'Werkgever moet vaker belonen naar prestatie'

Euro's, geld, papiergeld, winst (4x3)

Werkgevers moeten hun personeel vaker belonen naar de resultaten die zij boeken. Dat stelt directeur George Corona van recruitmentbureau Kelly Services naar aanleiding van een onderzoek dat het bedrijf deed. Volgens Corona motiveert die werkwijze het personeel niet alleen, maar ook zou het de band tussen werknemer en werkgever versterken.

De recruiter ondervroeg 134.000 werknemers in 29 landen. Vooral personeelsleden tot dertig jaar hebben belangstelling voor het werken met targets. 'Bij bedrijven waar werknemers direct verantwoordelijk zijn voor de winst is de band tussen werkgever en werknemer sterker', stelt Corona. 'Bovendien motiveert het mensen om creatiever en productiever te zijn.'

Volgens de onderzoekers wordt 40 procent van de ondervraagde werknemers al beloond op basis van targets. Het percentage medewerkers dat aangeeft productiever te werken als zij beloond zouden worden naar resultaat is ongeveer even groot.

Kortwerkend medicijn

Niet iedereen is overtuigd van het nut van de werkwijze die Corona adviseert. 'Plezier is veel moeilijker te beheersen dan het voorschotelen van een concreet doel', stelt recruitmentconsultant Mark Joosten. 'Maar iedereen weet dat iemand die met plezier naar zijn werk gaat productiever is dan iemand die gemotiveerd moet worden door targets.'

Ook salesconsultant Vincent Meussen van ict-dienstverlener Gilde Main vindt een target niet zo'n goede oplossing. 'Een goede verkoper heeft geen target nodig', zegt hij. 'Als je vanuit je eigen verantwoordelijkheid het niet kunt opbrengen om voor een goed salaris optimaal te presteren dan ben je bij uitstek al geen goede medewerker, laat staan vertegenwoordiger of accountmanager. Provisie is dan slechts een kortwerkend medicijn.'

Corona ziet dat anders. 'Vooral nu er een tekort aan talent dreigt te ontstaan, is het een goed systeem', aldus de directeur. 'Werknemers worden productiever als je de prestaties laat samenhangen met de doelstellingen van het bedrijf.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik werk in de marine en wij hebben dit systeem, het werk niet echt want wie bepaald wanneer iemand dit krijgt. Het is nog steeds zo dat iemand bepaald dat je dit krijgt en je kunt nog zo goed zijn in je werk als je niet overweg kan met de persoon die iemand voordraagt dan krijg je het niet.
Het veroorzaak meer scheve gezichten dan dat het goed doet, behalve voor de persoon die het krijgt.

@RvC

daarom is het zo rot als een appel of zo lek als een mandje.

Bonussen zullen ook op dit principe zijn gebaseerd.

(ik hoop dat je een goed leven tijdens en na de marine hebt ;-) )

Serieus Computable? Dit zet je rustig neer terwijl de bonusgedreven bankcrisis nog niet eens echt achter ons ligt?

Een stukje prestatieloon is leuk, maar het moet niet te gek worden. Het is nl. een illusie dat alles zo gemakkelijk in objectief meetbare korte termijn doelen uit te drukken is. Je creëert slechts scheve ogen en bonusjagers die doodgemoedereert het bedrijf uithollen.

ik ben op enkelle punten eens ; maar het grootste struikel blok is nog steeds ;dat het het bestuur alleen aan geld denkt en niet aan de werknemers. die een betere inzicht hebben over hoe er gewerkt moet worden om een betere resultaat te krijgen en luisteren ze een keer dan deurt het te lang voor er iets ondernomen wordt en dan komen met een aan gepaste versie dat van hun afkomstig is.en de inspraak van de werknemer is weer te niet gedaan .wat verwacht je dan nog van je werknemers dat ze dat nogmaals doen onder de noemer je moet intressen tonen .alleen een enkeling zal het doen ;op de hoop nog hoger op tekomen door vriendjes politiek.onder tussen zit men aan de salarisen om te korten MAAR je kan het toch op halen door je best te doen zodat je de extra uitbetaling kunt krijgen en dat is maar eenmalig want het wordt je steeds moeilijker gemaak om er onder uit te komen.dan komt er de klad er in zodat het werk er onder leid,men zegt het moet anders !waarom niet terug naar vreoger waar de mensen met ervaring en kennis voor het zeggen had;maar nee het is niet meer vandeze tijd wij hebben er voor gestudeerd dus wij verandere wel even en dan krijg je zo iets als een crissis als we NU hebben.endan wordt er pannik aan de werknemers gevraagt wat kunnen doen om het tij te keren ,met ze alle de schouders er onder zetten zodat wij onze exstra's behouden;jullie je salaris gekort en/of bevroren wordt.DAT HEET DAN LOON NAAR WERKEN.!!!!!

Hiermee verplaatst de onderneming het risico van het ondernemerschap naar de werknemer. En als je dat wilt als werknemer, dan ga je eerder ZZP-er worden. Je bent juist werknemer omdat je bij ziekte of tegenvallende economie niet direct in inkomen daalt en de bank op bezoek krijgt. Geen goed idee en weer dat turbo taal gedoe wat iedereen naroept zonder over de nadelen te denken.

Had Computable niet kort geleden een onderzoek dat aantoonde dat bonussen niet tot een beter resultaat voor de onderneming leiden maar eerder tot het omgekeerde?
De stress die je werknemers daarmee bezorgt zou de produktiviteit juist laten dalen.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-06T16:02:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.