Toen ik er begon kreeg ik een aanbod van EUR 2850 bruto dit was lager dan het salaris van mijn vorige werkgever maar dit zou netto worden gecompenseerd door de 100% bijdrage voor de ziektekosten verzekering van mij en mijn partner, premievrij pensioen en als klap op de vuurpijl na 6 maanden kreeg je een salarisverhoging. De salaris verhoging ging, ondanks lof van de klant, niet door vanwege de economie eind 2001. Daarbij ging ik er netto op achteruit omdat de Lease regeling van CMG uit het jaar nul is. Daarna in de jaren ondanks performances van boven verwachting vaak de nullijn gezien en als er een verhoging kwam dan moest je blij zijn met €150/maand. Toen ik weg ging zat ik op een salaris van €3550, een eigen bijdrage voor de ziekte kostenverzekering, waardeloos pensioen, te dure leaseregeling ( Logica is het enige bedrijf die middels de leaseregeling aan haar werknemers geldt verdiend).
Conclusie Logica is een bedrijf die veel vraagt van haar werknemers maar geeft er weinig voor terug. Door de jaren heen zijn de arbeidsvoorwaarden zwaar versoberd zonder tegencompensatie. Ook alle beloftes van het management om de salarissen in 2007 recht te trekken zijn nooit waargemaakt. Nu ik dit allemaal heb geschreven moet ik de journalisten in 2001 gelijk geven dat Logica (CMG) niets anders is dan een uitzendbureau met een verschil, bij een uitzendbureau heb je een CAO en rechten bij Logica kennen zij maar een recht en plicht en dat is de AANDEELHOUDER.

@Joop:
Ok, als je die verhouding dan dus kennelijk wel weet, dan weet je ook dat circa 50% van de theoretische inzet (die in 2009 en 2010 bijna altijd voor een ingezette collega ook de praktische omzet is) naar overhead gaat en 10% voor de winst (lees: aandeelhouders) is. Er zijn heel veel collegas die de kosten van een dergelijke overhead absurd vinden. En voor de duidelijkheid: ik bedoel dan niet de kosten voor het secretariaat of (doorgaans) de laagste managementlaag.

Al eerder geroepen bij bericht van 6/7 jl.: er is (gelukkig) nog een leuk ICT bedrijf om voor te werken waar saralisrondes gewoon doorgaan. Waar niemand vorig jaar is ontslagen vanwege "de bank". Wat niet beursgenoteerd is en daarom te maken heeft met puur op rendement beluste (anonieme) aandeelhouders. Waar nog steeds goede opleidingsbudgetten beschikbaar zijn. En medewerkers en klanten zeer tevreden mee zijn gelet op 3 x de Computable award voor beste ICT detacheerder van het jaar. En er zijn nog openstaande vacatures. Ik heb het hier over .... Bel of mail mij, ik sta op LinkedIn.

Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.

Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt?

Ik ben blij dat ik daar niet meer werk.

Ik ben sinds begin 2009 als ZZP'er aan het werk, heb ondanks de crisis geen dag stil gezeten en verdien nu meer dan twee keer zoveel als bij Logica.

Mijn laatste twee jaar bij Logica was er constant gezeur en paniek over hoe slecht het wel niet ging, er was geen ruimte voor cursussen, naar conferenties gaan of wat dan ook naast het werk. Ik ben blij dat ik dat niet meer elke dag hoef aan te horen.

Ik vraag me af waarom een klant nog voor Logica zou kiezen. Ongemotiveerde medewerkers en diverse mislukte projecten.

@Logisch
Misschien omdat logica zeer competente consultants en techneuten te huur heeft die hun kunstje ook nog goed doen zelfs als ze erg ontevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden?...
Logica NL's hoofdverdienste hebben altijd uit detachering bestaan. Dat het hoger management NL wat aan broddelt met projecten, outsoursing en vooral onrealistiche verwachtings cijfers, wil nog niet zeggen dat er slechte "handjes" werken.

@Logisch:
Het kan natuurlijk samengaan, maar ontevreden is m.i. niet hetzelfde als ongemotiveerd. Ik ben ervan overtuigd dat voor het overgrote, zo niet alle Logicanen het de eer te na is om de klant daaronder te laten lijden. In ieder geval tot 06-07 van dit jaar. Maar er komt ooit eens en moment dat de stop van de fles schiet en de onvrede ook eens een keer gelucht wordt. Het ergste stof dat nu opgewaaid is zal vast wel weer bezinken, zeker richting de klant. Maar de geloofwaardigheid onder het personeel van het MT heeft voorlopig een flinke deuk opgelopen.

Ter illustratie: ik ben SAP consultant.
In september 2007 als starter binnen gekomen voor 1450 netto p/m onder aan de streep. Auto v/d zaak met cataloguswaarde van 25.000 en eigen bijdrage van 70 euro p/m.
Juli 2008 kwam daar 70 euro netto bij, juli 2009 0,0 en nu dus weer.
Daar zit ik met bijna 3 jaar werkervaring. Door de eenmalige salarisverhoging en daarbij de maatregelen van de staat heb ik maar liefst 86 euro per maand meer te besteden.

Dat er niets bij komt is op zich nog (wel erg moeilijk) te begrijpen, maar de manier waarop niet. Dit is een proces wat echter al 2 jaar aan de gang is en waar ik geen verbetering verwacht.

Hoor ik daar een openingsbod van een werkgever die wél waarde hecht aan open en eerlijke communicatie?

@vijftiger als je alles bijelkaar optelt en je maar 60k per jaar verdiend zijn dat echt treurige cijfers...srry!

alsof je bij Logica werkt....

@bijna ex-logica:
Een werkgever die wel waarde hecgt aan open en eerlijke comunicatie gaat uiteraard niet in op een sollicitant die het heeft over netto-bedragen. In de grote mensen wereld verdien je bruto bedragen en alleen bruto bedragen zijn op jaarbasis vergelijkbaar. Vindt het tekenend dat hier over netto bedragen wordt gesproken. Logica heeft toch geen SAP consultants op VMBO-niveau?

@Erwinos. Jij bent ook niet snel tevreden!

@Joop:
Wat een rare reactie op die van "bijna ex-Logica". Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij een sollicitatie niet vraagt om een bruto-netto berekening. Bruto is leuk, maar het zegt absoluut NIETS over de netto situatie. De ene werkgever vergoedt bv heel wat minder mbt de basiszorgverzekering dan de andere. Het zou juist buitengewoon dom zijn als je alleen maar naar een bruto bedrag zou kijken. Zelf misschien ook nog wat geleerd hiervan?

@Joop Bij de aanbieding zit een netto/bruto berekening en specificatie van de benefits(Leasebedrag, zorgverzekering, onkostenvergoeding etc die je krijgt).
Als er nou ook de gegarandeerde salarisverhoging er bij stond, zou het perfect zijn.

Mocht je binnen een van de de Logica testcompetences werken , ben je bereid om hard te werken, maar wil je wel waardering en beloning voor je werk als testanalist, testcoordinator of testmanager mail mij dan via linkedin.

@vijftiger klopt :) maar je kunt er natuurlijk wel goed van leven...was niet respectloos bedoeld

Bij Logica draait alles om de klant, maar volgens mij zijn ze vergeten dat ze "werknemers" nodig hebben om bij desbetreffende klanten werkzaamheden uit te voeren.

Investeer in je mensen, dat is pas logica!

Verhoging wordt uitgesteld naar 1 oktober.
Hopend voor de medewekers van Logica dan van uitstel geen afstel komt.
Waarschijnlijk komt er dan wel een verhoging, maar die zal dan wel weer minimaal zijn.

Laatst nog een uitnodiging van hun gekregen om een keer te praten om bij hun te komen werken, maar ik denk niet dat dit er van gaat komen.

Ach, als dit alles is....

Dit is tenminste nog een werkgever die poogt serieus te zijn.... Je hebt ook werkgevers die uitspraken van rechters negeren en faillisementen al jaren aan het voorbereiden zijn. Daarbij wordt dan een piramide van BV's gebruikt om zelf buiten schot te blijven.
Ook gewezen medewerkers van Fokker (Fair BV) hebben nog wel een appeltje te schillen met die bestuurders. Helaas is hun zwartboek nooit gepubliceerd. Misschien dat gewezen OR-leden alsnog een boekje open kunnen doen, heel graag! :-)


Ik mag hopen dat de FIOD-ECD daar nog eens flink onderzoek naar gaat doen. Zo had ik het idee dat onze overheid geen zaken wil doen met bedrijven die oneerlijk zijn .. die de wet vooral op hun eigen manier voor zich laten werken dus om anderen vooral een groot nadeel te bezorgen .... maar ja... kennelijk wordt het niet altijd zo serieus onderzocht.....

Het valt nog best mee bij Logica.... :-)

Er zijn ook bedrijven waar ze puur op basis van individuele prestatie beoordelen, zoals het hoort! Is de opdrachtgever tevreden dan zou de werkgever ook tevreden moeten zijn en op basis hiervan moeten belonen. Maar de grotere bedrijven waaronder Logica, maar zeker ook Atos, Ordina enz kunnen dit niet omdat er voor elke externe ook 1 interne aanwezig is. Kortom, de marge die jij momenteel als ingehuurde binnenbrengt gaat op aan die onnodige leasecoördinator, opleidingscoördinator en zijn/haar assistent, de ontelbare secretaresses (die feitelijk meer opleveren dan de managers) en noem ze allemaal maar op. Als je echte stappen wilt maken moet je op zoek gaan naar een bedrijf waar ze allergisch zijn voor overhead. Daar is de afgelopen 2 jaar gewoon salarisverhoging doorgevoerd.

Voor de geïnteresseerde, er is op de site van een van die bedrijven (immune.it) een salarismeter. Dan weet je als tester in ieder geval wat je momenteel werkelijk waard bent.

@Anoniem 15:24
@Logisch 15:30

Dat is precies de reden dat ik over netto-bedragen praat. x bruto is bij het ene bedrijf netto (veel) meer dan bij een andere.

@Joop 15:15: netto is wat je aan huur/hypotheek kan besteden en bij de supermarkt uit kan geven, bruto niet... Voor de beeldvorming (zoals staat in de eerste regel van mijn eerste reactie) zegt netto ietsjes (uitleg voor Joop: da's een understatement) meer dan bruto.

Bovendien zoek ik niet via deze kanalen naar een nieuwe werkgever, daarvoor ben ik andere opties aan het gebruiken.

Het is triest mensen te horen over realiteit en vervolgens over bruto bedragen beginnen. Het gaat uiteindelijk om het bedrag wat ik op mijn rekening gestort krijg waar ik wat mee kan doen. DAT IS DE REALITEIT! Geen salaris verhogingen en wel inflatie maakt de maand steeds langer.

ik zie sommige mensen de schuld aan de crisis geven, niets is minder waar, de enige reden waarom er vanuit engeland geen salarisverhoging wordt gegeven is omdat de targets niet zijn gehaald. De targets zijn niet gehaald omdat er 2 grote projecten op de begroting drukken van logica nederland. Een knap staaltje gepruts van de salesafdeling en het hoger management ligt hier ten grondslag aan. ik zie net dat er weer een groot project is binnen gehaald, ik vraag me af hoeveel ons dat nu weer gaat kosten.............

@bijna ex-logica:
Het Bruto bedrag is het bedrag dat uiteindelijke voor de Belastingdienst geldt. Dat is voor iedereen vergelijkbaar.
Dure leaseauto met eigenbijdrage is ook daarbij in verwerkt evenals b.v. een tegemoedkoming in ziektekostenverzekering etc.

@MAxMarcus: Aan het bedrag dat op je rekening gestort wordt kun je niet zien of je al dan niet b.v. een leaseauto hebt waarvan de kosten door de werkgever zijn vergoed of dat b.v. de ziektekostenverzekering er al af is of dat je je die zelf nog van het netto bedrag moet betalen.

Het is daarom gebruikelijk bruto bedragen te vergelijken waarin uiteraard alle componenten moeten zijn opgenomen.

Vroeger waren het de slechte reviews die er werden gebruikt om iemand maar geen euro opslag te geven. Tegenwoordig is het de crisis. Soms denk ik dat de crisis kunstmatig in stand wordt gehouden om de werknemer nog verder uit te kunnen knijpen.
Werken voor bedrijven die zich bezig houden op de aandeelmarkt kun je sws beter mijden, is mijn ervaring.
Het is helemaal niet erg om twee jaar geen salarisverhoging te krijgen, maar het salaris moet wel in verhouding staan met hetgene dat gepresteerd wordt, en niet dat managers en aandeelhouders over de rug van het personeel de kruiwagens aan het vullen zijn...

Kan me goed voorstellen dat de gemiddelde logicaan zich in zijn kuif gepikt voelt. Heb als ex CMG-er destijds bewust de keuze gemaakt Logica te verlaten. Wil trouwens de Logicanen die zichzelf BI-Professional durven te noemen uitnodigen eens kijkje te nemen op de website van Imtech ICT Performance Solutions een zeer gedegen club, goeie spirit, hoge mate van professionaliteit, gezonde bedrijf, naarstig opzoek naar BI-Professionals en onderdeel van een grote zeer gezonde (groeiende) nederlandse organisatie.
Waar een afspraak nog een afspraak is. En zeker echte oud CMG-ers zich thuis kunnen voelen.

De mensen die de moeite hebben genomen hun manager te bellen en/of Wilbert te mailen hebben nu een antwoord. Zoniet; lees op intranet zijn blog met feiten. En nu is 't klaar, wil er nix meer over horen :P

Tja, je bent salarisslaaf of je bent het niet. Werkgevers gaan er tegenwoordig vanuit dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen carriere. Dat houdt dus ook in: geen dingen doen die geen toegevoegde waarde hebben op je cv, hetzij enkel voor zeer korte tijd met bijbehorende bonus. Dus als je teamlijder (sic...) bent van 20 man voor een habbekrats dan is het zaak dit werk zo snel mogelijk te lozen. Het kost je je energie, het is slecht voor je cv, en levert ook nog eens niets op. Echte ICT'ers besteden projectlijding uit aan sukkels die denken dat dit iets oplevert, om zodoende zelf goede feeling te houden met de techniek, die je wel onderscheidend maakt op je cv. Middle management is wat dat betreft een doodlopend pad.

Zelf werk ik bij een gezond bedrijf, Sogeti. Zijn de crisis doorgekomen zonder ontslagen, is er voor zowel professionals als management in 2010 al weer een salarisverhoging doorgevoerd, wordt er in september weer een jaarfeest gehouden en hebben we zojuist een bedrijfsovername gedaan (Uphantis)... volle kracht voorwaarts dus! Ohja we zijn ook weer enorm aan het werven geslagen!

Ik heb zelf ook een aantal jaren bij een grote IT Dienstverlener gezeten. Beloofde loonsverhogingen bleven en jaarlijkse percentages al helemaal. Ik heb de keuze gemaakt om weg te gaan en dat was de beste keus ooit. Snap niet waarom niet meer mensen nu de deur dicht gooien hier. Voor de goede vakbekwame mensen is er altijd werk, ook in deze economische wat lastiger tijden.

@Goed beloonde tester: ik zou alleen al vanwege de naam van die tent (Immune.it) daar niet voor willen werken. Ik krijg altijd jeuk van woordgrap-bedrijfsnamen, net zoals Possibill.it, nog zoëen. Zoiets wil ik niet op mijn visitekaartje hebben staan, dan krijg ik last van plaatsvervangende schaamte, zo van sorry ik heb dit niet zelf bedacht hoor... sorry ff offtopicje tussendoor.

@Logicaan

Het antwoord van het management is hetzelfde als in de emails van het NL MT, nl dat er mogelijk over 3 maanden een salarisronde volgt.
Wat er niet in staat is waarom dit op een dergelijke autistische wijze is gecommuniceerd, waarom we wel 700 consultants werven als de situatie zo penibel is en waarom Logica NL niet mag meedelen in de welvaart van andere landen terwijl deze wel meedeelden toen Logica NL de winst maakte.

Dat zijn nog niet eens alle negatieve punten die ik als Logicaan hoor van collegae maar zomaar even een greep.
Ik had voor mijzelf toch al de conclusie getrokken dat Logica het niet ging worden voor mij, salarieering was daarbij overigens wel het minste issue.

Sterkte allemaal, ik ken jullie gevoel en leef met jullie mee. Ik heb ook ooit een jaar bij Logica gewerkt en enorm verzuurd geraakt. Beloftes werden niet nagekomen, ondanks dat ik 100% declarabel was. Je manager doet niets anders dan pappen-en-nathouden, dat is de opdracht die hij van het hoger management krijgt. De dag dat ik mijn ontslag bij Logica indiende is één van de beste dagen van mijn leven zover.

Maar laat je niet teveel leiden door je emoties. Logica is qua secundaire voorwaarden echt een goede werkgever: op dat gebied kom je in een warm bad terecht. Tel dat op bij je basissalaris en je zult zien dat je echt niet slecht verdient t.o.v. van andere organisaties.

Ik vraag me af wat voor spel Logica speelt. Eerst op grote schaal mensen ontslagen, dan weer 700 vacatures. Eerst de druk op de mensen opvoeren door meer en meer te verlangen en vervolgens de salarisreview 3 maanden uitstellen.
Volgens mij is het plan dat Logica op korte termijn bij de overheid kan aantonen dat er in NL onvoldoende personeel te vinden is en mensen tegen lage salarissen van overzee moeten komen. Ik hoop niet dat ze er mee wegkomen.

Getuigen de reactie van Bl4ckviper @ 10 juli 2010 11:57 op het Tweakersforum begin ik opeens zeer sterk te twijfelen aan het waarheidsgehalte van al deze posts. Ik vond het al vreemd dat de 'vuile was' werd buiten gehangen.
Wellicht een knap staaltje anti-marketing door gefrustreerde ex-collega's gesteund door computable.nl?

Of iemand even kan uitweiden over de blog van Kieboom vraagt Bl4ckviper. Lees um zelf op intranet! Werk je niet voor ons dan? Lekker de concurrent de grond in trappen zeker?? Ga jullie schamen!

Troost je, bij Atos Origin gaat het al niet beter
Eerst beloven dat er halverwege het jaar wat komt, maar intussen is dat ook alweer van de baan
En als je dan al een verhoging krijgt wegens promotie, is het 2% en nog niet eens met terugwerkende kracht

Als je 'De Prooi' hebt gelezen dan weet je toch hoe het er aan toe gaat in de top van het bedrijfsleven, als je dat nog niet wist? Sinds de Logica de tent overnam werden spreadsheets tot de nieuwe strategische instrumenten verheven. Waarom? Omdat je die zo kunt inrichten dat je je als "topmanager" rijkelijk kunt belonen en tegelijkertijd kunt "aantonen" dat de broekriem aangetrokken moet worden (al eens de optie- en aandelenpakketten op het internet bekeken van de heren?). Neem daarnaast de megalomane BPO-koers die moest worden ingeslagen, van een paar doorgeslagen incompetente directieleden, waardoor er onder kostprijs moest worden geleverd en de werkvloer alle puinzooi mocht opruimen en je hebt in een notendop het Titanic-perspectief dat aan de horizon lonkt. Je hebt het hier over een verziekte managementcultuur!

Ik wens iedereen succes en hoop dat het tij nog gekeerd kan worden, maar met het huidige "managementpotentieel" ben ik er bang voor.

Wat een reacties allemaal hier op dit forum! Volgens mij maakt het allemaal niets uit waar je werkt, Logica, Atos Origin, Cap Gemini etc. allemaal uren fabrieken waar de medewerkers en het Management om de zoveel jaren rouleren. Kijk naar Wilbert Kieboom, van o.a. Atos naar Logica naar .....
Het type Managers wat je bij veel Angelsaksische bedrijven vindt, eerst ik, dan mijn Bankrekening en de Aandeelhouders, dan mijn vrouw, dan de kinderen, en als Laatste de medewerker die "Shareholders Value" levert en hopelijk tevreden klanten voor de Bonus van Volgend jaar. Maar let op, dat kunnen jullie ook allemaal krijgen en worden hoor, CEO van een groot bedrijf, je moet alleen wat Botter en veel meer Politiek worden tegen de boze buitenwereld en die lastige IT Medewerkers. Het wordt tijd om weer eens na te gaan denken om het hele zooitje maar te gaan Off shoren naar India en China daar werken tenminste zonder te klagen voor 1 US dollar per dag zonder Leaseauto geneuzel.

ps; Hebben jullie Wilbert allemaal gezien in de Italiaanse Mille Miglia met zijn Old Timers en daarna in de Classical Winter Trial, sponsord by Mr. Kieboom
met bedragen met meer dan 6 Nullen...

Als we er samen de schouders onder zouden zetten, echt als team, dan zouden we dit goed kunnen hebben. MAAR als het topmanagement zich inderdaad wel gewoon door verrijkt, dan is dat, en alleen dat de reden van de onvrede. Hier krijg je op den duur revolutie door. Even kijken wanneer het precies zo ver is.

Wanneer ik de grofheid hierboven lees, kan ik het management niet anders dan gelijk geven, dat ze dergelijk 'personeel' geen berhoging toekennen.

Wees reeel en weet, dat Nederland (Benelux) het binnen het wereldwijde concern erbarmelijk slecht doet. Er is geen ruimte en het verdient geen ruimte, een salarisverhoging.

En wie mij zwart op wit de bonus cijfers van het NL MT kan tonen, mag met reden klagen, domme insinuaties behoren in de prullebak.

@ Eddy,

de klassieke wagens van Kieboom? Hij reed ze al, voor hij bij Logica startte, dus waar heb je het nu over?

@Nike,
En hoe komt het dat NL het zoveel slechter doet???

Ik kijk nooit zo naar salaris e.d., als de sfeer goed is, de organisatie professioneel en er marktconform wordt geopereerd dan ben ik allang tevreden. Maar je functie normaal uitoefenen ging uiteindelijk niet meer omdat je de koers/opstelling naar de klanten en medewerkers van Logica (CMG) i.c.m. zelfverrijking van het management niet meer kon verdedigen.

Mensen, wat doen jullie nog bij Logica, of getronics of welke uitbuitingsclub dan ook. Het is weliswaar jullie eigen keuze om te gaan werken bij dat bedrijf maar eigenlijk verziekt dit gedrag de hele ICT markt want er zijn genoeg bedrijven waar men meer over heeft voor jullie talenten.

Al het geneuzel over leaseauto's, secundaire arbeidsvoorwaarden en cursussen is grote onzin. Andere bedrijven bieden al deze dingen ook, èn meer salaris.

Stel jezelf eens deze vragen:

Wil je liever werken bij een bedrijf dat je een leaseauto geeft, of een bedrijf waar je weinig reistijd hebt?

Wil je van bovenaf verplicht zijn tot het volgen van gratis cursussen en assesments om 'ergens te komen' of wil je dat een werkgever je inzet om jezelf te ontwikkelen waardeert en beloont door het mogelijk te maken om te studeren onder werktijden en kosten te vergoeden?

Wil je bij een klant zitten tegen kosten voor die klant van 120 euro per uur, terwijl je hier zelf maar 20 euro van krijgt?

Als het antwoord op ook maar één van die vragen nee is, en je werkt voor logica, wat trekt je dan nog zo aan in dat bedrijf dat dit compenseert?

@nike
is u soms manager??
bewijs hebben? dit is wat hij bij atos verdiende:
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2663208/1458016/wilbert-kieboom-stapt-uit-atos-originbestuur.html

even voor de duidelijkheid: de grote oldtimer verzamelaar krijgt bij logica 3 miljoen per jaar voor 3 dagen werken in de week.(ja als je jezelf verrijkt doe het dan goed!!) de opbouw van het salaris is als volgt 2,2 miljoen basissalaris en 8 ton bonus. Ik weet het niet zeker maar ik een donkerbruin vermoeden dat hij dit jaar toch wel weer 3 miljoen kan bijschrijven op z'n rekening.

@nike:
Ben het helemaal eens met de vorige "ontevreden" spreker. Dit klinkt helemaal naar de woorden van een gehersenspoelde Logica manager die graag een br*** arm haalt bij Kieboom. Kijk naar de jaarverslagen van Logica, en je weet genoeg. Niet vergeten de Logica opties erbij te tellen, want dat tikt natuurlijk ook lekker aan. Het zou meer respect opleveren als het Sr Management openlijk afstand zou nemen van alle emolumenten bovenop het toch al ruime basissalaris. Of gewoon eens een jaartej voor het symbolische bedrag van 1 Euro werkt, in te halen als bewezen is uit de resultaten van Logica dat we er allemaal "normaal" op vooruit kunnen gaan. Lijkt me niet dat het Sr Management er één boterham minder om zal eten.

@ontevreden: Nike is ongetwijfeld een 'Suit'....Hij reageert meestal als er iets 'lelijks' over Logica wordt geschreven en ziet daar zelfs een complot in. :-)

Maar zoals eerdere geschreven, ga er maar vanuit dat het bij de andere uurtje-factuurtje tokos ook zo is. Ik heb ook bij zo'n toko gewerkt en ik ben vertrokken in de tijd voorafgaand aan de crisis. Een van de beste beslissingen uit mijn leven...

@Kaspar
uurtje factuurtje toko is niet de gemene deler, mi gaat het om grote al dan niet beursgenoteerde bedrijven.

@Nike
In het verleden kon NL meebetalen aan de verliezen in het buitenland. Sinds 2002 elke keer dezelfde smoezen, of Engeland heeft niet goed gedraaid of Duitsland niet of Wireless niet of consultancy niet... Waarom moeten we dan nu als enige op de blaren zitten? Ik weet niet welke gesprekken jij hebt gevoerd maar in die van mij werd vrolijk meegedeeld dat er meer van de consultants wordt verwacht wbt activiteiten buiten werkuren. Dat heb je ook kunnen lezen in de email van Algra vorige week. Dan is het toch wrang als de salarisronde wordt af??/uit gesteld.

Maar goed, ik werk er binnenkort niet meer zoals het eruit ziet en ik ga er goed op vooruit. Zou je ook eens moeten overwegen. Wat heeft Logica nog te bieden? Trainingen bij hoge uitzondering, salaris niet meer marktconform, zelfs uren van practicemeetings in werktijd moet je inhalen zodat er omzet wordt gedraaid.

De Nederlandse activiteiten van Logica leveren een negatieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Vanuit dat perspectief is uitstel van salarisverhoging goed te begrijpen. Maar als je bedenkt dat de oorzaak voor een belangrijk deel moet worden gezocht in de overheidsprojecten "waterschapshuis" en "GovUnited" dan wordt het de hoogste tijd dat Kieboom wordt vervangen door een directeur die wel een streep durft te halen door deze winstverslindende projecten. Zonder deze management blunders zou Logica Nederland er een stuk beter voor staan en waarschijnlijk de salarisverhogingen volgens planning kunnen doorvoeren.

Het meest schreinende aan deze situatie is de verwachting die men creeert en hoe met het communiceert. Tot een week van te voren nog hebben over percentages ipv nul. Dan een week na dato een zeeeeeer beknopte mail de organisatie in sturen. Enkele uren later met nog een mail komen dat ze zijn verrast door de vele reacties. M.a.w. ze hebben geen idee wat er speelt op de werkvloer. In zo'n geval dien je eruit geschopt te worden.
Oh ja, nog een leuke bijkomstigheid. Wel de hobby van Kieboom sponsoren. Oltimer rally, tevens geheel in lijn met de CO2 gedachte van het bedrijf. Nee, dit zijn de echte leiders..........

Niet zo verwonderlijk dat er geen verhoging in zit. Medewerkers worden om maar niet op de bank te zitten tegen een resource-pool tarief weggezet.
Ongeacht of het een zware functie is of niet, ze worden goedkoop weggezet, dus minder inkomsten voor Logica en dus minder inkomsten voor de medewerkers.
Niet tevreden? dan stap je toch op? Iets wat ik altijd al zeg omdat bij een groot detacheringsbedrijf, de medewerkers altijd al door de overhead van het bedrijf uitgezogen worden.

Van de klantzijde gezien, kan je voor een cheap-tarief een goede medewerker krijgen, maar ja, de praktijk leert dat je de mindere goden over de vloer krijgt.

Feed them peanuts, you get monkeys!

Ik heb het al eerder gezegd, iedereen die nu nog start of een opleiding volgt om te gaan werken in de ICT maakt de verkeerde keuze. Mijn nichtje is vorig jaar afgestudeerd en heeft een functie geaccepteerd als junior marketeer, salaris 3500 pm bruto. Haar beste vriendin, communicatie medewerker, ook 3400 pm bruto. Hier in het artikel een teamleider van twintig man voor onder de 3000. Tel daarbij op je kansen als je boven de 35 bent en je begrijpt waarom je niets maar dan ook niets te maken wilt hebben met ICT buiten de hobby sferen.

@Nike, over onbeschoftheid gesproken, het NL MT mag wel even nadenken over hoe men haar eigen medewerkers schoffeert.

Dat er een crisis is en dat die impact heeft op salarissen zullen de meeste best kunnen begrijpen. Maar de communicatie eromheen, wel dure rebrandingactivitieten organiseren, Wilbert die zijn bobby uit de kas van Logica gaat sponseren, stadions afhuren voor meetings, etc.

Als de kosten een rol spelen, zou op deze punten een gepast gedrag ook niet misplaatst zijn.

Wat is de remedie tegen geen tijd en geld voor opleidingen, geen tijd en geld voor competentie-ontwikkeling en schaduwadvies, lange reistijden, geen geld en tijd voor binding met eigen bedrijf, uitbuiting door de te zware top?

@peter, er zijn meerdere remedies. Laat via de formele interne kanalen van je horen, kijk rond wat er in de markt is, reageer op dit soort fora en laat je vooral geen zand in de ogen strooien door het NLMT.

Dat blog van Kieboom ook. We zijn beursgenoteerd dus we mogen niets zeggen, maar dat is helemaal niet waar. Logica moet zorgen dat info gelijktijdig voor iedereen beschikbaar komt.

Kieboom probeert deze discussie te smoren, maar dan heeft hij ons precies waar hij ons hebben wil en kan hij het drooghouden. Ik denk namelijk dat hij vervelende vragen van klanten krijgt en persoonlijk waarschijnlijk nog nog banger is van kritische vragen van Andy Green over al deze onrust in diverse fora.

En dan nog een, Kieboom schrijft: het bonusplan voor NLMT is niet tot uitkering gekomen. Nogal logisch, hij heeft het over 2010 en dat bonusplan komt uiteraard nog niet tot uitkering. Maar volgend jaar heeft hij zijn vette bonus vast op zijn bankrekening.

Als hij echt begreep wat het personeel voelde, had hij geschreven: indien er geen redelijke verhoging komt, zie ik af van mijn bonus voor 2010. Dan zou hij weer wat respect bij het personeel kunnen terugwinnen.

@Jan van de Waard. En kijk, daar gaat het dus al mis: net door de UV of de HBO+ uitgepoept en hop, 3500 bruto per maand. Vind je het gek dan dat dit soort mensen als ze eenmaal doorstromen, al dan niet in de ICT, alleen nog tevreden zijn met megasalarissen? En iedereen staat erbij, kijkt ernaar en roept er schande van. Maar er echt wat aan doen, ho maar!

Wilbert heeft een duidelijke uitleg gegeven op zijn blog? Nee, dat is niet het geval. Hij heeft met meer woorden hetzelfde gezegd en verhuld zich wederom achter een beursgenoteerde onderneming, vakantie en een zogenaamde 'stilte periode'. Leuk, maar wat schieten de consultants hier nu mee op?

Hij schrijft dan wel:
"Ik wil nog eens benadrukken: het is uitstel en geen afstel." [...] Daarom is het absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. [...] Een salarisverhoging op dit moment leidt ertoe dat wij onze eigen positie weer verzwakken en onze inspanningen van de afgelopen tijd voor een deel teniet worden gedaan. Dat zou jammer zijn van de energie, maar ook van de offers die zijn gebracht."

Mooie woorden, maar hij geeft hiermee ook aan dat de ICT-markt een veredelde schoomaakmarkt/beveiligingsmarkt aan het worden is, waar de tarieven steeds verder worden uitgeknepen en de medewerkers daar de dupe van zijn. Het zou goed zijn dat daar tussen de klanten en leveranciers over gesproken gaat worden. Verder pleit dit wellicht voor een CAO voor de totale ICT sector.

Verder zegt Wilbert dat er intenties zijn, maar die waren er ook voor 1 juli. Het zal er straks wel op uitkomen dat een klein deel van de medewerkers er wat bij krijgen en de rest niets. Kunnen ze in ieder geval zeggen dat ze wat voor elkaar hebben gekregen. Dat het bedrijf verder vervalt in een lege huls maakt ze blijkbaar niet uit.

Aan al die mensen die bij dit soort grote ICT toko's werken. Voordat je er aan begon wist je dat je als een stuk vlees/nummer zou worden behandeld. Dus kijk er ook niet van op dat het daadwerkelijk in de praktijk hiermee geconfronteerd wordt. Ontevreden zijn lost bizar weinig op want de leiding heeft absoluut geen sympathie voor.
Ben te bang om de stap te nemen omdat je denkt dat je hypotheek/gezin op het spel te zetten? Dan wordt er dankbaar misbruik van je gemaakt en mag je fijn doordraaien in de vleesmolen van alledag.
Life is what you make of it.

Het is wel makkelijk om het bestuur van Logica hierop aan te vallen maar feit blijft dat door de crisis iedereen zoveel mogelijk wil besparen en lagere uurtarieven gaat bedingen. En daar heeft traditioneel gezien the bottom of the foodchain het meest van te lijden.
Wat dat betreft is het onbegrijpelijk dat de leiding hier blijkbaar geen oog voor heeft en absoluut geen moeite doet om de pijn te verzachten. Hierop mogen zijn door de aandeelhouders hard worden aangepakt en zouden zij moeten afdwingen dat de bonussen hierop ook moeten worden aangepast.

@hk,

Waar haal je het toch vandaan dat 3500 te veel is? Het is zo typisch voor ICT'ers om kritiek te hebben op hogere salarissen in andere sectoren, in plaats van eens naar zichzelf te kijken en te beseffen dat je gewoon te weinig verdient.

Jouw opvattingen zijn mijns inziens zeer contraproductief voor de sector. Er zijn vele ICT'ers die je mening delen, maar: If you pay peanuts, you get monkeys. De slimme mensen gaan dan wel marketing doen. Dat verdient niet alleen meer, het is ook nog eens leuker! (ik spreek uit ervaring)

bla bla bla gaan eens werken mensen

"Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?"

Een hele simpele suggestie misschien:
1. Reductie van MT salarissen -> Werknemers inkomsten?

2. Richt een interne vakbond op, en ga werken met een CAO die ervoor zorgt dat je beter betaald krijgt?

3. Lever eens Resultaat naar Beloning:-)
Doe eens minder je best, Werk eens wat minder hard, totdat je financieel wel gemotiveerd raakt door je werk-gever :-)

Wilbert Kieboom is de megalomane uitknijper. Dit gebeurde bij Atos Origin ook. Maximale verhoging van 0% drie jaar achtereen en mijnheer zag zijn inkomsten verdrievoudigen.
Ach, een fatsoenlijke werkgever in slavernij kan je eigenlijk niet verwachten.

Tevens vind ik dat veel IT-ers onterecht te veel verwachten en klagen zonder zelf verantwoording te nemen door op te stappen.

@Frank:
@Goed beloonde tester: ik zou alleen al vanwege de naam van die tent (Immune.it) daar niet voor willen werken. Ik krijg altijd jeuk van woordgrap-bedrijfsnamen, net zoals Possibill.it, nog zoëen.

Misschien moet je anders eens een betere zeep proberen!
Het succes van een bedrijf en de tevredenheid van de medewerkers heeft niets te maken met de naam. Bij dit soort bedrijven ben je een medewewerker en niet een nummer, krijg je beloning naar prestatie en niet naar bedrijfsresultaat (na aftrek managementbonussen) en is er genoeg budget voor opleidingen (inkoop i.p.v. intern) en bedrijfsuitjes.

"vakantie en een zogenaamde 'stilte periode". Dat zijn geen incidenten, maar zaken die vaker voorkomen. Van management (en sales) mag je verwachten dat zij hierop acteren. Schijnbaar zijn ze hiertoe niet in staat. Ben benieuwd of management ook op de nullijn wordt gezet en management en sales bonus gaan inleveren.

Er wordt niet gesproken van een vergoeding met terugwerkende kracht en rente voor dit uitstel als het weer beter gaat. Ook niet van een garantie van geen ontslagen. Of van minder te hoeven werken voor hetzelfde loon. Bovendien is er minder pensioenopbouw en minder koopkracht en krijg je WW over het laatst verdiende loon.

Er moet meer helderheid komen in de kostenstructuur zodat deze actie is te verantwoorden. In de goede tijden is er niet gezorgd voor bedrijfsreserves. Dat is geen werkgever.

De loonkosten kunnen beter worden gedrukt door dure mensen te ontslaan en daarvoor goedkopere voor terug nemen. Dan is management zelf verantwoordelijk voor de keuze minder kosten - minder kwaliteit en innovatie.

Deze actie levert in ieder geval achterdocht en wantrouwen en onrust in het bedrijf op.

Je kunt nu niet van de mensen verwachten dat ze nog iets extra's doen, zeker niet in een bedrijf dat niet naar je luistert en waar je geen enkele invloed hebt op de bedrijfsvoering. Het mes moet immers wel aan twee kanten snijden.

@Proud to be a Logicaan, (10-07-2010 12:22)
Je spreekt over 'vuile was' en 'knap staaltje anti-marketing' door gefrustreerde ex-collega's gesteund door computable.nl.

Ooit was ik er, zoals velen, trots op op CMG-er te zijn.
Als je jarenlang door incompetente managers aan het lijntje wordt gehouden krijg je dit vanzelf.
Velen hebben, met pijn in het hart, een goed bedrijf, maar ook hun eigen opleidingsniveau, kapot zien gaan.

Het bedrijf is gewoon financieel uitgezogen door managenent en aandeelhouders.

De teleurstelling van de mensen is wel te begrijpen, echter er valt veel voor te zeggen, op het besluit van de directie om de salarisronde op te schorten (het is niet van tafel) tot einde van dit jaar. Iedereen wil het liefst loonsverhoging, maar de huidige economie is nog wankel, onstabiel en hoogst onzeker. Als ICT diensverlener merken wij de conjunctuurverschillen snel zo bijna niet onmiddelijk. Op dit moment is het dus een kwestie van je hoofd boven water houden en de crisis doorkomen zonder al te veel verlies van arbeidsplaatsen. Om dit menselijk leed zoveel mogelijk te voorkomen, heeft de directie naar mijn mening en die van vele collegae een verstandig besluit genomen. Er is een lichtpuntje: de ICT diensverlening gaat een opwaartse conjunctuur ook heel snel merken en dan ontstaat er vanzelf weer loonruimte. Maar tot die tijd even nog samen de schouders er onder.

@ ontevreden,

kom eens met bewijs, omtrent uitbetaalde bonussen van het NL MT? En wat is het nut van een link naar Atos, wat Kieboom daar verdiende?

Je kletst uit je nek.


Blog zonder inhoud,

en wat doe jij? Je spuwt hier je gal, maar hebt niet het lef de blog van Kieboom te beantwoorden op de blog zelf.

Laf.

Hé daar hebben we Nike weer :-).

Ja hoor, definitely een suit! En nogal ongenuanceerd ook.
Maar wat wil je als je bij het management van deze toko hoort, als de dood dat je bonus je door de neus wordt geboord. Niets geleerd van het mismanagement van de afgelopen jaren. Lekker blijven hollen achter de "grote mannen" van Logica aan, die al zakkenvullend hun cv aan het opschonen zijn en hun netwerk aanspreken met de vraag of er nog andere tenten zijn die ze naar de Filistijnen kunnen helpen. De grond wordt nu snel te heet onder hun voeten, let maar op.

Nike is ongetwijfeld iemand die minimaal 20 cent van mijn (en dat van 5000 collega's) uurtarief opsnoept, en daar een wazige matrixorganisatie met weinig toegevoegde waarde voor terugbezorgt met allemaal drukke (druk doende, druk zijnde, druk hebbende) managers.

Even over die link van ontevreden: Ben jij ooit ergens anders gaan werken voor fors minder salaris? Nee he?

Trust me. Wilbert ook niet.

Deze laatste reactie van nike is er een naar mijn hart.

Een van de kernwaarden van Logica (ja ik werk daar ook) is OPENHEID.

Openheid betekent dat we dit soort discussies wel durven en willen voeren, onder eigen naam, maar dan met elkaar.


De Blog van Wilbert is hier een prachtige gelegenheid voor. Laten alle ontevreden logicanen daar hun mening geven.
En kom dan met aub met feiten. Als iemand kan aantonen dat wel bonussen zijn uitgekeerd aan NL MT deel dat dan INTERN met ons via de BLOG.

Natuurlijk leeft dit onderwerp en velen kijken hier, op tweakers maar ook intern. Ik ben er heilig van overtuigd dat deze discussie intern veel meer opbrengt dan de discussie op computable of tweakers.

Wil je er dus echt wat aan doen plaats je opmerkingen dan daar.



Hé Fred, alles goed, jongen? (Ik ken je niet, hoor, don't worry). Wel goed dat je je naam erboven hebt gezet, beter dan die laffe Nike!

Nog steeds een trotse Logicaan?

Jarenlange interne discussies hebben helemaal niets uitgehaald!!! Het enige wat er gebeurde was dat je als een lastige zeikerd werd bestempeld en op je eigen functie mocht solliciteren.

Nee hoor, ik begrijp al die reacties hier heeeel erg goed!

Succes!

Beste IT' ers,

Wake-up. De meeste IT'ers verdienen momenteel teveel. De uurtarieven zijn het afgelopen jaar terecht met meer dan 30% gedaald en zullen de komende jaren zeker niet herstellen naar het niveau van 2008. Veel werk is verdwenen naar het buitenland en grote trajecten waar werkelijk uren verbrand werden komen (gelukkig) niet meer terug.

De salarissen zullen dan ook echt aangepast moeten worden aan de tarieven. Dus houdt er maar rekening mee dat je eigen salaris ook met +/- 20% terug moet. Als je werkelijk zo goed bent ,en denkt het alleen te kunnen, ga het dan voor jezelf doen. Ik ben alleen bang dat de meeste junioren dan niet kunnen. Wees blij dat je een uitdaging van je werkgever krijgt zodat je straks echt wat kan. Goede mensen krijgen altijd wat ze verdienen.

Succes ,en ik ben geen directeur, manager of fan van Logica, maar gewoon iemand die zich irriteert aan het verwende gedrag van IT' ers.

Fred, openheid een van de kernwaarden van Logica...
Laat me niet lachen.

@ @Fred Koch

Wil ik best INTERN over discussieren met je maar alleen als je je dan ook onder je eigen naam durft te melden

Hé @Gast,

Als je niet weet waar het over gaat moet je je er ook niet mee bemoeien!

Het gaat hier niet alleen over salarissen. Dat er verwende it'ers zijn, ongetwijfeld. En dat de broekriem aan moet is ook de meesten wel duidelijk. Waar het hier voornamelijk over gaat is de grote kloof tussen management en werkvloer, en mismanagement icm de zelfverrijking van zogenaamde topmanagers. Iedere halve zool weet dat de bomen niet meer tot in de hemel groeien. Maar het "topmanagement" van Logica leeft in een andere wereld, waarin de eigenbelangen voorop staan en geen plaats is voor kritische geluiden en aanspreken op het gedrag (ook zo'n kernwaarde).

In tegenstelling tot Nike durft Fred Koch wel onder zijn eigen naam te reageren. Hulde!
Fred is Commercial Director PS, wat dat ook moge zijn.
Misschien moeten alle reageerders in het vervolg naast hu naam ook hun functie even vermelden. Dat kan veel verduidelijken.
Overigens, ik ben Experienced Software Engineer...

Fred, Logica heeft toch openheid als een van de kernwaarden?

Dus waarom niet hier discussiëren dan?

Ik ben twee jaar geleden vertrokken bij dit bedrijf. Ik zat in de overhead-hoek en daar waren deze fratsen al langer aan de gang. De laatste ontslag-ronde zijn 15 van mijn 25 ex-collega's doodleuk op straat gezet. Daarnaast verdienen de managers verhoudingsgewijs véél meer dan bijv. een sr. consultant. Logica is een fabriek en heeft weinig interesse voor haar medewerkers.

Gewoon zorgen dat je er niet werkt!

@Fred Koch

Fred, op geen enkele post op het blog van dhr Kieboom komt antwoord dus het is wat moeilijk om een discussie te voeren als de tegenpartij niets te berde brengt behalve een stukje tekst en verder niet ingaat op de vragen die er liggen.

Als wij als Logica zo open zouden zijn dan zou dhr Kieboom mischien de moeite kunnen nemen om te antwoorden. Ik begrijp dat zijn tijd beperkt is maar toch, gezien de onrust onder de consultants is dat mischien toch wel een uitstekende tijdsbesteding.

"Een van de kernwaarden van Logica is OPENHEID."
Maar de potje met geld is DICHT.

"De Blog van Wilbert is hier een prachtige gelegenheid voor. Laten alle ontevreden logicanen daar hun mening geven."
Maar de meeste reacties worden wel op Computable geplaatst, doe er je VOORDEEL mee. Wilbert Kieboom mag ook hier reageren en met FEITEN aankomen.




Intern zijn mensen al (te) lang aan het lijntje gehouden. Het gevolg is dat men nu de publiciteit op gaat zoeken. Als het management een beetje had nagedacht, had men dat kunnen bedenken.

Als ik het hier allemaal zo lees is het uitblijven van de salarisronde wel de aanleiding van deze discussies, maar zit de kern van het probleem dieper. Het management lijkt niet/onvoldoende in staat een blijk van waardering aan haar medewerkers te geven.

Ik vind de doorzichtigheid van Kiebooms communicatie wel erg storend. Alsof een beetje Logicaan niet in de gaten heeft wat er eigenlijk bedoeld wordt.

Uit de blog: "het bonusplan van het NL MT is niet tot uitbetaling gekomen"

Lees: "de salarisronde is met -minstens- drie maanden uitgesteld, om te zorgen dat de financiële resultaten voor dit jaar een stuk rooskleuriger zijn (of in elk geval zo worden voorgesteld). De MT NL-bonussen zijn in belangrijke mate afhankelijk van die financiële resultaten, dus het uitstellen van de salarisronde is noodzakelijk om die bonussen veilig te stellen. Want ook onze bonus wordt dus pas -daarna- verstrekt. Maar wij kunnen het lijen dus een beetje wachten maakt voor ons niet uit. Nog een prettige vakantie!"

Je hoort wel eens, vuile was hang je binnen op. Maar deze kleren zijn afgeschreven dus dat mag best de straat op.

@Fred Koch.
Intern, op niveau, de discussie aangaan heeft voor veel mensen het einde van hun LogicaCMG/Logica carriere in gang gezet.
Met als dramatisch dieptepunt: Het einde van een van de weinige menselijke managers, Paul Schuyt.

Keep on dreaming.

Alle blogging en geklaag ten spijt: "In de Midkap-index ging Logica aan kop met een winst van 4%." (DFT.nl).
Ben benieuwd naar de "intenties" van onze investeerders.

Logica kijkt niet meer naar kwartaalcijfers maar stuurt per maand of zelfs per week op resultaten. Leegloop en operationele kosten worden met harde middelen naar beneden geduwd. Overhead verminderen, laagrenderende personeelsleden afvoeren.
Dat ruikt sterk, heel sterk, naar het zoveel mogelijk oppoetsen van de boekwaarde van het bedrijf. Iets wat men gewoonlijk alleen maar doet als men zichzelf in de etalage zet, dus er op uit is om te worden overgenomen.

Twee voor de hand liggende kopers zijn IBM en BT. Of wellicht een partij uit India die stevig voet aan de grond wil krijgne in Europa.

Wat je zegt Theo.
Ik ken deze bewegingen nog van de tijd dat Wireless werd gesaneerd om voor een goede prijs te worden verkocht. Een tijd terug was er een bericht dat ivm de gunstige eurokoers een overname door een Indiase partij niet ondenkbaar is, volgens mij ging het over Tata.

Allen,
Ten eerste, ja de wijze waarop gecommuniceerd wordt laat de laatste tijd te wensen over binnen Logica. Dit is jammer aangezien er toch mensen aan de subtop zitten met een redelijk goed stel hersens en ook empatisch gevoel!
Ten tweede, het bovenstaande wordt heel erg om de man gespeeld maar wat iedereen volgens mij vergeet is dat het hier om het geheel gaat en niet de persoon. Om als consultancy organisatie in staat te zijn om bedrijfsbreed salarissen te verhogen moet je wel voldoende medewerkers ingezet hebben. Als deze organisaties een te grote "bank" hebben dan eet deze bank - op een dagelijkse basis - een groot deel van je winst op. Er wordt wel rekening gehouden met een bank maar die mag niet boven een bepaald percentage zijn. Om vaste salariskosten maandelijks te kunnen verhogen moet je dus wel in staat zijn om maandelijks voldoende inkomsten genereren. Over de afgelopen periode is dit binnen Logica Benelux niet het geval geweest, lees 18% lager in 2009 en 14% lager in Q1 2010. Als de groei in inkomsten dus onzeker zijn dan besluit een organisatie om dit uit te stellen tot hier meer duidelijkheid over is. En natuurlijk is het voor specifieke gevallen bijzonder oneerlijk dat de groei in salaris wederom niet plaatsvindt, deze mensen moeten zich dan ook afvragen of zij nog op de juiste plaats zitten bij Logica. Het heeft helemaal geen zin om publiekelijk onvrede te gaan uiten waar een organisatie niets mee kan.
Als je kijkt naar de strategie en de wijze waarop Logica acteert in de markt dan zie je dat zij niet altijd in staat zijn om gebruik te maken van hun internationale organisatie en vooral een multinational zijn met nationale belangen. Vanuit het business model zie je dat de Benelux organisatie nog steeds vanuit de organisatie belangen wordt aangestuurd en niet vanuit het klantbelang (van binnen naar buiten) en hierdoor loopt de organisatie ook zijn omzetten mis.
Ergo, het probleem zit in de bedrijfsstructuur en hierdoor lijdt het individu. Hierdoor is Logica een bijzonder lastige onderneming om over te nemen zonder eerst rigoreus te reorganiseren. Het lijkt mij niet voor de hand liggend dat een bedrijf zich in de huidige markt wil bezig houden met het overnemen van Logica.
PS: Ik heb zelf besloten om Logica - tijdens de reoganisatie van vorig jaar – te verlaten.Dit is voor mij een zeer goede keuze geweest alhoewel ik het jammer vindt dat een organisatie met zo’n goede naam - en uitstekende mensen - op de markt ten onder gaat aan verkeerde keuzes. Ik sluit mij ook aan bij de opmerking van Fred Koch om deze discussie vooral intern te voeren en niet via openbare kanalen.

@Martijn
De discussie wordt juist hier gevoerd omdat gebleken is dat de interne discussie zinloos is. Als er geluisterd zou zijn in al die jaren van interne discussie, dan zou het huidige Logica er een stuk beter voorstaan. Er wordt echter voornamelijk korte termijn spreadsheetmanagement bedreven, dat leidt tenminste de blik af van al dat interne gezeur van MENSEN. En organisatiebelang kun je natuurlijk nooit los zien van klantenbelang. Zonder klanten geen organisatie!

@Martijn:

Ik ben het met je eens dat het bij slechtere cijfers moeilijker is om salarissen te verhogen. Echter - dit is niet internationaal het geval - er zijn ook landen waar het wel goed gaat - de UK bijv. - en die hebben wel een salarisverhoging gehad.

Ik weet niet hoe lang jij hiervoor voor Logica werkte. Maar wellicht herinner je je wel dat de situatie een aantal jaren omgekeerd waren, wij deden het goed in Nederland - o.a. UK en Duitsland niet. Er is toen wel internationaal een salarisverhoging doorgevoerd. Deze lag echter voor ons lager dan dat wij gezien onze cijfers op dat moment verdienden. Nu zijn de rollen omgedraaid, en nu kan dat "internationaal" delen opeens niet meer.

Ik kreeg vorige week een mooi verhaal te horen van een collega. Die heeft vorig jaar rond dezelfde periode een bericht geplaatst op het blog van dhr Kieboom. Toen zn manager terug van vakantie was kreeg hij te horen dat hij blij mocht zijn zn baan nog te hebben. Dan kun je Logica toch moelijk open noemen...

Het is hierboven al eerder gezegd, maar dhr Kieboom heeft tot op heden 1x gereageerd op een reactie op zijn blog. Dat is erg summier en nodigt niet uit tot het voeren van een interne discussie, hoe kun je mensen dan kwalijk nemen dat ze de discussie extern gaan voeren?

Logica heeft een vermogen gestopt in een rebranding en nu al deze negatieve publiciteit. Het geld wat in Nederland aan deze rebranding is gespendeerd kan dus als weggegooid beschouwd worden, zonde.

Ik kan me nog presentaties herinneren met 3x 1/3. Hoeveel grote projecten heeft Logica het afgelopen jaar verkocht? Ik zie een hoop mensen die veel geld cashen en daar geen rendement (lees: projecten) voor leveren. Als Logica deze mislukte salesfiguren de deur wijst, kan ze mooi verder gaan als urenfabriek waarin wel geld is voor de mensen die een timesheet in moeten vullen.

Tja... Ik kan me alle onvrede goed voorstellen. Dat salaris is ook belangrijk! Een aantal jaren achtereen op 0% is gewoon goed zichtbaar in je portemonnee, en dat vindt niemand leuk. Daarnaast is je salaris natuurlijk ook een afspiegeling van de waardering die je geniet, en als de mate van waardering niet uit je salaris blijkt, maar ook nergens anders uit ja, zonder uitzicht op verbetering, dan is het uiteindelijk toch wel bekeken.
Bij mij in elk geval wel. Ik ben er in 2008 weggegaan, het enige waar ik spijt van heb is dat ik die beslissing niet eerder heb genomen. Deze reactie is daarom ook bedoeld als hart onder de riem voor mijn ex-collega's daar, die nu ook misschien worstelen met de vraag "should I stay or should I go" ? Het antwoord: begin vooral met rondkijken! Het is zeker niet overal zo slecht als bij Logica.
Mijzelf als voorbeeld nemend: ik ben bij mijn huidige werkgever in 2008 begonnen als consultant voor ongeveer hetzelfde 'marktconforme' basissalaris als bij Logica. Daarboven krijg ik echter een percentage van de winst die op mijn uurtarief wordt gemaakt. Dit percentage stijgt jaarlijks met een beetje, tot een bepaald maximum. Na 2 jaar zit ik inmiddels op een netto-loon dat zo maar 900 euro hoger ligt dan bij Logica! En dit terwijl ook wij van onze klanten tariefsverlagingen hebben moeten accepteren vanwege de crisis. Naast dat salaris zit het ook met alle andere dingen goed, sfeer, vertrouwen, opleidingsmogelijkheden, leuke uitjes al dan niet met partners, noem maar op.
Hoe kan het dan dat Logica z'n medewerkers voorhoudt dat er nergens ruimte voor is? Als er echt nergens ruimte voor is, dan doen ze lijkt mij toch iets verkeerd vergeleken met mijn huidige werkgever. Volgens mij is het dan ook eerder niet een kwestie van kunnen, maar van willen. En ik was ook niet de enige die er zo over dacht. Communicaties door het management werden veelal met cynisme, achterdocht en/of boosheid begroet. Tekenend dus dat er in twee jaar niks veranderd is: de top van Logica, en een groot deel van de managementlagen daaronder heeft gewoon geen enkele ambitie om van Logica een ICT-bedrijf te maken waar ook de niet-management medewerker het naar zijn zin heeft, zich gewaardeerd en gemotiveerd voelt en vertrouwen in het management heeft.
Er zijn hierboven ook wat reacties van mensen die het schijnbaar nog wel naar hun zin hebben bij Logica. Dat kan, er zullen mensen bij zijn die nog in de ontkenningsfase zitten, en mensen die het geluk hebben dat ze in de hogere managementlagen zitten of bij een van de 'leukere' vestigingen. Ik had echter niet de indruk dat die categorie een meerderheid vormde/vormt...

@Ex CMG / Ex Logica.
Een soortgelijk verhaal, al ben ik in 2008 naar een "vast" bedrijf overgestapt.
Lease-auto na 29 jaar omgeruild voor een treinkaart.
Financieel onder de streep gelijk, maar:
- 36 urige werkweek
- opleiding (die ik hier dus wel loskrijg) in werktijd
- veel ruimte voor groei en competentieontwikkeling.
- Een manager die wel snapt waar ik mee bezig ben.
- Waardering voor waar ik mee bezig ben.
- Woekerpensioen naar een echte regeling.
- Salaris wel geïndexeeerd (en inmiddels een stuk hoger).

Geen seconde spijt gehad. Had ik eerder moeten doen.

Als ex-logicaan sinds eind 2009 schrok ik net als mijn HR-manager die mijn exit gesprek afnam van mijn salarisverbetering in mij nieuw job (bruto +45%!) met vergelijkbare secundaire arbeidsvoorwaarden, stuk beter pensioen.

De laatste maanden had ik mn leaseauto al ingeleverd en merkte toen dat je je leaseauto voor een groot deel zelf ophoest. Als eigen rijder krijg je veel reiskosten vergoeding, geen eigen bijdage en geen belasting, dat is netto + 400 euro.

Wat ook vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een leaseauto een pensioengat geeft.

Het slechtste gesprek wat ik ooit met mijn toenmalige LogicaCMG manager gehad heb was nadat ik in een wat groter verband (opbouwende) kritiek had geuit.
Kortom: Door de ervaring wijs geworden laat je het wel uit je hoofd om op een separaat blog als van WK de discussie te voeren..

*Als het kamp rumoerig is, is de generaal zwak;
*Als een generaal vrede zoekt zonder verdrag, is hij berekenend;
*Als de paarden graan gevoerd krijgen en de mannen vlees, zullen ze tot de dood vechten.

@Fred Koch,

Als niet Logica-er heb ik in dit geval weinig recht van spreken over de interne zaken, maar het lijkt er voor mij toch op dat je hier de kritiek naar intern probeert te verplaatsen. Je stelt expliciet dat mensen daar niet langer anoniem zijn en daar kan iedereen uit afleiden dat de verhoudingen automatisch scheef zijn. Misschien wel net zo scheef als in het sollicitatiegesprek dat ik ooit bij logica meemaakte: ga door het stof of je kunt de baan vergeten.

Ofwel: uit kritiek, en je kunt promotie vergeten, of sterker nog, bij een volgende ontslagronde lig je eruit. Zelfs al is dit niet waar binnen logica, het is eenvoudigweg hoe mensen het overal zien. Als het risiconemers zijn waren ze wel voor zichzelf begonnen.

Proberen om anno 2010 als directie zaken op die manier te regelen ligt weliswaar voor de hand, maar komt toch wel erg zwak en onprofessioneel over.

@Nike en @Fred Koch, het kan jullie misschien erg aanspreken dat beloningen afhankelijk zijn van het totale bedrijfsresultaat, ik denk dat je daarmee een grote fout begaat.

Zelf heb ik gewerkt voor een bedrijf waar het onderdeel waar ik werkte een zeer gezonde winst maakte, en aantal een ander onderdelen nog grotere verliezen leden. Mijn eerdere interne kritieken op de houding van het MT naar deze andere afdelingen werden nooit serieus genomen. Maar, ik kon de salarisverhoging wel op mijn buik schrijven omdat het gehele bedrijfsresultaat tegenviel.

Ikzelf en een aantal andere werknemers hebben na een interne discussie onze conclusies getrokken en zijn direct opgestapt, met als gevolg dat het alleen maar slechter ging met het bedrijf, zelfs na het afstoten van de verliesleidende onderdelen, tot een uiteindelijk faillisement. Het MT was blijkbaar vergeten wie er uiteindelijk voor het geld zorgde.

Dit is echt een beetje in de trend van: 'na het zuur komt het zoutzuur'...

Ik ben echt zo blij dat ik begin dit jaar de overstap gewaagd heb van Logica naar een ander bedrijf!
Nog niet eens zozeer voor het salaris, maar zoals hierboven al zoveel naar voren komt... het management is het contact met de medewerker compleet kwijt.
Logica is gewoon een grote veehandel waarin de 'consultant' een nummer is ipv een individu.

Ik kan maar een tip meegeven aan mensen die erover denken om te switchen.. gewoon doen!
Slechter kun je er bijna niet van worden..

Wat kan ik me irriteren aan die mensen die zo lopen te zeiken. Als het je niet zint, ga dan weg! Word het meteen een stuk gezelliger bij Logica.

Ten tweede we staan niet 2 jaar stil. Ik heb afgelopen januari nog pieken ontvangen. Dus ieder ander die dat niet gekregen heeft, blijkbaar is je manager niet overtuigd van hoe geweldig je wel niet bent.

@Klaar met zeiken
Als je een beetje goed gelezen hebt dan zie je dat behoorlijk wat mensen ook idd hun biezen hebben gepakt.

Kritische opmerkingen intern leverden vrijwel altijd reacties op als die van jou. Dus blijf jij daar lekker zitten met die botte autisten.

@Klaar met zeiken: Ik weet van een insider dat hij zijn manager zo goed als nooit ziet, dus hoe moet je die precies overtuigen hoe geweldig je bent??

Moet elke medewerker een soort nieuwsbrief maken met imponerende kleurtjes ofzo?

@Technicus de consultant kan ook naar de vestiging komen of zelf een afspraak in plannen met de manager.

Ik praat niet alles goed maar klagen op deze site is wel heel makkelijk.

@Technicus de consultant kan ook naar de vestiging komen of zelf een afspraak in plannen met de manager.

Mhh maar wel in je eigen tijd netjes later billable uren compenseren bij de klant ....

@Klaar met zeiken.
Heb jij dan wel intern je beklag gedaan? Ik wel, op verschillende manieren.

En scheer niet iedereen over een kam hier, a.u.b. Niet iedereen hier is "aan't zeiken", zoals jij dat noemt. En niet iedereen wil persé weg bij Logica, omdat het m.i. nog steeds een goed bedrijf is (doorgroeimogelijkheden, collega's, klantpopulatie). Maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat er op het gebied van onze beloning (primair, secundair, trainingen etc.) de afgelopen jaren een en ander behoorlijk ingeperkt is.

Even voor de goede orde, ik heb er zelf nooit gewerkt. Ik hoor alleen de verhalen. Voor mij persoonlijk heeft het een erg hoog ROFLMAO gehalte. :)

Hoewel het salaris inderdaad een groot issue aan het worden is voor velen onder ons, spelen er nog andere zaken die ook getuigen van een extreem korte termijn visie door het management.

Primaire verkoopwaarde van Logica zou moeten zijn kennis in al haar facetten gekoppeld aan attitude en vaardigheden.

Alleen .... Logica doet hier helemaal niets aan want "dat past niet in de huidige doelstellingen en is primair iets voor de langere termijn", aldus een goedbedoelende manager. Om over cursussen en trainingen nog maar te zwijgen want die zijn er niet.

Gekoppeld aan de grote onvrede die heerst onder het personeel en de managers die er echt een potje van maken (soms buiten hun schuld, het Dilbert principe gaat hier op), lijkt mij dit niet langer een goede werkgever voor mijzelf.

Immers, als het personeel ontevreden is en de primaire dienstverlening en toegevoegde waarde onder druk staat door gebrek aan support, lijkt het bedrijf mij ten dode op geschreven.

Daarom heb ook ik vandaag gesolliciteerd bij een organisatie die ik al langer in het oog had en volgende week heb ik het eerste gesprek.

Logica adieu!

@ex-logicaan & @Kaspar

Misschien een beetje naief om te denken dat een leaseauto gratis is. Natuurlijk betaal je daar zelf een deel van. Van die 400 euro "extra" waar jij het nu over hebt kun je prive denk ik niet in dezelfde wagen rijden zoals je dat bij lease gewend bent. Treinkaart van de baas is mooi, maar ik weet dat Logica naast de leaseauto vaak ook gewoon treinkaartjes en ook parkeergeld vergoed. Die 400 euro houd je dus alleen over als je geen prive auto meer aanschaft. In mijn ogen ook niet bepaald ideaal, en helemaal niet goedkoper met die ov chip tegenwoordig. Het is een keuze, maar maak wel een goede vergelijking.

Als je een goed basissalaris hebt (en daar gaat deze discussie toch over ?) hoef je een pensioengat door een leaseauto niet te vrezen.

Waar het om gaat is dat je naar het totaal van vergoedingen (salaris / vervoer / ziektekosten / pensioen / overig ) bruto kijkt. Dat bepaald uiteindelijk je koopkracht. Maak eerst een goede bruto / netto berekening.

Jammer dat Computable alleen Logica belicht. Meer grote organisaties doen dit ook. Zoals HP, al 1.5 geen salaris verhoging (voor iedereen, geen uitzondering), onkostenvergoeding zeer versomberd en lease regeling zeer versomberd (nu nog keuze uit 1 merk, 1 type, 1 (goedkoopste) uitvoering – 20.000e max.).
Snap heel goed dat bedrijven willen bezuinigen en op de kosten gelet moet worden. Echter zal dit per direct gevolgen hebben voor je goede en talentvolle mensen. Ook jonge talentvolle mensen verlaten de organisatie. Slimme bedrijven hebben het licht gezien en halen deze mensen binnen.
Wanneer de markt aantrekt en er weer een te kort aan goede IT mensen zijn. Hebben bedrijven als Logica en HP (Hewlett-Packard) het erg zwaar. Het imago van dit soort bedrijven is onder IT’ers tot een dieptepunt gedaald. Je schaamt je bijna om voor zo’n bedrijf te werken.
Salaris bevriezen zorgt ervoor dat de slechte mensen blijven hangen en de goede vertrekken. Overigens snap ik heel goed dat sommige mensen geen salarisverhoging verdienen of juist een salarisverlaging kunnen krijgen.

Als je voor grote bedrijven als Logica en HP werkt is een salarisverhoging alleen mogelijk door te switchen.

@ Michel. Welke functie bekleed je die 75k opbrengt en bij welk bedrijf? Lijkt me interessant.

Logica is een goed bedrijf voor YP's die net klaar met studeren zijn. Na 3-5 jaar verlaten ze het bedrijf en solliciteren bij meer ervaren clubs. Dat lijkt ook intern beleid te worden. Kwaliteit is duurder, dus dat laten ze liever gaan. De echte zware jongens zijn op 1 hand te tellen. De rest zit inmiddels bij de buren ;-) Sorry, feestje gehad met rebranding een paar keer van strategie veranderd. Het geld is op. Jammer! Logica is het afvoerputje van Atos. Bah.

Logica goed voor afstudeerders? Als je met zessen je diploma hebt gehaald en verder nooit wat werk hebt gedaan. Anders kan je bij een ander bedrijf echt wel beter krijgen dan die 2k startsalaris van Logica.

Meer dan 2k startsalaris elders? Natuurlijk kan dat heel gemakkelijk. Maar Logica is meer! Logica is ook training (al 2 jaar niet gehad) Logica is begeleiding (ppl manager altijd druk, met z'n 30 man, sure!) Logica is een breed netwerk (kennis zit inmiddels al bij de concurrent). Nee, sinds Atos aan de boom heeft zitten schudden zitten wij met de rotte appelen. En dan doel ik echt niet alleen op WK. Maar ach, we blijven toch allemaal netjes zitten. Morgen wordt alles beter ;-)

@Leaserijder ex logica

Van die 400,- eigenrijder vergoeding rijdt ik een grotere, luxere, maar idd 2-hands, auto. Maar die +45% bruto die doet het hem, bij hetzelfde soort werk en veel extra opleiding e.d.! En trein kaartjes van logica zijn alleen voor woon-werk. Ik vergelijk wat ik nu kan uitgeven en hiervoor bij logica en dat is echt veel meer. Blij dat ik de stap gemaakt heb en kan ik alle klagers aanraden.
Voor die niet-klager blijf lekker zitten, want er zijn altijd positieve uitzonderingen op de regel.

Gelukkig blijkt er binnen Logica (of liever, CMG met een andere naam) niets veranderd te zijn. Ook tijdens de vorige ICT crises werd er hard op de lonen bezuinigd terwijl er bijzonder veel van de werknemers werd gevraagd. Vreemd was echter wel dat dhr Stutterheim er toen plusminus 1 miljoen Euro bij kreeg omdat hij niet "marktconform" verdiende....
Nu blijkt dus weer dat men eerst het personeel pakt. Deze ontevredenheid heerst al jaren binnen dit bedrijf!

Arme ICT'ers, vooral bij de Logica's, Ordina's..etc

De ontevredenheid komt bij veel medewerkers omdat Logica een aantal jaar geleden een salarishuis met bijbehorende schalen heeft geintroduceerd. Hierbij zijn ijkpunten gesteld die men op een bepaald level zou moeten verdienen. Probleem is alleen dat men er totaal geen moeite voor doet om werknemers op dat ijkpunt te krijgen. Het is een totale wildgroei aan verschillen in salaris en men doet geen moeite om dit gelijk te trekken, men houdt dit onder het motto pappen en nathouden gewoon in stand. Verder wordt er niks maar dan ook niks gedaan om het personeel te motiveren zoals een keer een drankje of een uitje en krijg je al 3 jaar nul op rekest als je een cursus aanvraagt.

Het is onvoorstelbaar dat zo'n groot bedrijf zo slecht met zijn personeel omgaat. Ik heb het dan niet alleen over salarisverhogingen maar ook over het demotivatiebeleid van dit bedrijf. Personeel ontslaan en vervolgens 3 maanden later tot de conclusie komen dat je deze mensen hard nodig hebt en ze belt om te vragen of ze weer willen komen opdraven. Allerlei beloften doen en deze niet nakomen, niet investeren (zeker niet in opleidingen) in de mensen die van belang zijn in de organisatie. Leidinggevenden die niet bekwaam zijn en geen idee hebben hoe ze met mensen moeten omgaan, korte termijnvisie en een waardeloze top. Ik ben ervan overtuigd dat als je mensen goed behandeld zij ook meer begrip kunnen tonen voor een recessie en minder moeite hebben met uitstel van salarisverhogingen. Personeel is het allerbelangrijkste binnen een organisatie, helaas heeft de top van Logica geen flauw benul.

Als je nu een vaste baan hebt, zelfs al is het bij Logica, zit de crisis dan nog even uit! Zorg dat je goed bent in je vak. Bij de volgende overstap kun je dan weer onderhandelen en gemakkelijk +30 procent scoren.

Als niet-Logica medewerker voel ik met jullie mee.
Bij mijn club ook weinig tot geen salarisverhogingen.

Maar ontslag nemen ? Ik dacht het niet. Gewoon wachten tot de volgende reorganisatie. Als ik er uit vlieg (en dat lukt wel als ik er een beetje moeite voor doe) pak ik 2 jaarsalarissen en ga ik na een welverdiend sabatical solliciteren bij een bedrijf dat wel goed betaalt. Tegen die tijd is de markt waarschijnlijk ook wel weer aangetrokken. Ik ben nu 45, heb 25 jaar gewerkt, dus een paar maandjes WW wil ik eigenlijk wel terug van mijn zuurbetaalde premies.

Tip voor de gedupeerden. Rij je dure leaseauto aan bonken en bestel een kar uit de 14 procent klasse. Scheelt toch zo'n 200 netto ofwel 400 bruto per maand. Zie het als loonsverhoging.

Logica is de slechtste werkgever waar ik ooit voor gewerkt heb. Buiten het financiele heb ik ook (bijna) nooit andere waardering mogen ontvangen. Er was altijd wel iets mis met me, wat een reden was om weer de hand op de knip te houden. Alles is eigen tijd en je moet maar wat over hebben voor je werkgever, want anders ben je niet loyaal. En ook dat je een half jaar langer in je leaseauto moet rijden en het financieel voordeel naar Logica gaat moet men ook maar normaal vinden............. etc. etc.
En dat de de hobby van de directeur (oude autootjes) wordt gesponsord moeten medewerkers ook maar ....
Onbegrijpelijk dat het management met deze houding zo lang is weg gekomen! Het is tijd dat het tij gaat keren.
Ik ben blij dat ik nu voor een sympathiekere werkgever werk!

Ik heb te doen met mijn ex-collega's. Veel van de verhalen zijn zeer herkenbaar. Gelukkig heb ik na 15+ jaar trouwe dienst de juiste conclusie getrokken. Ja, ook ik heb me uit m'n naad gewerkt en mijn privéleven op het spel gezet. Ook ik heb de sfeer sinds de "fusie" zien afglijden naar een ongekend dieptepunt.

Jongens, trek je conclusie. Er is geen enkele aanwijzing dat het in de toekomst zal gaan verbeteren, en zachte toezeggingen als gedaan voor het management is onderdeel van de strategie om je voor te bereiden op de voortzetting van de nullijn eind dit jaar. Voor diegenen die blijven zitten hoop ik oprecht dat ik het bij het verkeerde einde heb.

Ik heb vorig jaar ook na 10 jaar het zinkende schip (wat zo zie ik Logica) verlaten omdat ik er helemaal klaar mee was. Geen trainig, een leaseregeling die alleen maar slechter werd, secundaire voorwaarden die langzaam maar zeker uit het raam gingen; ik was er helemaal klaar mee.

Tekst verwijderd

@wilbert
Mooie persoonlijke reactie. Hulde, dit zal gewaardeerd worden.

Nog een tweetal opmerkingen. Ik mis in de allereerste zin iets heel erg belangrijks. Heeft u geleerd van de reacties naast dat u aangeeft er om te hebben gelachen? Doet u wat met de inhoud hiervan?
Ik stel deze vraag omdat u vooral schuldigen buiten u zelf en uw mt aanwijst: de markt.

Een blijk van een kritische blik op het eigen functioneren zou verstandig kunnen zijn. In dit licht bezien is het vreemd dat uw halve post over uw hobby gaat. Het wijzen naar de ander die het immers ook zo slecht doet is altijd een teken van zwakte. Bovendien zijn er veel innovatieve it-bedrijven die wel goed draaien. Evenals de sneer naar oud logicanen die wellicht een reden hebben om anoniem te blijven raar overkomt.
( ben zelf geen oud-logicaan).

Als laatste geeft u aan waar het allemaal om ging, de salarisverhoging. Ik hoop dat u inmiddels net als ik heb geconcludeerd dat dit nu juist een bijzaak was en de manier van omgang en communicatie de hoofdzaak. Desalniettemin, goed dat u reageert en veel succes de komende periode.

Graag deel ik met jullie het volgende:

Zoals andere medewerkers van Logica, heb ook ik een weinig zeggende brief van onze CEO mogen ontvangen. Het zal iedereen opgevallen zijn: er worden meer woorden besteed aan het veroordelen van het naar buiten brengen van het - in dit artikel vermelde - nieuws, dan aan de in het vooruitzicht gestelde salaris verhoging. Deze wordt feitelijk afgedaan met tekst:

"Meer nieuws over de salarisronde zal snel bekend worden. Binnen nu en vier weken ontvang je meer informatie van je manager."

Voor de Logicanen onder ons die nog enige hoop koesterden, het (slechte) nieuws wordt straks een-op-een gebracht om reuring en artikelen als deze te voorkomen en zo imagoschade te beperken. Immers Kieboom schrijft ook dat de wervingsmachine weer van zolder is gehaald. Hij zal wel als de dood zijn dat de betere ICT-er Logica naar aanleiding van dit soort artikelen links laat liggen.

Een ander onderdeel uit de brief waarover ik mij heb verbaasd is de tekst: "Kijk maar eens naar onze concurrenten. Die hebben dit jaar honderden medewerkers moeten ontslaan."

Kieboom vergeet waarschijnlijk gemakshalve waarschijnlijk dat Logica:

1) Er eind 2008 100+ banen werden geschrapt (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/2556496/2379258/honderd-banen-weg-bij-logica-nederland.html);

2) Begin 2009 medewerkers die nog in de proeftijd zaten het contract beëindigde (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2883671/1458016/logica-ontslaat-personeel-in-proeftijd.html);

3) Halverwege 2009 nog eens 300+ medewerkers op straat zette (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/2939487/1276946/logica-nederland-schrapt-driehonderd-banen.html);

4) Eind 2009 nog eens 50 banen schrapt (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/3144803/1276992/logica-nederland-schrapt-vijftig-banen.html);

5) Over heel 2009 15% (= 770) van haar personeel laat 'afvloeien' (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3267848/1276946/15-procent-minder-personeel-bij-logica.html);

6) Het personeelsbestand het eerste halfjaar van 2010 krimpt met 320 man (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3457551/1458016/logica-benelux-krimpt-320-man-in-halfjaar.html).

Als je dit tot je neemt en de berichtgeving rondom Logica een beetje volgt dan vraag je je toch af wie de stap waagt (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3347822/1458016/logica-zoekt-talloze-icters-ondanks-slecht-jaar.html). Overigens heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen dat nieuwe medewerkers een aanmerkelijk beter salaris krijgen dan hun 'peers' die al langer in dienst zijn, ik zou zeggen: vraag het je manager eens.

Mocht deze reactie gelezen worden door Wilbert Kieboom of een van zijn metgezellen, dan heb ik nog wel een wijsheid die ik met hun wil delen:

Wij inmiddels wel genoeg van alle (mooie) woorden, het is nu tijd voor daden. Prima, als er qua salaris nauwelijks/niks mogelijk is. Als dit marktconform is blijven de mensen wel zitten, als dit niet het geval is en we staan waar we staan door mager management; dan zoekt het gros van de medewerkers z'n heil wel ergens anders en heb je niemand anders te verwijten dan jezelf en jouw MT. Wat ik je in ieder geval kan verzekeren is dat je met het huidige beleid een gedeelte van je beste mensen gaat verliezen.

Mensen ik ben niet zo heel erg bekend met de corporate omgevingen.
Maar kan iemand mij uitleggen waarom een Junior ontwikkelaar teamleider kan zijn.
Zonder waardeoordeel over deze persoon lijkt het mij redelijk om aan te nemen dat hij(/zij moet je tegenwoordig zeggen) een wat minder ervaren persoon is.
Wat is de kwalificatie van de mensen die een Junior Teamleider onder zich heeft.
Of begrijp ik dat iemand een senior functie heeft met een junior salaris ?
Overigens lijkt mij 2250 Euro voor een Junior toch niet zo heel beroerd, zeker als daar ook nog een bedrijfstrabant bij komt.

Marcel, vandaar dat weer heel veel senior consultants en managers Logica verlaten voor een ander bedrijf. Dat zijn vaak mensen die nog meegewerkt hebben om Logica / CMG groot en heel rendabel te maken.

Nu zijn de marges tussen beloning en uurtje factuurtje tarieven nog steeds groot, maar wat krijgt de klant daarvoor?

Logica zet steeds meer juniores op zware posten, heeft lijnmanagers die niet weten hoe om te gaan met de nieuwe situatie. Jong potentieel loopt na een aantal jaren stuk.

Het lijkt me geen toeval dat er steeds meer floppende Logica projecten zijn. (Overigens niet alleen bij Logica.) Falen was vroeger een echte uitzondering door de borging van kwaliteit. Echt jammer.

Over die trend hoor je nooit die miep van ICT~Office. Toch is dit slecht voor de branche. Ze is gewoon niet geïnteresseerd in ICT en de structurele knelpunten bij de ICT-branche.

Ik heb een contractaanbieding van Logica gekregen maar ik zie alleen slechte verhalen over dit bedrijf daarom ga ik hun aanbieding niet accepteren.

wat zeuren jullie toch? IK HEB AL 12 JAAR GEEN VERHOGING GEHAD en al mijn beoordelingen zijn prima. Dat is pas a-sociaal.

Jeetje AJN dan mag je wel eens in de spiegel kijken en je afvragen of je wel assertief genoeg bent en/of je niet eens in beweging moet komen (andere werkgever). 12 jaar stilstand is 12 jaar achteruitgang en er is maar 1 iemand verantwoordelijk voor jou loopbaan en dat ben jezelf! Dat je dat jezelf laat overkomen (12jaar) en dan nog naar anderen durft te wijzen...sorry maar ik reageer bijna nooit hier maar dit moest ik echt effe kwijt!

Ik hoor Logicanen altijd roepen dat ze bij die toko werken vanwege de prettige sfeer, leuke klanten, dito opdrachten.... dus waarom nou zeuren over salarissen? Da's zo ordinair.

Ook in 2011 geen salaris verhoging. Jammer, want ik zie veel goede mensen vertrekken.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-09T11:37:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.