Sogeti werft ICT'ers via netwerk personeel

sollicitatie

Ict-dienstverlener Sogeti gaat op zoek naar nieuwe ict'ers. De werkgever hoopt de openstaande functies te vervullen door een beroep te doen op het sociale netwerk van personeelsleden van het bedrijf. Het gaat daarbij om websites als Twitter en LinkedIn.

De werkgever zoekt al langer naar nieuwe werknemers via de connecties van personeelsleden, maar doet dat nu voor het eerst ook online. 'De ervaring leert dat dit over het algemeen kwalitatief betere kandidaten oplevert', aldus algemeen directeur Jeroen Versteeg in Sogeti's tijdschrift RealIT. De topman hoopt met het zogeheten 'referral recruitment' niet alleen kwalitatief betere werknemers te werven. Ook zijn de kosten lager dan bij traditionele wervingsmethodes.

Zeventig functies

De werkgever zoekt ict'ers in ongeveer zeventig verschillende functies, blijkt uit de website van het dienstenbedrijf. De onderneming is onder andere op zoek naar specialisten met verstand van programmeertaal Java en naar SAP-testmanagers. Ook functioneel beheerders en infrastructuurspecialisten staan op het verlanglijstje.

Directeur Marc Schoutens van mobiele diensten-ontwerper Mobillion meent dat de nieuwe wervingsmethode van Sogeti vooral geschikt is om hogeropgeleiden aan te trekken. Schoutens: 'Zij waarderen de persoonlijke en innovatieve benadering van deze vorm van recruitment bij het zoeken naar een nieuwe baan.'

Capaciteitentest

Ervaren ict'ers die in aanmerking willen komen voor een baan bij de ict-dienstverlener, moeten na een informatief gesprek een capaciteitentest doen en een persoonlijkheidsprofiel invullen. Daarna wordt de sollicitant eventueel uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Starters die een baan bij het bedrijf zoeken, kunnen het sollicitatieproces in een dag doorlopen.

Sogeti is niet de enige werkgever die weer op zoek gaat naar personeel. Andere bedrijven die weer werven, zijn bijvoorbeeld Accenture, Centric en Capgemini.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Zou leuk zijn als Sogeti eens met een succes op Computable komt. Sogeti doet net of het een hip en innovatief bedrijf is. Niet bij Sogeti gaan werken. Is een middelmatig bedrijf dat zich beter voordoet dan men is. Veel poeha. Ja inderdaad, ik werk er niet meer.

"Boeren ploegen akker nu met tractor."

Nieuwe sponsor?

Sogeti doet weinig tot niets aan Marketing of Innovatie.
En dan is het nu komkommertijd en staat Jeroen Versteeg dagelijks in het nieuws... klasse Jeroen, hou dat vol ook straks in augustus, september, oct, ect..

Voor wie het zich afvraagt: Sogeti is een zeer proces gedreven organisatie, waar je overigens prima ervaring opdoekt zowel op procesmatig vlak of persoonlijke ontwikkeling (veel interne opleidingen staan ter beschikking voor je) echter het gaat (zoals bij menig dienstverlener) om de uren die je kan schrijven op projecten en dat moet 40 p/wk zijn...., dus alle persoonlijke ontwikkeling, research etc. moet je in je eigen tijd doen. Als je wilt innoveren of creatief wilt zijn (solution gericht zijn ze niet echt; dat doen we met sharepoint...ipv ahh u wilt online werken) dan moet je er niet aan beginnen.

En weer een Sogeti-bericht over totaal niets nieuws. Ik denk inderdaad dat er ergens een sponsorcontractje loopt. Leuk bedacht, maar wel erg opzichtig op deze manier!

Als ex-werknemer van Sogeti vind ik dat wel een beetje jammer hoor. Het is een leuk bedrijf, maar dit gaat ver!

Marc Schoutens heeft een mening over de wervingscampagne. Maar waarom is hij een autoriteit op dit gebeid? Hij doet iets met mobiele applicaties, zo is te lezen. En dat is relevant voor werving van personeel omdat....?

JoopS,

Je klinkt als een gefrustreerde ex-werknemer.
Maar als ik je reactie zo lees dan hoeft Sogeti daar ook niet rouwig om te zijn.

Was het nog maar Iquip ...

@Arie

Probeer niet op reacties van andere mensen te reageren. Dat is niet nodig. Ieder in zijn waarde laten oke? (Probeer aan de kernwaarden van Sogeti te denken. Kom op, je kunt het!)

@JoopS
Wat een zure reactie joh.
Zit je niet lekker in je vel?

Jammer dat Sogeti de procedure niet aanpast voor geintroduceerde kandidaten ('informatief gesprek, dan capaciteitentest en persoonlijkheidsprofiel, dan eventueel sollicitatiegesprek'). Het consultancy bedrijf mag veronderstellen dat de meeste introducties bekenden uit de professionele omgeving betreffen. Haar medewerkers hebben goed zicht op de prestaties van deze mensen.
Door meer vertrouwen te geven aan haar medewerkers zal het de motivatie van beide kanten (medewerkers en kandidaten) veel hoger worden.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hun frustraties over Sogeti kwijt moeten via dit nieuwsbericht. Ik vind het juist goed dat Sogeti mensen werft via het eigen personeel, hierdoor zijn de wervingskosten lager en kunnen de werknemers ook een centje bijverdienen dmv een incentive.

Dus als je je frustraties wil uiten is mijn tip; ga eens sporten. Geef dan maar eens een objectieve reactie op dit artikel en de inhoud.

Een tevreden Sogetist!

@Gerard,

Je hebt helemaal gelijk!
Verder niets aan toe te voegen.

Gerard moet zijn roze bril even afzetten denk ik. Sogeti heeft altijd via eigen mensen nieuw personeel aangetrokken. De incencitive is ingetrokken tijdens de crisis. Het aantal recruiters is afgenomen in deze tijd (zijn bijvoorbeeld tester gewordena). Het systeem is niet anders nu t.o.v. vroeger. Nogmaals, Sogeti doet net alsof het een hip en innovatief bedrijf is maar dat valt
reuze mee. Nogmaals, het zou leuk zijn als Sogeti nu eens echt met een succesnummer komt op deze computable in plaats van dit soort flauwekul.

(Hopelijk is dit objectief genoeg (als oud UM) en gelukkig zit ik al volop in voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen.)

@ JoopS

Lees dit eens...
http://webwereld.nl/nieuws/66617/sogeti-uitgeroepen-tot-beste-ict-leverancier.html/

Is dit succes genoeg voor je

Nee, dat zegt niets.

"De ranglijst is gebaseerd op de kredietwaardigheid, omvang van de klanten en het enthousiasme van die klanten. Voor dat laatste onderdeel is gebruik gemaakt van de Net Promotor Score methodiek, een bewezen manier om klant-enthousiasme te meten."

Laten we het hier maar bij houden...

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-23T13:08:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.