Managed hosting door True

AMC vervangt externe ICT'ers door interne

Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zoekt nieuwe ict'ers ter vervanging van de ingehuurde krachten. 'Bijna de helft van onze ict-afdeling van driehonderd man bestond uit externen. Daarmee hebben we korte metten gemaakt', vertelt interim wervingsmanager Sidney Hiele. Hij is binnen het AMC verantwoordelijk voor het veranderproject. Het betreft uiteenlopende functies, zoals tester, Java-ontwikkelaar, projectleider en programmamanager.

De maatregel is volgens Hiele niet alleen ingegeven door bezuinigingen. 'Het terugdringen van de kosten is natuurlijk wel belangrijk, maar we willen ook de kwaliteit van de ict'ers verhogen. Een ziekenhuis is een soort politieke organisatie, met allerlei regels en procedures. Externen zijn vaak wel goede mensen, maar hebben vaak weinig kennis van de interne organisatie. Dat is als ict-club niet zo handig.'

Het academisch ziekenhuis heeft sinds eind 2010 al zo'n vijftig ict'ers geworven. 'We hebben nog twintig vacatures die openstaan', vertelt Hiele. Volgens hem is een klein aantal externe ict'ers inmiddels in dienst van het AMC getreden. Hij wil niet zeggen van welke dienstverleners de ingehuurde medewerkers afkomstig waren.

SAP-implementatie

Het ziekenhuis is volgens Hiele bezig met een aantal grote ict-projecten. Zo loopt er een implementatie van een SAP-pakket voor de financiële administratie, inkoop, logistiek, personeelszaken, huisvesting en facilitaire dienst. Ook de koppeling aan het elektronisch patiëntendossier is een belangrijk project, net als de invoering van draadloos werken en de overstap naar voip-telefonie.

Toch zal het AMC ook in de toekomst externe ict'ers gebruiken, legt Hiele uit. 'We hebben de definitie van 'externen' wel aangescherpt. Het is niet de bedoeling dat er nog externen zijn die vier of vijf jaar blijven zitten. De externen die wij gebruiken, zitten tijdelijk op een project. Het zijn mensen met hele specifieke expertise.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

De externen die wij gebruiken, zitten tijdelijk op een project. Het zijn mensen met hele specifieke expertise.'

Dat heb ik vaker gehoord! Is een mooi streven maar moeilijk realiseerbaar.

Voor tijdelijke projecten kunnen externen inderdaad een perfecte oplossing vormen.

@Teus: waarom is dat moeilijk realiseerbaar?

"Externen zijn vaak wel goede mensen, maar hebben vaak weinig kennis van de interne organisatie. Dat is als ict-club niet zo handig"

Ben ik het niet mee eens. Externen hebben als voordeel dat zij veel organisaties van binnen hebben gezien. Herkennen situaties sneller en zijn daardoor flexibel en een hebben een groot aanpassingsvermogen. Maken ook geen onderdeel uit van de cultuur en kunnen daardoor een bijdrage leveren als bepaalde zaken doorbroken moeten worden.

Externen doen het goed in organisaties die een korte horizon en 'oneindige'middelen hebben.

Het lijkt er overigens sterk op dat de heer Hiele ook een externe is !

@redactie Computable: Dhr. Sidney Hiele is volgens mij geen ICT Manager van het AMC (die suggestie wordt hier wel gewekt), maar een ingehuurde ICT recruiter.
(Recruitment Manager a.i. @ AMC volgens zijn eigen LinkedIn profiel)

@EH en @Paul
Nou en? Er wordt nergens beweerd dat hij intern is. Sterker nog, Hiele geeft zelf aan dat 100 procent extern-vrij geen optie is.
Wellicht was het chiquer geweest om het te vermelden, maar ik zie er geen halszaak in.

Prima ontwikkeling! Gaat het wegkapen van goede, fatsoenlijke banen door allerlei detacheringstoko's tegen die de goede arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer kapot maken om er zelf aan te verdienen. Applaus voor het AMC, zouden meer bedrijven moeten doen. Weg met die verkapte koppelbazen!

@P.Pankras En toch klopt het. Externen worden vaak slechts voor een korte tijd op een project gezet waardoor ze geen binding met de opdrachtgever kunnen ontwikkelen en ook geen kennis van de achterliggende organisatie opdoen. In dat opzicht zijn interne ICT-ers veel zinvoller om in huis te hebben. Zij kennen het bedrijf door en door en weten de informatiebehoefte naadloos aan te passen aan de wensen van de organisatie.

Leuk, weer een stoelendans. Over een paar jaar sturen ze deze internen weer weg, om vervolgens weer externen in te huren om dat tekort op te vullen.

Mooi hoor, die golfbeweging.
Ik voorspel dat ze over 5 jaar een nieuwe visie (en/of IT directeur) hebben en alle internen eruit gooien en vervangen door externen. Met ongetwijfeld weer heel goede argumenten.

Ook dit is weer zo'n golfbeweging in de IT: eerst moet iedereen er uit en wordt er ingehuurd op basis van noodzakelijkheid en dan gaat het ineens weer de andere kant op. Wedden dat er binnen tien jaar weer vijftig uitvliegen omdat ze het dan weer gaan uitbesteden? Ik heb wel eens de indruk dat managers dit soort projecten alleen vanwege hun eigen bestaansrecht aan het doorvoeren zijn.
Ook met off-shoring, outsourcing en zelfs de cloud bespeur ik dit soort beleidsmatige getijdenschommelingen...

@P.Pankras
Vooral in een ziekenhuis mist een externe zoveel interne kennis van de interne organisatie dat het vaak vragen is om onnodige aannames, korte termijn denken en bijgaande fouten. Iets wat je in een ziekenhuis simpelweg niet kan veroorloven.

Het argument dat een externe technisch meer ervaring en een bredere horizon heeft is in dat opzicht secundair. Dan zou je een interne en externe medewerker samen moeten laten werken zodat je een optimale mix zou hebben. Dit lijkt een redelijk dure oplossing maar uit eigen ervaring kan ik verzekeren dat vaak zeer kosten effectief uitpakt.

@P.Pankras
Juist interne mensen hebben meer een toegevoegde waarde in een ziekenhuis. Korte termijndenken en ontbreken van kennis van interne organisatie wilt je niet. Daar wil je kwaliteit en stabiliteit zodat het aantal fouten zo minimaal mogelijk gehouden wordt.

En als je al een externe inhuurt voeg die dan samen met een interne zodat je een team krijgt dat samen zaken op kan pakken. Dit mag dan wel een dure oplossing lijken maar uit eigen ervaring kan ik verzekeren dat dit uiteindelijk kosten effectief is.

Straks wordt het leuk, allemaal zijn ze ìnterne krachten+
Dan gaan de projecten mis, want de meeste internen willen niks doen, maar argumenteren , vergaderen....en lekker negatief zijn.
Dus, als de projecten niet lukken, huren ze weer dure Projectmanagers en specialisatie in, die goed en snel werken, en als de projecten klaar zijn, flikkeren ze op straat, en management gaat het communiceren;'We hebben het gedaan'
Al lang bekend........

Ah, daar komt de aap uit de mouw . 'Internen willen niks doen, alleen maar vergaderen....Projecten mislukken'. Ik denk dat het eerder andersom is. Externen dekken zich vaak in, durven geen risico's te nemen, zijn minder loyaal aan en betrokken bij hun opdrachtgever, maar worden per uur dikker betaald dan hun interne collega's en klagen dat ze hun leaseauto niet bij de opdrachtgever kunnen parkeren. Oh ja, en declareren hun niet productieve uren ook doodleuk.... Maar dat zijn vooroordelen natuurlijk.....

Wat dacht je dan nog van externen op sleutelposities in sommige bedrijven, die het vaste personeel wegbonjouren.. en dan de vacatures opvullen met alleen maar nog meer externen ... van hun eigen bedrijf... ook al zijn die niet eens geschikt soms (maar in ieder geval weer een concullega buiten de deur gehouden). Of je daar als bedrijf nu echt blij van wordt... wel arm...

Ik ben benieuwd of er meer bedrijven dit voorbeeld gaan volgen. Uiteindelijk ben je met een - goed geleide en up-to-date - eigen ict afdeling minder afhankelijk van de buitenwereld (en haar tarieven)....

Weer zo'n typisch forum-achtige constructie hier, men graaft zich in en begint als een soort van pvv met modder te gooien naar de ander.
Ikzelf ben ZZP' er en op dit moment aan het werk voor een bedrijf om allerlei Java en C# dingen te bouwen. Er wordt, in vergelijking met interne medewerkers behoorlijk voor mij betaald. Daar staat tegenover dat iemand die zowel Java/J2EE kennis als C#/.net kennis heeft bijna onvindbaar is.
Als het project klaar is, dan geven we elkaar een hand en dan ga ik weer iets anders doen.
Mensen die intern bij een bedrijf werken zijn veel strikter aan bepaalde regels gebonden. In veel bedrijven zijn policies over programmeren, dat mensen in interne dienst niet mogen programmeren, hooguit configureren. Dan moet je wel met externen werken.
Persoonlijk vind ik een externe die bij jou on spot zijn werk doet, de beste combinatie van twee werelden. Je besteed het uit, maar het wordt wel controleerbaar bij jou in jouw omgeving gedaan.
Dat een externe niet betrokken is bij het bedrijf waar hij werkt is echt onzin en dat kan ook niet. Die betrokkenheid komt vanzelf, als je met je directe collega's gaat lunchen etc. Als je als externe dan nog geen betrokkenheid voelt, dan zou ik toch voor een andere opdracht gaan.
Andersom is het wel vaak zo dat externen niet overal bij betrokken worden. Zitten ergens achteraf en horen vaak de dag erna dat het team ergens is gaan eten, zo krijg je het inderdaad voor elkaar dat een externe geen betrokkenheid krijgt. Iemand die serieus voor een bedrijf gaat, als externe probeert die betrokkenheid dan op te wekken. Soms lukt dat en soms ook niet. En dan heb je het als externe toch gemakkelijker, tijd voor een nieuwe opdracht.
Die tarieven vallen trouwens wel mee, tenminste voor de mensen die handson werken. Vaak tussen de 40 en 70 euro per uur. Ze zijn bij ontslag in ieder geval een stuk goedkoper.

'Bijna de helft van de ICT afdeling van 300 man, bestond uit externen....' Dat slaat toch helemaal nergens op!... 300 man ICT in een ziekenhuis...

Géén enkel argument rechtvaardigt het besluit om, in een ziekenhuis nb, 300 man ICT in dienst te hebben! Dhr. Hiele heeft het godzij dank wél begrepen. Eruit, zsm!

Bij het bedrijf waar ik werk voltrekt de cyclus van outsourcen – insourcen – weer outsourcen zich in een periode van vier jaar.
Oorzaak is mijns inziens dat in de praktijk IT toch niet als core business wordt gezien. Het bedrijf onderschat de complexiteit, of niet bereid is de noodzakelijke investering te doen, om een professionele IT organisatie in te richten, die zich kan meten met een goede ICT dienstverlener.
De hamvraag “hoe maak ik technisch hoogstaande en goed werkende software” wordt niet als cruciaal gezien voor het voortbestaan van het bedrijf, terwijl dat wel het geval zou moeten zijn als je al je ICT zelf wil doen.
De kwaliteit van de mensen, ongeacht of ze extern of intern zijn, is naar mijn idee de meest bepalende factor voor goed lopende ICT.

Ik denk dat het besluit om wel of niet een externe in te huren van een aantal belangrijke factoren afhangt:

- Is het gevraagde specialisme op de markt voor vast personeel wel te vinden?
- Zijn mijn arbeidsvoorwaarden / is mijn salarishuis wel aantrekkelijk genoeg voor potentiële werknemers (ook als deze bijvoorbeeld wat ouder zijn)?
- Heb ik deze expertise wel full time en voor onbeperkte tijd nodig?

Als je de gevraagde persoon gewoon kunt vinden op de arbeidsmarkt, je kunt fatsoenlijk belonen en je weet dat je jarenlang fulltime gebruik ervan gaat maken dan moet je natuurlijk altijd streven naar vast dienstverband.

Binnen ICT gaat het bovenstaande echter lang niet altijd op. Veel specialismen zijn op de arbeidsmarkt maar heel moeilijk te vinden en zijn lang niet altijd fulltime en voor langere perioden nodig. Bovendien is de organisatie vaak niet ingericht om in dit spel van vraag en aanbod ook dusdanig te belonen dat je een aantrekkelijke werkgever kunt zijn voor de schaars te vinden expertises.

Een externe kent de bedrijfscultuur niet als hij net binnenkomt en dat is inderdaad een nadeel. Hij is echter ook niet vastgeroest in gewoontes en denkpatronen, heeft vaak een brede en frisse blik op de materie en kan daardoor veel toevoegen aan bestaande teams. Bovendien; als de expertise niet meer nodig is kan zijn contract stoppen en houden de kosten direct op.

Ik denk dat het streven naar een bepaalde hoeveelheid intern personeel op zich gezond is maar niet een doel op zich wat je krampachtig moet nastreven. Een goede mix van vast personeel en een flexibele schil werkt voor veel organisaties het beste en blijkt vaak erg kostenefficiënt!

"Externen zijn vaak wel goede mensen, maar hebben vaak weinig kennis van de interne organisatie. Dat is als ict-club niet zo handig"

Ik vind dit eerlijk gezegd een rare beredenering. Indien je externe mensen inhuurt (vaak vanwege ontbrekende expertise binnen de eigen organisatie) en je wilt dat ze de interne organisatie leren kennen zorg je er als ICT afdeling toch voor dat ze hier tijd en aandacht aan kunnen besteden. Het lijkt nu net alsof mensen die gedetachteerd worden dit niet kunnen.

Ikzelf heb jarenlang in de detachering gezeten en zorgde er altijd voor dat ik de organisatie goed leerde kennen. Ging gesprekken aan met mensen die ik in het kader van mijn opdrachten niet nodig had. De koffiemachine op willekeurige plaatsen in een gebouw bezoeken levert in dat opzicht vaak een schat aan informatie op.

Een externe wordt meestal op dezelfde wijze te werk gesteld als een interne medewerker. Vaak zegt men dan hier is je plaats dit is je opdracht en veel plezier met je werk. Oja als je vragen hebt kun je bij je collega's terecht.

Ze zullen bij de selectie van het interne personeel dan wel andere eisen stellen aan het aspect communicatie en initiatief. Ik wens het AMC in ieder geval veel sterkte met het zoeken naar goed ICT personeel, want met hun CAO zullen de meeste ICT'ers die er willen werken aardig moeten inleveren.

@Jeroen

ik denk dat ik je mag feliciteren; het lijkt erop dat je weinig in een ziekenhuis komt

Maar om je een idee te geven waarom een groot ziekenhuis zoals het AMC 300 man ICT in dienst heeft:
- poliklinische afdeling met voor iedere discipline een eigen balie met 1 of meerdere terminals om afspraken te plannen, verwijzingen te maken etc
- bij iedere discipline op de polikliniek 1 of meerdere artsen die een terminal hebben om patienten gegevens bij te werken of te raadplegen
- op iedere verpleegafdeling een aantal terminals om patientgegevens te kunnen raadplegen, statusupdates te doen etc.
- op de diagnostische afdelingen diverse beeldvormende apparatuur (MRI, CT, Rontgen) die enorme hoeveelheden data kunnen genereren. Deze data moet verwerkt worden (bijv. voor 3d-reconstructies) en opgeslagen kunnen worden.
- koppelingen van patient-monitorsystemen aan de alarmeringssystemen en centrale posten (bijv. hartmonitoren die op de centrale afdelingspost gemonitord worden)
- logistieke systemen voor patienten (wie ligt waar, waar hebben we nog bedden), materiaal en de keuken (er gaat heel wat eten en drinken doorheen per dag) inclusief dieetwensen etc.
- systemen voor onderhoud en planning van alle apparaten in zo'n ziekenhuis (bijv. onderhoud van een rontgenscanner)

300 man lijkt veel, maar er zit heel wat ICT in een ziekenhuis tegenwoordig, en het AMC is een behoorlijk groot ziekenhuis

Ik heb gedurende 2008,2009 en 2010 als controller gewerkt bij het ziekenhuis. Een paar ongelofelijke punten:

In 2009 had het hoofd relatiemanagement voor €220000 gedeclareerd. In haar contract stond vermeld dat ze 3 dagen werkzaam zou zijn.
In het MT zaten externen die er al jaren rondliepen tegen een tarief van 140 ex btw.
Sogeti tikte gedurende 2009 5 MIO aan uren weg in deze "organisatie".
Uiteindelijk is de directeur, na 5 jaar, ontslagen door de RvB wegens deze belachelijke inhuur tarieven.

Wat een organisatie...

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2011-02-28T17:21:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.