Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Certificaat zegt te weinig over vaardigheden’

02 augustus 2010 - 08:44ActueelCarrièreOffice eLearning Menu
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Hoewel veel ict-trainingen worden afgesloten met een certificaat, is achteraf vaak onduidelijk of de cursist de lesstof ook daadwerkelijk beheerst. Dat zegt directeur Graham Hulsebos van ict-opleidingsbureau OfficeELearningMenu. Hij komt daarom met een systeem dat tijdens de training bijhoudt welke vaardigheden de cursist heeft geleerd.

Het struikelblok dat Hulsebos signaleert, doet zich vooral voor bij trainingen die online gevolgd worden. 'Het is vaak onduidelijk welke vaardigheden iemand nu precies heeft als de cursus is afgelopen. Dat kun je aan het certificaat nu eenmaal niet zien', aldus Hulsebos.

Dat vindt Computable-expert en business intelligence-manager Maarten de Lange ook. ‘Certificaten zijn de kerstballen op het cv', zegt hij. ‘Ze glimmen mooi, maar zonder inhoud knappen ze op de harde tegels van de dagelijkse praktijk.'

Duidelijkheid

Het systeem dat de nieuwe opleider gebruikt, moet meer duidelijkheid geven. 'De cursist moet in een bepaalde volgorde onderdelen aanklikken. Als dat niet gebeurt, kun je daaruit opmaken dat de opdracht niet goed is uitgevoerd.' Als de deelnemer na afloop een score heeft van minimaal 70 procent, ontvangt hij een certificaat van deelname.

Werkgevers kunnen de cursus bovendien koppelen aan hun eigen elektronische leeromgeving, zodat ze de studievoortgang van personeelsleden kunnen bijhouden.

Hulsebos was tot voor kort marketing manager bij trainingsinstituut New Horizons Corporate Training. Die ict-opleider werd in juni van dit jaar failliet verklaard. Hulsebos besloot zijn eigen trainingsbureau op te richten.

Meer over

Certificering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Ex-werknemer New Horizons start cursusbureau

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Professional wil ICT-vaardigheden verbeteren

    19 reacties op “‘Certificaat zegt te weinig over vaardigheden’”

    « Oudere reacties
    1. PaVaKe schreef:
      2 augustus 2010 om 18:03

      Een cursus met examen is als het behalen van een rijbewijs; je hebt laten zien dat je de stof beheerst en kunt toepassen.

      In de praktijk leer je het vervolgens pas “voor het echie”

      Login om te reageren
    2. Paul. schreef:
      2 augustus 2010 om 21:47

      Het probleem is dat de meeste werkgevers, naast de school opleiding, wel vragen naar certificaten bij vacatures voor bv. systeem beheerder of noem maar op.

      En vaak word, terwijl je werkt, een loonsverhoging of een extra bonus voorgeschoteld door de werkgever, voor iedere certificaat die men haald. Vooral bij deze groep heb ik vaak gezien dat er even een dump geleerd word. Makkelijk geld toch. Op deze manier word “papieren” mcse’er of ccaa, in de hand gewerkt. Gelukkig haal je deze mensen er wel snel uit op het moment dat ze iets in de praktijk moeten toepassen. Ik ben al eens iemand tegen gekomen die op deze manier zijn mcse gehaald heeft, maar niet wist wat een active directory was of hoe je daar mee moet werken.

      Aan de andere kant, er zijn ook genoeg mensen die zich er wel moeite voor doen en de studie boeken doornemen, oefeningen maken en het in de praktijk uitvoeren en zoals PaVaKe al zei, in de praktijk leer je het vervolgens pas “voor het echie”.

      Ik zou, als ik werkgever was, ook eens kijken naar mensen die hun certificaten gehaald hebben via een re-integratie traject. Vaak hebben deze mensen al een achtergrond in de ict en moeten vaak ook stage lopen om de theory in de praktijk te brengen als deel van hun opleiding.

      Login om te reageren
    3. banyanvines schreef:
      3 augustus 2010 om 19:29

      Ooit eens in de vorige eeuw een training gevolgd voor Banyan Vines beheerder. De beste opleiding die ik ooit heb gevolgd. De enige Nederlands gecertificeerde trainer destijds haalde na 4 en halve dag ons uit het hok. Daarna verziekte hij de door ons geinstalleerde Banyan Vines omgevingen. Werkelijk niets werkte meer.

      Ons certificaat kregen we pas als we de omgeving weer volledig in de lucht hadden. Er waren cursisten bij die er vrijdags savonds heel laat nog zagen….

      Juist dan zie je het kaf zich van het koren scheiden.

      Login om te reageren
    4. thomasb schreef:
      5 augustus 2010 om 13:58

      “een certificaat zegt niet alles”. En dus laten we de cursist een test doen die wordt afgesloten met… een certificaat.

      Login om te reageren
    5. paul schreef:
      8 augustus 2010 om 10:25

      Dus je moet eerst een cursus volgen en een examen doen, om certificaat van deelname te ontvangen (wat natuurlijk niet gratis is) en dan? wat is nu de meerwaarde van dit certificaat?

      In de praktijk kom je er pas achter wat iemand kan of niet kan.

      Ik zie dit soort certificaten meer als een nieuwe inkomsten bron voor ict-opleidingsbureau OfficeELearningMenu.

      Login om te reageren
    6. Buldog schreef:
      15 augustus 2010 om 14:51

      Ik hoop dat je niet in zee gaat met het nieuwe NH bedrijf. Waar tot mijn verbazing een oud directeur werkt die mede de aanleiding was van de ondergang van het oude NH en nu weer probeert zijn eigen mensen binnen te halen.

      En jij veel succes Graham.

      Login om te reageren
    7. Ryan Labadie schreef:
      12 oktober 2010 om 15:00

      Dus hij heeft jaren lang die zooi aangeprijsd en nu is het niet goed meer?

      Login om te reageren
    8. Andries schreef:
      13 oktober 2010 om 07:10

      Het is gewoon hetzelfde als autorijden. Als je net je rijbewijs gehaald hebt ben je net niet gevaarlijk genoeg om het weer in te leveren. Pas na minimaal 9 maanden kan iemand fatsoenlijk rijden…. Kortom certificaat zegt iets, praktijkervaring zegt alles.

      Login om te reageren
    9. E.Koreman schreef:
      26 oktober 2010 om 11:22

      Ik zit dik 15 jaar in de ICT en de meeste stof die je in examens tegenkomt zie je in de praktijk nooit. Managementkeuzes en krappe ICT budgetten zorgen ervoor dat menig netwerk een historisch gegroeide wilde omgeving is die met plak- en pleisterwerk in de lucht wordt gehouden. Voor goede, grondige oplossingen ‘uit het boekje’ zijn fikse investeringen nodig, maar zoals een klant ooit zei: “We hoeven geen Mercedes”.

      Denk niet dat dit alleen geldt voor het MKB. Ook in grote organisaties worden voornamelijk brandjes geblust. Ter vervanging van grote onderdelen worden budgetten vrijgegeven, maar deze dienen altijd te worden ingepast in een historische omgeving waardoor bij tegenslag best practices ten gunste van de continuiteit overboord worden gezet.

      Onderhand iedere fabrikant heeft examens. Je betaalt je blauw aan die dingen terwijl algemene kennis, inzicht en ervaring in het veld veel belangrijker is. Vaak gaat het erom dat je weet hoe je op de beste manier brandjes kunt blussen zodat er niets blijft smeulen of dat er ergens anders brandjes ontstaan. Je moet beducht zijn voor bugs en versieverschillen. Geen enkele cursus bereidt je daar op voor. Geen enkele fabrikant zal gaan praten over fouten in hun produkten terwijl nogal wat problemen het gevolg zijn van zulke fouten. Een gemiddeld netwerk bestaat daarbij uit zoveel componenten van verschillende fabrikanten dat geen enkele certificeringscombinatie de lading dekt. Problemen los je op met je ervaring en soms een fikse dosis research. Voor ieder opgelost probleem zou je onderhand een certificaat in het leven mogen roepen.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs