'Werkgever vraagt het onmogelijke van ICT'er'

Werkgevers stellen onmogelijke eisen aan nieuw ict-personeel. Dat stelt senior consultant Sadako Huitema van detacheringsbureau Yer na onderzoek. Volgens hem vragen werkgevers steeds vaker naar ict'ers die naast hun kennis van techniek ook uitstekende marktgerichte en communicatieve vaardigheden hebben.

Volgens Yers detacheerders zijn de vaardigheden waarom opdrachtgevers vragen nauwelijks in één persoon verenigbaar. Huitema: 'We krijgen steeds vaker het verzoek niet alleen te letten op het cv van de ict'ers, maar ook te kijken naar persoonlijkheid. Opdrachtgevers willen competenties die nauwelijks met elkaar te combineren zijn.'

De consultant doelt bijvoorbeeld op de probleemoplossende ict'er die ook communicatief sterk is. 'Zulke verzoeken zijn bijna onmogelijk', stelt hij. 'Werkgevers moeten beseffen dat ze er ook zelf iets voor moeten doen. Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen.'

Bijspijkeren

Bedrijven die een ict'er willen die van alle markten thuis is, zouden daarom bereid moeten zijn te investeren in opleidingen. Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen. Huitema: 'Met een goed begeleidingstraject kan een werknemer uiteindelijk gaan voldoen aan het ideaalbeeld dat een bedrijf voor ogen heeft.'

Uit onderzoek van Computable onder 1633 ict'ers bleek onlangs dat leverancierscertificaten steeds belangrijker worden. Ruim de helft van de ict'ers zou er zo over denken. Vooral mbo'ers geven een voorkeur aan een opleiding waarbij ze na afloop een certificaat krijgen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Oh, die zijn er wel hoor. IT-ers met EN heel veel technische kennis EN menselijke kennis EN business kennis EN communicatieve vaardigheden.
Maar ja, als je dan 45+ bent (en wel al die competenties hebt) dan val je af. En waarom? Tja, dat vraag ik me ook af...

Dus YER heeft ook boter op z'n hoofd. Net als vele werkgevers. :-(

Deze mensen bestaan. Maar ze willen echt niet gaan werken in een darkroom voor een salaris dat lager ligt dan het startsalaris van een marketing medewerker.

Een teken aan de wand in dit ict-landschap. De gemiddelde digibeet onttrekt zich aan elke vorm van eigen verantwoordelijkheid m.b.t. het opdoen van kennis op het gebied van ict.

De ictert mag dit "gebrek" gaan opvullen op ALLE vlakken, tegen een hongerloon.. En dan - als digibeet - nog het lef ten toon spreiden om commentaar durven hebben op de mensen die proberen aan deze "ideale eisen" te voldoen voor hun broodwinning!


Bijspijkeren:
Het enigste wat hier bijgespijkerd dient te worden is "het zieke en verwrongen beeld" wat iedereen opgedrongen word, waaraan een ict-er dient te voldoen!
Voor de digibeten:.. even een uitstapje naar een ander vakgebied om te laten zien hoe "ziek" het verwachtingsbeeld is van mensen die werken in de ict:
- Worden de heipalen door een architect zelf gedaan?
- Bakt een stratenmaker zijn eigen stenen, tegels?
- Kweekt een bakker zijn eigen graan om brood te bakken?

Waarom moet een ictert dan wel alles zelf kunnen en doen, omdat de rest de wereld "alleen maar wil kunnen spelen met computers" maar er zelf geen *** voor wil hoeven investeren qua tijd, geld, middelen, opleidingen ?????.


Word wakker, groei op en neem je eigen verantwoordelijkheid, ook op digitaal gebied! of heb meer respect voor de mensen die jouw puin opruimen omdat je zelf niet wilt leren omgaan met ict-techniek.

Die mensen bestaan wel, alleen willen de bedrijven er meestal niet voor betalen.
Ook geloof ik dat bedrijven meestal maar een standaard lijst met competenties bij een vacature neerzetten zonder echt te kijken wat vereist is.

Hoe kunnen jullie nou zeggen dat It'ers een hongerloontje krijgen? Volgens mij ligt het loon van IT'ers relatief hoog.. Verder ben ik wel ermee eens dat de digibeten te weinig verstand hebben wat een IT'er allemaal al niet moet kunnen

Citaat "Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen."

En dit is nu de reden waarom er zoveel nitwits in IT land rondlopen die wel lekker babbelen maar de grootste puinhopen creeren op IT vlak.
Elke keer blijkt weer dat mensen met keiharde kennis worden ondergewaardeerd. Alsof je 4 jaar IT opleiding aan iemand die daarvoor te licht bevonden was, alsnog in twee weken cursus kunt meegeven.
Keep dreaming !
Ik zeg liever draai het om, coach iemand met keiharde kennis. duurt misschien wat langer , maar dan heb je op lange termijn een winnaar in huis.
Ligt dit nu aan een gebrek aan inlevingsvermogen van managers? Ik werk al 12 jaar met sap en het is treurig wat ik om me heen zie.


Het aanbod van technische ICT consultants is nog steeds enorm ten opzichte van ICT consultants die ook communicatief goed ontwikkeld zijn. De klant ziet tegenwoordig steeds meer de meerwaarde van dergelijke consultants. De lage tarieven waar veel mensen over klagen heeft vooral ook te maken met de, soms meerdere, tussenlagen tussen leverancier en eindklant. Natuurlijk staan de tarieven ook onder druk maar als je een directe relatie hebt met een eindklant, dan kan je gewoon op een (financieel)gezonde en leuke manier zaken doen. Veel tussenbureaus zijn niet in staat om een inhoudelijk gesprek te voeren met eindklant en weten ook niet wat echt belangrijk is in een opdracht en weten al helemaal niet wat consultant echt kunnen want die zijn niet bij hun in dienst . Ze staan we in de database.......

Het verbaast me niks. Veel werkgevers hebben de laatste jaren voor een dubbeltje op de rang willen zitten. Maar nu merken ze dat hun jonge goedkope teamleiders, projectmangagers, consultants, enzovoorts, nog te veel weinig ervaring hebben opgedaan of niet de juiste softskills hebben ontwikkeld. Die gaan ze vaak hard onderuit bij niet technische taken, vooral als het om zware trajecten gaat. Ik kom nog wel eens een counterpart van rond de dertig tegen die al over miljoenen gaat. Daarom zie ik ook veel meer mislukte projecten dan pakweg tien jaar geleden.

Natuurlijk wil je al werkgever beter personeel hebben, maar je wilt ook de kosten beperken. Gelukkig is het doorgaans toereikend om maar een beperkt aantal schapen met vijf poten naar binnen te halen.
Het is zelfs niet verkeerd om mensen aan te nemen die niet de aanleg hebben voor het ontwikkelen van de softskills. Zij zijn vaak juist extra goed met techniek en dat soort mensen heb je vaker nodig dan generalisten. En een creatieve programmeur of fatsoenlijke beheerder hoeft niet persé ook een goede verkoper van een product of dienst te zijn.

Dus zet de mensen vooral op de juiste positie, laat ze ontwikkelen wat in hen zit en betaal ze voor wat ze waard zijn.

MN, zie ook het artikel over de salarissen bij logica, startsalarissen rond de 2.000. Een teamleider die 2250 euro bruto verdient etc. En zie ook de intermediair salarischeck. Natuurlijk zijn er veel ICT'ers die goed verdienen, maar er zijn er meer die weinig verdienen.

Zelf heb ik sinds mijn afstuderen bij drie verschillende bedrijven gewerkt, maar tussendoor natuurlijk ook moeten solliciteren. Als ik dan opnoemde wat voor salaris ik verwachtte (gebaseerd op het loon dat de vorige werkgever betaalde) werd ik tijdens de helft van de gesprekken bijna de kamer uitgelachen.

Bedrijven waar dit gebeurde hadden één ding gemeen. Het waren typische techniekbedrijven die vooral mensen zochten met 'liefde voor het vak' en waar je als ontwikkelaar 'lekker 40 uur in de week kon programmeren', op locatie of bij een klant van ze. Het zou volgens hen geweldig 'leuk' zijn om er te werken en ik zou het er echt 'naar mijn zin hebben'.

Code kloppen voor een hongerloontje, terwijl ik al 10 jaar(!) aan HBO studie en hard werken had geïnvesteerd in de kennis en vaardigheden om goede software te ontwerpen en te bouwen, daar had ik echt geen zin in.

Overigens, als een vacature vraagt dat ik mijn communicatieve vaardigheden en zakelijk inzicht meebreng, dan wil ik ook een wezenlijke bijdrage leveren aan de business. Anders ben ik alleen maar een excuus voor het feit dat de manager zich niet wil aanpassen aan de wat minder goed communicerende ICT'ers binnen de organisatie.

Wat een onzin! Het is wel zo dat er soms eisen worden gesteld die niet in te willegen zijn. echter is de "eis" om zowel probleemoplossend te zijn als communicatief vaardig, niet zo'n rare.

Ik bemiddel ook ITers en ik kom gelukkig nog maar zelden de stoffige ITer tegen die alleen maar in nullen en eentjes praat.

Alleen omdat het een moeilijke business is qua bemiddeling wordt dat geroepen. Als er alleen maar ideale kandidaten bestonden (technisch en communicatief een 10 scoren!) dan kon iedereen bemiddelen en was er geen kunst aan. Beetje kinderachtig dus om dat te roepen.

De mensen die ze zoeken zijn er wel.
Er zijn genoeg ict-ers die technische probleemoplossend kunnen werken en goed kunnen communiceren. Deze zitten meestal in het consultancy gebied.

Je moet alleen niet verwachten dat zulke mensen voor een starterssalaris van 2000 euro gaan werken of dat deze mensen maximaal 30 jaar zijn.
Bij een te laag salaris reageren ze niet (en weet je mogelijk niet van het bestaan van die mensen) en bij mensen jonger dan 30 is het denk ik erg lastig om iemand te vinden die technisch diepgaande kennis heeft (afhankelijk van het vakgebied) en de communicatieskills heeft opgebouwd.

Overigens zouden werknemers ook kunnen investeren in 2 functies, ipv beiden in 1 te combineren. Zat een communicatief goed persoon met lichte technische kennis bij de klant en laat die tussen de klant en de zwaar technische persoon zitten. Waarschijnlijk gaat dat een stuk beter (maar is uiteraard ook weer duurder).

Ach, krijgen we weer het gezeur of certificaties.. de volgende truuk om mensen onbekwaam te doen lijken en de prijs/kosten omlaag te drukken. Vanzelfsprekend zijn er veel mensen met En probleem oplossend vermogen En communicatieve vaardigheden, het een sluit het ander niet uit. Ik vind dit wel een ongelooflijke open deur.. maar "cui bono" ? Alsof YER overloopt van het begrip, krijgen ze nu zeker commissie voor het doorsturen van kandidaten voor onnodige studie trajecten.

@Developer: ben ik helemaal met je eens. Zelf behoor ik tot de oudere generatie (net 55+) en als ik zie wat er tegenwoordig gevraagd wordt aan 'skills' (waar is ons Nederlands gebleven?) dan kan ik mijn boeltje wel pakken, ondanks ruim 35 jaar ervaring op zo'n beetje alle gebieden.
Wat de werkgevers vergeten is dat een ras-IT'er zijn werk wil doen, daar plezier in heeft en zich niet hoeft te bekommeren over zijn communitative vaardigheden en soms ook commerciele vaardigheden. Wat deze WG's vergeten is dat, net als @RV hierboven noemt, een IT'er niet voor zijn eigen werk kan zorgen. Een voorbeeld: enkele jaren terug werkte ik voor een detacheerder. Als je even geen werk had (op de bank zat), moest je vooral zelf voor werk gaan zorgen, door naar kansen te informeren bij (potentiele) opdrachtgevers. Wel, volgens mij is dat nou net de taak van de accountmanagers.
Kijk en daarom worden tegenwoordig allerlei vaardigheden gevraagd, waarvan toch wel bekend mag zijn dat een het overgrote deel (ik chargeer wel wat) van de IT-techneuten die niet heeft.
Dat naar de persoonlijkheid wordt gekeken is logisch, want je moet wel enige samenwerkingsvaardigheden hebben, maar dat is m.i.z. toch wat anders.

Boeiende discussies.

Mijn ervaring van de laatste paar jaren is dat ICTers sowieso veel communicatiever, extraverter en socialer zijn geworden. De ouderwetse Nerds tref ik zelden nog aan in sollicitatiegesprekken. Zal ook veel met modernere opleidingen te maken hebben.
Daarnaast heeft m.i. de werkgever ook de taak om mensen te trainen (verbeteren van dus) op gedragsvaardigheden. Wij doen dat middels o.a. onze leergang Testfactor. Welliswaar is dat primair voor software testers maar het kan ook voor andere richtingen gebruikt worden zeer effectief!

De mensen die aan alle eisen voldoen zijn al lang voor zichzelf begonnen.

Inderdaad, ik ben het helemaal eens met enkele vorige schrijvers. Als je goede commerciële vaardigheden zou hebben, dan zou je die gebruiken om zelfstandig te gaan werken. Plus: Veel IT-ers willen dat het verkopen door iemand anders gebeurt omdat ze dat juist niet leuk vinden. Veel managers kunnen zich niet inleven in IT-ers en vinden die technische vaardigheden maar saai, en denken dat zo'n ontwikkelaar niks liever wil dan een deel van de verkoop overnemen. Maar dat willen we nu juist niet, want anders waren we wel verkoper geworden Logisch toch? Snap dat 's een keer!!!!

ik denk dat de eerste post de meest rake is. Bij 90% van de bedrijven word je al niet eens meer uitgenodigd boven de 35 als het geen managementpositie betreft, en boven de 45 helemaal nergens meer. Weet je waarom je boven de 50 geen headhunters meer aan de lijn krijgt? te oud! dan val je van hun lijstjes af! Die laatste twintig jaar mag je het zelf uitzoeken.

Die ICT-ers zijn best te krijgen, ook in nederland, alleen hebben die wat meer levenservaring, eufemistisch gezegd.

Als je perse een "junior projektleider", da's wel lekker goedkoop, dan heb je ook kans op een junior projectresultaat, maw uitloop, kosten, boze klant, etc.

Ik stel voor bij sollicitaties ook CMM-niveau van het bedrijf te vermelden. CMM = Capable Management Model. 0 = de directeur doet alles. 1 = men heeft gehoord van delegeren, de onderbobo's kiezen, doch de baas beslist alsnog. 2 = de onderbobo's mogen echt beslissen, doch vliegen er toch snel uit bij een verkeerde keuze, 4 = etc.

Op deze manier kan iedereen kiezen wat voor hem het beste bedrijf is. Ben je zelf een CMM 0 karakter? Zoek dan ook een CMM 0 bedrijf.

Euformisme voor zelf opdrachten voor jezelf en anderen zoeken en veel (onbetaald) buiten werktijden werken, zoals collega’s helpen, relaties bellen en bezoeken, nieuwe contacten leggen, profiel bijhouden en bloggen of twitteren, boeken of artikelen lezen en schrijven, trainingen voorbereiden, etc.

De weg naar de top gaat over saleskant en niet meer via inhoud.

Ik ken goede seniors die nu thuis zitten omdat het takenpakket te zwaar was.

Waarom moet een ICT-er alles kunnen? Laat hem/haar gewoon doen waar die persoon goed in is. Het is van de zotte dat wij, IT-ers, feeling moeten hebben met van alles en nog wat, terwijl onze opdrachtgevers/werkgevers 9 van de 10 keer geen feeling hebben wat wij doen.

Techniek is een vak apart en dit trekt andere soortige mensen aan dan bijv. commercie. Laat een ieder doen waar hij/zij goed in is. En wat ook zou helpen is dat niet alles uitbesteed moet worden aan lage lonen landen. Neem als werkgever een kernteam van specialisten in dienst voor je dagelijkse beheer en projecten. Mocht die capaciteit niet genoeg zijn, ga dan pas nadenken over alternatieven.

Niets nieuws onder de zon. Ben zelf al meer als 30 jaar in de IT werkzaam. Heette vroeger Automatisering en daarna een heleboel andere termen. Altijd al zo geweest dat men op zoek was naar een 20-jarige met minimaal HBO opleiding en op zijn minst 5 jaar ervaring op een hoger nivo als van de gevraagde functie en uitgebreide kennis van het vakgebied van de klant. Daarnaast goede communicatieve eigenschappen en bereid om meer als 40 uur per week te werken (werken en niet alleen aanwezig zijn). Deze personen heb ik nog nooit ontmoet. Ze waren meestal dubbel zo oud en dan tel je niet meer mee.

Je hebt ontwikkelaars en consultants, soms kunnen ze beide maar deze zijn schaars en iets duurder.....

Meneer de klant: het inkoopproces vraagt ook wel eens om een stuk integriteit en fairplay. Marktwerking betekent ook dat je iets meer betaald bij een schaarste. En soms lijkt het erop dat het inkoopproces belangrijker is dan de uiteindelijke kandidaat.

Opvallend dat de invulling van een ITer zo beperkt wordt gezien als even code kloppen en de rest overlaten aan verkoop. Nu gebruikers zelf meer snappen van IT, zijn ze ook veeleisender geworden. ipv dat gebruikers al blij waren dat er iets van hun saaie werkzaamheden werd afgenomen, moet je nu inderdaad echt actief inleven in hun situatie. En ja, dat vergt communicatieve vaardigheden.
De dagen dat de nerd het wel voor de business zou bepalen wat goed voor hem was is definitief voorbij. Treurig om te zien dat dit nog niet helemaal gerealiseerd is binnen ons beroepsgroep, blijkende uit de reacties hierboven. Natuurlijk moeten wij ons inleven in de business en niet andersom: dat is je lot als dienstverlener.

Uiteraard is het schaap met de 5 poten schaarser en dus duurder. Maar van eenieder moet een zeker minimaal niveau verwacht worden, wat ik helaas ook in de praktijk wel eens zie misgaan, ook bij pas-afgestudeerden. Dit is een probleem en die kan de hele beroepsgroep zich aantrekken: als professional an sich en als werkgevers.

Ik vind het wel grappig/schrijnend dat volgens één of ander detacheringsbureau het niet mogelijk is dat een IT'er een technisch degelijke kennis heeft met bovendien communicatieve vaardigheden. Men laat uitschijnen dat deze laatste eigenschap enorm zeldzaam is. Als je beleefd, diplomatisch en duidelijk bent, vermoed ik dat je al vrij ver komt op het gebied van communicatieve vaardigheden. Ik kan dus moeilijk geloven dat pakweg 1% van alle IT'ers dit kan...

Wow, beginnen ze dit bij YER nu al door te krijgen, dat al deze gevraagde skills niet in een Technische persoon passen? Of beginnen ze nu door te krijgen dat deze medewerkers nu al niet meer zijn te vinden. Wellicht nog ergens in een donker hoekje, of bij een andere flitsende concurrent, maar die komt dan niet meer voor het minimum salaris. Ik lees hier op het Forum nog wat diverse reacties van Oudere medewerkers (35+) wellicht hebben zij die Skills nog wel, en nu die buiten de boot vallen vanwege hun leeftijd, zijn die wellicht weer interessant!
YER doe er je voordeel mee.

Als de foto bij dit artikel representatief is voor de gezochte IT-duizendpoot. Tja... een puber met een stropdas heeft natuurlijk al de gevraagde skills (not). Geeft eens te meer aan hoe infantiel e.e.a. door zowel Computable als Yer gebracht wordt. Ik had een kwalitatief meer inhoudelijke bijdrage van de redactie verwacht. Kwestie van simpel pleur&sleur geweest?

Kijk eens hoe weinig taalfouten in bovenstaande reacties voorkomen. Kijk een wat een uitdrukkingsvaardigheid al die ICT-ers hebben. Ik zal je verklappen: dat kunnen ze ook in het Engels en ook mondeling. Daarnaast hebben ze verstand van techniek, vaak een heel brede belangstelling, zijn ze niet te beroerd om een nieuw moeilijk vak te leren en om zichzelf elke 5 jaar opnieuw uit te vinden. Ik werk al 10-tallen jaren ook internationaal met ICT-ers. Diegenen die beweren dat ICT-ers niet communicatief kunnen zijn hebben een te nauw of een verwrongen wereldbeeld.

@thebase:
"Nu gebruikers zelf meer snappen van IT, zijn ze ook veeleisender geworden. ipv dat gebruikers al blij waren dat er iets van hun saaie werkzaamheden werd afgenomen, moet je nu inderdaad echt actief inleven in hun situatie. En ja, dat vergt communicatieve vaardigheden."

Diezelfde gebruikers (die nu meer snappen van IT) missen nog steeds de skills om te communiceren met IT-ers. Misschien is dat de reden om het het nu om te draaien en het "probleem" dan maar bij de IT-ers neer te leggen.

Mijn waarheid: Communicatief ben ik, zowel mondeling als schriftelijk. Om er achter te komen hoe dringend een bedrijf naar de skills op zoek is, bied ik wel tijdens het interview wel eens aan om zelf de training voor technische, of specifieke business kennis te bekostigen. Maar dan krijg je weer met vluchtgedrag te maken. Bijvoorbeeld de meest gebezigde opmerking is : "We willen iemand die direct productief is."
Echter een half jaar en 1 keer zelfs tot een jaar erna staat dezelfde vacature nog steeds aangeboden. Twee voorbeelden :
1) een Lansa ontwikkelaar met verstand van ACBS,kennis van de Corporate Lending Branche, Oracle, Websphere MQ, Linux, Windows kennis (advertentie 1 jaar actief)
2) een Life/400 en Smart/400 ontwikkelaar met diepgaande kennis van de verzekeringsbranche, informatie analyse, technisch ontwerp en ontwikkelen (advertentie 9 maanden actief).

Dat is in mijn boekje niet echt "direkt productief". Grote onzin dus. Je vraagt je af of de job echt bestaat, of dat men zich realiseert dat het een lang traject wordt en dus maar "ruim" van te voren begint te adverteren.

Ze zijn er zeker, maar skills als ACBS, Life/400, Smart/400 dat zijn skills die in Nederland op de vingers van één hand te tellen zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de leeftijd van deze mensen gehad. Maar ja bij schaarste moeten ze daar wel overheen kijken.

Dan moet je mensen bijspijkeren en/of teams samenstellen waarbij men elkaar aanvult. Daar heb je veel meer aan dan een toko vol met ideale schoonzonen die morgen voor het dubbele bij de concurrent aan de slag kunnen.

Mijn vrouw is heel vaardig in communiceren, maar na 12 jaar is het me nog steeds niet gelukt om haar techniek bij te brengen.
Ik denk dat de stelling dat "techniek makkelijker te leren is dan persoonlijke vaardigheden" niet zo goed werkt. Iemand heeft iets met techniek (de geek, nerd) of niet. ik zie veel mensen die niets weten van de techniek en mijn oren van mijn hoofd praten over hoe het volgens hun beter kan, waarbij men zich niet realiseerd dat er hele hoge kosten of onmogelijke eisen zijn. Maar het klinkt wel erg goed.

Volgens mij zijn dit soort (inhoudsloze) artikelen alleen maar geschreven voor sensatie-lust, (negatieve) stemmingsmakerij, om ons fijne en geliefde ict-vak, via de media naar de kloten te helpen.

Met dit soort bewuste negatieve media-uitlatingen is het ook niet verwonderlijk dat het bedrijfsleven moord en brand schreeuwt dat ze geen (communicatief) personeel meer kunnen krijgen.


Voor oprecht positief nieuws, dat echt inspirerend en motiverend werkt om je toekomst in de ICT te gaan werken, moet je al lang niet meer op Computable zijn :-)

Dames en heren collega’s bekijk het eens van de andere kant.

Hoeveel werkgevers zijn in staat een goed profiel van de gevraagde ICT-er te maken? Hoeveel werkgevers zijn in staat een logisch groeipad te bedenken voor een ICT-er die voor hen werkt of mag gaan werken?

Hoeveel accountmanagers hebben duidelijk meer verstand van ICT dan de normale gebruiker? Hoeveel accountmanagers zijn in staat om met ICT-ers van de klant inhoudelijk over ICT te praten?

Hoeveel headhunters weten wat hun klant nodig heeft en waarom? Hoeveel headhunters kunnen de kandidaat ICT-er te vertellen wat van hem/haar verwacht mag worden en waarom zij geschikt zouden zijn?

Hoeveel personeelsfunctionarissen weten welke communicatieve en sociale vaardigheden nodig zijn voor een bepaalde functie? Hoeveel personeelsfunctionarissen weten hoe je communicatieve en sociale vaardigheden kan meten en welke trainingen wanneer zinvol zijn of juist niet?

Hoeveel CV-screeners kennen het simpele verschil tussen de kennis van operating systems en van systemtools? Hoeveel CV- screeners kennen het verschil tussen C++ en C#?


Misschien moeten we niet te veel van de werkgever verlangen?

"Werkgever vraagt het onmogelijke van ICT'er"
Ik dacht even dat het weer over Logica ging, maar blijkbaar toch niet :)

Onsmakelijk en misplaatst. In dit artikel wordt gesuggereerd dat een ICT-er niet over beide competenties kan beschikken. Ik ken voldoende collega's die juist wel sterk communicatief zijn aangelegd, maar algemeen bekend zijn in C#, C++, Java etc.. Dat komt ervan als je de twee vakgebieden ICT en management samenvoegt tot een vakgebied, je kunt dan inderdaad niet in beide goed zijn.

Tja, er was een tijd dat Young Executives “als warme broodjes over de toonbank gingen”. Altijd hoogopgeleid, meestal voorzien van een flinke portie arrogantie, doorgaans een korte termijn visie en maar één doel: zo snel mogelijk carrière maken om zo veel mogelijk te verdienen, het liefst ten koste van anderen. We weten allemaal wat ons dat heeft gebracht. Ik werkte ooit bij een bloeiend IT bedrijf. De top van dat bedrijf (drie directeuren) had een gemiddelde leeftijd van 33 jaar. Wat breng je nou helemaal mee op die leeftijd? Precies: datgene wat hierboven staat. Ze liftten handig mee op de booming business in IT. De eerste de beste tegenslag konden ze echter al niet aan en na twee ontslagrondes binnen een half jaar werd dat bedrijf niet veel later overgenomen door een bedrijf waar ze net wat meer visie hadden, wat meer ervaring, wat meer kennis en vooral: waar de top wat ouder en rijper was.
Weet je, we zitten echt niet meer te wachten op zulke types. Tenzij we niets geleerd hebben van de afgelopen 10, 15 jaar. In dat geval beginnen we gewoon van voren af aan en zal de volgende crisis zich nog sneller aandienen.
Zoals een reactie hiervoor al stelt: YER heeft boter op zijn hoofd. Ze kunnen zich beter richten op Experienced Professionals. Daar hebben we op termijn met zijn allen veel meer aan, al was het maar omdat EP’s in veel meer gevallen daadwerkelijk de competenties bezitten die in dit artikel worden genoemd. Laten die dan de YE’s bij de hand nemen om die competenties te verwerven.

@Redactie Computable en @YER:
Waar blijven nou de inhoudelijke reacties? Er wordt een stuk geplaatst waar vele professionals die WEL de gewenste eigenschappen hebben, reageren. Laat die mensen niet in de kou staan!
Alleen maar een stelling poneren en er vervolgens niks mee doen, getuigt niet van een correcte journalistieke c.q. business instelling.

Dit is weer een bijzonder typerend en eenzijdig stukje marketing, duidelijk gericht op snelle managers in het bedrijfsleven welke vergeten te kijken naar haar eigen mensen op de werkvloer. Die mensen welke je met begeleiding, coaching en training precies in het gezochte profiel krijgt zonder daar extern mensen voor aan te hoeven trekken.
De grote voordelen hiervan kunnen wij allemaal wel bedenken...

@Jan: Haha.. Ja, inderdaad. Waarom zouden mensen die aan al die eisen voldoen niet gewoon voor zichzelf beginnen ipv voor zo'n bureau als Yer te werken?

De kennis van techniek leer je niet op school of op een cursus, maar in de praktijk, welke doorgaans weerbarstiger is dan de voorbeelden uit de schoolboeken.

Ook communiceren leer je naarmate je ouder wordt. Met een medestudent overleggen is iets anders dan met je senior collega, de klant, een leverancier of je collega in een ander land/continent.
Naar mate je ouder wordt leer je ook verschillende "typen" mensen kennen, en dat verschillende typen mensen verschillende communicatiestijlen behoeven

Dit alles in ogenschouw nemend kom ik toch uit op de eerste reactie: de werkgever wil een oudere medewerker, want deze heeft deze kennis en ervaring opgebouwd in de loop der jaren.
Echter, daar hangt dan wel een bijbehorend prijskaartje aan.....

Misschien moeten we een nieuw detacheringsbureau oprichten: OER, Old Executive Recruitment ;-)

Aliens

Dit artikel klopt volledig

Ik heb onlangs nog gereageerd op een vacature met de tekst. "Ofwel is deze advertentie opgesteld door een Alien ofwel bent u opzoek naar een Alien"



Vaardigheden ontwikkel je met de jaren en ja, dan ben je opeens te oud en word je bij het oudvuil gezet.

Hier een prachtig schoolvoorbeeld van wat er met dit artikel wordt bedoeld:

Als profiel hebben wij het volgende voor ogen...

* MBO- of HBO-niveau
* Kennis van Linux (of de kennis willen opdoen)
* Kennis van Linux willen uitbreidden
* Goede kennis van internet en de toepassingen van internet
* Goede kennis van de toepassingen van netwerken
* Basiskennis van verschillende netwerktopologie
* Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatie
* Uitstekend Nederlands en goed Engels in woord en geschrift
* Aandacht voor details
* Teamplayer
* Signaleert problemen tijdig
* Het kunnen omgaan met werken in een prestatiegedreven organisatie
* Geen 9 tot 5 mentaliteit
* Gedreven en positieve werkhouding

Ervaring: geen tot enkele jaren ervaring als systeembeheerder.
Voorkeur rechtstreeks van opleiding afkomstig

Met name die laatste opmerking doet het hem.

Als je veel probleemoplossend bezig bent word je automatisch taakgericht en valt de social talk weg.

Veel IT'ers werken eigenlijk niet, maar zijn aan het wachten tot hun systeem de wijzigingen doorgevoerd heeft.
In de tussentijd kunnen ze zich zorgen maken of ze voor 5 uur klaar zijn gezien de reeks wijzigingen die ze door moeten voeren.

Dat is het wrange van het vak, dezelfde malheur die gebruikers van IT systemen ook ondergaan, alleen heeft men bewust een vak gekozen om dat niet incidenteel maar de gehele dag te ondergaan.

@RV: bij welke site (/bedrijf) dan wel?
;)

Ik ben op zoek naar een piloot die ook zelf zijn eigen vliegtuig kan bouwen en alle stoelen weet te verkopen zodat zijn vluchten rendabel zijn :-)
iemand interesse?

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-12T08:43:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.