Werkzoekende gebruikt netwerksite bijna niet

Hoewel het gebruik van netwerksites in trek is bij wervende ict-werkgevers, gebruikt slechts 3 procent van de werkzoekenden LinkedIn om informatie te verkrijgen. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeker van sollicitatiegedrag Digitaal Werven. Bedrijfswebsites zouden de doorslaggevende factor zijn voor werknemers die overwegen te reageren op een vacature.

Bijna 70 procent van de ondervraagde werkzoekenden geeft aan eerst de website van een potentiële nieuwe werkgever te bezoeken. Ongeveer een tiende van de geënquêteerden stuurt direct een sollicitatiebrief na het lezen van een aantrekkelijke vacaturetekst en 13 procent neemt eerst contact op met de contactpersoon die in de personeelsadvertentie wordt genoemd.

Ict-dienstverlener Sogeti liet onlangs weten ict'ers te gaan werven via websites als LinkedIn. Volgens de werkgever levert dat betere kandidaten op dan bij het werven via een reguliere personeelsadvertentie. Ook hoopt de topman kosten te besparen.

Werven kunnen werkgevers zich het beste richten op het verbeteren van hun wervingssite, aldus Bas van de Haterd van Digitaal Werven. 'Dit is nog steeds iets waar veel te verbeteren valt', stelt hij. Uit eerder onderzoek bleek dat werkzoekenden die via een bedrijfswebsite willen solliciteren zich vooral storen aan ellenlange vragenlijsten en verplicht inloggen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Simpele conclusie, wie critisch is t.o.v. 'social sites' landt niet bij Sogetti.

Gaan rondvragen in je eigen netwerk via LinkedIn lijkt erg leuk. Alleen jammer dat vaak je huidige baas/collega's onderdeel van datzelfde netwerk uitmaken.

Een groot deel van de vacatures wordt aangeboden door CV schuivers (uitzendbureau's, detachering en W&S). Zelfs al zou ik op welke site dan ook willen zoeken naar de website van het bedrijf, ik kan 'Onze relatie' nergens vinden.

Volgens mij is zelf actief op zoek gaan via social networksites iets heel anders dan via zo'n site op een vacature gewezen worden ...

Jan, je conclusie is te kort door de bocht. We hebben juist een prachtige rollen voor kritische mensen!

Ik heb even gekeken op de site om anderen de moeite te besparen bij deze de banen waarbij wellicht critisch gedacht mag worden: Informatiebeveiliging consultants, Business Analisten, Procesmanagement consultants en Consultant Infrastructuur

De rest van de functies zijn voornamelijk uitvoerend of zeer intern gericht? Bij vragen word je geacht contact op te nemen met mensen die op het gebied van HRM actief zijn binnen Sogeti (Kisen en Babs), de zgn. firewall-methode.

Wat mij betreft dus voorlopig het voordeel van de twijfel voor Sogeti en een minpunt voor het niet vermelden van de contact-gegevens van de team-leads of managers van de afdelingen waarvoor geworven word voor vragen.

De vacatures op de site van Sogeti stonden daar 1 jaar geleden ook al. Die staan er altijd op. Zo lijkt het net of men op zoek is naar veel mensen. Nu is men (net als al die andere) om naambekendheid onder de schoolverlaters te krijgen door te schreeuwen dat ze op zoek zijn en daarmee sites als twitter en linkedin te vervuilen. Het is vakantietijd en de detacheerders gaan nu echt geen mensen in dienst nemen tenzij het een specifieke functie is waarmee men direct geld kan binnen harken.

Sogeti zoekt starters, lees schoolverlaters, via social network, lees Hyves, Twitter etc. Omdat de starters die nu al bij sogeti werken overdag al niet bij Hyves, chatpagina's en Twitter weg te slaan zijn is dat een ideale manier om collegae, lees schoolverlaters binnen te halen. Niet meer, niet minder. Een 40+ medewerker kijkt beter nog even verder.

Binnenkort veel meer duidelijkheid over de vacatures van Sogeti!


Misschien goed te vermelden dat het onderzoek op zich niets met Sogeti te maken heeft. Dat is de journalistieke vrijheid van Computable. In het onderzoekje werd enkel gevraagd wat men zou doen (niet enkel IT'ers, algemene beroepsbevolking) als men een interessante vacature zag. Als onderzoeker ben ik het er ook geheel mee eens dat het benaderen heel iets anders is dan het navragen bij een 'bekende' via b.v. Linkedin. Grappig genoeg merk ik dat het bij online marketeers regelmatig gebeurt (ik krijg die vragen of ik een partij wel ken), maar in andere vakgebieden nog maar weinig.

Bas van de Haterd
Initiatiefnemer Digitaal-Werven

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-16T11:14:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.